A kormány szerint a minisztérium is csak egy tanácsadócég, amit versenyeztetni lehet valódi tanácsadócégekkel, a végén pedig a kedvezőbb tanulmányt kell kihozni győztesnek.
(Kép: motogpworld.net)
A hír már bejárta a magyar sajtót: az MFB a kormány döntése alapján tizenötmilliárd forint hitelt ad a sávolyi Balatonring beruházójának, és ehhez a következő öt évben jön még húszmilliárd forint vissza nem térítendő támogatás is.
A sajtó azonban egy fontos részletnek nem szentelt elég figyelmet. A magyar kormány ugyanis ezt a döntését a KPMG által készített hatástanulmányra hivatkozva hozta meg. Volt azonban egy pénzügyminisztériumi tanulmány is a témában, csak ellenkező előjellel. A PM szakvéleménye ugyanis gazdaságtalannak, kockázatosnak és jogszerűtlennek ítélte meg a sávolyi beruházás támogatását, a minisztérium főosztályvezetői pedig határozottan ellenezték azt.
Az államigazgatás is csak egy tanácsadócég, vagy nem?
A kormány egy tanácsadócég irománya alapján felülbírálta saját államigazgatásának kategorikus véleményét. Feladat: kérjük, magyarázza ezt el egy nyugat-európainak az „abszurd”, „korrupt” és „közép-európai Wirtschaft” kifejezések használata nélkül!
Tudjuk, nem könnyű.
Valóban elképesztő ennek a döntésnek az üzenete. A kormány ugyanis ezzel azt sugallta, hogy a minisztérium is végső soron csak egy tanácsadócég, amit minden további nélkül versenyeztetni lehet más tanácsadócégekkel, a végén pedig a kedvezőbb tanulmányt kell kihozni győztesnek.
A közszolgák kizárólag a magyar államért dolgoznak, nem profitorientáltak. Döntéseiket az ország érdekeire figyelemmel kötelesek meghozni. Ezzel ellentétben egy tanácsadócég elsősorban saját tulajdonosainak az érdekeit tartja szem előtt, profitorientált. Aki dolgozott már mindkét szférában, tudja, ami különösebb tapasztalat nélkül is belátható: ez az eltérő kiindulópont hatalmas különbségeket eredményez a munkában.
Ezért nem lehet egy tanácsadócég a kormány „párhuzamos államigazgatása”: a tanulmányaik ugyanis lehetnek világszínvonalúak és szakszerűek, de nem olyan emberek készítik, akik csakis a magyar állam érdekeit nézhetik. Egy tanácsadócég véleményét mindig befolyásolja (torzítja) saját érdeke és az újabb megbízás reménye. Ettől persze nem lesz a véleményük badarság, csak más szemmel kell azokat olvasni.
A kormánynak tehát legrosszabb esetben is azt kellett volna csinálnia, hogy megpróbálja a tanácsadócég véleményével meggyőzni a PM-et.
Pedig nagy az állam, de akkor minek?
Az elmúlt évtizedben divatos lett szidni a magyar közigazgatást, mert nagy, drága, és nem hatékony. Bár ezt szintén mind tanácsadócégek mondták, nagyrészt igaz.
Ugyanakkor látni kell azt is, hogy még él Magyarországon egy olyan régi polgári hagyomány, mely nagyon sok tehetséges fiatalt az állami munka felé terel. Pont emiatt, és persze mérete miatt is a magyar államigazgatásban komoly szaktudás halmozódott fel.
Ideje lenne hát használni is ezt a szaktudást! Nem lesz ez sem könnyű feladat, de véget kell vetni ennek a káros kormányzati szokásnak. Annak, hogy a kormány inkább vásárol egy neki kedvező szakvéleményt, minthogy megpróbálja meggyőzni igazáról saját államigazgatását.
>> JOBBIK: A KÉT POFON KIOSZTVA - keddi vezérvéleményünk
>> A CSŐD SZIMBÓLUMA: MALÉV - hétfői vezérvéleményünk
>> CHILÉBŐL NEM LESZ MÁSODIK HAITI - szombati vezérvéleményünk
Írások a témában:Közpénzt vagy életet! (index)Kockázatos, gazdaságtalan, jogszerűtlen (index, Bodoky Tamás)Az apparátus óvta Sávolytól a kormányt (index, Bodoky Tamás)
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.