Véleményvezér

vv

Politikai tisztogatás vagy bürokráciairtás?

2010.06.16. I 55 komment I Címkék: jog fidesz allam koztisztviselok

Az indoklás nélküli kirúgás jogszabályi lehetősége óriási kísértést jelent. A magyar politika pedig soha nem tudott ellenállni egyetlen kísértésnek sem.
(Fotó: Huszti István/Index)

Nem osztotta meg a közvéleményt az államigazgatásban dolgozó tisztviselők indoklás nélküli elbocsátását lehetővé tevő törvény. Ugyanis szinte kizárólag csak tiltakozások voltak, Sólyom László pedig hétfőn vissza is küldte a törvényt a Parlamentnek. Az ellenzők a pártoktól független, semleges közigazgatást féltik - a dolog azonban ennél bonyolultabb.

Miért kell ez a törvény?

Régi probléma a nagy és alacsony hatékonyságú központi állami apparátus. Nem kérdéses, hogy átfogó államreformról a köztisztviselők számának jelentős csökkentése nélkül nem is beszélhetünk. A mostani jogszabályi környezetben azonban egy köztisztviselőt gyakorlatilag lehetetlen kirúgni. A kormányoknak korábban is mindenféle trükkökhöz kellett nyúlniuk, még akkor is, ha egy teljesen alkalmatlan tisztviselőtől akartak megszabadulni.

De ez amúgy is általános probléma Magyarországon: még egy átlagos munkavállalótól is rendkívül nehéz megválni, ezért a munkaadók szintén különböző cselekkel (pl. közös megegyezés kikényszerítése) kerülik el a felmondást.

Az új kormány nagyot szeretne vágni a köztisztviselői állományban, ez pedig kétségtelenül csak tömeges és indokolás nélküli elbocsátással lehetséges. A jelenlegi jogszabályi környezetben azonban ez perek sokaságát jelentené, melyek túlnyomó többségét az állam bizonyosan el is veszítené.

Mi a baj mégis a törvénnyel?

Ám a problémának van egy másik oldala, mely szintén teljesen érthető. Egy olyan jogszabályi lehetőség, mely lehetővé teszi az indokolás nélküli kirúgásokat, óriási kísértést jelent. Például arra, hogy ne csak azoktól váljanak meg, akik nem jól dolgoznak vagy feleslegesek, hanem azokatól is, akikkel szemben pusztán csak politikai vagy egyéb, nem szakmai kifogások merülnek fel.

És ne kergessünk álmokat! A magyar politika soha nem tudott ellenállni egyetlen kísértésnek sem. Biztosak lehetünk benne, hogy miként bármelyik másik párt és kormány, úgy a mostani is visszaélne ezzel a lehetőséggel.

Azt is látnunk kell, hogy a modern világban a hatalmi ágak megosztásának Montesquieu-i elve már nem működik. A kormányt elsősorban már nem a parlament vagy az igazságszolgáltatás ellenőrzi, így a rossz politikai döntéseket sem az ellenzéki politikusok vagy a független bírák képesek megakadályozni. A hatalmi visszaélések és a rossz politikai döntések valódi gátja mára a média és a szakmai alapon működő közigazgatás. A vitatott törvény éppen ezért jelentene arculcsapást a politika feletti ellenőrzésnek.

surveys & polls


Mi lehetne egy kompromisszumos megoldás?

De persze nemcsak ez az új szabályozás adhat alkalmat a visszaélésekre, hanem a régi is. Kormányváltás előtt mindig azt láthattuk, hogy a bukott adminisztráció saját kádereit köztisztviselői pozíciókkal ajándékozta meg, ahonnan azokat csak óriási végkielégítés árán lehetett kirobbantani. Nyilván ez is tarthatatlan.

Mindezeket mérlegelve, a Véleményvezér támogatja ezt az érthető célból meghozott törvényt. De csak akkor, ha a kormány ad bizonyos garanciákat! Például, hogy az indokolás nélküli kirúgásokat csakis egy egyszeri közigazgatási reformra használnák fel, és neadjisten még valamilyen civil kontrollt is biztosítanának a visszaélések megakadályozására.

Enélkül a törvény könnyen vezethet a közigazgatás teljes átpolitizálódásához.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Kapcsolódó írások:
T/45. törvényjavaslat a kormánytisztviselők jogállásáról
Sólyom László visszaküldő levele és indoklása
MTI-hír a törvényjavaslat tartalmáról (Hírszerző)
Sólyom visszadobta az indoklás nélküli kirúgásokról szóló törvényt (origo)
 

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Virág et. 2010.06.16. 09:57:45

Két pontosítás, ami talán picit árnyalja a képet.

1. A politikai ejtőernyősök nem szimpla köztisztviselőnek mentek a közigazgatásba, hanem vezetőnek. A köztisztviselők vezetői megbízását pedig eddig is vissza lehetett indokolás nélkül vonni. Ha a megbízatást visszavonták, akkor a továbbiakban a vezető mezei köztisztviselőként dolgozhatott tovább, jóval alacsonyabb fizetésért. Ez kb 100-200e nettó fizetést jelent átlagosan havonta diplomás, sok éves tapasztalattal rendelkező embernél. Nem épp egy főnyeremény. Úgy gondolom, hogy a "politikai megtisztulást", mint indokot ezzel ki is veséztük. A fő indok itt a megtakarítás, ami a leépítések miatt fog bekövetkezni. Mivel a személyi döntéseket nem a kormány fogja meghozni, hanem a legtöbb szervnél a szerv vezetője, ezért elég nekik csak a forrásokat csökkenteni és a jogszabályokat finomítani és már meg is nyílik a tömeges elbocsátások előtt a lehetőség. Mielőtt valaki örömujjongásba kezdene, ezeket az embereket utána mi fogjuk segélyekből eltartani és emellett a hatósági ügyintézés még lassabb és még szakszerűtlenebb lesz.

2. Én nem a politikai tisztogatástól tartok elsősorban. Mivel a munkáltatói döntéseket az adott szerv vezetői hozzák meg, ezért ezzel a rendelkezéssel gyakorlatilag élet és halál urát csinálnak belőlük. Bármilyen okból el lesz valaki bocsátható és itt most kérem, hogy mindenki engedje szabadon a fantáziáját. Esetleg tessék munkahelyi terror blogot is olvasni hozzá. Ha eddig ellenállt a főnök úr "bájainak", az ifjú kollegina, most majd kétszer is meggondolja a lakáshitellel a nyakán.
Szép új világ, igaz?

Neménvótam 2010.06.16. 09:57:58

Nagyon jól bevált gyakorlat van már erre törvény módosítás nélkül is, amit minden kormány alkalmazott eddig is. Meg kell szüntetni a minisztériumot, hivatalt, főosztályt stb. A helyette létrehozott újat pedig már tetszés szerint lehet feltölteni "alkalmas" személyekkel.

morbiczer 2010.06.16. 09:58:08

"Például, hogy az indokolás nélküli kirúgásokat csakis egy egyszeri közigazgatási reformra használnák fel... "

Aztán majd minden kormány "egyszeri közigazgatási reformmal" kezd.

Netuddki. 2010.06.16. 09:58:39

Indoklás? Létszámleépítés. Mi a gond?

Tapasztalatom szerint az államigazgatásban dolgozók nem ismerik a törvényeket. Emlékezetből dolgoznak. Ha valaki valami nem mindennapi dolgot szeretne intézni ahány embert kérdez annyifélét mondanak. Aztán saját magunknak kell utánajárni, amivel nem kevés időt, pénzt és munkát pocsékolunk el, amit végül senki ki nem fizet nekünk. Akiket pedig az állam fizet és ez lenne a dolguk, egyszerűen szarnak az egészbe.

Na ezeknek kellene a létszámát drasztikusan csökkenteni. A maradékot normálisan megfizetni és érdekeltté tenni a munkájuk elvégzésében.

blúdiginipig 2010.06.16. 09:59:06

A törvény a "kormánytisztviselőkre" vonatkozik. Vagyis a központi közigazgatásban dolgozókra. Az önkormányzatoknál dolgozó köztisztviselőkre nem.

tiburi 2010.06.16. 09:59:42

Nekem úgy tűnik már most is agyon politizált a szféra, ez csak kontrasztosítana, de mindenképpen csökkenteni kell az apparátust!

Vitéz Kőbányai Világos 2010.06.16. 10:00:56

Tisztelt VV!

Ne legyünk már ilyen baromian naívak lécci! Ha a közigazgatás tervszerű reformja, racionalizálása zajlana, akkor semmi szükség nem lenne egy ilyen fűnyíró-törvényre. Ugyanis akkor pont elég lenne a 2010/tökömtuggya hányas törvény a közigazgatás reformjáról, amely kijelöli a célokat, illetve azt, hogy ezen célok elérésének érdekében (tehát indokkal!) kinek van joga határozni az elbocsátásokról. Vegyük észre, ez az utóbbi tövény nem azonos a jelenleg megvaszavazott "aki nem térdel, azt kirugjuk" törvénnyel.

psr6 2010.06.16. 10:00:59

Én is támogatom a törvényt. Amőbaként pöffeszkednek rajtunk és nem igaz, hogy a versenyszférában is nehéz elbocsátani. A rendes felmondáshoz ugyanis nem kell magyarázatot fűzni. Persze játszik a végkielégítés, meg minden, de na és? A munkáltatónak joga van munkavállalót választani.
Nem tartom jónak, hogy a köztisztvieslők ehhez képest tényleg be vannak betonozva. Hadd hulljanak csak, mint a versenyszférában,. Hogy érezzék, milyen odakint. :)

egy maréknyi dollár 2010.06.16. 10:02:10

"Még egy átlagos munkavállalótól is nagyon nehéz megválni."A munkanélküliek magas számát ismerve nem így látszik.
Ez a törvény felháborítónak és alkotmányellenesnek tűnik.
Azt lehetővé tenné,hogy az érintetteket akár személyes ellenszenv folytán lapátra tegyék,azt viszont nem garantálja,hogy a korrupt,alkalmatlan,látszat-munkát végző személyek kikerülnek a közigazgatásból.

piefke 2010.06.16. 10:03:00

Tisztelt Véleményvezér!

Posztjának ez a mondata "A magyar politika pedig soha nem tudott ellenállni egyetlen kísértésnek sem." (ami helyes megállapítás) sajnos nem sok reményt hagy arra, hogy "az indokolás nélküli kirúgásokat csakis egy egyszeri közigazgatási reformra használnák fel".
A dolgok nem így működnek - hogyan is várhatja el egy olyan kormánytól az ehhez szükséges nagyfokú önmérsékletet, amelynek feltett célja, hogy a magyar közélet minden területét abszolúte a kezében tarthassa? Hiszen ezt igazolják az elmúlt napok-hetek eseményei, éspedig tökéletesen koherens módon - és bizony a miniszerelnök és közvetlen munkatársainak személyisége is ezt "garantálja".

(...Követjük már egy ideje a Véleményvezér írásait, ezekben vannak nagyon jó megállapítások, de - mint e posztban is - alkalmanként találkozunk azokban a valóságban nem működő, alapvetően elméleti alapállást tükröző elképzelésekkel is.)

mig8 (törölt) 2010.06.16. 10:03:13

Szerintem a jelenlegi, indoklás nélküli változat elfogadhatatlan. Azzal egyetértek, hogy könnyítsük meg a kirúgás lehetőségét, nade ne ennyire!

Továbbá javaslom, hogy fogadjanak el egy olyan törvényt, amely megtiltja köztisztviselők kinevezését minden kormány utolsó egy évében (kivételek persze lehetnek). Akkor még nem látszik, hogy tutira megbukik-e a kormány, tehát akkor még a nyomás is kisebb lesz.

szekertabor · provo.blog.hu 2010.06.16. 10:04:04

Nincsen idő a tiszteletkörök végigfutására. Magyarországon nem csak a tömeges lopás okoz százmilliárdos károkat, hanem a gondatlan és hűtlen kezeléshez vezető rendetlenség is - ezermilliárdos nagyságrendben. Lejárt határidők, párhuzamosan elvégzett munkák szomszédos irodákban, be nem tartott sorrend, stb. Az így elfolyó pénz senkit nem gazdagít. A köztisztviselők jelentős része értelmetlen munkát végez, és további köztisztviselőknek ad értelmetlen munkát.
Itt nem old meg semmit, ha a hivatalok élén fejcsere történik, az egész rendszert kell nagyon gyorsan hatékonyabbá tenni, és mindenkit, aki ennek útjában áll, meneszteni.
Én egy általános indoklást alkalmaznék a felmondásokhoz, vulgárisan fogalmazva: az Ön munkaköre miatt tart itt ez az ország, ezért munkaviszonyát megszüntetem.

kazohin 2010.06.16. 10:08:03

No nem. Indoklás nélkül soha ne lehessen embereket kirugni, de legyen megfelelő az az indok, hogy ésszerűsítés és létszámleépítés van. Ezt el kell fogadni, tényleg sokan vannak a óz állami apparátusokban.

Ebben az esetben viszont a munkáltatónak ne legyen lehetősége felvenni senkit erre a munkakörre.

Esetleg az elbocsátottak bekerülhetnének egy központi adatbázisba, és ha valakit fel akarnak venni, akkor legyen kötelező először onnan megpróbálni embereket szerezni, hiszen nekik már van valamekkora tapasztalatuk. Ha pedig nem vállalja onnan senki, akkor lehet új bajtársakat felvenni.

Ja és ha megszünnének ezek a pofátlan végkielégítések, amitől minden normálisan dolgozó adófizetőnek a hátán áll fel a szőr, akkor rögtön nem is lenne olyan vonzó az a zsírosbödön.

sztd 2010.06.16. 10:09:15

Szerintem az nem életképes ötlet, hogy most az egyszer kirúgunk mindenkit, de utána rendesek leszünk.

A megoldás szerintem az, hogy indoklás lehessen az álláshely megszűnése, és csak a szakmai vezetés (aminek a csúcsa a közigazgatási államtitkár) legyen jogosult kirúgni a delikvenst, pl. úgy, hogy két 30 fős osztályt összevonnak egy 45 főssé, így 15 embernek fel kell mondani.
A szakmai alkalmatlanságot ne a főnök legyen jogosult megállapítani, hanem egy a működés hatékonyságát vizsgáló kicsi testület a (nagy) intézményen belül.

@Virág et.:
Persze tökéletes szabályozás nincs. A kormánynak kell olyan viszonyokat teremtenie, hogy egy jól képzett ember könnyen találjon munkát, az embernek kell tartalékot képezni, és olyan lakáshitelt választani, ami tartalmazza a munkanélküliségi biztosítást.

Terniak 2010.06.16. 10:10:17

Érdekes, hogy ez a cikk is csupán az indokolás nélküli felmondásra hegyezi ki a törvény hibáit. Valójában ennél jóval több hibája van, olyan következetlenségek, amelyekre joggal mondta Sólyom László, hogy a törvény éppen az elérni kívánt célokkal ellentétes. Az is ritka, hogy az államfő 11 oldalas politikai vétót emel, amelynek a végkicsengése, hogy az egész törvényből hiányzik a rendszertani átgondolás, magyarul magának a törvénynek az egész koncepciója elhibázott. (egyébként a törvény alkotmányellenes is, ugyanis ha egyszer nem tudom miért bocsátottak el, azt vitatni sem tudom a bíróság előtt, kiüresedik a jogorvoslati jogom.)

"Régi probléma a nagy és alacsony hatékonyságú központi állami apparátus. "

Közkeletű vélekedés - soha senki nem számokkal érvel, szerintem aki ezt mondja, többnyire fogalma sincs a közigazgatás méretéről, ráadásul ez relatív dolog, mert amíg nem mondjuk meg, hogy mik az állami feladatok, addig azt sem tudjuk, hogy mennyi emberre van szükség.

"A mostani jogszabályi környezetben azonban egy köztisztviselőt gyakorlatilag lehetetlen kirúgni. "

Valaki tud mutatni olyan kimutatást, ami alapján ez igazolható tétel? Az egész sajtó ezt harsogja. A bírói gyakorlatban erre is, arra is van példa, a bírák jogosan okszerű indokolást várnak el, de a Ktv. az európai országok közszolgálati jogához hasonlóan tartalmazza a felmentési okokat. Ezeket lehet, hogy kell cizellálni, de a megállapítása a cikknek szerintem általánosító...

"A hatalmi visszaélések és a rossz politikai döntések valódi gátja mára a média és a szakmai alapon működő közigazgatás. A vitatott törvény éppen ezért jelentene arculcsapást a politika feletti ellenőrzésnek."

Na nehogy már a köztisztviselőktől várják el a politikusok ellenőrzését. Egyáltalán mely köztisztviselői rétegről beszélünk? Egy városi dekoncentrált szervnél ülő köztisztviselői még csak kapcsolatba sem kerül politikusokkal, egyébként helyesen, de a minisztériumi köztisztviselő is csak annyit tehet, hogy kifejti a szakmai ellenérveket. De a döntés a politikusé.

"Például, hogy az indokolás nélküli kirúgásokat csakis egy egyszeri közigazgatási reformra használnák fel, és neadjisten még valamilyen civil kontrollt is biztosítanának a visszaélések megakadályozására."

Civil kontroll??? milyen formában, ki gyakorolná? Ne helyettesítsük már a bíróságot különféle lobbicsoportokkal. Az elbocsátás jogszerűségét a bíróság feladata megítélni. Mit ellenőriznének? Hogy kik kerülnek a kirúgottak helyére? Dolgozott valaha a cikk szerzője a közigazgatásban? A törvény célja nem közigazgatási reform, hanem elsősorban a minisztériumi főosztályvezetői karral való leszámolás. Azt mindenki döntse el, hogy ez jogos-e vagy sem.

F. A. Hayek 2010.06.16. 10:22:56

Szilvásy György helyettes-államtitkári közreműködése a Gyurcsány-vagyon keletkezésében rámutat arra, mennyire veszélyes, ha kommunisták maradnak a közigazgatásban.

A Motim privatizáció és az Altus-ügy - valmint a Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok idején elkövetett egyéb visszaélések százainak - tükrében meglepő naivitást tükröz a szerző azon megállapítása, hogy "a hatalmi visszaélések és a rossz politikai döntések valódi gátja mára a média és a szakmai alapon működő közigazgatás".

A média sorozatban tárja fel a szocialista korrupciós ügyeket, 2002 óta nem múlt el hét botrány nélkül. A baloldal mégis büntetlenül folytatta a lopkodást egészen addig, míg az ügyészségen tavaly rá nem jöttek, hogy személyi következményekkel is járhat, ha tovább asszisztálnak az ország kifosztásához. Ez azt mutatja, hogy igenis az igazságszolgáltatástól várható a visszaélések megelőzése - már ha eljutnak a bíróságig az ügyek.

A "szakmai alapon működő közigazgatás" pedig - azon túl, hogy erősen lózung-ízű kifejezés - egyelőre vágyálom, kialakulása pont akkor lehetséges, ha a eltűnnek a minisztériumokból és a közigazgatási szervekből az odaejtőernyőztetett szoci pártkatonák, rokonok és haverok.

phaidros 2010.06.16. 10:23:34

Szerintem nem teljesen igaz az, hogy lehetetlen kirúgni. Csak valami miatt még figyelmeztetést sem adnak.

Indoklás nélküli kirúgást sem értem, az miért nem indok, hogy megszűnik a munkahelye?

Dolce Vita 2010.06.16. 10:25:46

@szekertabor: sajnos en veled ertek egyet, nem a haborgokkal. en egy olyan kormanyra szavaztam, ami eros valtozasokat hoz es lehetoleg gyorsan.
a mostani rendszer (kulonosen az allamilag finanszirozott szektorban) nagyon nem mukodik jol es sajnos annak ara van, amig ebbol jobbat csinalunk. nyilvan lesznek tulkapasok is, de az majd visszaut a fideszt levalto kormanynal is ugyanigy, mert ott meg a jobbosok fognak hullani, ha nem terdelnek. nincs is ezzel baj, ez politika. en sem szeretnek olyanokkal dolgozni, akikben nem bizom meg, ugyhogy en sem varom el senkitol.
most pedig had hulljon zsakzsam a sok lehuto, hatha ez is segit majd hosszutavon egy olcso es hatekony allam kialakitasaban.

Terniak 2010.06.16. 10:25:58

@kovi1970: na éppen ez az az ördögi kör, amit a törvény súlyosbítana. Négy évig van egy köztisztviselői kör, aki beletanul a szakmába, megismeri és megtanulja alkalmazni munkakörét érintő jogszabályokat. Majd jön egy újabb vezetés, aki lecseréli ezeket az embereket, és jön egy újabb gárda, akiknek megint legalább egy-két év, amíg beletanul a munkájába. Nem tudom, ezek után mit csodálkoznak az ügyfelek, hogy nem megy flottul az ügyintézésük...Sőt, a minisztériumokban még kevesebb szakmaiságot várjatok, egy ilyen törvény után nem tudom melyik köztisztviselő mer majd ellentétes szakmai javaslatokat leírni a politikai vezetésnek. Az akadékoskodóknak annyi lesz...

Terniak 2010.06.16. 10:32:12

Off

Úristen, mi folyik a Parlamentben:

A tegnapelőtt elfogadott és kihirdetés előtt álló közcélú adományozások áfamentességéről szóló törvényt máris módosítani kell. A FIDESZ-es kodifikációs műhelyek nem teljesítenek túl jól...

www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_irom.irom_adat?p_ckl=39&p_izon=400

nemecsekerno_007 2010.06.16. 10:47:28

@Teremszolga:

elég baj, hogy így mûködik az államigazgatás és négyévente variálgatják a szabályozást.
sok munkahely és munka csupán azért létezhet, mert törvény van rá, amúgy totál felesleges v. eltúlzott. A vállalkozásokra meg rátesznek egy csomó felesleges terhet plusz nyílván a remek magyar adórendszer - mert ezt az egész bohózatot finanszírozni is kell - aztán szidjuk a multikat, hogy eltiporják a magyar kisvállalkozókat. Arról senki nem beszél, hogy kb. 1 millió ember tart el 10-et. Ésszerûvé kéne tenni az állam mûködését és ez elsô lépésnek jó lesz, de arra figyelnünk kéne, hogy párhuzamosan bevezessenek valami minôségbiztosítási rendszert (pl.: mozgóbér), akkor az marad bent aki jól dolgozik. De ha lusta és pofátlan alkalmazottat ki kell rúgni, akkor ne védje a törvény. A versenyszférában ez van egyébként már évtizedek óta, csak a közszférában szokatlan.

blúdiginipig 2010.06.16. 10:55:13

Na még egyszer, a törvény nem az ÖSSZES köztisztviselőről dönt, hanem csak ezek egy kisebb csoportjáról a "Kormánytisztviselőkről" az önkormányzatoknál dolgozó, hasonló beosztású embereket ez nem érinti. Talán ez a diszkrimináció is aggályos kicsit.

nemecsekerno_007 2010.06.16. 10:57:33

@Dolce Vita:

sajnos igazad van, bármilyen nagy átalakítás fájdalmakkal jár. erôfeszítések nélkül nincs eredmény, ezt jó lenne ha megtanulná a magyar társadalom. Nem lehet mindent olcsón megúszni. A rendszerváltást megúsztuk, most viszont jön a számla....

nemecsekerno_007 2010.06.16. 11:02:49

@Dolce Vita:

Réges régen a királyoknak azért volt udvari bolondja, hogy ne a királynak kelljen kimondani a kellemetlen dolgokat. Megtette helyette az udvari bolond.
Na így valahogy vagyok a mostani kormánnyal. Csinálják, mondják aztán vagy eltûnnek a sûlyesztôbe v. sikerül Mo.-ot elindítani egy fenntartható fejlôdési útan.
Meglátjuk.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.06.16. 11:09:19

@Dolce Vita: @nemecsekerno_007: Hejj fiúk, nem olvassátok ti kicsit sűrűn Rákosi elvt. beszédeit? "A sikerekért áldozatokat kell hozni!" "Ahol fát vágnak, ott hullik a forgács." Innen már csak egy lépés, hogy "aki nincs velünk, az ellenünk van." Gondolom egyikőtök sem fog csodálkozni, amikor a megbízhatatlan tisztviselőket kirugdossák, akkor is, ha esetleg értenek ahhoz, amit csinálnak. Sőt, ne álljunk meg itt, radikális változás kell! Minden munkahelyre egy FIDESZ-titkárt, aki eldönti, hogy kit kell indoklás nélkül kirugni! Hiszen radikális és gyors változás kell!
Már csak arra vagyok kiváncsi, hogy hol láttatok meg akárcsak egy darab reformelemet is!

Dr Kangörény 2010.06.16. 11:18:19

@F. A. Hayek: Mert azon nagyon szakmai közigazgatás lesz, ha fideszes pártkatonák kerülnek az mszp-s pártkatonák helyére???

maldiv.maldiv 2010.06.16. 11:23:32

idéznék Rétvári Bence -aki a jogszabály módosítás előterjesztője- fideszes képviselő önéletrajázából:
"Lelkes jogász barátaimmal ingyenes jogsegélyszolgálatot is működtetünk. Célunk ....a kiszolgáltatott helyzetben levő munkavállalók jogi védelme. "
Gratulálok!
Amúgy nem a létszámtól lesz kisebb a bürokrácia, hanem az ésszerű jogszabályoktól, amelyek meghozatala szintén a Törvényhozás feladata lenne!!
Nem hiszem, hogy egy földhivatali vagy Apeh dolgozón kéne a port elverni, ugyanis ők is kormánytisztviselők lesznek, nem csak a minisztériumokban "ücsörgők"!!

Dr Kangörény 2010.06.16. 11:23:43

Mintha versenysemlegesség lenne az országban elvileg. Ilyen alapon elég furcsa, hogy a versenyszféra munkáltatói csak alapos indoklással küldhetnek el bárkit, az állam pedig megoldja magának, hogy indoklás nélkül bárkit bármikor kirúgjanak.

Tehát az új-régi elv a politika részéről: mi bármikor bármit megtehetünk, ti meg gebedjetek meg.

andrush 2010.06.16. 11:23:58

Aki nem azt mondja, hogy ez az egész vérlázító, tisztességtelen, és hihetetlenül aljas, az vak és hülye is egyben. Pont! De ha hoz nekem valaki egy német, vagy francia (azaz európai és nem balkáni) törvényt, amiben az van benne, hogy indoklás nélkül ki lehet rúgni a köztisztviselőt, akkor nyilvánosan meghunyászkodok.

gyárvárosi 2010.06.16. 11:25:47

Köztisztviselőt elbocsátani a mai KTV szabályozás szerint lehetetlen.Egy irodavezető ismerősöm mesélte:Dolgozik, bocsánat alkalmazásban van náluk egy tehetségtelen, lusta, alkoholista fazon. Elmondta neki, hogy nem tudja kirúgni, azért mert nem dolgozik, de meg fogja szondáztatni, és emiatt már elbocsáthatja. Az eredmény? A fazon azóta sem dolgozik, igaz már józanon jár be a hivatalba.
Hány ilyen hivatali alkalmazott lehet, aki csak bejár a munkahelyére, nem csinál semmit, igaz így nem is hibázik, tehát ott kell tartani, vagy csak hihetetlen cirkusz árán, nagy pénzekért lehetne megszabadulni tőle?Hány olyan" alsószintű "vezető tevékenykedik a közszolgálatban, aki még bekapcsolni sem tudja, vagy nem hajlandó a számítógépet? Ezeket valóban védeni kell? A reálgazdaságban a válság első jelére a munkaidőt négynaposra vették, természetesen ezzel együtt a fizetések is 20%-al csökkentek, nem volt felháborodás, mert az emberek tudták, hogy ez az ára a kilábalásnak, a munkahelyük megtartásának. A közszféra többlet jogosítványait azzal indokolják, hogy ott a bérek alacsonyabbak. Nos nézzük meg a statisztikát és kiderül, hogy nem, néhány ezer forinttal még magasabbak a béreik, mint a reálgazdasági átlag!

Chicken leg 2010.06.16. 11:31:02

Az alkalmatlan koztisztviselok kirugasara NEM az indoklas nelkuli elbocsajtas lehetosege a megoldas, hanem egy objektiv, fuggetlen ertekelesi rendszer kialakitasa az adott koztisztviselo szakmai megfelelosegenek es teljesitmenyenek az ertekelesere.
Tehat egy, az adott kozintezmenytol fuggetlen testulet (hogy a fonok ne rugathassa ki pofara azt aki neki nem szimpi) vizsgalna a szaktudast, teljesitmenyt, elve hogy a kozintezmeny jol gazdalkodik-e az emberi eroforrasokkal, es az dontene vagy tenne nyilvanos javaslatot a konkret szemelyi valtozasokrol. Nem tul gyakran, par evente.
Mert ez igy tisztogatas lesz, eloveszik szepen a Kubatov listat es pa-pa! nem jol ikszeltel, viszlat!

Chicken leg 2010.06.16. 11:34:05

A burokracia leepitese SEM indokolja ezt a torvenyt. Eloszor a folosleges, redundans, akadekoskodo sohivatalokat kell(ene) felszamolni, pld. a gepjarmu-ugyintezest kellene negyedelni; feladatkoroket kellene kivenni az allam kezebol - ezekrol szo sincs, pont az ellenkezoje zajlik.
Ez nem csokkentes lesz, sot szerintem novekedni fog a kozigazgatas letszama - csak epp partkatonakkal.

histar007 2010.06.16. 11:37:14

Az a gond, hogy mikro- és makro- szinten jelentkezik az ellentét.
Makroszinten világos, hogy pazarló a közigazgatás, sok a fölösleges láblógató-aktatologató, terjengő a bürokrácia en-bloc.
Mikroszinten pedig megengedhetetlen, hogy bárki is elveszítse az állását, hiszen ezzel csak nő a munkanélkülség.

Megoldás:
- lehessen kirúgni, de kelljen valami indok
- akiknek a karcsúsítás miatt kell menni, kell majd némi pénzmag, talán a törvényesen meghatározott felett, végkielégítés gyanánt
- átképzési lehetőségek biztosítása

F. A. Hayek 2010.06.16. 11:37:21

@Kangörény_:

1. Az mszp-s pártkatonák elbocsátása nem egyenlő fideszes pártkatonák felvételével.
2. Ha így lenne, a válasz akkor is igen lenne, tekintettel arra, hogy a szocialisták többsége tényleg nem csak rosszindulatú, de meglehetősen buta is. A közigazgatás minősége csak javulhat a lecserélésükkel.
3. Szilvásy Györggyel és más jeles kommunista közszolgákkal kapcsolatban nem támadt kedve reagálni?

Arzén Vendel (törölt) 2010.06.16. 11:44:25

@Chicken leg: Volt ahol megpróbálták bevezetni a teljesítményértékelési rendszert, az eredmény rengeteg felesleges adminisztráció, valamint új szervezeti egység, és új szakértők a rendszer működtetéséhez. Ilyen modern sallangokkal lehet még tovább hízlalni a jelenlegi hiperhatékony bürokráciát.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.06.16. 11:45:50

@Arzén Vendel: Aha, akkor teljesítmény helyett mit javasolsz? Maradjon esetleg a lojalitás a vezérhez? Irány Szomália!
Esetleg megpróbálkozhatnánk egy a korábbinál egyszerűbb, mindenki számára érthető, egymillió plusz szakértőt nem igénylő értékelési rendszerrel. Ezt pl. akár központilag (törvénnyel, plusz költségvetési forrással) támogatni is lehetne. Mondjuk Vitéz Rétváriék ezt is kitalálhatták volna önkéntes munkában (ja, hogy ezzel nem lehet villogni a sajtóban, meg gondolkodni is kell hozzá? Ojvé!).

bárisnya 2010.06.16. 11:58:24

Virág elvtárs és Teremszolga minden mondata arany.
A hozzászólók zöme pedig változatlanul nem érti a különbséget a köztisztviselő és a kormánytisztviselő között.
És még egy fontos tény: a köztisztviselők jogállásáról szóló új tv már Gyurcsány et alatt alaposan visszavágta a végkielégítéseket és a beszámítható felmondási időt. Betöltött 3 év után 1-1 hónap, 5 év után 2-2 hónap, 8 év után 3-3 hónap jár. Ezt nem kéne öszemosni a békávés lenyúlásokkal! Egy mezei talpas minisztériumi ktv, akiket ugye most nagyon menő ekézni, speciális területhez ért és speciális ismeretekkel kell bírnia. Könnyű bűnbakot csinálni belőlük a szoci korrupciós ügyek szűrőjén át, csak éppen ostobaság és parasztvakítás.
Egy közszolga, aki közigazgatást tanult és ahhoz ért, nem rendelkezik olyan ismeretekkel, amelyeket a piaci szférában konvertálhat. Fröcsögők, mit nem lehet ezen felfogni?
Az alá nem írt törvényhez meg csak annyit: remélem, az a három jogtudor honatya, aki benyújtotta, kicsit visszavett az arcából a közt.elnök szakmai kifogásait olvasva. Még akkor is, ha egyikük már a kettes számú bársonyszékből osztja a tutit.

N_Gabber 2010.06.16. 12:06:26

Sziasztok!

Évek óta várok egy ilyen jellegű törvényre! Sőt, igazából egy sokkal szigorúbbra, pl a 700ezer fős állami szfére 400ezer főben való maximalizálása, különböző bemeneti és bennmaradási követelmények, a nyugdíjasokat nem lehetne a nyugdíj után alkalmazni stb.

8 éve dolgozok az állami szférában, 30 éves, elég jól képzett illetőnek tartom magam. (3 szakmám van, 2 idegen nyelven beszélek, szorgalmas vagyok, elismerik a munkám, nagy a felelősségem is stb. - ja és nem vezető vagyok, amolyan kiemelt dolgozó féle)

Nos a lényeg, hogy ahhoz, hogy normális fizetésem legyen, jelenleg 2 mukakört kell párhuzamosan betöltenem, és folyamatosan bizonyítanom, hogy igen, megérdemelten kapom ezt az összeget. (ami azért nem olyan horribilis összeg még így se)

Emellett viszont az látom, hogy itt van egy igen jelentős létszámú 50es réteg, akik szintén vmilyen "fontos" kamu munkakörben ténykednek (legtöbbször persze itt sincsenek), és a régi vezetőséggel a régi ismeretségre való tekintettel simán veszik fel a 400ezer ftos fizetéseket. A 20-30 közöttiek pedig 2-3 ember ilyen helyett dolgoznak, max 120-130ezerért.
Aztán persze van az általatok is említett "lényégeben csak jelen van" kategóriájú alkalmazott, akit nem lehet kirúgni. Ezek teszik ki szerintem kb a 30%-át az állami alkalmazottaknak.
Egyszerűen vérlázító, amikor ez a sok jó "kollega" nem csinál semmit, a másik, aki meg komolyan veszi a dolgot, és dolgozik, feleannyit keres.
Tehát amikor valaki ki van akadva, hogy mélyremenő tisztogatás lesz, akkor inkább ezen gondolkozzon, mert remélhetőleg ilyen jellegű gyomlálást terveznek. Amíg nincs semmi az alkalmazók kezében a dolgozó ellen, addig ne is várjon senki javulást.

Szóval én úgy látom, hogy sokkal alacsonyabb létszám kellene, mondjuk amint írtam 400ezer fő, viszont a bennmaradók bérét meg kellene emelni (de úgy, hogy az ne érje el a mostani bértömeget). Jól képzett, jól dolgozó, hatékony embereket bentartani, ill. alkalmazni.

Vitéz Kőbányai Világos 2010.06.16. 14:48:51

@N_Gabber: A lényeget tekintve egyet értek veled, viszont baromian nem úgy néz ki, hogy ez a törvény erről szólna. Ha a kirugás feltétele az, hogy a főnök úgy gondolja, akkor szerinted leépítéskor a régi jó ismerőst (nálas 400 fizuval jelenik meg) rúgják ki, vagy a güriző, rosszul fekvő fiatalt? Éppen annak az embernek a kezébe adták a döntés, aki az eddigi - torz - állapot létrehozásáért is felelős. Fasza lesz, pont az nem jön létre, amit pl. te is szeretnél.

szjm 2010.06.16. 14:52:59

@gyárvárosi: ez tökéletesen így van. Nekem görcsbe rándul a gyomrom,ha a köztisztviselő szót meghallom. Ne haragudjatok, de ennyi nyamvadt, fásult, öntelt, lelassult embert csak a kriptaszerű közhivatalokban látni. Az ott tevékenykedő emberek a versenyszférában agyilag azonnal rokkanttá válnának. Kik és milyen elvárások változtatták ilyenné ezeket az embereket?

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2010.06.16. 14:53:12

Biztos hülyeséget kérdezek, de az egyszerű átszervezés / létszámleépítés miért nem elegendő ok a felmondásra? Nekem érdeklődő laikusként a fenti ok akkor nem tűnik elégségesnek, ha egy adott pozícióból úgy akarnak valakit eltávolítani, hogy az adott pozíció, azonos feladatkörrel és felelősséggel megmarad.
Továbbá nekem (is?) úgy tűnik, hogy a cél valójában az, hogy ne lehessen pert indítani egy esetlegesen meg nem indokolható felmondás ellen. De azt már nem látom - ami vezérünk alapvetésként, imígyen magyarázat nélkül említ -, hogy miért nyerne bárki pert az állam ellen elbocsájtása esetén akkor, ha az elbocsájtás oka valós, példának okáért egy átfogó közigazgatási reform?
Engem is küldtek már el rendes felmondással létszámleépítés miatt. Akkor és ott nem volt semmi gondja ezzel a munkáltatónak. Vagy csak én nem ismertem eléggé a lehetőségeimet?

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.06.16. 14:53:22

@N_Gabber: Értelek és biztos, hogy igazad is van.
De azért nem fogsz nagyon meglepődni, ha kezedbe kapod a kéthavi felmondási obsitot és kinn találod magad az utcán, ugye?

Terniak 2010.06.16. 14:53:33

@N_Gabber: a vicc az, hogy a törvény alapján az is elképzelhető, hogy éppen Téged küldenek el, mert Te nem vagy benne a "haveri körben".

A probléma, amit leírsz, a vezető hibája. Nemrégi tapasztalatom. Szociális otthonban a közalkalmazott ápolónő kisebb összeget, de valóban kis összeget fogadott el az egyik idős embertől. Nem megrovás, meg hasonlók, hanem repült azonnal. És nekem ne mondja senki, hogy a bíróság visszahelyezte volna a munkájába. Ehhez nem kell törvényt módosítani, csak alkalmazni azt. Ha pedig a vezető nem jó, az ő megbízatását már most is indokolás nélkül vissza lehet vonni. Egyébként ha Ti ezt nem jelzitek, akár a felügyeleti szervnél is, nagyon könnyen előfordulhat az általad leírt helyzet.

Kérdésem: szerinted ugyanaz a vezető, aki eddig sem küldte el a láthatóan alkalmatlan haveri beosztottat, majd e törvény alapján el fogja???

Helótageci 2010.06.16. 14:53:41

@Virág et.:
Mielőtt valaki örömujjongásba kezdene,...emellett a hatósági ügyintézés még lassabb és még szakszerűtlenebb lesz.

Ezzel vitatkoznék. Páholyból van lehetőségem két minisztérium több főosztályának a munkáját látni és van olyan osztály ahol simán ki lehet tenni az ott "dolgozók" kétharmadát. Ugyanakkor nem pártolom azt a közhangulatot még jobban bujtogató felfogást, hogy a közszféra csupa naplopó.

A másik tévedésed, hogy csak vezetői beszosztásba kerültek politikai kinevezések. Persze nem mindegy, hogy mit tartunk annak de én oda sorolom a sógor, koma viszonyból származó alkalmazást is. Annál is inkább mert közülük sokan nem túl aktívak, cserébe viszont arrogánsak és részben érinthetetlenek.

Ha most erre ráengedik a fűnyírót akkor sokan pont olyanok kerülnek az utcára akikra valójában szükség lenne. Ugyan a színpadon szépen fest a teljes szembenállás, de az tudjuk, hogy kéz, kezet mos...

A törvényre szükség lenne ha tisztességes szabályok szerint bírálnának az arra kijelöltek, de kétlem, hogy így lesz.

Arzén Vendel (törölt) 2010.06.16. 14:53:47

@Vitéz Kőbányai Világos: A közigazgatás legtöbb területén nem mérhető objektíven a teljesítmény. A közszolgák teljesítményértékelése utópia, de kétségtelenül jól hangzik.

epres négercsók 2010.06.16. 14:53:57

Az a baj, hogy itt mindenki összemossa a dolgokat. Egy mezei sima kis ügyintéző hol politikai pozíció?? Sőt, higgyétek el, hogy nem a picike kis ügyintézők viszik haza a rettenetes pénzeket, és nem is az ő végkielégítésük a nagy pénz. Ezen kívül, ahogy valaki írta is, mindenki csak a közkeletű vélekedést hangoztatja, hogy senki nem dolgozik. Az ilyen ellenséges kommentelők nyilván rengeteget dolgoztak a közigazgatásban, hogy ilyen jólinformáltak...

Helótageci 2010.06.16. 15:05:08

@Chicken leg:

Az alkalmatlan koztisztviselok kirugasara NEM az indoklas nelkuli elbocsajtas lehetosege a megoldas, hanem egy objektiv, fuggetlen ertekelesi rendszer kialakitasa az adott koztisztviselo szakmai megfelelosegenek es teljesitmenyenek az ertekelesere.

Aha, ja. Ezt próbáld megcsinálni mondjuk amikor az adott ügyintéző felettese kiszignálja valakire az anyagot és ül rajta heteket, majd amikor már lejárt a határidő akkor ki is adja - bocs nem volt időm. A nyílvántartás szerint az ügyintézőnél dekkolt az anyag, őt lehet elmarasztalni, miközben az igazság az, hogy rövid időn belül megcsinálta a munkát.

Akkor most kit is kell elmeszelni? Mi alapján?

jo.e 2010.06.16. 15:05:22

Ha a mostani állapot és az indoklás nélküli elküldés közül kéne választani inkább az utóbbira szavaznék.
Sztem a legjobb az lenne, ha semmilyen különbség nem lenne ebből a szempontból a köztisztviselő és a "versenyző" munkavállaló között.
1ébként miért is kell megkülönböztetés?
Kíváncsi lennék 1 -2 ötletre, hogyan lehetne mérni 1 hivatalnok v. akár 1 tanár teljesítményét.

számbádi 2010.06.16. 15:05:40

Mindenkit végig olvasva, levonva következtetéseket:

Ha egyetéretek: okosabbnak hiszem magam, tehát beképzelt vagyok, nem értek a közszférához és tuti, hogy jobboldali beállítottságú ember vagyok... (üzenem az ilyen embereknek: normális, egyértelmű hatáskörrel bíró közigazgatási törvényeket kell először hozni, majd utána pattogni, hány emberre van szükség, ez szüli az indokot)

Ha nem értek egyet: e pillanatban lógatom a lábam egy közigazgatási hivatalban, ráérősen, mivel kormányvezetőink eddigi törvényhozásai nem éppen ésszerűek voltak (lsd.közigazgatási tevékenységek, intézmények szétszedése=párhuzamos közigazgatás több intézményben egyszerre, de ez 1 pld a többi közül)? Vagy netán baloldali/jobboldali beállítottságú lennék, aki félti munkahelyét és közben szorongok ha jól dolgozom, szorongok ha nem dolgozom jól, de vezetőim még ezt sem csinálják? Ez a szorongás meg visszacseng mindenre ami a közigazgatásban van... Vagy netán baloldali pártszínben épp vezető beosztásban féltem könnyen megszerzett munkakörömet és elgondolkozom, hogy most a Pista vagy a Julcsi ismerősömet kérjem meg az elbocsájtások után újbóli foglalkoztatásom végett? (üzenem az ilyen embereknek: normális, egyértelmű hatáskörrel bíró közigazgatási törvényeket kell először hozni, majd utána pattogni, hány emberre van szükség, ez szüli az indokot)

Nem hiszem, hogy aki "vmilyen módon" bekerült mondjuk 10-20 éve a közszférába az akkora analfabéta lenne, hogy nála már csak az okosabbjai tudják alkalmazni a megfelelő törvényeket, jogszabályokat. Persze mindenütt vannak ilyen emberek is, könnyen kiszűrhetőek közvetlen vezetői révén. De könyörgöm miért párt függő dolog, hogy én egy minisztériumon kívüli közigazgatási intézményben dolgozhatom e vagy sem ha jól teszem azt amivel MEGBÍZTAK?????

Konklúzió: a törvényhozás milyensége mindennek a kulcsa...

cerealkilla 2010.06.16. 15:05:45

@psr6: rosszul tudod, a rendes felmondáshoz mindenütt, még a versenyszférában is indoklást kell fűzni (mégpedig világosat, valósat és okszerűt. az, hogy ezt a munkaadók mennyire tartják, illetve a munkavállalók mennyire tartatják be, már más kérdés, de a jogszerű helyzet ez).

megjegyzem: a kormánytisztviselők a törvényjavaslat hatálybalépése után sem fogják tudni, milyen a versenyszféra, mert ez a javaslat a versenyszféránál kedvezőtlenebb helyzetbe hozza őket (amúgy a közszféra fizetése eddig is a piaci szint alatt volt, most a munkahely biztonságát jelentő szabályozást is hazavágják, végig lehet gondolni, milyen színvonalú munkaerőt fog tudni ezek után a közszféra megszerezni/megtartani)

Terniak 2010.06.16. 15:12:00

@szjm: "Nekem görcsbe rándul a gyomrom,ha a köztisztviselő szót meghallom. Ne haragudjatok, de ennyi nyamvadt, fásult, öntelt, lelassult embert csak a kriptaszerű közhivatalokban látni."

Hasonló érzéseim vannak néha, ha a "hazai vállalkozó" kifejezést meghallom...

N_Gabber 2010.06.17. 10:46:28

" a vicc az, hogy a törvény alapján az is elképzelhető, hogy éppen Téged küldenek el, mert Te nem vagy benne a "haveri körben". "

Sejtettem, hogy lesz ilyen megjegyzés, ami egyébként jogos felvetés.

Igen, valóban keringenek nálunk ilyen félelmek. De én ezt ketté bontanám. Az valóban biztos, hogy az általam elmített "400ezres régi haver" valószínűleg benn fog maradni, de az is biztos, hogy nem a jól dolgozó fiatalt fogják kirakni. Mert akkor ki fog dolgozni? A "haver" aki évek óta csak ott van, vagy pedig a szellemifogyatékos szintű, éppen csak jelenlévő 30%-nyi munkaerő? (itt most gondolok az 50es "tudjuk, h nem csinál semmit, ne rúgjuk ki, mert nem fog tudni elhelyezkedni, a fiatal meg el fog tudni egyszer" felvetésekre is)

Persze értem, hogy 3 fiatal keres együtt 400-at, és sokkal látványosabb, mondjuk egy 15 fős osztályból mondjuk 6 ilyet elküldeni, ha főben mérjük a dolgot. De ha összegben, és márpedig itt most aza lényeg, akkor elég mondjuk egy-két ilyentől megszabadulni, mert előbb utóbb úgyis a főnöknél fog szorulni a hurok. Nálunk pl többször volt olyan, hogy az ügyintőz hibázott, és a főnököt vették elő érte.

Tehát ha csak a schlepp meg a bénák maradnak benn akkor a végeredmény ,ahogy ti is írjátok, még szarabb lesz. És (majdnem) ugyanannyiba fog kerülni.

Aki pedig azt gondolja, hogy ezeken a helyeken nincsenek nagy munkák, az baromira téved. Jó, hogy van ez a két semmirekellő csoport, ami kiteszi az egész közszfére kb felét (és gyakoraltilag lehúzza az egész megitélését + elviszi a nagypénzt), de a többiek igen is keményen és sokat dolgoznak. Én pl két ilyen terültet (tapasztalatból és elsőkézből) biztosan tudok:
Felsőoktatás és APEH.
Ezek a helyek az értelmes, dolgos, fiatal és középkorúak nélkül meg fognak halni.

Várúr 2010.06.22. 23:52:51

Egyszer ebben a rohadt életben érezzék a kormánytisztviselők is (mint bárki munkavállaló), milyen érzés dideregni. Hogy jórészük eddig miként végezte a dolgát, mutatja az elmúlt nyolc esztendő.

Leonce 2010.06.23. 09:32:51

Kb. másfél éve írtam az Esélyegyenlőségi Hatóságnak, hogy mégis hogy képzeli azt a magyar rendszer, hogy köztisztviselői állásra csak közigazgatási szakvizsgával lehet jelentkezni, ugyanakkor ilyen szakvizsgát csak köztiszviselő tehet. Nem a magam érdemeiről szól a hsz-om, gondolom ez a súlyos jogtalanság sok más embernek is feltűnt, de a lényeg, hogy ettől az évtől ezeket a rendelkezéseket eltörölték. Egy ilyen elképesztő privilégium csak egy volt a sok közül. A köztisztviselői állás is munkaerőPIACI elemmé kell, hogy alakuljon, ne legyen nekik külön törvény. Ez fontos.

hegyilany 2010.07.05. 10:28:04

A legszebb az egészben, hogy anno pont a Fidesz volt a köztisztviselői életpályamodell bevezetője, és ők hangoztatták leghangosabban ennek a (tényleg valós) előnyeit, miszerint:
- kormányoktól, politikától független szakmailag erős apparátus
- kiszámítható előremenetel, amiért megéri a közszolgának képezni magát
- nyugodt, biztonságos munkakörülmények, ami javítja a munka hatékonyságát és a dolgozók lojalitását, no nem a kormány, hanem a szakma/feladatkör iránt.

No ennek lesz most fuccs.

Arról nem is beszélve, hogy a mostani kormány által állítólag annyira preferált bérből és fizetésből élő, adózó, több gyereket nevelő középosztály és s közszolgák halmaza jókora átfedést mutat. Sok közszolga, épp az életpályamodell bevezetése miatt, hű fidesz-szavazó (volt?) és úgy várta ezt a kormányt, mint a messiást. Most pedig azt tapasztalják, hogy mindenkire potenciális bűnözőként, komcsibérenc korrupt gazemberként tekintenek az új vezetők. Miért nem jönnek rá, hogy nem lehet úgy szakmai munkát végezni, hogy azokat, akikre támaszkodnia kell a vezetőnek, akivel végre kéne hajtatni a programját, ellenségként kezeli???





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása