Véleményvezér

vv

Fidesz: vasszigor és pénzbehajtás az utakon

2012.02.15. I 2 komment I Címkék: jog fidesz kozlekedes rendorseg allam

Orbán évértékelőjének ellentmondva megint azokat sarcolják, akiknek van pénze autót vezetni: ez pedig jellemzően a magyar középosztály. Az előre fixált büntetések ráadásul életszerűtlenek. (Fotó: Index)

Nyilvánosságra került a kormány új javaslata, mely a közlekedési szabálysértésekért járó büntetéseket gondolná újra. A legfontosabb változás, hogy a legtöbb kihágásért az eddigieknél általában magasabb, ám előre fixált pénzbüntetés járna.

Szomorú látni, hogy ezzel a Fidesz egyébként alapvetően helyes irányt vevő büntetőpolitikája megint túllő a célon.

Ajánlott írásunk: Miért mindig Németország diktál?

Ismét túlzásokba esnek

Ahogyan a Véleményvezér már több esetben kifejtette, szerintünk a Fidesz-kormány egyik legsikeresebb és legrokonszenvesebb lépése a büntető-igazságszolgáltatás új alapokra helyezése. Öröm volt látni, ahogyan 2010-től a kormány a ’60-as évekből ittmaradt büntetőjogi toposzokkal leszámolva egy friss, modern és kellően szigorú büntetőjogot kezdett el bevezetni.

Sajnálattal néztük azonban, hogy ami a büntetőjog esetében nagyjából sikerült, az a szabálysértéseknél igen felemásra sikeredett. Utóbbinál ugyanis a Fidesz rendszeresen túlzásokba esett, például azzal a módosítással, hogy amennyiben valakinek két éven belül három közlekedési szabályséretése van és a bírságokat nem fizeti ki, akár elzárással is büntethető lesz.

Úgy tűnik, a legújabb tervek sajnos ugyanezt az irányt folytatják. A kormány elképzelése ugyanis az, hogy innentől a közlekedési kihágások esetében nem lesz helye mérlegelésnek, hanem előre fixált bírságot lehetne csak kiszabni, melyek összege ráadásul még tovább növekszik.

A dokumentum indoklása szerint azért van szükség a mérlegelés nélkül alkalmazandó bírságösszegek bevezetésére, hogy "a szubjektív elemeket kizárva kizárólag a cselekmény társadalomra való veszélyességi fokára, a közlekedési szabályok gyakoriságára figyelemmel kerüljön sor a bírság kiszabására".

A tervezet szerint azokra a szabálysértésekre vezetik be a fix bírságokat, ahol azok gyakorisága és súlyossága azt indokolja. Az alkotók abban bíznak, hogy a rögzített összegű bírság erősíti a jogbiztonságot, viszont érdekes módon a gyorshajtás és a tiltott jelzésen áthajtás nem szerepel a kiemelt körben.

A jogosítvány nélkül vezetőket a tervezet szerint helyszíni bírsággal 50, egyébként 150 ezer forintra kell büntetni (ez eddig 100 ezer forint volt). Érvénytelen műszakijú autóval való közlekedés esetén a bírság mértéke attól függene, hogy milyen rég járt le az engedély: 1 és 3 hónap között 70, 3 és 6 között 80, azon túl 100 ezer forint lesz a pénzbírság. Helyszíni bírság esetén ugyanezért 30, 40 vagy 50 ezret kell majd fizetni. Az Index munkatársainak tapasztalatai szerint ezt eddig egy szóbeli figyelmeztetéssel, vagy 20-30 forintos bírsággal is meg lehetett úszni.

Az elsőbbségre és előzésre vonatkozó szabályok megszegői helyszíni bírságként 30, más esetekben 70 ezer forintos bírságra számíthatnak, a maximuma eddig 50 ezer volt. A kanyarodási szabályok megsértőit a helyszínen 40 ezer, szabálysértési eljárás esetén 80 ezer forintra büntetnék. Aki tiltott helyen (autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú utcában stb.) megfordul, vagy megsérti az autópályára való rákanyarodás megfordulás szabályait, azt a helyszínen 50, egyébként 100 ezer forintra büntetik; a hatályos rendelet szerint a bírság plafonja ezekre most 50 ezer Ft.

Miért jó és miért életszerűtlen?

A fix bírságok ötlete mögötti logika könnyen érthető. Egyrészt csökkentheti a Magyarországon sajnos jól ismert rendőrségi korrupciót, másrészt a magyar államigazgatás túlterheltségét, harmadrészt átláthatóvá teszi az autósok számára is, hogy miért mi jár.

A baj csak az, hogy a mérlegelés nélküli fix büntetések rendszere nem életszerű. Ugyanis a sebességhatárt nemcsak azért lehet átlépni, mert az ember vagánykodni akar a haveroknak vagy mert fociedzésre siet, hanem azért is, mert mondjuk szülni viszi a feleségét vagy orvoshoz az édesanyját. És bizony óriási különbség, ha valaki egy poros mellékúton hajnali háromkor megfordul a záróvonalon úgy, hogy közel-távol nincs autó, és ha mindezt csúcsidőben teszi egy forgalmas főúton.

Az előre fixált tételek hátulütője, hogy még az ilyen nyilvánvalóan más súlyosságú kihágások között sem lehet így distinkciót tenni. Ez pedig óriási probléma, hiszen egy olyan igazságszolgáltatási eszköz, ami ennyire eltérő esetek közé egyenlőségjelet tesz, egyszerűen igazságtalan.

Természetesen értjük mi a korrupcióellenesség, a tehercsökkentés és az átláthatóságra törekvés szándékát, de ezek sem mehetnek az igazságosság kárára.

Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.

Megint a középosztályt sarcolják

A másik gond a szabálysértési tételek ismételt és nem kis mértékű növekedése, ami ráadásul elsősorban annak a társadalmi rétegnek fog fájni, melynek a felemelését a kormány célul tűzte ki, ezzel pedig meglehetősen ellentmond az Orbán Viktor minapi évértékelőjében elhangzottaknak. Beszédében ugyanis a miniszterelnök éppen az agyonadóztatott és százszorosan megsarcolt magyar középosztály mellett állt ki.

Az olyan lépésekből azonban, mint a közlekedési szabálysértések összegének emelése és fixálása, éppen ennek az ellenkezője látszik. Az, hogy a kormány megint azoktól akar gyorsan és egyszerűen minél több pénzt elvenni, akiktől azt el is lehet venni. Vagyis, akiknek van pénze autót és más járművet vezetni: ez pedig jellemzően a magyar középosztály.


Inkoherencia

És ne menjünk el amellett sem, hogy az új szabálysértési törvény ezzel a még újabb javaslattal ellentétesen éppen hogy ki akarja terjeszteni a jogalkalmazók mérlegelési jogkörét. Szomorú látni, hogy a kormány most megint egy olyan rendeletet készít elő, amivel saját korábbi törekvéseivel megy szembe. Pedig ha valamire szükség van a büntető igazságszolgáltatásban, az pontosan a koherencia és a kiszámíthatóság.

 Olvasd el ezt is: Mint az MSZP: újabb probléma? Újabb adót!

A Véleményvezér problémája tehát ezzel a javaslattal az, hogy a mérlegelési lehetőség kiiktatása miatt igazságtalan, a büntetési tételek növelésével ismét elsősorban a középosztálytól akar pénz behajtani, ráadásul ellentmond az új szabálysértési törvény egyik alapvető törekvésének is. Rossz lenne, ha a büntetőpolitika egyébként helyes irányba történő átalakításán ismét egy ilyen csorba esne.

Ha tetszett, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!  


Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg. 

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NagyLevin 2012.02.15. 11:03:52

Furcsa, megint meg kell védenem valamilyen mértékben a döntést, igaz, én másrészt nem gondolom, hogy "büntetőpolitikája" alapvetően helyes volna. Nem hiszem, hogy a büntetés, mint minden normaszegést gyógyító varázsszer,helyettesítheti az egyéb politikákat, amelyek melósabbak, persze, de hasznosabbak lehetnek középtávon. Nem gondolom, hogy egy csokilopó kamasz nevelésének, normatudata kialakításának legcélravezetőbb eszköze az a meghurcoltatás, amit a jelenlegi szabályozás rendel számára. Ezzel szemben felnőtt, felelős, középosztályos, elvben jogtudatos és jogkövető, közösségi normákat, viselkedésmintákat elsajátító és belsővé tévő polgárok komoly pénzbüntetése mások biztonságát veszélyeztető szabálysértésekért szerintem helyes. Ugyanakkor világos, hogy a különböző súlyú, veszélyességű esetek közti mérlegelés jogát elvenni marhaság, ebben a VV-nek szerintem igaza van. A középosztályt azokkal azonosítani, akik alkalomadtán ilyen vagy olyan okból autóba ülnek és egyáltalán módjuk van a közlekedési szabályokat így megsérteni, ezt kissé elnagyoltnak látom különben. A lényeg: Fát lopni tartós munkanélküliségtől sújtott régiókban, olyan családok esetében, amelyeknek jövedelme meg sem közelíti a létminimumot, azért, hogy ne fagyjon meg az ember gyereke, legalább annyira átélhető motivációjú jogsértés és ráadásul kevésbé veszélyes, mint alkalomadtán a KRESZ-szabályokat nem betartani, és nem látom be, miért éppen a középosztályt kéne privilegizálnia a büntetőpolitikának. Csak nem erre gondolt Orbán Viktor, amikor a felemelésükről értekezett? Amennyiben gyarapodásukat segítik, hogy "felhúzzák" később a leszakadókat, azt a politikai szándékot legalábbis értem, de hogy ne nagyon bántsák szegény középosztályt, ha szabályt sért, míg egyebekben és másoknak csapjunk oda keményen, hát ezt az álláspontot nem igazán értem már.

-dg- 2012.02.15. 12:03:04

szerintem több ponton is elég erős tévedésben és nem mellesleg korábbi bejegyzésekhez képest önellentmondásban van a véleményvezér.
ami nagyon alapvető: nem értem azt a többször előkerült felvetést, miszerint a '60-as évekből itt maradt toposzokkal számolna le a kormány a büntetési tételek szigorításával. meglehetősen egyszerűen intézte már el ezt a kérdést korábban is a vv, nagyjából azzal, hogy a szigorú büntetés jó és korszerű, az ezzel szemben érvelők a szocialista emlőkön nevelkedett vulgármarxisták.
Hiába sarkítottam most nyilván én is, ennél azért jóval összetettebb a kép, a kommunista büntetőpolitikát szerintem aligha lehet annyival megfogni, hogy a bűnöző áldozat, akinek nevelése a cél, de hagyjuk most az akkori elméletet és gyakorlatot, még ha ezt tételt egy pillanatra el is fogadnánk, akkor sem lehetne levezetni belőle, hogy a mai büntetőpolitikáról szóló vitákban a büntetések enyhítése/szigorítása lenne egyrészt kizárólagos, másrészt a fentiek szerint retrográd/haladó gondolkodást tükröző kérdés.
van egyébként haladó elem szerintem is az új btk-ban, pl. a jóvátételi munka (ami persze első blikkre a közmunka büntetéssel egyenlő), de ez egyben rögtön kemény teszt is lesz arra, hogy vajon túllép-e a Fidesz (egyelőre ez semmilyen vonatkozásban nem látszik) azon a valóban retrográd szemléleten, miszerint a büntetőpolitika nagyjából elintézhető a btk ízlés szerinti módosításával. pár tételt megemelünk vagy éppen csökkentünk, pár tényállást beleteszünk/kiveszünk/módosítunk. a közmunka büntetési tételhez - évek óta - egy komoly háttérprogram kellett volna, tényleges munkalehetőségekkel, ellenőrzéssel, stb-vel, ez sehol nincs.
holott valszeg pl. éppen a szabálysértéseknél is sokkal fontosabb és jobb megoldás, mint a pénzbüntetések elzárásra válthatósága.

Ami meg a konkrét szabálysértési módosítást illeti: az a vv, amelyik korábban kiállt a szabálysértési büntetési tételek emelése, az elzárás fiatalkorúakra is alkalmazhatóvá tétele mellett (szerintem nagyon nagyon rossz logika mentén egyébként), most éppen megtalálva érzi magát? Fát nem lopunk meg tyúkot se, de ezek a legirritálóbb bűncselekmény jellegű szabsértések, emeljük a tételt, ugye? viszont nap-nap után kocsiban ülünk, a közlekedési szabálysértések tételének emelése és fixálása már a középosztály megsarcolása? halló, nem kötelező ám kocsiba ülni, és ha mégis, biztosan nem kötelező szabálysértést elkövetni, még éjszaka közepén kihalt úton sem. Természetesen az egy nagyon fontos igazságszolgáltatási elv, hogy minden cselekményt egyedileg kell elbírálni, és kell nézni a tényleges veszélyességet, de speciel ha valahol ezt lehet korlátozottabban érvényesíteni, az pont a közlekedési szabálysértések szerintem. Pláne, hogy a vészhelyzeti hivatkozás egyébként itt is akceptálható: ha szülő nőt viszel kórházba és átmész a piroson, nem fognak megbüntetni. A tételek magasságának nem örülök, de maga a fixálás elve ezeknél sokkal közelebb van a nem szabálysértési ügyek pótdíjához: ha bliccelsz a bkv-n, 16 ezer forint a bírság, függetlenül attól, hogy lerobbant a kocsid kilométerekre bárhonnan, ahol jegyet tudnál venni, vagy sportot űzöl a bliccelésből.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása