Véleményvezér

vv

Lecsúsztunk: a korrupció irányítja az államot a Fidesz Magyarországán?

2012.03.09. I 3 komment I Címkék: jog fidesz allam korrupcio oligarchak

orszaghaz.jpgA korrupció minőségileg új szintre lépett. Az állami döntéshozót már nem kell megkenni, hogy félretegye a közjó szempontját: eleve azért került pozícióba, hogy egy magánérdeket szolgáljon. (Fotó: MTI)

A tekintélyes nemzetközi korrupcióellenes szervezet, a Transparency International (TI) tegnap közzétette Magyarországgal kapcsolatos idei jelentését. A jelentés üzenete egyértelmű: Magyarországon a korrupció egy minőségileg új szintre lépett, vagyis süllyedt vissza. Nagy a baj.

Ajánlott írásunk: Ángyán, Orbán és az oligarchák

Olyan korruptak voltunk, amilyen fejlettek

Aki nyomon követi a TI jelentéseit, az tudja, hogy az intézet évről-évre felhívta a figyelmet az állami közbeszerzések, a pártfinanszírozás, illetve a „mindennapi korrupció" kapcsán előforduló magyarországi problémákra. Nem fogták vissza magukat sem Medgyessy, sem Gyurcsány, sem Bajnai idején.

Ha az általuk publikált ún. korrupcióérzékelési index értékeire tekintettünk, azt láthattuk, hogy hazánk körülbelül a fejlettségének megfelelően volt korrupt. Azaz: a nálunk fejlettebb országok rendszerint nálunk tisztábbak is, a nálunk szegényebbek pedig korruptabbak voltak. Az ebből az összefüggésből meghatározható trendtől Magyarország az elmúlt tizenöt évben nem igazán tért el.

A mostani jelentés azonban egy minőségileg új jelenségre hívja fel a figyelmet. Ez alapján nem a korrupció általános szintje növekedett Magyarországon, hanem megjelent egy, a hazánk fejlettségi szintjén általában már nem jelentkező probléma, az ún. state capture.


A korrupció normális működése

Egy viszonylag korrupciómentesnek tekinthető, rendszerint nyugati országban létezik a korrupció, az állami szervek azonban szisztematikusan küzdenek ellene. Magyarország az elmúlt húsz évben soha nem járt ennek a közelében sem. Ehelyett egy lépéssel emögött voltunk, amikor is az állami szervek a közjó érdekében tevékenykednek, bizonyos típusú korrupciót üldöznek, de egy másik típusút eltűrnek, azt a rendszer működésének részeként fogadva el.

Ez az a helyzet, amikor egy oligarcha pénzért cserébe mondjuk törvénymódosítást vásárolhat magának, de ez viszonylag drága, és a törvények túlnyomó többsége alapvetően továbbra is a közjó előmozdításának céljával születik. Ehhez hasonlóan lehet, hogy valamennyi engedély megszerzéséhez csúszópénzt kell fizetni, de magának az engedélyeztetésnek a logikája elméletileg még a vélt közérdek mentén van kialakítva.

Ez az állapot semmiképpen sem a Kánaán, és a nyilvánvaló morális problémákon túl nagyon komoly gazdasági károkhoz is vezet, amennyiben nem a legjobbak, a legversenyképesebbek kerülnek helyzetbe, hanem a leggátlástalanabbak és a legerőszakosabbak.

Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.

Amikor a magánérdek átveszi az államot

Az ezt megelőző, nevezhetjük így is, „fejlettségi szint" az, amikor az állam bizonyos szervei már eleve nem a közjó logikája mentén alakítják ki szabályaikat, hanem pusztán úgy, hogy azok bizonyos magánérdekeket szolgáljanak. Ez a state capture, amikor konkrét magánérdekek szisztematikusan foglyul ejtik az államot és a szabályokat már születésük pillanatában eltérítik a közérdektől.

A két szint közötti különbség természetesen csak az elméletben ilyen fekete és fehér, a gyakorlatban nehéz megmondani, hogy mikor megyünk át az egyik stádiumból a másikba.

A TI állítása az, hogy Magyarországon az elmúlt két évben olyan folyamatok indultak meg, amelyek során Magyarországon megtörtént ez a rendszerszerű visszalépés. Az [origo] e heti cikksorozatában valami nagyon hasonlót sugallt a legtöbb diszkrecionális pénz felett diszponáló minisztérium, az NFM példájával illusztrálva.


Honnan tudjuk, hogy ez már a state capture?

Az egész szituációban az a furcsa, hogy state capture esetén nehéz megmondani, pontosan hol is jelenik meg a korrupció. Ugyanis ebben az esetben az állami döntéshozót vagy alkalmazottat nem kell megkenni ahhoz, hogy félretegye a közjóval kapcsolatos megfontolásait, hiszen eleve azért került a pozíciójába, hogy egy magánérdeket érvényesítsen.

Ezért a jelenség nem a korrupció növekedésén keresztül érzékelhető, hanem a következményeiben. Ilyen helyzetben ugyanis a szóban forgó magánérdekek érvényesítői kivételével a befektetők hirtelen elveszítik a bizalmukat az országban, menekítik a tőkéjüket, és az egész gazdasági életet a kiszámíthatatlanság légköre jellemzi. Nehéz lenne azt állítani, hogy Magyarországon most nem ez a helyzet.

Olvasd el ezt is: Ki írja a törvényeket a Fidesz helyett?

A következmény: tartós leszakadás

Mindezek össztársadalmi következményei pedig igen fájdalmasak. Az állandósuló bizonytalanság, a magántulajdon szelektív védelme és az állam pártatlanságába vetett hit teljes eróziója eredményeképpen a GDP-növekedés tartósan alacsony szinten ragadhat, a munkahelyteremtés teljesen leállhat és megvalósulhat rémálmunk, a közép-kelet-európai régiótól való tartós leszakadás.

Ha tetszett, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg. 

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brückner Gergő 2012.03.09. 15:19:56

Nagyon érdekes felvetés - korábban nekem is magyarázta egy üzletember, hogy az egy eklfogadhatóbb korrupció, ha mindenki tudja, hogy 10 százalékot vissza kell majd osztania, de mivel ezt mindenki tudja, ha 110 százalékos árszinten is, de azért győzhet a legjobb. Ugye ez jobb, mintha az vinné el a projektet, aki a legtöbb kenőpénzt ígéri. Még azt is hallottam valakitől, hogy ő a közösség érdekében szeretett volna korrumpálni, mert tudta, hogyha ő nyer, ő majd legalább rendesen el is végzi a munkát:)

Nyilvánvaló, hogy azért ez a 10 százalékosdi is elég ocsmán, de még keményebbek a csak a korrupció lehetősége miatt kitalált projektek, az ollótanulmányok, a fénymásoló-felmérések.

A state capture mellett ami nagyon kemény a sok teljesen elrejtett, jellemzően titkosított közbeszerzés, tárgyalásos eljárás(nem olvastam még a TI anyagát, gondolom írnak róla). Ilyenkor nem a mindenki szeme előtt levő BKV-ból áramlik ki a pénz, hanem valami furcsa, kevesek által ismert költségvetési alrendszerből, csak éppen milliárdos tételben. Őszintén hiszem, hogy a jelenség ellen érdemes harcolni, tanulmánnyal, cikkekkel, lemondásokkal...

akos.szalai 2012.03.10. 08:50:13

Nem tudom, hogy a state capture jó kifejezés-e. State capture a Siemens-botrány, az amerikai bankok kimentése, amikor a francia elnök beszáll a budapesti metró-építés, a pécsi vízmű, vagy az amerikai kormányzat a kereskedelmirádió-pályázatok körüli vitába.

Az origo cikksorozatából nekem nem ez a kép áll össze. Eszerint itt nem Siemensek jelennek meg a kormányzat körül (voltak itt Strabagok elég sokáig), hanem Gazpromok. A kettő között szerintem az a különbség, hogy az előbbiek kiszámíthatóak - bár nem tisztességesek, legalább ismerjük a céljaikat, megjósolhatjuk a lépéseiket. A "politikai vállalatok" (amilyen az orosz tőke egy része) megjelenése azért veszélyes, mert félni kell: ha változik a politikai érdekek, akkor számukra jövedelmező üzletektől is elállhatnak. Ilyet egy az államot fogságba ejtő cég soha nem (na jó, nagyon-nagyon ritkán) tenne. Ők épp azért ejtik fogságba a politikát, hogy a saját üzleti érdekeiket védelmezze.

Félreértés ne essék látunk viszonylag tiszta state capture-t ma is - elég a bankadóra, a kiskereskedelmi láncok szabályozására, adóztatása, a dohánymonopólium tervezett rendszerére gondolni. Az origos cikksorozat olyan cégcsoportot fest le, amely a mai kormányzat, a jobboldali politikai pártok céljainak (és nem csak a párt finanszírozásának, mint a baloldali testvéreik esetén láttuk, látjuk) rendeli alá az üzleti érdekeit. Vagyis itt nem a politika kerül az üzleti logika fogságába, hanem egy olyan gazdasági csoportot erősít meg a politika, amely nem csak 10%-ot ad át, hanem hajlandó a saját üzleti érdekeit is alárendelni a politikai érdeknek - a "közjónak", ahogyan erre hivatkozni lehet. Az ilyen kvázi-magán (de inkább politikai érdekeket szolgáló) cégek, tervezett állami bankok, állami telekomcég, légitársaság felépítésével, megerősítésével a politika, a voluntarizmus szorítja ki a hagyományos - bár kétségkívül nem minden bűntől mentes, de legalább - kiszámítható üzleti logikát.

NagyLevin 2012.03.11. 11:27:08

Én is azt gondolom, hogy a politika és a gazdaság összefonódása kétirányú, ahogy Ákos írta, és jóval bonyolultabb a profitszerzés politikai támogatásánál, ráadásul ettől tényleg fenyegetőbb is. Attól különösen nyomasztó, hogy a legkisebb szintekig ér le, és a néha nevetséges volumenű magánüzletek mellett folyamatosan zajlik a nagy célok kiszolgálása is. Teljes képet valószínűleg szinte lehetetlen lenne adni éppen ezért, túl sok kicsi szál van, roppant bonyolult módon keresztezik egymást. Viszont az internetes újságírás teljesítménye ennek ellenére is - szerintem - kiemelkedő az Indextől az Origón át a hvg.hu-ig menően (a remek atlatszo.hu-ról nem is beszélve), ami némi reményt adhat arra, hogy a netgeneráció mentalitásával már tényleg nem fér össze egy így szervezett ország, vagyis a dolgok nem maradnak így hosszú távon.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.