Véleményvezér

vv

Elment a vonat, eltűnt a magyar állam

2010.09.01. I 132 komment I Címkék: kozlekedes allam vasut

Számos helyen csak akkor lehet találkozni az állammal, amikor beszedi az adót: eltűnt az iskola, az orvos, a posta, a vasút is. Utóbbi nem csak egy szolgáltatás, hanem fontos társadalompolitikai eszköz is. (Fotó: szegedma.hu)

Az MSZP-SZDSZ kormány bezáratta, a Fidesz pedig diadalmasan újranyitotta vagy újra fogja nyitni a vasút több szárnyvonalát, teljesítve ezzel egyik választási ígéretüket. A hírek most arról szólnak, hogy az újranyitott vonalakon a járatok kihasználatlanok, alig van még utas, gondok vannak a menetrenddel.

Vasút: csak egy szolgáltatás, vagy több annál?

A Gyurcsány-kormány alatt ünnepelt teóriává vált, hogy a vasút is csak egy szolgáltatás a sok közül, így azt is leginkább piaci alapon kellene biztosítani. Vagyis: ha kevés az utas egy adott vonalon, akkor azt be kell zárni. Ez meg is történt: 2007 márciusában 14, 2009-ben 25 szárnyvonalat zártak be, melyek főként kisvárosokat, kistelepüléseket kötötték össze a nagyobb vasúti csomópontokkal.

A vasút azonban jóval több, mint egyszerű szolgáltatás: talán furcsán hangzik, de valójában egy nagyon fontos társadalompolitikai eszköz is. Hiszen sok tekintetben a szóban forgó településeket a vasút kapcsolta össze az országgal. A Gyurcsány-Bajnai-kormányok nem igazán akarták megérteni, hogy azon a település, ahol már vasút sincs, ott nem csak az utazás lesz nehezebb, hanem előbb-utóbb fű sem fog nőni: nehezebb lesz iskolába vagy munkába járni, ügyet intézni és árut szállítani.

És nehéz elképzelni, hogy bárki valaha is munkahelyeket akarna létesíteni egy olyan helyen, ahova vonat sem jár.

Magyarország vasúthálózata és a vonalbezárások (Nagyobb méretért kattints a képre!) Forrás: Wiki


Hová tűnt az állam?

De van ennek egy másik oldala is: egy kisebb vidéki településen az emberek a magyar állammal csak nagyon kevés dolgon keresztül találkoznak. Egyrészt ilyen az iskola – amit a legtöbb kistelepülésen szintén megszüntettek. Ilyen az egészségügyi intézményrendszer – amit szintén központosítottak, vagyis leépítettek. Ilyen a posta, amit mobil postává degradáltak, és végül ilyen a vasút is, amit szintén ezektől az elzártabb településektől vettek el először.

Tehát azon túl, hogy a szárnyvonalak bezárása fizikailag is nehezebbé tette a közlekedést ezeken a településeken, azt is látni kell, hogy számos helyen az emberek már egyszerűen semmit nem látnak a magyar államból. Csak annyit, hogy az állam fizetésük nagy részét adó formájában elveszi tőlük, de cserébe szinte semmit nem biztosít.

Bezárt vonalak

* 3. sz. Almásfüzitő – Esztergom-Kertváros
* 5. sz. Székesfehérvár – Komárom
* 22. sz. Körmend – Zalalövő
* 37. sz. Balatonmáriafürdői elágazás – Somogyszob
* 42. sz. Mezőfalva elágazás – Paks
* 45. sz. Börgönd – Sárbogárd
* 47. sz. Godisa – Komló
* 64. sz. Pécs – Pécsvárad
* 77. sz. Galgamácsa – Vácrátót
* 87b. sz. Szilvásvárad – Putnok
* 98. sz. Abaújszántó – Hidasnémeti
* 103. sz. Karcag – Tiszafüred
* 107. sz. Sáránd – Létavértes
* 113. sz. Fehérgyarmat – Zajta
* 114. sz. Csenger – Kocsord alsó
* 117. sz. Ohat-Pusztakócs – Tiszalök
* 118. sz. Nyíregyháza átrakó – Balsa-Tiszapart
* 119. sz. Herminatanya – Dombrád
* 126. sz. Kisszénás – Kondoros
* 127. sz. Körösnagyharsány – Vésztő
* 130. sz. Hódmezővásárhely – Makói elágazás
* 142. sz. Lajosmizse – Kecskemét
* 148. sz. Kecskemét KK – Kiskőrös KK
* 149. sz. Törökfái – Kiskunmajsa KK


Újranyitás?

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a szárnyvonalak automatikus újranyitása feltétlenül és mindenütt jó ötlet volna.

Arra lenne szükség, hogy végre meghúzzuk a határt: hol fontos a vasút társadalompolitikai okokból, és hol kell a vasútnak eltartania magát. Ehhez viszont látni kellene, hogy mit akar a kormány a vasúttal: hol tartja fontosnak, hogy legyen mindenképpen szolgáltatás, és milyen logika alapján és mely vonalakon lát annyi alternatív infrastruktúrát, hogy csak akkor tartsa fenn a szolgáltatást, amennyiben az rentábilis.

feedback surveys


Persze ehhez nyilván vasútpolitikára lenne szükség, ami beépül egy egységes nemzeti közlekedéspolitikába. Láthatóan ilyen koncepció és stratégia nincs, így most a szárnyvonalak egyszerűen csak pártpolitikai, nem pedig koncepcionális okok miatt kerültek visszaállításra. A szakmai tervek jelenlegi hiánya és a dacos politikai megfontolás viszont éppúgy veszélyes, mint a korábbi ideológiai megközelítés.

Mert továbbra sem tudjuk, hol van valóban szükség a vasútra, és hol nincs.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 12:13:10

@kovacsjancsYYYZZZ: "hogy az autóközlekedés évente ebben az országban MINIMUM 6000 milliárd forintba kerül"

Ezt egy kicsit bővebben kifejtenéd?

Ha megnézem, mennyit kaszál az állam az üzemanyagon és mennyit költ az úthálozatra, kb. 200-300 milliárd PLUSZ jön ki.

Ez a 6 billió(!!!!!) forint, ami a magyar éves költségvetés 50%-a neked hogyan jött ki??????????????????

És hol kerül nálad képbe a vasút? Az autóhasználat 90%-a a városokban történik, ennek mi köze a vasúthoz?????

fuxosbömis (ex kacagányos) · http://fuxos.blog.hu 2010.09.01. 12:13:18

Egyáltalában miért baj, ha egy település megszűnik? Világosítson már fel valaki....nem szeretnék hülyén meghalni.....ha esetleg az lesz a válasz, hogy a magyar érdek így kívánja, akkor arra is kérek választ, hogy mi az a magyar (nemzeti) érdek és miért pont az az..

kerusz 2010.09.01. 12:13:25

@kesztió: Mert rendszerben kellene gondolkozni, Neked is. Lehet, hogy a vasút önmagában Székesfehérvár és Sárbogárd között veszteséges, de de egy országos közlekedési rendszer részeként bizony lehet fontos (és akár nyereséget termelő) szerepe is.

Bobby Newmark 2010.09.01. 12:13:31

A MÁVnak is a vízfej a legfőbb problémája, nem a szárnyvonalak.

Elég szomorú, hogy odáig jutott az ország, hogy inkább beszüntetik helyenként a szolgáltatást, csak azért, hogy lehessen még egy kicsit lopni.

Dolgozott egy ismerősöm a Nyugati mérnökségén. Amikor nem volt hajlandó aláírni (kvázi felvállalni a balek szerepét) egy iszonyatos lenyúlást, akkor "közös megegyezéssel" kirúgták a gecibe.

És akkor még a délelőtt 11kor fejjel előre a hűtőbe zuhanó "főnök"ről nem is beszéltünk... Vagy éppen a kiszervezett, pénzt felvevő, de a munkát el nem végző vállalkozásokról...

Iszonyat, ami ebben az országban megy. Balkán, a legrosszabb fajtából.

_iMaginer_ 2010.09.01. 12:13:39

Azért a kistelepülések nagy részén soha nem volt se vasút, se posta. Nem ez kell az életben maradáshoz.
Egy jól felépített közösségi közlekedési rendszerben nem kell még ennyi vasút sem.
Németo.: nagyvárosok közt expresszek, vonzáskörzetükben S-bahn (a városban földalatt metróként), S-bahnra meg buszok hordják az utasokat a kisebb településekről. Ja és a csatlakozások szinte másodpercre pontosak.

Samott 2010.09.01. 12:13:39

„A vasút azonban jóval több, mint egyszerű szolgáltatás: talán furcsán hangzik, de valójában egy nagyon fontos társadalompolitikai eszköz is.” - 100 evvel ezelott lehet, de nem 2010-ben. Budapest - nagyvarosok kozti forgalomban es a Budapest elovarosi forgalomban tenyleg fontos eszkoz, de minden mas helyen esszerubb valasztas a busz. (mert az az autosok altal fentartott infrastrukturat hasznalja, nem kell kulon kolteni a palyara is)

kód 2010.09.01. 12:13:54

XXI-edik században eleve nem erőltetném a nagyon kis településeket. Ha működnek jó, ha nem akkor inkább abban kellene segíteni, hogy kulturált módon megszűnjenek. Az ablakon kidobott pénz amúgy is haldokló településeket holsszú ideig mesterségesen fenntartani.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.09.01. 12:14:08

Nem tudom, kedves Vezér, tudsz-e már róla, de Magyarországon nem az a probléma, hogy hova rakjuk a pénzt, hanem hogy honnan vegyük.

Fontos, hogy az emberek el legyenek szállítva, de ebből nem következik, hogy ezt vasúttal kell megvalósítani.
Ha egy helyen naponta 20 utas van, akkor a vasútnál olcsóbb, ha busz jár. Ha még 20 se, akkor még az is olcsóbb, ha az állam szerződik egy taxicéggel, hogy vigye el őket.
Persze, abból nagy felháborodás lenne, hogy mi az, hogy alanyi jogon jár a taxi egyeseknek.
Remélem látszik, hogy ez egy paradoxon. A vasút az jár, akkor is, ha gazdaságtalan, a taxi nem, mert az pazarlás...

A posta hasonlóképp. Fontos szolgáltatás, de nincs kőbe vésve, hogy ezért fenn kell tartani egy épületet és 2 egész nap unatkozó alkalmazottat. Azt a napi 5 levél átvételi a helyi vegyesbolt tulajdonosa is szívesen átveszi havi 100 rugóért.

Italo Balbo 2010.09.01. 12:14:22

Sztem itt erősen keverednek a dolgok. A közlekedéshez való jog valóban társadalmi kérdés. Ahol bezárták a vonatokat, oda buszjáratokat kell szervezni.

A mobil postával mi a baj? Ráadásul házhoz is mehet akár, nyugdíjas néninek csak a kapuig kell elbotorkálni

Kapaszkodjatok meg, ezeken a vidékeken soha a büdös életbe senki nem fog munkát teremteni, mint ahogy eddig sem teremtett, amikor még volt vasút. Gyanítom ezekről a területekről az adójövedelem tört részének lepkefingnyi része származik, viszont sokba kerülnek.

Gáz van, ilyenkor spórolni kell, mi máson, ha nem ezen? Felőlem legyen vidéki álidill, de akkor ne legyen távhőtámogatás, gázártámogatás, nyugdíjemelés

Ezen vidékek mesterséges fenntartása olyan pénzekbe kerülne, amikkel nem rendelkezünk, ezt kéne már megértetni, nem pedig vmi ködös keserédes nosztalgiába süllyedni a jobboldalon

Röviden és összevissza ennyi jutott eszembe :)

házisárkány 2010.09.01. 12:14:30

A megszüntetett mellékvonalakon annyira kevés volt az utas, hogy még az is olcsóbb lett volna, ha minden egyes embert taxival szállítanak el. Ugyanis a vasúti infrastruktúra fenntartása akkor is pénzbe kerül, ha senki nem utazik. Arról se feledkezzünk meg, hogy iszonyatos mennyiségű állami támogatást pumpálnak a vasútba, értsd: minden adófizető állampolgár hozzájárul ahhoz, hogy Mari néni, aki nyugdíjas, tehát ingyen utazik havonta egyszer a szomszéd faluba, zakatolhasson. Bocs, de én úgy gondolom, hogy ennek a pénznek jobb helye is lenne. Tessék inkább buszokat beállítani, az sokkal rugalmasabban igazítható a tényleges utazási igényekhez (férőhely, járatsűrűség), plusz kisebb a fenntartási/beruházási költsége.

Dubito 2010.09.01. 12:14:39

"egy kisebb vidéki településen az emberek a magyar állammal csak nagyon kevés dolgon keresztül találkoznak"

A szerencsések! Én azt szeretném, ha egyáltalán nem kellene az állammal találkoznom. És ha cserébe nem húzna le 7 bőrt rólam.

Egyébként a kisebb, hatékonyabb állam benne is van az új kormány programjában, de persze ez is ugyanolyan üres lózung, mint a többi - a valóságban az ellenkezője történik.

Öreg Sam 2010.09.01. 12:14:50

Az a legnagyobb baj,hogy eddig(és ahogy látom ezután is) minden kormány politikai csőlátással közelitett a témához.
Nem vagyok szoc/lib/bibsi/stb ellenség,csak szerintem ez kőkemény szakmai kérdés politikus ne dumáljon bele,vagy ha igen,min közlekedésmérnöki diplomával/multtal.
Oldalakat tudnék teleirni csak kérdésekkel vasút és posta ügyekben.
Csak tallózás jelleggel néhány:
-egy napokban megjelent felmérés szerint a MÁV utasainak 80-85%-a valamilyen kedvezménnyel utazik,beleértve a vasutas családtagokat is. ????
-ha gazdaságtalan a vonal,ezeknek egy része miért ne lehetne kompatibilis pl.a buszra?
-kisposta megszünik,Lujzikát nyugdijazzák,felháborodás a tanyaközpontban,megjelenik Józsi a zöld autóval,mindenkinél megáll,dudál,egy idő után,mikor megismeri a kutyákat,be is megy.Hoppá,már mindenki örül,sőőőt,Józsit akár meg is lehet kérni,hogy holnap jöttében hozzon máá egy liter tejet. Baromi nagy népharag lenne,ha ujra munkába állitanák Lujzikát a lepukkant postaépületben.
Ezeregy ilyen van,az utóbbi példa éppen kies kis tanyámról szól :)

térfél · http://httphatterfel.blog.hu/ 2010.09.01. 12:14:58

Inkább a pártpolitika szűnjön meg - de azonnal! Ha az nem dolgozik, mindjárt előtérbe kerül(ne) a józan ész, és a felelősséggel teli szakmai szempontok szerinti működtetés. Helyi szinten! Döntéseket az hozzon, aki a bőrén tapasztalja a működést vagy nem működést. Csak haladjunk már előre, ne lerágott csontokat csócsáljunk nap mint nap! A tököm tele van az orbáni csámcsogással. Neveletlen tuskó szokás... és nem jó semmire, csak idegesít.

is 2010.09.01. 12:15:00

Magyarorszag 10 millio lakosa 3200 telepulesen lakik. Egy atlagos magyar telepulesen 3100 ember lakik, de ha leveszem a 10 legnagyobbat, akkor mar csak 7 millio marad, es az mar csak 2100. Ennek az atlagnak 5000-re FEL KELL MENNIE. 1500 telepulesnel tobb nem lehet az orszagban, mert nem eltarthato (es ez 300 onkormanyzatban, de most nem ez a tema). Es 5000-s telepulesre mar lehet rendes buszkozlekedest, jo reszebe vasutat tenni. 500 vasutallomas, megallohely 100 000km2-re eleg (200km2/allomas az max. 8km., de Balatont, hegyeket, Hortobagyot, hatarmentet le lehet szamolni, es akkor az emberek 90%-nak 5km alatt, ha busz sincs akkor biciklivel 20 perc).

Aki az embereket 1000 fo alatti (masik telepulessel nem osszenott) telepuleseken ott akarja tartani, az kegyetlen veluk szemben.

Devil 2010.09.01. 12:15:22

@azallamenvagyok: Sztem van a kormanynak felelossege, ha elolvasod az elozo kommentemet (amint megjelenik...) latni fogod, es pont ezert nem kell vasutat fenntartani ott ahol mas megoldas sokkal olcsobb.
Ha a falu (szerinted) mindent megsziv az azt jelenti hogy a falusi letforma en bloc nem eletkepes, akkor miert kellene mestersegesen fenntartani? A szenbanyaszatot, kohaszatot talan fenntartottuk? Vagy a KGST-t?

Átvitel honvéd 2010.09.01. 12:15:25

Jó gondolatok... különösen a "mit kapok cserébe az adómért" egy elgondolkodtató felvetés (...még ha a most már "régi rendszer" rögeszméi szerint a "piac" is bármely kérdésben az egyetlen érvényes rendező elv, és ebből a megközelítésből a fenti gondolatra az illetékes srácok tf. azt mondanák, hogy demagógia).

Azt is érdemes látni, hogy a mai "a közúti szállítás olcsó, miközben a vasút döglődik"-megközelítés egy nem annyira kegyes csalás. A helyzet ui. az, hogy miközben a vasútnak itt, vagy ott nettóban jelentkezik a pálya fenntartásának költsége, eközben a közúti versenyző -- kicsitől a nagyig -- csendesen röhög a markába, mert a "pálya" egyszerűen "rendelkezésére áll", csak használnia kell. (...Abba most ne menjünk bele, hogy "kinek az adójából", meg hogy "van autópályahasználati díj" -- szögezzük nyugodtan le, hogy az útépítés-fenntartás díja elsősorban a magyar államkasszát, és ezen keresztül a magyar államadósságot terheli, amit az egyszeri magyar ember csak sokszoros áttételen keresztül, és jókora késéssel "érzékel", ráadásul pincétől a padlásig mindenki, a vasutat használó is; illetve, azt is nyugodtan szögezzük le, hogy az autópályahasználati díj az infrastruktúra valós építési-fenntartási költségeihez képest egy vicc). Azaz a vasút a valóságban jelentős deficittel indul, és nem "eredendően", hanem a közúti szállítást preferáló, politikai okokból. Ne keverjük tehát össze a nettó gazdasági, "mit fizet meg a piac"-típusú, és a politikai eredetű tényezőket; vegyük nyugodtan tudomásul, hogy ha az állam azt mondaná, hogy neki drága az autópályaépítés- ill. a közút fejlesztése (...amint az valójában "az", és aminek persze más következményei lennének), akkor a vasút piaci értelemben azonnal reális alternatíva volna.

Természetesen vannak a kérdésnek még egyéb vonzatai is, és ezek konkrétan a magyar vasutak mára kialakult szervezeti-, és a pártállam bezárása óta még máig meg nem változott "filozófiai" tényezői volnának. Ez egy alapos "deficit", amivel mindenképp csinálni kell valamit ahhoz, hogy sikeres magyar vasút születhessék -- de véleményem szerint csak akkor, ha már van magyar közlekedéspolitikai koncepció.

sárkányfő 2010.09.01. 12:15:34

Vasútvonal-fanok,

áruljátok már el nekem, miért jobb egy tonna pénzért fenntartott vasútvonal és járat, amit 5, vagy sűrű napokon 10 ember használ (vasúti személyzettel együtt), egy nagyságrendekkel olcsóbban fenntartható kisbusz helyett?? Ami akár házhoz is jön-megy, és még mindig ezerszer olcsóbb és mobilabb?

Hány ft-be kerül fejenként, illetve a költségvetésnek egy 5 főt kiszolgáló szárnyvonal fenntartása?

lyesmith 2010.09.01. 12:15:36

Tiszafüred Karcag vonal. Napi 4-6 szerelvény közlekedett (-ik). Soha nem utaztam még azon a vonaton úgy hogy 3 embernél többen utaztak volna rajta. Ezt vagy három mozdonyvezető és három kalauz szolgálja ki három műszakban. Egy kisbusszal gazdaságosabban lehetne megoldani a vonal üzemeltetését.

Az vasútvonalak újranyitása helyett, meg kellene oldani a Volán és a MÁV menetrendjének összehangolását, közös menetrend kiadását, Meg kellene oldani a vasútállomások és buszpályaudvarok közötti közlekedést. (Lehetőleg egymás mellé helyezve a kettőt)

DArchAngel 2010.09.01. 12:15:57

Például a makói kistérség nagyon jól ellenne a vasúti személy szállítás nélkül, hiszen az autóbuszos közlekedés sűrűbb, pontosabb, gyorsabb és nem a város szélén pakol le.
A Mezőhegyes-Újszeged vonalon egy motorkocsi-vagon páros szokott közlekedni, szerintem olyan 30%-os kihasználtsággal, de ránézésre alig páran vesznek teljes áru jegyet. A buszok esetenként viszont tömve vannak.
Mivel Szegeden nincs vasúti híd, és a cukorrépa termesztés is gyakorlatilag eltűnt, ezen a vonalon az áruszállítás is jelentéktelen.
Ilyen körülmények között kicsit luxusnak tartom több száz léhűtő foglalkoztatását, a vonatok fenntartását.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.09.01. 12:15:58

" Számos helyen csak akkor lehet találkozni az állammal, amikor beszedi az adót: "

Amindenit.

Szóval nem akkor találkoznak az állammal, amikor küldi a nyugdíjat, a rokkantjáradékot, a családi pótlékot és a segélyt?

Vagy amikor mentőhelikoptert küldenek, mert Józsibának fejébe állt a kapanyél...

Vagy amikor pénzosztás van árviz után...

Vagy amikor tűzoltót küld az állam, mert magukra robbantják a házat...

Vagy amikor iskolába küldhetik a gyereket...

meronem 2010.09.01. 12:16:29

Vérmes vasútrajongó vagyok, de a legtöbb bezárt vasutat felesleges újranyitni, szerintem is. A busz ugyanolyan jó, ugyanolyan környezetszennyező, ugyanolyan dizájnos. Az utasoknak kényelmesebb, hogy a faluközpontban is megáll, több helyen is, míg a vidéki falusi vasútállomások akár kilométerekre is lehet a településtől - ennek semmi értelme.
A nagyobb városok (mint pl. a Komárom-Székesfehérvár járat) közt lehetne értelme a vasútnak, ha hosszabb távon, még több várost érintve közlekednek (IR) ÉS kényelemben, gyorsaságban is felvenné a versenyt a buszokkal. Ilyen volt pl. az Eger-Szegedvonat, ami már nincs - lehet, hogy nem volt elég utas :)
Van varázsa a vasútnak, teljesen más a táj magasról és párhuzamos forgalom nélkül, de ez csak a turisztikailag fontos és látványos vonalaknál lehet lényeges. A Zirc-Veszprém, Eger-Szilvásvárad-Ózd emiatt szerintem fenntartandó és fejlesztendő vonal lehet. Beszélhetnénk még egy Balaton körüli teljes gyűrűről, és még lehetne sorolni. A legfontosabb egyelőre a fővonalak fejlesztése lenne, 160-200 km/óra sebességre, ütemes menetrenddel, tiszta kocsikkal... De ezek mind fejlesztést igényelnek, amit a látvány-újranyitások messze nem helyettesítenek.

Magyarnaba 2010.09.01. 12:16:44

A cikkírónak teljesen igaza van, nem pusztán a vasút ügyében. A vasút csak egyike a rengeteg olyan szolgáltatásnak, amelyet leépített az állam.

A magyar állam évtizedek óta folytatja visszavonulását saját területéről. Ma már nem csak a posták, állomások tűnnek el, hanem olyan meg nem fogható dolgok is, mint a közbiztonság, jogtisztelet.

Az autóbuszt pártoló nagyvárosi kommentelőknek üzenem: kettő darab istenverte busszal ugyanúgy nem lehet eljutni a szarrá ment utakon két átszállással a következő nagyobb városig, mint vonattal. A buszon sincs utas, a volán is folyamatosan vonul ki a vasút által nem érintett területekről. A busz is 20 éves, ráadásul mocskos, és nincs rajta budi sem. Aki utazik vonattal, az különben is tudja, hogy nem a mellékvonali BzMot-okon lehet igazi koszt látni (falusi néni vigyáz a budi tisztaságára, mert hazafele is ezzel az egy motorkocsival megy majd), hanem az istenített elővárosi és távolsági közlekedésben. A busz is 20 helyen áll meg, sebessége nem nagyobb a rossz pályán közlekedő vonaténál. Ideje lenne leszámolni azzal a kollektív mítosszal, hogy ahol rossz a vonat, ott majd a busz oldja meg a problémát. Mi is történt azokkal a dél-dunántúli falvakkal, ahol az 1970-es években tértek át a buszra?

A busz nem maga a megoldás. A megoldás az állam újbóli komoly és nem alibicélzatú szerepvállalása a rurális térségekben.

Almaspite 2010.09.01. 12:16:51

@Metal_Storm: A MÁV-figyelő blogon - hónapokkal ezelőtt - volt már olyan, ahol az általad említetteket tették szóvá. Pld. a MÁV meg akart szüntetni egy járatot. A járat menetrend szerint reggel 7:30-ra szokott beérni a Nyugatiba. Az emberek, diákok, akik ezzel utaztak, azok a nagykőrút környékén még simán be tudtak villamosozni, metrózni a munkahelyükre, iskolájukba, fél órájuk volt rá. Nohát, első lépésként csak a menetrendet változtatták meg, eltolták 25 perccel későbbre! A vonat immár 7:55-re ért be. Az embereknek sanszuk se volt öt perc alatt beéni, ezért inkább másik, korábban beérkező vonatra szálltak. A járat kihasználtsága drasztikusan visszaesett. MAJD EZEK UTÁN a történt az, hogy a MÁV sajnálkozva széttárta a kezét, hogy kénytelen megszüntetni ezt a járatot, mert a kutya se utazik rajta, pont. Csak lebukott, mert az emberek _annyira_ nem hülyék, átlátták, hogy ez egy kétlépcsős folyamat volt és hát az első lépést a MÁV tette meg, a menetrend átütemezésével, amit szóvá is tettek a fórumon, nagy anyázások közepette. "Igen, kihasználatlan, bazdmeg, de azért, mert TI későbbi indulásra tettétek át!"

Az újraindított vasútvonalra pedig annyit: X ideje zárták be azokat a vonalakat. Az emberek átszoktak távolsági buszra, kocsira. Én hagynék nekik egy kis időt, hogy visszaszokjanak! Pld. megvárnám szeptember végét, amikor már egy hónapja tart az iskola. Nehogy már egy szép, napsugaras augusztusi hétfőn újraindítunk egy vonalat, kedden meg türelmetlenül nézzük, hogy nincs fullra kihasználva! Szerintem ezt egy kicsivel hosszabb időszak után kéne vizsgálni!

sashimi 2010.09.01. 12:17:02

VV: "És nehéz elképzelni, hogy bárki valaha is munkahelyeket akarna létesíteni egy olyan helyen, ahova vonat sem jár."

Ezért nincs ipar az USA-ban sem! Hisz vasut sincs naluk szinte sehol! Bezzeg a vasut ujranyitasa utan Hátsóbagoson azonnal rakétaösszeszerelőt alapit a NASA a falu három alkoholistáját és Lajcsi bácsit, a falu dusgazdag rokkantnyugdijasát alkalmazva.

FeketeLeaves 2010.09.01. 12:17:11

A posta, szárnyvonal, stb újranyitás egy populista és rohadt drága PR hadművelet. Értelme nincs. Vicces volt, hogy a kisposta újranyitásnál úgy kellett keresni a TV riportban az embereket, akik azt mondják kell nekik. Kell a frászt. ne magyarázza már be senki, hogy a posta a kistelepülési közösségi élet színtere... Az sorrendben a
1) kocsma
2) utca a ház előtti paddal
3) templom
4) iskola (ha van)

A szárnyvonalak újranyitása akkor lenne jó lépés, ha pl. növelnék a sebességet, a komfortot, jobb lenne a csatlakozás és kiépülne a pályaudvari tranzit a település központokba. A szárnyvonalak vasútállomásai nem fejpályaudvarok, hogy a település központjában legyenek. A falu/kisváros széléről eljutni az adott intézményig nem kis feladat (gyalog). A busz meg be tud fordulni a települések központjába. Melyik a kényelmesebb???

Sieg 2010.09.01. 12:17:19

Ez nem társadalompolitikai kérdés: a szimbolikus politizálás újabb eleme, ahol nem az a lényeg, hogy a tett tényleg hasznos legyen, hanem hogy annak látsszon, illetve hogy ellenkezzen az előző kormányokkal.

Ha tényleg az érintett térségek közlekedése lenne a lényeg, akkor nem maga a vasút lenne a lényeg, hanem a közlekedés. Az ilyen területeken a buszközlekedés SOKKAL értelmesebb, hatékonyabb és olcsóbb, mint a vasút. Ha tényleg az itteni (tipikusan elmaradottabb) területek lakosságáról lenne szó, akkor fele ennyi pénzből jobb közlekedést lehetne elérni a buszhálózat fejlesztésével.

De mint várható volt, a szimbolika most is fontosabb volt, hiszen nem az a lényeg, hogy jót tegyél, hanem az, hogy jónak lássák. No meg persze az is, hogy erősíteni lehet a már megszokott „a gonosz kormányok után most a népi-forradalmi új kormány átöleli az embereket” retorikát.

Az is érdekes kísérlet lenne, hogy ha felajánlanák az érintett falvak lakosainak, hogy vagy újranyitják a szárnyvonalakat, vagy megkapják a szárnyvonalak fenntartási költségének mondjuk felét. Én biztos kettesre venném… Ez a lépés imázs erősítő pazarlás, ugyanúgy mint a durcáskodás az IMF-fel. Utóbbi „előnye”, hogy ahhoz képest az ilyenek már az aprópénz kategóriába esnek, szóval szinte észre sem vesszük. Hurrá.

Vadista Szandál 2010.09.01. 12:17:25

Zöldség. Az ilyen településeken (meg sajna sok máshol is) a lakók 90%-a nyugdíjas. A nyugdíjat meg az állam fizeti, erőn felül. Legyen elég az találkozásnak a Zállammal mikor a pénzespostás hó elején kiperkálja a felzabált jövő egy részét kézbe, nem kell még méregdrága játékvasút is mellé.

adsfghjkk 2010.09.01. 12:17:29

@kesztió:

"Ha veszteséges a vasút, azt jelenti, hogy azon az áron nincs rá igény. Pont"

Ha veszteséges a bkv, a hajléktalanszállók, az egészségügy, a börtönök, az állam, az azt is jelenti, hogy nincs rájuk szükség? Pont.

Lehet, hogy a vasútra nincs mindenhol igény, de rá kéne jönni, hogy az állam egyik feladata a "nem nyereséges" közfeladatok ellátása(az persze más kérdés h a vasút beletartozik e.

Az pedig teljesen jogos felvetés, hogy ahol nincs vonat, posta, kórház, stb, miért is fizetnek ugyanannyi(százalék) adót?

darkmirjam 2010.09.01. 12:17:32

Elképesztő számokat hallottam arról, hogy mennyi üzemanyagból gyorsul fel egy BZMOT dízelmozdony 60 km/h sebességre. 35 litert hallottam, átlagfogyastása 60 liter. Jó lenne, ha valaki tudna pontosítani vagy cáfolni.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2010.09.01. 12:17:56

A vasút nagyon fontos dolog. Azért fontos, mert hatalmas kapacitásai vannak, mindig lesz hozzá energia, lehet "zöld" és lehet akár sokkal gyorsabb és kényelmesebb, mint az autózás. És biztonságosabb.

Most, hogy ezt elmondtam, hozzátenném, hogy vasúton fejleszteni kurva drága. Üzemben tartani ezeket a szárnyvonalakat a maguk jó esetben 60 km/ó-ás sebességükkel még nem kerül sokba. Viszont pár éven belül a régi pályák végleg le fognak használódni és akkor már nem lesz értelme a kis utasforgalmú pályákat felújítani, mert nagyon drága lenne.

Én nagyon fogom sajnálni, ha ezek a vonalak bezárnak, de egyelőre inkább annak kéne a célnak lennie, hogy a fővonalakon normális minőségű (sebességű) közlekedés legyen. Ezek a szárnyvonalak idővel halálra vannak ítélve, lehet nem kéne elnyújtani az agóniájukat.

A szavazás pedig annyiból kellemetlen, mert bizonyos szárnyvonalak újranyitásával és végleges üzemben tartásával egyetértek. A nagy része nem ilyen.

darkmirjam 2010.09.01. 12:23:32

Hát reméljük erre is elég lesz a Bankadó. Bár lehet, hogy érdemes lenne kiterjeszteni a biztosítókra és a mobilszolgáltatókra is. A sok nyereséges genya pénzéből beindíthatnánk újra a kohászatot. Az is hozna pár szavazatot.

marklovassy 2010.09.01. 12:28:02

@newnt55: Spanyolorszagban igy mukodik (legalabbis Katalania es a Balear szigetek) . A postahivatalokat nincsenek hosszan nyitva, viszont mindenhol van postalada (beleertve sok boltban) es ujsagarus/kepeslaparus/ABC-ben arulnak belyeget (ontapados, nem nyalogatos..).

Persze ehhez az is kell, hogy a postasok ne lopjanak el mindent levelet ami nem ajanlott meg tertiveveny. Mert utobbi adminsiztraciojat raterhelni a boltosokra az nehezen menne.

sztd 2010.09.01. 12:28:13

A közlekedési koncepció igénye jogos, de komoly hivatali igénybevétel szükséges az elkészítéséhez. Ez azt jelenti, hogy idő kell hozzá. Szóval, az gáz volt, hogy koncepció nélkül zártak be mindent, és az újranyitásnak annyi értelme van, hogy a sínt addig sem lopják talán el. Ez is valami.

Ettől függetlenül a munkahelyteremtést falusi viszonylatban másképp képzelném el. Eleve itt (ha normálisak az ottlakók) az ember magának teremt munkát. Megműveli a földet, feldolgozza a terméket, ezeket mind el lehet adni, maximum távmunkát végez.
Lehet, hogy kisebb üzemet hoz létre egy ottlakó, de arra várni, hogy valaki odatelepít egy autógyárat, és az egész falu beáll a gyártósorba, hülyeség.
Szóval a vasút létét a munkahelyteremtéssel egy gondolattal összekapcsolni szerintem tévedés.

Utak kellenek, internet oda is kell közművek stb. A busszal is az volt a baj sok helyen, hogy elakadt a kátyúban.

Terézágyú 2010.09.01. 12:33:32

@Magyarnaba:
"Az autóbuszt pártoló nagyvárosi kommentelőknek üzenem:"

És mit üzensz nekem, aki faluban élek, de a buszt pártolom?

(Pontosabban nem pártolom, csak tisztában vagyok vele, hogy 10 utashoz jobb a busz, mint a vonat.)

Shirkan8 2010.09.01. 12:42:49

"A Gyurcsány-Bajnai-kormányok nem igazán akarták megérteni, hogy azon a település, ahol már vasút sincs, ott nem csak az utazás lesz nehezebb, hanem előbb-utóbb fű sem fog nőni: nehezebb lesz iskolába vagy munkába járni, ügyet intézni és árut szállítani."
Dehogy nem értették meg! Ez volt a cél! A kommunisták magyar gyilkosok! Már több éve megjegyezte a szocik szakpolitikusa(?), hogy a falunak semmi értelme.....

gitáros 2010.09.01. 12:43:00

Baromság.
Egy buszmegállóhoz kell egy oszlop, egy tábla, meg jó esetben egy bódé, hogy ne ázzanak a kuncsaftok. Egy vasútállomás mintha többe kerülne... Mitől olyan "szent" a vasút, vezérem? Közlekedni muszáj, de nem kell feltétlenül vonatozni.

A postahivatal fenntartása meg tényleg baromi fontos azért a néhány, postaládába nem dobható cuccért (meg persze egyéb szolgáltatások is vannak, de hogy ezekre nincs szükség minden áldott nap, az hétszentség.). Ráadásul, mint hallom a (nyilván hazug és komcsi) híradóban, egyeseknek (nyilván őskommer nyuggereknek) van pofájuk kényelmesebbnek találni a mobilpostát, mint a stabilt... :)

Devil 2010.09.01. 12:43:04

@Magyarnaba: Vannak eletkeptelen tersegek - es?

gitáros 2010.09.01. 12:44:41

@kesztió:
"Ha veszteséges a vasút, azt jelenti, hogy azon az áron nincs rá igény."

Egyrészt nem azt jelenti, hanem azt, hogy kevesebbet kell fizetni a szolgáltatásért, mint amennyibe kerül.

Másrészt pedig napi nyócvan utas nem fog eltartani tizenkét állomást/megállót, meg kifizetni az üzemanyagot, a mozdonyvezetőt, kallert, stb., stb.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2010.09.01. 12:46:41

@Domaaa:
A vasútnál a cég nagysága és a profil miatt is a veszteség fogalma nem úgy működik, mint egy kisvállalatnál, hogy csökkenteni kell a szolgáltatást aztán majd akkor kevésbé lesz veszteséges.

A vasútnál a hatalmas személyi állomány, a pályafenntartás, a rengeteg jármű fenntartása mellett igazából teljesen lényegtelen az, hogy a vonat jár-e vagy sem.

Ha az üzemelő vonatok számát felére csökkentjük az megtakarításban kb. két százalék. Ha mondjuk növeljük a felével, az megint csak kb. ennyi.

Az ütemes menetrend pl. önmagában 25 százalékos utasforgalom növekedést hozott bizonyos vonalakon.

Az a gond, hogy az utóbbi nyolc évben is pont olyan emberek irányították a vasútpolitikát, mint, akinek a kommentjére most válaszolok. Azaz lövése sincs arról, hogy működik.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 12:50:31

@Domaaa: "Az pedig teljesen jogos felvetés, hogy ahol nincs vonat, posta, kórház, stb, miért is fizetnek ugyanannyi(százalék) adót?"

Budapest és közvetlen környéke fizeti az adók kb. 60%-át. Beleértve mindenféle adót.

Ugyan, mennyivel járulnak hozzá az éves adóbevételhez ezek a 500-1500 fős kis falvak, a maguk nem adózó őstermelőivel és nyugdíjasaival?

andrush 2010.09.01. 12:59:05

Sem a vasút, sem a posta, sem a volánbusz nem maga az állam. Pont az a baj, hogy azt azonosítjuk az állammal...

Nénike boldogan nyilatkozza, hogy tök jó, mert most már délelőtt is feladhatja a postáját! Miért, nyugdíjasként neki nem tök mindegy? Vicc...

Grgabácsi 2010.09.01. 12:59:06

Elképesztő, hogy a hazai közvéleményt mennyire megvezette a Gyurcsány-Kóka-Bajnai-Hónig és népi zenekara-féle csapat. Miközben a közösségi közlekedés "reformját" hirdették fennhangon, valójában csak vonalbezárások, járatszámcsökkentések és drasztikus díjemelés lett, az eredményt pedig látjuk: sokkal rosszabb szolgáltatás, de legalább ugyanannyiba került az államnak. Lásd még az IMF által elvárt 40 Mrd-os kivonás, amelyet annyira sikerült kivonni, hogy a csökkentett rendszerből pont az a 40 Mrd hiányzik....
A nagyokosaink ugyanis valószínűleg gyakorló idióták: nem képesek belátni azt, hogy a vasút alapvetően fixköltség-domináns: ha megvan a pálya bakterostól, illetve kitoltuk a bézét (vonatot) a fűtőházból, illetve odavezényeltük rá a kallert, meg a gépészt, akkor onnantól kezdve tök mindegy, mennyit megy az a vonat. Amely - jelzem - kábé akkora üzemköltségű, mint a busz. Ennyit az olcsóbb buszról.
Miután a "bezárt" mellékvonalak törvényileg meg nem szüntethetőek, ráadásul jó részükön forgalmi szolgálat (és teherforgalom) is van, így gyakorlatilag a fix költségeket továbbra is kifizetjük, csak éppen még lehetőséget sem biztosítunk arra, hogy az utasok használják.
Mert az, hogy a vonattal csak éppen munkába, meg iskolába járni, meg onnan hazajutni nem lehet, meg hogy a fővonali csatlakozó vonat a bézé érkezése előtt 3 perccel kirongyol az állomásról, hogy az utasok nehogy átszállhassanak, az nagyjából választ is ad arra, hogy miért nem volt utas. Ezeket korrigálni kb. 0 forintba kerül, mert csak 5-10-20 perccel kell előbb vagy később közlekedtetni a vonatot. De nem. Az eredmény: a kutya nem használta a vonatot, "be lehet zárni". Arról persze nem szóltak a hírek, hogy a mellékvonalak "bezárásával" megtakarított összeg még a vasút költségvetéséhez képest is jelképes, nagyjából a tizedesvessző környékén van. A veszteséget ugyanis bizony, a fővonalakon kell keresni.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2010.09.01. 12:59:24

@gitáros: Igen a buszmegállóhoz ennyi kell.
És akkor a buszt cserélni kell 10-12 évente a vonatnál ez kb. 40.
A busz fenntartása drága, a vonaté nagyon alacsony. (Egy vasúti fék pár százezer kilométert elmegy)
A vasút környezetbarát (is lehet).
Az utak így is túlzsúfoltak és egyre inkább azok lesznek, miközben a vasúton még hatalmas szabad kapacitások vannak.
A vasút sokkal biztonságosabb.
Soroljam még?
Nem a szárnyvonalakat akarom védeni, de a buszok egyáltalán nem a "király megoldás" kategóriába tartoznak.
Ha jól sejtem Budapesten se jött be a villamosvonalak bezárása.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 12:59:32

Picikét számoljunk már.

A MÁV csinál évente 100 milliárdot. A fővonalak szerintem rentábilisek (elővárosi vonalak, Szeged-Budapest, stb.)

A hiányt (a lopáson túl) a kis vonalak okozzák.

Ebből a százmilliárdból adhatna évente(!!!!!!!!!!) ajándékba az állam az elmaradt térségekben élőknek 50 ezer darab új Suzuki gépkocsit.

Vagy vehetne az összes önkormányzatnak két-két buszt és 100%-ig fizethetné a költségeket, beleértve a sofőrök fizetését is.

Emberek, rengeteg pénz az a 100 milliárd!

Mi a tüdőnek kell nekünk vasút????????

Kusza 2010.09.01. 12:59:36

@Pistie: annyira fanyaruan vicces, kerek es igaz, amit irsz, hogy en nem is irok semmi kommentet, csak megkoszonom az osszefoglalodat. Szerintem fejen talaltad az osszes szoget, amit be akartal verni

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.01. 13:03:40

Az a baj, hogy politikai kérdést csináltak a pártok ebből a dologból, a magyarországi politikai kérdés az pedig KIZÁRÓLAG érzelmi alapon működik, lásd a poszt.

Magamról gyorsban annyit, mielőtt megtámadnának, hogy buszlobbista meg olajmaffiózó vagyok: VASÚTBARÁT vagyok, csupa nagybetűvel. rajongok minden vonatért a gőzösökért és a hiperszuper új villanymozdonyokért is. És mégis, józan paraszti ésszel belátom, hogy ezek a vonalak nemhogy feleslegesek, de iszonyúan kártékonyak. Igenis nagyon pontosan meg lehet határozni, hogy van egy olyan utasszám, amire azt lehet mondani, hogy egy buszocska is bőven elég.
Az a baj a MÁV-val, mint elég sok dologgal ebben az országban, hogy valahogy kimaradtak a rendszerváltásból. Megmaradt ugyanaz a túlzó, pazarló félkatonai szervezet, amit "nem szabad bántani", ami a legkevésbé sem piaci alapon működik. Rengeteg embert "dolgoztatnak" olyan feladatkörökben, amit nemcsakhogy egy ember el tudna végezni, hanem már gépek is megcsinálnák. Ide kapcsolódik, hogy volt egy kisvasút(nem jut eszembe, hogy hol), amit a MÁV üzemeltetett. Nagyon veszteséges volt, így eladták. A kisvasutat az önkormányzat vette meg és mindjárt nem is lett veszteséges, ugyanis a kalauz, a jegyeladó, a mozdonyvezető, az idegenvezető és a "kerékkopogtató" egy ember lett.

A magyar vasút rendszerváltása elég fájdalmas lenne, de hosszútávon ez lenne a jó megoldás. Először is, be kéne zárni a vonalak felét, ami első körben maradjon az a nagyvárosokat összekötő pályák. Azokat aztán GŐZERŐVEL fejleszteni és bővíteni. Legyen gyors és tiszta, az állomások pedig kulturáltak. Az IC-k érjék el a 200 km/h sebességet stb.
Nem olyan nagy dolgok ezek.Zippernovszky már az 1800-as évek végén megálmodta a Bécs-Budapest 200 km/h átlagsebességű vasutat-már akkor sem volt lehetetlen.Csakhát ahhoz, már akkor át kellett volna építeni pl a kereszteződéseket(ilyen sebességű hálózatot nem keresztezhet semmi, vagy felette, vagy alatta kell elmennie az utaknak).
És nem utolsó sorban, tíz vonattal utazóból 7-8nak van valamilyen kedvezménye, miközben egy felnőtt, dolgozó embernek már egyedül is jobban megéri anyagilag(IS) autóval mennie. A kedvezményeket csökkenteni kéne és ezzel arányosan a teljesárú jegyet pedig olcsóbbá tenni.

Nekem nem szakad meg a szívem annak láttán, hogy a nulla munkahellyel rendelkező faluban vasút után még inkább nulla marad. Nagyon szomorú, de mindig, mindenki számol ilyen dolgokkal. Én is nagyon szívesen élném az életemet a Balaton partján, vagy még inkább, brazil partoknál..De nem élek ott. Viszont, ha ott lennék, én nem várnám el a vasutat meg a munkahelyet meg a tudomisén mit alanyi jogon. Munka ott van, ahol van. Az ókorban a települések általában vízpart közelében jöttek létre. Lakhattál a sivatag közepén is, minden pataktól távol, de szerintem irreális lett volna elvárni, hogy akik a folyó mellett éltek, azoknak kellett volna naponta neked vinni a vizet. És tovább lehetne sorolni az ilyen abszurd sztorikat. Szóval jelenleg az adófizetők nincsenek abban a helyzetben, hogy elvi alapokon támogassák meg azokat, akik csakazért is ott élnek, ahol jólesik.
Az nagyon jó, ha vannak olyan falvak, amik fenn tudnak maradni, ugyanakkor mások pénzéből mesterségesen életben tartani viszont nevetséges és gusztustalan. Dehát most nem is erről beszélünk..csak vonat helyett busz.

Amíg itt fontosabb a a MÁV 150 éves lehetetlen rendszerét fenntartani, amíg több millió ember életminőségénél és munkájánál fontosabb néhány száz vonathoz való ragaszkodása, addig b.szhatjuk a vasutat. És imádkozhatunk tovább, hogy éljük meg, hogy külföldiek idehozzák a TGV-t és, hogy a MÁV ne tudjon keresztbe tenni neki.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 13:03:46

A MÁV beismerte, hogy közel annyi bevétele van a jegyeladásokból, mint azok kibocsátásából és ellenőrzéséből (pénztárosok, számítógépes háttér, nyomtatás, kalauzok, stb.)

Tehát, ha ingyen lenne az utazás, akkor is ugyanannyiba kerülne az adófizetőknek.

Akkor a vasúttal tényleg minden rendben van. Egyetlen gond, hogy kevés zsákfaluban van közvetlen vasútelérés.

Terézágyú 2010.09.01. 13:05:33

@d.z.:
"Az utak így is túlzsúfoltak és egyre inkább azok lesznek, miközben a vasúton még hatalmas szabad kapacitások vannak."

Nono. Kisvárosokhoz/falvakhoz menő utakról van szó, és azok aligha túlzsúfoltak. Ugyanígy: viszonylag rövid vasúti mellékvonalakról van szó - ott pedig nemigen vannak "hatalmas szabad kapacitások"...

Persze hosszabb távon mindenképpen jobb lenne a vasút - ez nem is kétséges...

Publius Decius Mus 2010.09.01. 13:09:18

Az államnak a hosszabb nagyvárosközi távokon csak a vasuat szabadna táogania a Volánt egyáltalán nem. A rövidebb falu-város viszonylatban meg ikább a buszok. De egy úvonalon csak egy közlekedés legyen támogatva, a másik piaci alapon, ha akar. Pont.

Terézágyú 2010.09.01. 13:09:24

@Terézágyú:
"Persze hosszabb távon mindenképpen jobb lenne a vasút"

Úgy értem: nagyobb távolságokon :)

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.01. 13:10:09

@Grgabácsi: Itt Te vagy megvezetve és a hozzád hasonlók, akik érzelmi politika szerint alkot véleményt. Az humbug.

Te kizárólag azért tartod ostobaságnak a bezárást, mert az MSZP kezdte el, miközben félig meddig még le is írod, hogy hogyan lehetett volna ésszerűen, költséghatékonyan bezárni.
Értelemszerűen, aki felháborítónak tartja, napi 15 emberre vonatot fenntartani, az nem azt akarja, hogy a bakter, a jegykezelő stbstb maradjanak meg ugyanúgy. Nem, itt arról van szó, hogy ha a vasutat rendbe akarjuk tenni, ahhoz az ilyen vonalakat totálisan be kéne zárni, igen, elbocsátásokkal és miegyebekkel. Az, hogy nem ez történt, az a csak egy mellékes dolog, senki nem arról beszél, hogy gyurcsányék hol és hogyan voltak impotensek és tehetetlenek.
Egyébként a Te példád is azt mutatja, hogy gyurcsányékkal nem az irányvonal volt a fő gond, hanem, hogy nem merték végigcsinálni tisztességesen soha. Minnél később változtatnak a mávon, annál nagyobb fájdalommal fog járni.

És az ellenzékkel is ez volt végig a probléma. Nem azt mondták, hogy "ne úgy csináljátok, hanem így", hanem mindig elvből "NEM-NEM!" volt a válasz, és te is pont így beszélsz.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 13:11:59

@d.z.: "A vasútnál a hatalmas személyi állomány, a pályafenntartás, a rengeteg jármű fenntartása mellett igazából teljesen lényegtelen az, hogy a vonat jár-e vagy sem.

Ha az üzemelő vonatok számát felére csökkentjük az megtakarításban kb. két százalék. Ha mondjuk növeljük a felével, az megint csak kb. ennyi."

Na, ez egy jó gyakori csúsztatás. Épp itt van a kutya elásva. Hogy azt a rengeteg embert el kellene bocsátani, a síneket fel kellene szedni (vashulladékként is milliárdokat érhet), a feleslegessé vált ingatlanokat el kellene adni és mindjárt rentábilis lenne a vasút.

Persze, ha nem merünk hozzányúlni a mamuthoz, aminek már rég ki kellett volna halnia, ha megmarad állományban az összes léhűtő, ha az üres vonalakat is emberek feleslegesen gondozzák, ha a MÁV START (az egyik állami cég) továbbra is fizet a MÁV-nak (a másik állami cégnek) az üres és nem használt vonalak értelmetlen fenntartásáért, akkor tényleg kevés a haszna.

Ellenben csinálhatnánk egy működő és rentábilis vasutat is, mint Nagy-Brittaniában. Ott is sok felesleges, idejétmúlt vonalat bezártak, de lett a végén egy gazdaságos és jó vasúti közlekedés.

dusomoja 2010.09.01. 13:12:02

@kovacsjancsYYYZZZ: Szerintem rosszul látod. Nagyon sokan akarnának vonattal utazni, ha a menetrend nem lenne szánalmas, alkalmatlan mindenre, a vonatok koszosak sata sata. A vonaton lehet olvasni, sokkal kisebb az esélye egy balesetnek és környezetbarát. Szerintem erre egyre többen rájönnek. A lényeg, hogy miután hagyták lepusztulni a vasutat már a szocialiban és a rendszerváltás óta gyakorlatilag semmit nem költöttek a karbantartásra-modernizációra, majd elkezdték a menetrendeket átalakítani, a közvetlen járatokat megszüntetni, az Intercity menetrendet is elmeteg módon alakítani, sokan egyszerűenmár nem tudtak vagy nem akartak vasúttal járni, majd diadalittasan felkiáltott ballib elitünk: aha, senki nem jár rajta, akkor minek? Csak egy példa: a szüleim a hatvanas években Budapestről átszállás nélkül utaztak Mezőhegyesre, a Viharsarokba, ma ez az út kétszeri vagy háromszori átszállás, és majdnem öt óra.

Kicsit Karcos 2010.09.01. 13:19:16

A mobil posta jó a nyugdíjasnak, meg jó a munkanélkülinek, de rossz a dolgozónak meg az iskolásnak, aki pont nincs otthon 10:35-kor.

Menjen a munkanélküli a postahivatalba, ha dolga van, és vigye el a szomszéd nyugdíjas néni levelét is.

Vagy járjon a mobil posta egyik nap reggel, másik nap este, pár napon nem múlik semmi a postaforgalomban.

Jó lenne a KEDVES ÜGYFÉL szempontjait is nézni, nem csak a hivatalét.

bryan 2010.09.01. 13:19:22

Az a frankó ebben, hogy azokat a településeket, amiket meg akarnak őrizni, legtöbbször csak a nyomorra őrzik. Sok helyen nincs ott semmi, nincs termelés, nincsenek szolgáltatások, nincs munka. Nem csak a faluban, de a legközelebbi városban sincs. Háztájiból, meg segélyből meg lehet élni valahogy. A falu tíz százalékának az állam(posta, önkormányzat, iskola)/kocsma/templom/ biztosít munkát, de ez inkább árt mint használ. Ennyi faluban nem lehet háztájizásból megélni, a faluturizmus sem működhet mindenhol, a mezőgazdaságban is valamilyen piaci rést, szaktudást igénylő ágazatot kell találni (pl. borászat), hogy el lehessen tartani ebből egy falut. A falvak állami lélegeztetőgépre kötése az, ami a Kádár-rendszerben a burkolt munkanélküliség volt, fenntarthatatlan, árt minden szereplőnek.
Nem azt mondom, hogy minden falut el kéne tüntetni, de vannak olyan reménytelen falvak, ahonnan inkább az elköltözést kéne támogatni, mert ott már a fű is csak állami segítséggel nő.

Alvarez 2010.09.01. 13:19:39

@Grgabácsi: amikor az utasok átpártoltak a buszra a szárnyvonalról, akkor szavaztak a vasút bezárásáról is. ők lennének a legjobban felháborodva, ha a gyorsabb fékpofa kopás miatt bezárnák a buszt és újranyitnák a vasutat.

Azt meg tudod mondani, hogy mennyit fogyaszt egy Bzmot?

Alvarez 2010.09.01. 13:22:41

Azért oszlassunk már el egy félreértést. Sokan azt írják, hogy a vasút környezetbarát. Mivel most a szárnyvonalakról van szó, ahol nincs villamosítás, ezért ott a vonat dízellel megy. az pedig mitől lenne környezetbarátabb, mint a busz? Semmitől.

Terézágyú 2010.09.01. 13:22:43

@dusomoja:
"Nagyon sokan akarnának vonattal utazni, ha a menetrend nem lenne szánalmas, alkalmatlan mindenre, a vonatok koszosak sata sata" ... "elkezdték a menetrendeket átalakítani, a közvetlen járatokat megszüntetni, az Intercity menetrendet is elmeteg módon alakítani" ... "a szüleim a hatvanas években Budapestről átszállás nélkül utaztak Mezőhegyesre, a Viharsarokba, ma ez az út kétszeri vagy háromszori átszállás, és majdnem öt óra."

Ez mind nagyon igaz - de te is a hosszabb utazásokról beszélsz... a mellékvonalak bezárása viszont nem erről szól.

darkmirjam 2010.09.01. 13:24:09

@Alvarez: Én 60 litert hallottam. Persze ez egy átlag. Állítólag induláskor gyorsításkor igazán torkos.

Terézágyú 2010.09.01. 13:24:14

@Kicsit Karcos:
"A mobil posta jó a nyugdíjasnak, meg jó a munkanélkülinek, de rossz a dolgozónak meg az iskolásnak, aki pont nincs otthon 10:35-kor."

Ne viccelj már!!! Gondolod, hogy a rendes posta úgy van nyitva, hogy a dolgozó oda elmehet feladni a levelet????

A falusi posták mondjuk 9 és 3 közt vannak nyitva... Vagy csak kettőig...

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 13:31:17

@dusomoja: igen és a szüleidnek garantáltan volt munkája, lakást kaptak az államtól a harmadik gyerek után ésatöbbi.

Amit te visszasírsz, azt úgy hívják szocializmus és az egész világon megbukott.

Nem az a kérdés, ki szeretne inkább vonattal járni, mint busszal. Az a kérdés, ki lenne ezt hajlandó megfizetni.

Napi 500 fő alatt a vonat cirka 3-4× annyiba kerül, mint a busz. És valakinek állnia kell a számlát. Állja az, aki vonatozni szeret. Ilyen áron már biztos nem szeretne.

Én meg repülővel szeretnék járni Budapest és Szeged között, mert az szebb és gyorsabb. De ne kerüljön ám többe, mint ha busszal megyek!!!! Fizessék ki az adófizetők a különbséget. Mert nekem jogom van gyorsan és kényelmesebben utazni.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 13:31:21

@Terézágyú: nem egy budapesti posta 8-16-ig van nyitva. Ha ajánlott levelet kaptál és ott kellene felvenned, akkor megszívtad, se munka előtt, se munka után nem érsz oda.

Miért ne intézhetné a helyi vegyesbolt (ami egyben a kocsma is) azt a napi 3 levél kézbesítését a falvakban?

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2010.09.01. 13:31:25

@Hátezmármi: Ez igaz. Ha visszaolvasol én is szárnyvonalak nagy részének bezárása mellett vagyok, de ez közel sem megoldás.

Tény, lenne kit kirúgni a MÁV-nál, de hát itthon ugye államtól kirúgni nem szokás. Amúgy amit leírtál az igaz.

De egyelőre a MÁV továbbra is inkább emberek eltartásáról, mint emberek szállításáról szól.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.09.01. 13:35:46

Továbbra se látom be, hogy miért lehetetlenít el egy települést az, ha nem vasúton lehet megközelíteni, és elhagyni, hanem buszon. Hisz nem arról volt szó, hogy elvágják őket a külvilágtól, hanem arról, hogy a drágább helyett egy olcsóbb megoldást választanak, ami jobban passzol a kicsi utaslétszámhoz. Ennyi.

Grgabácsi 2010.09.01. 13:37:42

@sanche: Na ácsi. Veled ellentétben én már láttam vasutat, és tudom azt is, hogy hogyan csinálják ott, ahol ez működik. És nem azt írtam le, hogy hogy kéne bezárni, hanem azt, hogy hogyan kéne hasznosan működtetni. Mert egy 60-80 km/h sebességű mellékvonalat kb. fika összegekből fent lehet tartani annyira, hogy elguruljon rajta a bézé vagy valami könnyű motorvonat. A jegyet meg adhatja a gépész, vagy az automata. A forgalmi szolgálat egyszerűsítésére is vannak filléres eszközök, legfeljebb majd éjszaka jár a tehervonat, amikor nincs személyforgalom. De nem, az előremutató, konstruktív gondolkodás a vasútnál tilos.
Nem, ismétlem, nem arról van szó, hogy minden mellékvonal menthető. Hanem arról, hogy ha az esélyét sem adjuk meg annak, hogy azt a tisztelt utas használja, akkor ne csodálkozzunk azon, hogy nincs utas. Innentől kezdve a bezárások inkább tekinthetőek hűtlen kezelésnek, mint szakmailag helyes lépésnek. Nem, ismétlem, nem arról van szó, hogy minden mellékvonal menthető. A bezárt vonalak közül kb. minden negyedik-ötödikben igen komoly potenciál lett volna, csak éppen az általam leírtakra sem voltak képesek. Szintén kb. hasonló mennyiségű vonal egész kellemesen el tudna ketyegni hasonló feltételek megléte esetén, a többi igen, tényleg menthetetlen, vagy csak sok pénzért menthető.
Mellesleg javaslom elolvasni Antal Dániel írásait, aki a szoci érában (egyébként az EU elveivel totál ellentétes lépésként) bedarált Magyar Vasúti Hivatal vezetője is volt. Ő maga írta le, hogy aki azt hiszi, hogy a vasút veszteségeit a mellékvonalak okozzák, annak egészen egyszerűen fogalma sincsen a vasútról. Ez nem baj, csak éppen a döntéshozóink is ilyenek, akik már annyiféle reformba, meg deformba, meg ilyesmibe belekezdtek, hogy aztán a vége mindig az lett, hogy drágább vasutat kaptunk ugyanannyi pénzért.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 13:45:59

@Fedor: Svédországban kisbuszokat közlekedtetnek ilyen eldugott falvak között. De azt is úgy, ha utazni szeretnél, előtte fél órával fel kell hívnod egy ingyenes számot. Ha nem, be sem megy a faluba feleslegesen a busz. A hívásokból tudják, hány emberre számítsanak, így akkora buszt küldenek, ami pont elég.

Persze, ezek a csóró svédek. Nekik nincs felesleges 100 milliárdjuk minden évben, hogy egy pénzfaló szörnyetegbe öljék évről-évre.

Nálunk a vasút alanyi jogon jár, mindenkinek, ha megéri, ha nem.

Grgabácsi 2010.09.01. 13:46:20

@Hátezmármi: A sínek felszedésének és a vasút helyének rekultivációjának költségéből kb. évtizedekig lehetne üzemeltetni a vonalat. Pályafelújítással együtt.

Grgabácsi 2010.09.01. 13:46:25

@Alvarez: Pontosan ugyanannyit, mint egy busz. Hiszen ugyanolyan Rába D10UTS típusú motorok vannak bennük, mint egy bézében. Még a sebességváltója is megegyezik a városi Ikarusokéval. (a helyköziek ugyebár botváltósak) A kasztni nehezebb, de a gördülőellenállása harmada a buszénak. A modernebb buszok egy kicsivel többet fogyasztanak.

zsitva 2010.09.01. 14:36:01

.....azon a település, ahol már vasút sincs, ott nem csak az utazás lesz nehezebb, hanem előbb-utóbb fű sem fog nőni..........

-------------------

Az ország 3200 települése közül 2500 településen (78%) sohasem volt vasút.
Mégis nőtt és nő ott a fű. Emberek élnek ott s talán a többségük épp annyira boldog mint ahol van vasút.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 14:36:20

@Grgabácsi: szerintem a vas és betonelemekért cserében ezrek jelentkeznének a sínek felszedésére. Nehogy már jobban megérje fizetni a baktert, a kalauzt, a mozdonyvezetőt, a kerékkopácsolót és a többi tucatnyi embert éveken át.

Bobby Newmark 2010.09.01. 14:36:24

@Hátezmármi: Svédország egy kurvanagy hegy, ha nem tűnt volna fel. Az egy cseppet gazdaságtalanná teszi a vasutat, ami néhány ezrelékesnél meredekebb emelkedőn nem tud felmenni. Emellett ahol nincs vasút, oda nem fognak 5 ember kedvéért pályát építeni, főleg nem egy hegyre, alagúttal, szerpentinnel, stb.
Erre nem csodálom, hogy a svédek sem költenek.

Ezzel szemben kis országunk egy nagy lapály, és már ki vannak építve a vonalak, csak működtetni kéne.

kerusz 2010.09.01. 14:36:42

@DArchAngel: és a makói kistérség például rajong a kamionokért is?

alte trottel 2010.09.01. 14:36:49

@fran7:
Nézd már meg, hogy vasúton mennyi is ugyanaz a távolság!

DoubleB 2010.09.01. 14:38:02

Én Érdem lakok. Van vasút. Az állomás 9 kilométerre van a házunktól, buszmegálló 1km-re, Budapest meg 16 km-re. Szerinted hogy járok Budapestre?

márvesztes 2010.09.01. 15:37:24

Bezárt szárnyvonalakat ki kell önteni betonnal, oszt jól ráfesteni egy kerékpárt. A Veszprém-Győr vonal Mao egyik legszebb bringaútja lehetne.

Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2010.09.01. 15:37:47

Egyetértek a szerzővel abban, hogy vasutat nem lehet szigorúan csak szolgáltatásként kezelni.

Azonban a szárnyvonalak bezárása/újranyitása látszatkérdés. Önmagában egyik döntés sem oldja meg az adott települések lakosságának problémáit. A baj ugyanis nem a vasúttal, a postával vagy iskolával van, hanem a településszerkezettel. A fő hangsúlyt így ennek racionalizálására kellene fordítani. E nélkül ugyanis valóban csupán a vidéki lakosság cserben hagyásáról van szó. A településpolitikára vonatkozó országos stratégia nem létezik a nyolcvanas évek óta.

Ma még több, mint 200 ezer ember él a tanyavilágban, amely már 100 éve is a nyomor szinonimája volt. Ez szégyen. A forrásokat és energiákat elsődlegesen ezeknek a tanyáknak, és az életképtelen aprófalvaknak a felszámolására kellene fordítani, és utána/közben már áramvonalasítani lehetne a közműveket és a közlekedést is. Ez persze nem történhet erőszakkal, így a folyamat távlata több évtized is lehet, éppen ezért azonnal el kéne kezdeni, hiszen már ma is évtizedes lemaradásban vagyunk.

Balage00 · http://balages.blogspot.com 2010.09.01. 15:37:50

Nem olvastam el minden kommentet, de láttam, hogy sokan leírták már miért is hülyeség újranyitni a szóban forgó szárnyvonalakat.

Amúgy egy megyei újság tegnapi számában annak a falunak a lakóit kérdezték, ahol az országban először megnyílt újra a posta. A három ember véleménye:

"Nem hiszem, hogy észre fogom venni postánk ismételt megnyitását, hiszen eddig is jobbára valamelyik környező nagyobb településre kellett mennem, ha például pénzt akartam felvenni. Ha éppen azokban az órákban itthon tartózkodok, amikor a mi postánk nyitva lesz, akkor természetesen igénybe veszem a szolgáltatásait."

"A nyugdíjasoknak, a betegeknek valószínűleg jobb volt a mozgóposta, hiszen eddig minden küldeményüket a kapujukig vitték, és ha jelezték, hogy fel akarnak adni egy levelet vagy csomagot, akkor ugyancsak házhoz mentek értük. A jövőben azonban nekik is be kell menniük a postára, ha fel akarnak adni valamilyen küldeményt."

"Nem is tudom eldönteni, hogy jobb lesz-e nekem az, hogy újra megnyílt a postánk. Az biztos, hogy az utóbbi hat és fél évben megszerettük a postásunkat, hiába jött csak meghatározott napokban és időben hozzánk. Annak örülök, hogy két helyi lakos újra talál munkát a postánkon, de remélem, az eddigi postásunk is talál munkát."

Azt hiszem az idézetek magukért beszélnek...

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 15:38:00

@Bobby Newmark: mert nálunk olyan marha gazdaságos, ugye? Minden adófizető, az is, aki életében nem ült vonaton, fizet évi 30 ezret ennek a csodagazdaságos rémálom üzemeltetéséért.

Mert mi gazdagok vagyunk, kibírjuk.

Attól, hogy valami ránk maradt a múltból, még nem azt jelenti, hogy továbbra is használnunk kellene.

Az egyetlen kérdés csak az, hogy valaha lesz-e gazdaságos a vasút, vagy van-e bármilyen nemzetgazdasági előnye a buszközlekedéssel szemben.

Mivel mindkét kérdésre a válasz egy kategorikus nem, szerintem le kellene vonni belőle a konzekvenciát.

Csak azért, mert 150 éven keresztül jó volt, hogy a poros földutakon poroszkáló szekerek helyett vasúton, acélsíneken lehetett utazni, az még nem ok arra, hogy továbbra is infúzión tartsuk ezt a mamutot.

demagofób 2010.09.01. 15:38:21

Azért a cikk egy kicsit túlzóra sikerült, hiszen pont ezekben a falvakban az állammal a segélyeken keresztül is találkoznak a zemberek. Tehát százezrek remény nélkül vegetálnak segélyből ezekben a kisvárosokban. Ezen nem hiszem, hogy a mocskos, 20-szal vágtázó, de méreg drága vasút segít. Legfeljebb javítja a munkanélküliségi statisztikát arra fele.

Jó Estét 2010.09.01. 15:38:22

sztem ugy ahogy van csukjuk be a mav-startot, ugyse jo semmire, megy busz mindenhova. En nem ultem mar MAV-os vonaton kb 5 eve, inkabb mennek meg stoppal is ha kellene, hogy ne kelljen vonatra szallnom...

dez01 2010.09.01. 15:38:43

Nagyon egyszerű megközelítés.

Tény hogy a vidék elnéptelenedik. De nem azért mert nincs ott vasút, hanem azért mert elöregszik a a társadalom, plusz a mezőgazdaság az utóbbi 20 év egyik legnagyobb vesztese. Ezért a fiatalaok életmódott váltottak és szépen elhúztak a nagyvárosba.

Illetve a gépkocsi, mint közlekedési eszköz elterjedése, a busz, mint versenyelőnnyel bíró versenytárs kiépülése az elmúlt 40 évben a másik fontos tényező.

Szerintem a MSZP által bezárt szárnyvonalak helyén színvonalas bicikliutakat kellene építeni, ez nagyon komoly lökést adhatna a túrizmusnak.

labi 2010.09.01. 15:38:53

Hm, azt javasolnám, hogy a kihasználatlan vonalak újranyitása helyett adják nekem annaka pénznek a felét, amibe a vasuti forgalom fentartása kerülne.
Cserébe én kocsival elviszem azt a napi két-három emberkét aki azokon a vonatokon lézengeni szokott.
Állam jól jár, mert a fele pénzt megspórolja, én meg kurva jól, mert a vonal működésének költségeinek a feléből is bitang jól fogok keresni. :)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.09.01. 15:39:04

Van egy javaslatom a vasutat bezárni, kistelepüléseket eltüntetni kívánó gondolom budapesti kommentelőknek.

Oké. De akkor zárjuk be a BKV-t is, illetve meghagyunk pár főjáratot, de a többinek annyi. Elvégre a BKV is marha veszteséges, nem? :-))))

Amúgy d.z.-nek nagyon igaza van.

(Megjegyzem, nagyon nagy baj van a menetrenddel, a csatlakozásokkal, meg főleg a menetidővel. Ma pl. én is a buszos megoldást választottam egy szakaszon két város között, mert a vonat 40 km-t másfél óra alatt kívánt megtenni menetrend szerint. Gondolom, nem is volt rajta senki. Kérdezem: vajon ha ez a vonat fél-háromnegyed óra alatt tenné meg ezt a távot, lehet, hogy többen utaznának rajta, és nem kellene ilyen bezárásokról vitatkoznunk?)

Iridium 2010.09.01. 15:41:05

"...egy egységes nemzeti közlekedéspolitikába. Láthatóan ilyen koncepció és stratégia nincs..."

A kutya itt van elásva szerintem is. A Fidesz nem készült fel az ország vezetésére teljes mértékben, ami elég nagy hiba volt. Tulajdonképpen már évekkel a választások előtt sejteni lehetett, hogy ők viszik majd a pálmát, lett is volna elég idejük tehát, hogy kidolgozzanak terveket -jelen esetben- a közlekedési stratégiájukat, de nem tették. A választás győzelemmel zárult, most meg nem tudják hova kapkodjanak, mert semmire sincsenek felkészülve, nincs átgondolt politikájuk, csak a 90-es évek eleji/közepi propagandagépezet dübörög újra. Ez meg vajmi kevés egy csőd szélén álló országban, recesszió közben/után. Valamit csinálni is kéne, nem ilyen barom, idealista ötletekkel mélyebbre taposni magunkat a kakiban.

demagofób 2010.09.01. 15:41:14

@sanche: Na apukám TGV-ről ne is álmodj, azt az az Alstom gyártja, akik a 2-es és 4-es metrókat szállítja. Ekkora fiaskó után nem fognak ők ide semmit szállítani.

MvkA 2010.09.01. 15:46:29

Aki nagyon buszozni akar, ajánlok neki egy Győr-Pécs utazást. Nyáron, tömegben, mezei helyközi busszal. Kellemes utat! (o.O)

neurotikk! (törölt) 2010.09.01. 16:02:17

@newnt55:
"A postákról pedig az a véleményem,. hogy minden faluban van bolt, vagy kocsma. Őket kellene támogatni, hogy postai szolgáltatást is tudjanak nyújtani."

Es milyen igazad van. Svedeknel lattam, hogy a csomagodat a boltokban a kasszasnal lehet atvenni egyes helyeken, es olyan hogy kulon posta epulet, az nem is tudom van e. Biztos van egy ket nagyobb, de en boltokban lattam pultot kiepitve postaszolgaltatasoknak.

Na persze igy nem lenne egymillio uj munkahely amivel villogni lehet. De meg igy is ketseges, tovabb kellene menni. Szerintem uj postakat es szarnyvonalakat kellene epiteni, mennyi embert lehetne munkaval ellatni? Penz nem jut ra, a sok henyelo adofizeto onzoen magara akarja kolteni a fizeteset, manapsag meg csak alig 60-70 % a teljes adotartalom amit a munkaja utan kell fizetni, de majd torvenyt hozunk a rabszolgasag visszaallitasarol es kesz, meg van oldva a postak es a vasutak problemaja. Minden szabad ember postas vagy vasutas lesz. Betiltjuk az internetet is, hogy legyen forgalom es kotelezo lesz az orszag masik vegeben dolgozni. Persze postan. Mindent a postakert es a vasutert.

Hátezmármi (törölt) 2010.09.01. 16:02:31

@MvkA: na, mert a 40-50 éves lecsattant büdös vasúti kocsikban, amelyek 30-35-tel száguldoznak a szétesett, öreg pálya miatt, azokban sokkal nagyobb élmény.

Igaz, tömeg az nincs, mert pont a fentiek miatt senki nem használja. :)

neurotikk! (törölt) 2010.09.01. 16:02:34

@Droli: azert lehet hogy van kulonbseg a szarul mukodo de sok ember altal igenyelt es a csak par ember altal igenyelt dolgok kozott. Hany embert erintettek a bezarasok? Talan a BKV napi utasszamaval egyenlo szamut? Kevesebbet?
Elegge lementel a terkeprol ezzel a hasonlattal apukam.

Bobby Newmark 2010.09.01. 16:35:03

@Hátezmármi: Elárulom, hogy a személyszállítás sehol sem gazdaságos. Jellemzően a teherszállításból fedezik a személyszállítás bukóját. Csak hát nálunk azt nagyon okosan kiszervezték, privatizálták, ugye.

Továbbá olvasd el a két apró szösszenetet az előző hozzászólásomból, aztán akkor talán elkezded pedzegetni, hogy miért is olyan kurvadrága a MÁV.

Nem amiatt a két mozdonyvezető meg néhány hekto gázolaj miatt tart ott a MÁV, ahol, hanem az előző rendszerben szocializálódott vízfej miatt, meg a negyed- ötöd- hatodgenerációs vasutas igazgatócskák és faszcibáló, semmirekellő holdudvaruk miatt.

Ja, még egy, ugyanettől az ismerőstől:
Friss, ropogós diplomával a kezében került a MÁVhoz. Adtak neki egy feladatot, hogy akkor azt csinálgassa.
Két óra múlva végzett. Úgy lebaszták, mint a lovat, hogy hogy képzeli, hogy ennyi idő alatt végez, másnak az két hét(!).

Netuddki. 2010.09.02. 01:25:25

A MÁV a pártok buxája. Ez van. Különben már régen eladták volna a csába.
Az autót pedig kivették volna a luxuskategóriából. De azon is nagyot kaszál az állam... :(

panPeter 2010.09.02. 01:25:26

Az autóbusznak az út "ingyen" van, annak fenntartását nem a menetjegyek árából kell kigazdálkodni. A vasútnál viszont elvárás, hogy a jegyárakból a pályafenntartást is finanszírozzák -- ha jól értem a valóban szakemberek érvelését. És akkor a környezetterhelésről még nem is beszéltünk. Szóval ilyen körülmények között az összehasonlítás kb. semmitmondó...

Netuddki. 2010.09.02. 01:25:47

@neurotikk!: Rendőr, postás, vasutas...
Érdekes a sorrend!

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.09.02. 01:25:53

2, azaz KETTŐ milliárd forintos megtakarítást remélt a Gyurcsány-kormány a szárnyvonalak bezárásától.

Azóta kiderült, hogy az sem annyi, mert a bezárt vonalakon elkezdték lopkodni a síneket az erre szakosodott csoportok.

Csak végkielégítésekre 3 milliárdot költött csak a BKV. Hármat.

Az én adómból inkább járjon vonat kétmilliárdért kis falvakban, és egymilliárdot adjanak az afrikai éhezőknek, mint hogy ilyen Szalainé-félék kezébe kerüljön.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.09.02. 01:26:10

Ja, és el kellene gondolkodni azon, hogy vajon miért nincs utas, miért nem járnak az emberek vonattal. Én se járok vele, pedig szívesebben mennék vonattal a Balatonra, mint hogy az M7-esen szopjak a dugóban ülve, ha az a vonat korszerű, gyors, kényelmes vagy legalább tiszta lenne, és nem kerülne kétszer annyiba, mint autóval megtenni ugyanazt a távot.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.09.02. 01:26:22

@Hátezmármi: "Én meg repülővel szeretnék járni Budapest és Szeged között, mert az szebb és gyorsabb. De ne kerüljön ám többe, mint ha busszal megyek!!!!"

Két éve jártam Párizsban, 8000 Ft volt Wizzairrel.

Vajon azt a repülőjegyet is az adófizetők fizették, vagy egyszerűen arról van szó, hogy hatékonyan működik a cég, és emiatt tud olcsón magas minőségű szolgáltatást nyújtani?

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.09.02. 10:27:45

@neurotikk!: Hát ez az, hogy azt sem tudjuk, hány embert érintenek a vonalbezárások, pláne egy normális menetrendnél! Amúgy a hasonlat pont tökéletes: a BKV és a MÁV is egy vízfejű, pártkifizető hely, amit sokkal hatékonyabban is lehetne működtetni, és valóban, egyik cégnél sem azzal oldódnak meg a problémák, ha bezárunk egy-két vonalat.

Ppix 2010.09.02. 13:01:48

Miért kellene két egymástól 20 km-re lévő, közúton megközelíthető 3000-nél kisebb lélekszámú település között vonat? (Diósjenő - Romhány)
Pénzkidobásból?
Van busz, megoldják. Ezeket tehát nagy hülyesség lenne újranyitni.

Amit most újranyitottak, mind minimum 10.000 lakosú települések között jár. Kivéve a 7000-ezres Zirc, ahová főútvonal megy Veszprémről.
Milyen társadalompolitikai szempontról beszélünk?
Mi lesz 10-20 ezres városokkal vasút nélkül?
Mi lesz Zircen vasúttal, ami eddig nem volt?
Ja, megvan, kampánycélú Fideszes újranyitás. Vicc.

"Elment a vonat, eltűnt a magyar állam" - ez is nagy hülyesség.

Nem kell mindent megmagyarázni amit pártunk és kormányunk tesz mert vért fogtok itt még izzadni...

sashimi 2010.09.11. 21:30:04

@Hátezmármi:

Angliaban voltam iden ket honapot, s ott mindenutt a helyi bolt resze volt a "posta". Onallo hivatalt csak Londonban lattam.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása