Véleményvezér

vv

Fidesz: kirúgási szabályok

2011.04.27. I 16 komment I Címkék: jog fidesz allam koztisztviselok

Bürokráciacsökkentés vagy politikai tisztogatás? Ha valaki nem ért egyet a vezetéssel, azt úgy ki lehet majd penderíteni az államigazgatásból, ahogyan azt még egy céges alkalmazottal sem lehet megtenni. (Fotó: BBC)

A kormány elkészítette a kormány- és köztisztviselők felmondásával kapcsolatos új törvénytervezetet. Erre azért volt szükség, mert az előző, az indoklás nélküli elbocsátást lehetővé tevő verzió elbukott az Alkotmánybíróság előtt. A új törvényjavaslat az előzőhöz képest jelentős előrelépésnek tűnik, számos jó ötletet vonultat fel, de ahogy az manapság sajnos lenni szokott, a pártpolitika a végén ezt a tervezetet is meghekkelte.

Kapcsolódó írásunk: Tankkal a nyuszira


Miért jó?

A magyar munkaerőpiac egyik problémája, hogy hazánkban rendkívül nehéz az alkalmazottat elbocsátani, még akkor is, ha az alkalmatlan vagy felesleges. A jelenlegi jogszabályi környezetben, a szélsőséges esetektől eltekintve csak objektív, írásba foglalt indokok alapján lehet valakit kirúgni. Ehhez hozzájön a magyar munkaügyi bíróságok hírhedt munkavállaló-pártisága, és már látható is, hogy a munkáltatók még miért hajlandóak még akkor is többet fizetni az elbocsátott munkavállalónak, ha kifejezetten rosszul dolgozott: csak nehogy a bíróságon kelljen megvédeni az elbocsátást.

A kormány- és köztisztviselők jogállása pedig még inkább be van betonozva a magyar jogszabályoknak köszönhetően, a legextrémebb eseteket leszámítva szinte lehetetlenné téve a kirúgásukat. A köztisztviselői életpálya és hivatás rendkívül tiszteletre méltó, de a valósággal összeegyeztethetetlen az a gyakorlat, hogy ne lehessen őket elbocsátani.

A mostani tervezet ezt a helyzetet szabályozza okosan, alapvetően azokra az esetekre koncentrálva, amikor átszervezés, egy állami feladat vagy funkció megszűnése esetén az adott köztisztviselő munkája megszűnik. Ez életszerű és jó: ha az államigazgatás valóban hatékonyabban akar működni, nem hordhat a hátán olyan alkalmazottakat, akikre már nincs szükség. Szintén lényeges szempont, hogy az új törvénytervezet arról is rendelkezik, hogy akkor is el lehessen bocsátani egy köztisztviselőt, ha egészségi állapota már nem teszi alkalmassá pozíciója betöltésére. Bármennyire is nevetségesnek tűnik ennek a törvénybe foglalása, a gyakorlat bizonyította, hogy ez egy igenis valós probléma. Végül pedig üdvözölendő az is, hogy felmondási ok lett a köztisztviselői tisztségére méltatlan magatartás, így például a pártatlanság sérelme. Remélhetőleg ebben a kormány mindig, minden esetben szigorú és következetes lesz.

Miért rossz?

Ezek alapján akár kiváló is lehetne ez a törvény. Azonban itt jön a szokásos, a kormány gondolkodásmódját jól tükröző mondat, miszerint a köztisztviselő a munkáját „vezetői iránti szakmai lojalitással köteles ellátni”, és elbocsáthatóvá válik akkor is, ha „vezetőjének bizalmát elveszti”.

A törvény definíciója alapján a vezetői lojalitás egy olyan követelmény, ami a vezető által meghatározott célokra vonatkozik. Ezzel nem is lenne probléma mondjuk a vállalati szektorban: ott a vezérigazgató minden évre meghatározza az irányt, és beosztottjai, mint egy hadsereg, kötelesek azt végrehajtani. Aki nem áll be a sorba, az egy szabadabb piaci országban egyszerűen kirúgásra kerül (Magyarországon persze ez nem így megy).

Az államigazgatás azonban nem azonos a vállalati szektorral. És itt van a javaslattal a legnagyobb probléma. A köztisztviselők feladata ugyanis – még akkor is, ha egy részüket újabban már kormánytisztviselőnek is hívjuk – nem pusztán a kormány döntéseinek végrehajtása. Az is feladatuk, hogy szakmai kontrollt gyakoroljanak a politikusi hülyeségek, túlkapások, neadjisten kisstílű önös érdekek felett. Például ha akad egy gazdasági miniszter, aki nyilvánvaló közgazdasági abszurdumokat ad ki ukázba, ezt beosztottjai igenis tehessék szóvá állásuk kockáztatása nélkül! A szóban forgó passzus éppen ezt teszi lehetetlenné. Ennek törvényerőre emelkedése esetén az államigazgatási vezető szakmai céljait csak támogatni és végrehajtani lehet, aki pedig nem ezt teszi, azt úgy ki lehet majd penderíteni az államigazgatásból, ahogyan azt még egy céges alkalmazottal sem lehet megtenni most Magyarországon.

online polls


Megint a szokásos

Ismét a szokásos fideszes megoldást láthatjuk ebben a törvénytervezetben is: van egy értelmes elképzelés, vannak jó szakmai ötletek, de a végén csak nem bírták ki a javaslat megszövegezői, hogy saját korlátlan hatalmuk bebiztosítását ne szuszakolják bele a törvénybe. Pedig a Fidesznek látnia kellene, hogy bár a magyar államigazgatás nem korszerű és nem is hatékony, a benne felhalmozott tudást és több évtizedes tapasztalatot óriási butaság nem kihasználni.

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!  

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Joooe 2011.04.27. 08:26:30

Nem értek egyet azzal, hogy az államigazgatásban dolgozónak több jog járna mint a magán szektorban dolgozónak, kicsit erőltetettnek érzem a "Kovács Béla hivatalnok majd elmagyarázza a miniszternek hogy kéne kormányozni érvet"...

Meg szerintem a magánszférában sem nehéz elbocsátani valakit, ha a munkájára nincs szükség vagy nem jól látja el, ha meg más baj nincs vele csak nem tetszik a pofája akkor ne is lehessen. Ezt meg kell említeni mert készül egy valóban irritáló javaslat (a közigazgatás vízfejének fésülgetése amiről ez a cikk szól nem különösebben érdekes), amiben a multiknál egyébként is rabszolgaként dolgozók jogait még tovább csorbítják... Az alkotmánybíróság korlátozása volt az első kellemetlen meglepetés, a multi vs magyar dolgozó ellentéten az utóbbival kibaszni a második amit a fidesztől nem vártam volna...

Durvák a tervek, gyakorlatilag szó szerint rabszolgamunkát írnak elő. (A munkáltató döntése alapján fizetség nélkül, heti +4 órát kellene dolgozni) És még sok más...

S***ci 2011.04.27. 09:15:35

Az a baj ezzel a törvénnyel, meg kormánytisztviselő névvel, hogy törvénybe foglalja azt, hogy a közszolga a "kormányért" van, és a kormányzati politikusoknak kell megfelelnie, nem a Magyar Köztársaság (később már csak Magyarország) állampolgárainak, adófizetőinek... :(

tarackos 2011.04.27. 09:15:36

Elképzelhető hogy az első kormányzásuk tapasztalatából vonták le ezt a következtetést, a feltétlen lojalitáshoz való ragaszkodást. Tk. a bürokrácia ma annak fekszik keresztbe akinek akar, nagyon kevés olyan ember van aki ágazati szinten képes átlátni a folyamatokat és ismeri a vonatkozó jogszabályokat is.

Éppen ezért, mivel eljutni erre a szintre évekbe telik, sztem minimum 5-10 év, az ezzel a képességgel bíró embereket kirugdosni öngyilkosság. Ez látható volt a költségvetés tervezéséhez értő szaki kirúgásánál is. Ráadásul a betanuláshoz idő kell, ami megnöveli a normál működésbe állás idejét és a hibalehetőséget is.

Sztem nem a hatalom bebetonozásáról van szó, egyszerűen dilettánsok, féltudásúak azaz nem ismerik a következményeket. Mert rövid és középtávon ez kizárólag hátránnyal jár, ami pontosan a kormányra üt vissza. Vagyis saját magukat teszik szopóágra ilyet pedig csak egy dilettáns vagy egy farokkedvelő tesz...

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.04.27. 10:44:27

Lehetnek terveik, amikhez pont az kell, hogy ne maradjon már senki, aki átlátja, hogy mit csinálnak.

Politikusnak látszó sutyerákok,
nyeretlen kétéves öltönyösök - csak megteszik, de nem tudják, hogy mit.

Ez lehet a cél.

sztd 2011.04.27. 10:44:30

Szerintem a szakmai kontroll mást kell, hogy jelentsen, mint, amit a Véleményvezér leír. Egyrészt vannak olyan területek, amelyeknek az irányításába valószínűleg egy politikus hosszú időn keresztül nem fog beleszólni, mert nem, hogy nem ért(het) hozzá, de se politikai oka nincs rá, se nem veszi észre magát a területet (kivéve, ha éppen megtetszik neki, vagy beleszeret, de ilyen évtizedenként egyszer van).
Szóval a szakmai kontroll az, hogy amikor azt mondják, hogy kell egy törvény/rendelet, ami ezt-és ezt valamilyen célból szabályozza, akkor azt lefordítsa szakmai nyelvre, szövegezze meg, helyezze hatályon kívül a korábbi érintett rendelkezéseket stb.

Olyan jellegű szakmai igazság, amiről a Véleményvezér beszél, a vallásokban létezik, a természettudományokban kutatják, de a műszaki- és gazdaságtudományokban nem ismert, így a szakmai kontrollnak sincs sem értelme, sem létjogosultsága. A szakapparátus pedig elmondhatja, hogy a közgazdasági abszurdum bevezetése mivel járna szerinte, de a miniszter ragaszkodása esetén nem az ő dolga ezt felülbírálni. Ezt hívják lojalitásnak. Arról nem is beszélve, hogy a gazdaságtudományokban már évtizedek óta csak próféták hadakoznak egymással, és nem tudományos tevékenységet folytató elmék kutatják, hogy hogyan is működnek vagy működnek jobban a dolgok.

sashimi 2011.04.27. 10:44:33

Ilyen naiv kiscserkész lennél, VV?

A jelen törvény az indoklás nélküli elbocsátások lehetőségét helyettesíti, tehát nem véletlen elqrás vagy óvatlan túlkapás benne az, hogy a bizalom elvesztése elbocsátási indok lehet, hanem épp ellenkezőleg: a törvény azért jön létre, hogy az indoklás nélküli elbocsátás lehetőségét pótolja egy tökéletes gumijogszabállyal.

Secnir 2011.04.27. 13:12:07

@Joooe:
"kicsit erőltetettnek érzem a "Kovács Béla hivatalnok majd elmagyarázza a miniszternek hogy kéne kormányozni érvet"..."

ja, én is erőltetettnek érzem.
amit te írsz, mert sajnos nincs egy Kovács Béla, aki meg merné mondani Matolcsynak, meg OV-nak, hogy az ötelteléseiben mi az, ami szar.

gondolom te is tisztában vagy vele, hogy aki egy miniszter latt dolgozik, azok mind magas kvalitású, hosszú évek rutinjával dolgozó szakemberek. És igen, nekik kell megmondani a minisztereknek, hogy mi a fas*zság, és mi nem.
Tudniillik a gyakorlattal szemben sem Matolcsy, sem Navracsics, sem a többi miniszter nem végezte el az ELTE-n a miniszterképző szakot, sem levelezőn, sem nappalin. Sajnos Schcmidt nemtomezthogyírják Pál sem végezte el a Köztársasági Elnökképzőt, pedig legalább a Helyesírás szakot, és a Folyamatos Beszéd Fakultációt elvégezhette volna....

room_101 2011.04.27. 15:18:27

Fölösleges rugózni ennyit a papírra vetett szabályokról. Ismerősömet (fidesz csókos) még I.Orbán alatt helyezték pozícióba, azután Megyóék alatt ki is vágták rendesen, mint macskát sz.ni. Kishazánkban sajnos ez normálisnak számító bevált eljárás.

Stendie 2011.04.27. 15:41:57

Teljesen egyetértek a cikk második felében megfogalmazott kritikákkal, félő, hogy a törvényt a köztisztviselők politikai alapon történő kirúgására is fel lehet használni - mint ahogy eddig erre már volt is példa.

Azt azonban vitatnám, hogy a magyar közigazgatás olyan merev és rugalmatlan lenne, mint azt a cikk első része sejteti. Én az elmúlt hat évben része voltam ennek a monstrumnak, és bár valóban van pár ember, akinek nem sok hasznát lehet venni. De kormányváltás előtti öt évben három leépítési hullámot éltem meg, és valahogy furcsa módon sosem ezektől az emberektől szabadult meg a vezetés! Pedig a gazdasági indok akkor is lehetővé tette volna, és a pénzügyi és jogi következményeket teljesen mindegy volt, hogy a fiatal és teherbíró kollégákat küldik el, vagy hasznavehetetleneket.

Az új törvény tehát semmiféle garanciát nem tartalmaz arra, hogy a jövőben az ésszerű gazdálkodás és a hatékony menedzsment követelményei szerinti közigazgatást építsünk. Csupán csak megkönnyíti az elvi és politikai alapú megtorlásokat. Ez pedig épp a szakmai folytonosságot, a tudás házon belül maradását, tehát végső soron a hatékonyságot veszélyezteti.

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.04.27. 19:36:06

"Aki nem áll be a sorba, az egy szabadabb piaci országban egyszerűen kirúgásra kerül" - ebben azért én nem lennék ilyen biztos.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.04.27. 19:36:34

Nos igen.
Annak idején párszor én is megpróbáltam vitatkozni a főnökömmel, aki egyben a cég tulajdonosa is volt.
Szakmailag igazam volt, ez szilárd meggyőződésem, és ilyenkor nem szoktam szó nélkül végrehajtani azt, ami szerintem ellentétben áll ezzel.
A főnök azt mondta kicsivel később: "Tudod, hogy általában nem vagyok ellene a vitának és nem szoktam kapásból leugatni, ha valakinek más a véleménye. De ha már másodszor mondok neked valamit, hogy úgy csináld meg, ahogy én akarom, akkor többet ne ellenkezz, mert harmadszor már nem akarom mondani. Annak nem lenne jó vége."
De ez egy magáncégnél végül is természetes.

A "lojalitás" egy gumiszabály, gyakorlatilag az alkalmazása egyrészt katonai parancsláncot szentesít, másrészt a "bizalom elvesztése" akár azért is bekövetkezhet, mert mondjuk nem tetszik a főnöknek az öltözködésem, a zenei izlésem vagy épp a politikai véleményem. Ezt bármire rá lehet húzni.
Pedig sokszor komoly baklövésektől óvnák meg magukat a vezető kormánytisztviselők, ha nem hinnék azt, hogy ők az überokosak és hallgatnának a náluk tapasztaltabb szakemberekre.
Mindenestre a törvény egyenes következménye volt az eddigi tisztogatási hullámnak... a kormánynak vakhitű pártkatonákra van szüksége, akiknél többet ér a politikai elkötelezettség, mint a szakértelem.

Aztapaszta 2011.04.27. 19:36:42

"A magyar munkaerőpiac egyik problémája, hogy hazánkban rendkívül nehéz az alkalmazottat elbocsátani, még akkor is, ha az alkalmatlan vagy felesleges."

Mért nehéz? Indoklásba leírja, hogy munkáját minimálisan sem tudja elvégezni.

Franciaországban nehéz kirúgni egy alkalmazottat, nem MO-n.

Civitas Fidelissima 2011.04.27. 19:36:43

Remélem, mielőtt a t. képviselők ujjpercüket a szavazógombra helyeznék a lojalitással kapcsolatban, felsejlik lelki szemeik előtt az a lehetőség, hogy a törvény várhatóan 2014 után is hatályban lesz.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.27. 19:36:46

Az úr adta, az úr elvette.

Kegyből kapott meló kegyvesztéssel vész.

Ez van. Feudalizmusnak hívják.

Vandál Mikulás 2011.04.27. 19:36:53

Micsoda hülyeség az, hogy hazánkban nehéz elbocsájtani az alkalmazottakat? Indoklásként elég beírni: "A pozíció megszűnt" vagy azt, hogy "Átszervezés". Csak arra kell odafigyelni, hogy a következő pár hónapban ne vegyen fel senkit a cég ugyanolyan munkakörbe, hanem találjanak ki rá valamilyen más beosztást, és figyeljenek oda arra, hogy ne legyen 100%-ban ugyanaz a munkaköri leírásuk. Innentől kezdve ember legyen a talpán, aki bizonyítani tudja az ellenkezőjét.

Munkavállaló-barát munkaügyi bíróságok? Ugyan már... Személyes példával tudok jönni: Engem átszervezés miatt bocsájtottak el több mint három év után egy munkahelyről rendes felmondással. Egy héttel a felmondási időm lejárata előtt vettem észre, hogy a cég kiírt egy álláshirdetést, ráadásul még arra se figyeltek oda, hogy a pozíciónak más nevet adjanak.

Na, gondoltuk, magas labda, ezt nem hagyhatjuk ki! Megvártuk, míg felveszik a helyemre az új jelöltet, és elindítottuk a pert. Már fél éve ott dolgozott, mire sor került az első tárgyalásra. Az ügy két évig húzódott, a cégem ügyvédje sorra halasztatta el a tárgyalásokat ilyen-olyan indokkal. Majd beadtak visszadátumozott munkaköri leírást, teljesen más beosztás megnevezésével.

A bírónak természetesen eszébe sem jutott kételkedni ennek a hitelességében, fel sem merült, hogy egy papírra rá lehet írni egy két évvel ezelőtti dátumot. Hiába mutogattuk neki a nyilvános álláshirdetés másolatát. Illetve annak idején még egy ismerősömet is megkértem, hogy kamuból írjon a HR-nek, hogy biztosan meg van-e nyitva a volt pozícióm, mert ő jelentkezne rá. Igen, persze, jött neki a válasz, és ezt az e-mailes levelezést is hiába produkáltuk a bíróságon.

Csak úgy nyerhettem volna, ha elkezdem beidéztetni volt kollégáimat, hogy akkor mit is dolgozik a helyembe felvett új alkalmazott. Aminek úgyse lett volna értelme, mert a munkahelyük féltése miatt egy se vallott volna mellettem. Így hát hagytuk a fenébe, nem is fellebbeztünk.

Ennyit a jogállamról...

johevi 2011.04.27. 19:36:57

Mi történik, ha több beosztott közösen jelzi bizalomvesztését főnöke iránt???





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása