Véleményvezér

vv

Hiába győzött, bajban a Fidesz

2010.04.26. I 148 komment I Címkék: fidesz orban demokracia voks10

Mostanra tízből hat Fidesz-szavazónak nincs érettségije, tízből hatnak nincs gyereke. Az új fideszeseknek egészen más elvárásaik lesznek, mint a régieknek. (Fotó: Pelsőczy Csaba/fidesz.hu)

„Ezt megnyertük!” – a Vörösmarty téren biztosan sok pezsgő fogyott az éjjel. Mától azonban jön a feketeleves: a Fidesz hatalmas bajban van. Az a 2,7 millió ember ugyanis, akik most kormányra juttatták a pártot, egy egészen más tömeg, mint az elmúlt 10 év fideszesei voltak.

Más emberek, akik mást is várnak a Fidesztől.

Polgárpárt

Bár az elmúlt két parlamenti választást a Fidesz elbukta, azzal mindenki egyetértett, hogy nekik volt az a szavazóbázisuk, amire minden párt vágyna: a fiatal, vállalkozó, családos emberek, a középosztály és a módosak, illetve azok, akik számára a család, a vallás és a haza kiemelten fontosak.

A Fidesz volt a polgárok és a polgárosulni vágyók pártja. És a vereségek ellenére is mindenki úgy gondolta: „az idő úgyis a Fidesznek dolgozik”.

Mindez azonban a múlté.

web surveys


Fidesz 2010

A Fidesz többé nem a fiatalok pártja: az átlag Fidesz-szavazó elmúlt 45 éves, sőt minden ötödik szavazójuk már 65 felett van.

Az elmúlt két országgyűlési választáson (2002, 2006) a Fidesz rendre rosszul szerepelt az idősek között. Idén azonban megfordult a trend: míg a teljes lakosság 53%-a támogatta őket, a 65 év feletti korosztály több, mint kétharmada rájuk szavazott.

A leendő kormánypárt már nem is a tanult emberek pártja. Az elmúlt választásokon a Fidesz kimagaslóan jól szerepelt a diplomások és az érettségizettek között. Mostanra tízből hat Fidesz-szavazónak nincs érettségije sem, és a 8 általánost vagy azt sem végzett emberek háromnegyede Fidesz-támogató.

Forrás: Gallup, 2010. április

 

Így nem is meglepő, hogy a Fidesz már távolról sem a középosztály pártja. Négy éve a legmódosabbak között szerepeltek a legjobban: országos 42%-os eredményükhöz képest a felsőosztály több, mint felét elnyerték. Idén pont ellenkezőleg: a legszegényebbek között volt leginkább túlreprezentált a Fidesz, és a mostani szavazóik 40%-a átlag alatti jövedelemmel bír.

A fenti trendnek megfelelően a Fidesz mára nem a vállalkozók pártja (szavazóik majd’ fele nem dolgozik), nem is a családosoké (tízből hat Fidesz-szavazónak nincs gyermeke vagy nem nevel gyereket), sőt nem is a vallásosaké (az ateisták fele a Fideszre voksolt).

Közvélemény-kutatási elemzések a Fidesz szavazóbázisáról

MEDIÁN, 2010. ÁPRILIS , GALLUP, 2010. ÁPRILIS

FORSENSE, 2010. ÁPRILIS , MEDIÁN, 2010. MÁRCIUS

*

FORSENSE, 2006. ÁPRILIS , GALLUP, 2002. MÁJUS

Mi történt?

Az adatokat elemezve nyilvánvaló, hogy a Fidesz korábbi szavazóbázisa nem tűnt el teljesen, nagy részük most is a pártot támogatja. Azonban a Fidesz-táborhoz idén hozzácsapódott fél-egymillió szavazó ezt a bázist erősen felhígította. A fiatal, családos, középosztálybeli dolgozók mellett megjelentek tömegesen az iskolázatlan, szegény és inaktív szavazók is a Fidesz táborában.

Az új szavazóiknak egészen más elvárásaik lesznek, mint a régieknek. A most megszerzett szavazóknak nem biztos, hogy megdobogtatja majd a szívét a határon túliak kettős állampolgársága vagy bármilyen más nemzeti ügy. Ráadásul a Fideszhez csatlakozó nem-dolgozó, iskolázatlan rétegek nagy része állami segélyekből él. Abból, amit a régi Fidesz-szavazók adójából finanszíroznak. És a régiek ennek nagyon nem örülnek.

survey services


A sort lehetne folytatni a nyugdíj kérdésével vagy bármi mással. Könnyű belátni, hogy a Fidesz kétharmados győzelmének nagy ára volt. A párt ugyanis elvesztette viszonylag homogén szavazóbázisát.

Fenntartható?

Ha a Fidesz régi szavazóinak akar kedvezni, könnyen elvesztheti az újakat és viszont. Egy biztos: ez a szavazóbázis hosszú távon nem fenntartható.

A Fidesz-kormánynak folyamatosan azt kell majd eldöntenie, hogy éppen a saját bal kezüket vagy jobb kezüket vágják-e le. Annyi biztos, fájni fog: a Fidesznek legalábbis mindenképpen.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lova 2010.04.26. 08:07:58

Szerintem a lényeg az, hogy nagyon sokan olyanok is a Fideszre szavaztak, akik a politikája elszenvedői lesznek. A szegények, a munkanélküliek, a szociális segélyen élők helyzete röbid távon biztos hogy nem jobb, hanem rosszabb lesz.
A baj csak az, hogy ha négy év múlva még mindig nem lesz jó alternatíva, akkor a most jelentős médiafelülethez jutott, és a kommunikációjában erős és vonzó Jobbik sokkal több szavazatot kap majd, mint most!

Nibelis 2010.04.26. 08:08:54

Bajban a Fidesz... ez marhaság,aki írja meg még....

Hypofx 2010.04.26. 08:12:27

Sok sikert nekik, csak halkan megjegyeznem 8 millio valasztasra jogosultbol 2.5 szavazott rajuk......tudom hogy ilyen a magyar valasztasi torveny de azert ez max az 1/3 a szoval az EGESZ ORSZAG VELUNK van duma eleg eros.
4 milliot nem is erdekli a politika el se ment!!!!!!

kuciber 2010.04.26. 08:12:29

@Fittipaldi: Hol írtam, hogy mindenkinek szar lesz?
Nem, nem lesz mindenkinek szar. Csak annak a plusz 1,5 M szavazónak, aki most a megváltót látja azorbánban, mert ígért nekik fűt-fát-bokrot.
Én eddig is a munkámból éltem meg és ezután is abból akarok.

kuciber 2010.04.26. 08:14:28

@MARKED ONE: Tudod én meg a Viktorodtol hányok, de még sosem mondtam, hogy lógassák fel, csak azért, mert nekem nem tetszik a képe.

dean23 2010.04.26. 08:15:07

Most úgy nyerték szét magukat, hogy szinte meg sem kellett szólítaniuk a szavazóikat. Mindenki az MSZP ellen szavazott. A következő 4 évben kemény kormányzás kell, de ennek az lesz az ára, hogy eltűnik a 2/3-os többséget hozó heterogén tábor egy része.

Flúgatlan 2010.04.26. 08:20:40

Értelmezhetetlen, szelektíven kiragadott adatok.

Pl.: "A leendő kormánypárt már nem is a tanult emberek pártja. Az elmúlt választásokon a Fidesz kimagaslóan jól szerepelt a diplomások és az érettségizettek között. Mostanra tízből hat Fidesz-szavazónak nincs érettségije sem, és a 8 általánost vagy azt sem végzett emberek háromnegyede Fidesz-támogató."

Almát hasonlít körtéhez. Ugyanazt az adatotkellene most és 4 évvel ezelőttről mutatni: annak lenne értelme. Pl. az előbbi idézetben az előző választásról ez van idézve: "kimagaslóan jól szerepelt a diplomások és az érettségizettek között". Ez miért nincs számszerűsítve? És miért nem ugyanez az adat van megemlítve mostanról? A "Mostanra tízből hat Fidesz-szavazónak nincs érettségije sem..." ugyanis egyátalán nem zárja ki, hogy a diplomások és érettségizettek között most is jól szerepeljen a Fidesz.

Én elhiszem, hogy változott a szavazók összetétele, de a cikk ezt nem bizonyítja, mert összehasonlíthatatlan számokat vagdos egymás mellé. És ilyenkor bennem mindig a csúsztatás gyanúja merül fel.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2010.04.26. 08:22:08

áááá, a fideszre csak a panelprolik szavaztak.

na milyen érzés??? ;-)

2010.04.26. 08:23:30

A Fidesz gyakorlatilag mindent elmondott, ami bármelik réteget pozitívan érintheti.

Egyszer még virslizabáló panelprolikról beszél, majd 2 hét múlva csavarkulccsal a kezében prédikál.
Aztán 1 hónap múlva az egyházat bírálja, pár nap múlva papokkal parádézik és rázza a keresztet.

Gyakorlatilag mindenhová benyalt, ahová csak lehet. Ettől a sok buta megtéveszthető ember rögtön a messiást látta benne. Ám, sajnos Viktor sem tud kolbászból kerítést csinálni. Ügyes gyerek, jól sakkozik, de varázsolni nem tud.

Nagyon megszívják még ezt a 2/3adot!

És a baj az egészben az, hogy tök mind1 ki nyert volna tegnap, mindenképpen ugyanakkora szopó lett volna a közember szemszögéből! Teljesen mindegy ki kormányoz, ugynannyira sz*r minden párt, ez a főleg szomorú!

azember 2010.04.26. 08:25:56

Honnan tudja az "Index", hogy kinek hány gyereke van ,milyen az iskolázatsága és hogy ki mire gondol?Rögtön azon kezdik ,azt keresik,hogyan lehet keresztbe tenni nekik,ahelyett hogy,hogy a FIDESZ-t (saját magunkat)segitenék a bajból való kilábolásból.,Na ezért lesz nehéz,mert egyeseket nem az ország érdeke,hanem a saját kis pecsenyéje,feltünési viszketegsége érdekli.Az a lényeg, hogy szerepelhessen.Hogy bajban a FIDESZ?- ki az aki megkérdőjelezi a NÉP felhatalmazását??

AzHofi 2010.04.26. 08:27:25

"Mostanra tízből hat Fidesz-szavazónak nincs érettségije, tízből hatnak nincs gyereke. Az új fideszeseknek egészen más elvárásaik lesznek, mint a régieknek."

Ez netto ostobasag vagy szandekos hazugsag. Ennyit errol a szar blogrol.

xsasha 2010.04.26. 08:28:02

Ezekkel a számokkal baj van.
Megnéztem a forrásadatokat, érdekesek azok a számok, de a gyerekesek/gyerektelenek aránya nagyon fura, szinte elképzelhetetlen.
www.gallup.hu/Gallup/release/valasztas_100407.htm

Mert ha igazak a számok, Magyarország nagy bajban van, vagy akiknek gyerekük van, azok nem érnek rá szavazni.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2010.04.26. 08:32:14

@azember: "Na ezért lesz nehéz,mert egyeseket nem az ország érdeke,hanem a saját kis pecsenyéje,feltünési viszketegsége érdekli."

Orbán, Kósa, Schmitt, Martonyi, Szijjártó, Cser-Palkovics, stb. értjük.

tompus 2010.04.26. 08:34:19

Érdekes számok. Akkor a diplomások kire szavaztak?
Én spec. a fideszre.

Napkutya 2010.04.26. 08:34:49

Van az a régi kőműves vicc, amikor az egyik szaki folyamatosan mondogatja a másiknak aki rakja a falat:
- Ez így nem lesz jó. Nem jó, nem jó!
Erre a másik leteszi a téglát és felé fordul:
- Jó akkor rakd te!
- Nem lehet, te már elb@tad!

No, ezt az állapotot hidalták most át a szavazók. A másiknak most muszáj rakni a falat, ha tetszik, ha nem. De! Azok, akik az odamondogatásból kaptak egy nyolc éves képzést, (sőt, a fiatalabbak mást sem láttak) tökéletes falat várnak, és nem lesznek kegyesek, ha nem sikerül.

Ha visszaemlékszünk arra mi munkába került a Fidesznek anno visszahozni ezt a réteget az utcáról, ahova tiltakozni ment, (akarva-akaratlanul létrehozva ezzel az erős Jobbikot) el tudjuk képzelni mi lehet, ha ezt nem tudja megtenni majd a várható népszerűtlen intézkedései miatt.
Márpedig azok úgy tűnik elkerülhetetlenek...

Egy darabig kitart majd a "magyarok vagyunk, fogjunk össze" klisé, de ettől még ijesztőbb lehet a lehetőség, ha a csodaváró, iskolázatlan magyaroknál kipukkan ez a lufi. No, akkor kell majd az a négymillió ember, aki most nem ment el szavazni.

Egyébként én szurkolok nekik. Ha ez bejön és rendbe teszik ezt az országot, az valóban csoda lesz.

cirkof 2010.04.26. 08:37:07

Sarkítok egy kicsit! :)
A hülyék szavaztak a Fideszre...

Mekkora egy böszmeség!

világoszöld 2010.04.26. 08:38:43

2/3 győzelem:= orosz rulett, vagy tutira bejön, és akkor sokáig kitart a Fidesz többség, vagy nagy bukás

cso zsi 2010.04.26. 08:43:14

Az 50 fölötti korosztálynak nincs feltétlenül érettségije, diplomája. Ők oly korban éltek a földön, amikor a munkának még volt valamennyi becsülete, és ezt bekajálták. Aki dolgozott, az meg nem nagyon ért rá tanulni. Ha mégis, akkor munka nem volt.
Ezek az emberek lehet, hogy magasabb végzettségről nem rendelkeznek papírokkal, de azért nem feltétlenül hülyék.
És ez a korosztály az, aki nem tud elhelyezkedni sehol, mert mindenhol diplomát, nyelvtudást várnak el. 30-35 év szakmai tapasztalata meg nem érdekel senkit, holott minden területen fejlődött a technika.
Akik anno nem tudtak azzal lépést tartani, már akkor lemorzsolódtak. A többiek lába alól egyszerűen kihúzták a szőnyeget.
Miért is ne akarnának változást? Hittek, hittek, hitegették őket. Fél-egy év múlva úgyis kiderül, hogy nem változott semmi, csak az uralkodó párt színe.

azember 2010.04.26. 08:43:18

@idelle: Gyurcsány,szekeres.Hagyó,Kapolyi,Bajnai,Kóka,s.t.b.Így gondoltad?

Napkutya 2010.04.26. 08:43:44

Még egy gondolat a statisztikához. Nem ismerem a vizsgálati módszert, kérdés, hogy az épp egyetemre járókat még középiskolát végzettként kezelték-e.
(Aki most jogosult szavazni, de még nem végzett egyetlen felsőoktatási intézményben sem, az lehet, hogy egyszerűen még nem érte el azt az életkort. )

Ez azért biztató 23%.

szkeptikus vagyok 2010.04.26. 08:45:37

"Ráadásul a Fideszhez csatlakozó nem-dolgozó, iskolázatlan rétegek nagy része állami segélyekből él."

Ez egy nagyon finom cigányozás, de igaz. Nincsenek vidéken szoci fellegvárak, mert idén a Fidesz vitte megszavaztatni a cigányokat (l. pl. Oszkár választókörzete). Szóval a demográfia a Fidesznek dolgozik, amíg nem jön egy olyan politikai erő, amelyik 2 felest és 500 Ft-ot ad egy nagycsaládnak.
A nemzetiek már nem a Fidesz oldalán tömörülnek, és aki ott maradt, azt is hamarosan csalódás éri.

MAti 2010.04.26. 08:50:06

A végén az összefoglaló mondat helyreteszi azt, ami miatt az első sok megállapítás nagyon billeg...

Konkrétan a "régi" szavazóbázis megmaradt, és ehhez csatlakozott kb. 1M új.

Hosszú távon ebből az 1M újból alighanem veszíteni fognak, 2/3 nyilvánvalóan nem lesz, nem marad - de értelmes kormányzással a többség szvsz tartható.

sztd 2010.04.26. 08:51:27

Máris temetjük a Fideszt? A szocialisták súlyos vereséget szenvedtek, és nagyon nehéz feladatuk lesz a jövőben, ha konkrét jövőbeli pályát akanak maguknak kitalálni...
Ennek ellenére még nem temetném őket.

Ehhez képest a Fidesz? Még most nyert választást! A legnagyobb problémájuk az lesz, hogy kormányozzanak, és megoldják az eléjük tornyosuló gigantikus feladatokat. A következő választás 4 év múlva lesz, szóval most nem az a bajuk.

Egyébként az, ha igaz, hogy a Fideszesek egyre inaktívabbak, az sem jelenti azt, hogy nem akarnak dolgozni, hogy nincs gyerekük, nem azt jelenti, hogy nem szeretnének, hogy nyugdíjasok, nem azt jelenti, hogy nincsenek gyerekeik, akiknek valamilyen polgáribb jövőt szeretnének.

Egyáltalán. Gondolj vissza arra, hogy mi történt az elmúlt másfél évben, és, hogy ebből mi volt megjósolható. Ezt követően gondold végig azt, hogy te mennyi időre jósoltál előre!
Nem érzed, hogy egy kicsit korai ez a véleménynyilávánítás?

bgp 2010.04.26. 08:51:51

@cirkof: a cikk nem ezt mondja. A cikk azt mondta, hogy a sokan "hülyék" közül most a maszop helyett a fideszre szavaztak (A hülye a te fogalmazásod szerint).

Roboduck 2010.04.26. 08:53:49

Nem értem, miért kell ezeken az adatokon meglepődni.

Eddig az MSZP volt az egyetlen valódi tömegpárt, és jó ideje a Fidesz a legnagyobb rétegpárt.
Két elbukott választásba került, hogy a Fidesznél rájöjjenek: rétegpártként örökre a legnagyobb ellenzéki erő lehetnek csak. Ezért aztán elkezdtek tömegpártot építeni.

Mindenki ismeri a régi viccet, amikor 1949-ben a május elsejei felvonulás dísztribünjén Rákosi és Vorosilov beszélgetnek:
- Látja ezt a rengeteg lelkes felvonuló kommunistát, Vorosilov elvtárs?
- Látom én és örülök neki, de mondja csak továris Rákosi: hol vannak azok a tömegek akik ugyanitt öt éve még Horthyt ünnepelték?
- Tudja Vorosilov elvtárs, mi kis nép vagyunk. Csak egy csőcselékünk van...

Vagyis ami a fenti viccben erősen sarkítva megjelent: Magyarországon csak egy tömegpártra való "tömeg" van.

Azt sem lehet mondani, hogy ez nem volt előre sejthető. Következetes jobboldali gazdaságpolitikába kezd a "baloldali" utód-tömegpárt (angolszász nyelvterületen nem neoliberális, hanem neokonzervatív az irányzat neve és olyan vezetőkhöz kötődik, mint Ronald Reagan, Margaret Thatcher, vagy Augusto Pinochet), miközben az ellenzéki rétegpárt baloldali gazdaságpolitikát (ellenzékben eleve könnyebben) folytat és megtisztul a zavaró radikális elemektől akik eddig sokakat elriasztottak. Itt látható, hogy mégiscsak volt valami haszna a Jobbik megjelenésének.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.26. 08:58:03

@konrada: A nincs gyereke a szövegösszefüggésében azt jelenti, hogy nincs kiskorú gyereke.

Nem azt, hogy a nagymamának van gyereke, meg a dédimamának is van gyereke, hanem azt, hogy van olyan leszármazottja, aki még nem nagykorú.

Ez azért annyira nem nehéz.

panteon 2010.04.26. 09:02:55

Tipikus Magyar hozzáállás, baj van ha nagyon nyer, baj ha nem nyer..

Majd Én... 2010.04.26. 09:06:09

Az nagyon durva, hogy megint a nyugdíjasok döntötték el a szavazást.
Komolyan, amikor Amerikában 600 floridai szenilis döntötte el a választást W javára, csak röhögtem. De hogy itthon is ez a helyzet...
Mikor lesz az már, hogy azok szavazata számít, akik tesznek is valamit az ország érdekében? Akik adót fizetnek segélykérés helyett, akik gyereket nevelnek, akik előremozdítják az országot, és nem hátra?

Napkutya 2010.04.26. 09:11:36

@sztd: Igen. Módosulhat a választási törvény, esetleg szavazhatnak a határon kívülről is. Egy-két apróbb kedvezmény a választások előtt és csak a külső választókkal is megint megnyerhetik a választást -még akkor is ha itthon már nem annyira kedvelik őket.
De most nem az a kérdés meddig lesznek hatalmon és milyen áron. Erről még nem tudhatunk semmit. Az a kérdés mit kezdenek vele. Ezért parázik itt mindenki, nem a FIDESZ-t temetjük.

Brukk 2010.04.26. 09:13:38

Azzal viszont nem foglalkozik a post, hogy a Fidesz szavazóbázisa 2002 óta gyakorlatilag nem változott.

Sötét korom 2010.04.26. 09:18:05

@Képfényező: "...de értelmes kormányzással a többség szvsz tartható. "

Na ja. De mitől lehetne a Fidesz kormányzása értelmes? Lát valaki erre utaló jelet?

alumi 2010.04.26. 09:20:37

Nem jósolgatni kell, meg csoportokat elemezni.
A változás benne volt a levegőben. 8, szó szerint elsz.rt év van mögöttünk. Az a szintű fejetlenség, káosz, és pazarló politika, ami a leköszönő kormányt jellemezte egyszerűen nem hagyott más lehetőséget, csak a váltást.
Az más kérdés, hogy mi volt az alternatíva. Igazából nincs választásunk. Vagy fidesz, vagy mszp. És ez már nagyon régóta így megy. Jön az egyik, leszerepel, jön a másik, aztán megint az egyik...
A probléma az, hogy életképes, ütős politikai alternatíva nincs ma Mo-n. Anno volt a Centrum. Minden úm. semleges ember rájuk szavazott, mert hittek abban, hogy adnak választási lehetőséget, egy újfajta politizálást. Ehhez képest kiderült utóbb, h mszp bérenc volt. Rengeteg emberben maradt pont ezért utólag rossz érzés, és ez most ugyancsak előjött az LMP-nél is. És mint kiderült végül, abszolúte nem alaptalanul.

Szóval fikázhatjuk a fideszt, fikázhatjuk az mszpt, fikázhatjuk a szavazóbázist is akár, de észre kéne már venni, hogy nálunk egyszerűen rajtuk kívül nincs más választási alternatíva. Választhatod a szart, vagy a szarabbat.

Doubledeceker 2010.04.26. 09:22:16

Van akinek soha nem lehet jót tenni,

Képzeljétek a kutyám kirágta magát reggelre a kolbászkerítésen.

Napkutya 2010.04.26. 09:23:05

@Brukk: "Azzal viszont nem foglalkozik a post, hogy a Fidesz szavazóbázisa 2002 óta gyakorlatilag nem változott. "

De, változott. Így is meg lehet közelíteni, meg úgy is hogy jöttek még sokan hozzánk... De ez nem olyan, mint egy házibuli, ahol a vendég vendégét is szívesen látják, ha elég részeg a házigazda.

Ez egy polgári párt, komoly polgárság nélkül. Nyithat szélesebbre, jönnek is a népek, de előbb-utóbb a polgárokat zavarni fogják a "kevésbé" polgárok, akik elmondhatják, hogy ők pont annyit tettek a szavazatukkal mint a finom úri népek.

driopios 2010.04.26. 09:23:22

Mit számít, hogy milyenek lettek a választóik, ha nem lesz már több választás?! Ez volt az utolsó. Na jó, még egy önkormányzati lesz, hogy onnan is kikergessék a vörös ördögöt, és aztán már ott sem kell ilyesmivel vacakolni. A parlament létszáma csökkenni fog, pontosan 263 főre. A demokrácia sem szűnik meg természetesen, hiszen két párt marad: a Fidesz és a KDNP.

Napkutya 2010.04.26. 09:27:36

@driopios: ...és a KDNP lesz a Népfront?

Napkutya 2010.04.26. 09:35:27

Mellesleg: A minisztériumokban hónapok óta mennek a patkányfutamok "felülvizsgálat" címszóval, hogy a választások után mindenki biztonságban tudhassa a gurulós széket. Ha ez rendcsinálás akkor jó. Ha csak helycsinálás akkor gáz van.
Narancssárga prolik ide vagy oda...

dr kíváncsivagyok 2010.04.26. 09:38:46

A Fidesz ezt nagyon jól tudja, ezért az első lépése lesz hogy úgy alakítsa át a választórendszert, hogy a szavazatvesztés ellenére pozícióban maradhasson. Ha a nagy ígéretekből csak keveset is teljesít és elindul végre az ország a fellendülés felé , Én leszek az első nem Fideszes , aki rájuk szavaz 4 év múlva. Bár csak bízhatnék benne !

lehet más a propaganda 2010.04.26. 09:39:15

Ércsük az üzenetet: minden bunkó a Fideszre szavazott, az elit meg nyilván az MDF-SZDSZ koalícióra. Ők a homeopátiás törzsoldat, egy cseppnyi belőlük a tengert is járhatóvá teszi

flora.a 2010.04.26. 09:40:17

Engem abszolút nem győzött meg a poszt a választóbázis átalakulásáról, illetve nem tartom helyesnek az útmutatását. Ma a 35 éves nők több mint 50%-a még nem szült, miről beszélünk akkor a gyermektelenekkel kapcsolatban? Másrészt, ha iskolázatlan és munkanélküli, akkor ne azt sugallja az író, hogy tolni kell tovább a segélyeket, mert azt már mindenki látja most is, hogy ez nem megoldás. Inkább végre tényleg kellene valamit tenni a gazdasággal, oktatással, és bónuszban az eü-vel, hogy elmozduljon a mélypontról ez az egész problémakör.
Annak meg természetes, hogy nem örül az a néhány ember, aki tényleg rendesen adózik, hogy rajta lóg másik 8 millió (a 35 éves öregségi nyugdíjas rendőrrel kezdve, aki unalmában megy rabolni). Abból, ami zsebben marad, egyre nehezebb akár egy gyereket is nevelni, szerény szintű életnívóval, ez nem a hagyományos magyar szemétkedés, tehát álságos és unalmasan sablonos megoldás erre hivatkozva skatulyázni ezt a réteget az írótól.
Erre kapták a pénzt és hatalmat, hogy gondolkozzanak el, mégis mit lehetne tenni. Ha nem csinálnak semmit, mehetnek az mszp után... most nem lesz kire fogni a toporgást.

dr kíváncsivagyok 2010.04.26. 09:43:56

A Fideszt ellenzőkre könnyű mondani hogy elfogultak, szocik , nem értik meg Orbán haladó ideológiáját és rémeket látnak, mikor "Orbán királyról beszélnek , de a Le Figaro és több Angol , Német újság akkor ugyanolyan korlátolt, amikor Orbán királyságról beszél ?! Vagy talán kívülről jobban rálátnak az itteni helyzetre ?!

Valahol Máshol (lemondott Dr. Prof.) 2010.04.26. 09:44:05

@Majd Én...: Ilyen nem lesz. Elég csak a számokat nézni. A nyugdíjas + rokkantnyugdíjasok száma 2010 év eleji adatok szerint 3,7 millió. Tehát ha uszkve nyolcmillió választásra jogosult van és igaz az a tézis, mely szerint sok fiatal már belefásult a politikába, sőt egyenesen hazugnak tartja a fehérgalléros bűnözőket akkor a legnagyobb erő még mindig a 13. havi nyugdíjjal meg mittudoménmivel mozgósítható nyugdíjasok. Illetve ezen azon része, akik otthon ülnek és várja, hogy innentől kezdve az állam majd eltartja őket. Ismerek dolgozó nyugdíjasokat, nekik egézségesebb a világképük, tudják, hogy hárommillió adófizető nehezen fogja működésben tartani az országot meg még pénzelni az ő hátralevő életüket.

Megfordítva egyébként a gondolatmenetet, ha a FIDESZ jól csinálja az mindenkinek jó lesz, ha rosszul, akkor nem csak a rájuk szavazó kétmillió akárhány nyeli a sz@rt. A demokrácia már csak ilyen dolog.

2010.04.26. 09:44:17

@driopios: Nem kell besz@rni elvtárs! Ne mindig magadból indulj ki. Nem lesznek kivégzések. Nem lesz diktatúra. Nem lesz szemkilövés. Az a ti műfajotok.
bastian 2010.04.26. 06:36:51: "Tudom Viktornál van a varázspálca, amivel kenyérszaporítást fog végezni...hehe"
Lehet, hogy van varázspálcája, de ha kenyeret fog szaporítani vele, az nem lesz jó. De nem is ígért ilyet. Pedig azt könnyű lenne megcsinálni. Felvesz ő is pár milliárd euró kölcsönt félévente, és már lehet is osztogatni. Aztán fizesse vissza majd valaki... De a mostani ígéret szerint itt a szerszámok fognak szaporodni. A munka. Lesznek, akiknek ez nem fog tetszeni. De mit lehet tenni..? Dolgozni kell. Munka nélkül nincs pénz, nincs kaja. Munka nélkül semmi sincs.

Aszi 2010.04.26. 09:52:29

Lehet, hogy a Fidesz nem a vallásosok pártja, de azért komoly összefüggés van a vallásosság és a Fideszre szavazás között, és az MSZP szavazóinál ez épp fordított. A Gallup-felmérésben felállítottak 5 kategóriát:

1. vallásos, követi az egyház tanítását
2. vallásos a maga módján
3. nem tudja
4. nem vallásos
5. határozottan nem vallásos.

Az egyes kategóriákban ebben a sorrendben a Fideszre szavazna 78, 66, 64, 48, 38 százalék, az MSZP-re szavazna 8, 14, 14, 22, 35 százalék. Ezek tehát nagyon erős összefüggések. Tehát minél vallásosabb valaki, annál inkább a Fideszre, és annál kevésbé az MSZP-re szavaz.

Az iskolai végzettségre nézve hasonló összefüggés áll fenn. A Gallup kategóriái: 1. 8 általános alatt, 2. 8 általános, 3. szakmunkásképző, 4. érettségi, 5. főiskola, 6. egyetem.

Ebben a sorrendben az egyes kategóriákban a Fideszre szavaz a megkérdezettek 75, 72, 65, 57, 50, 53 százaléka. Tehát egyértelmű, hogy minél képzettebb valaki, annál kevésbé szavaz a Fideszre. Az MSZP esetében ezek a számok: 19, 12, 12, 21, 12, 21 százalék, itt nem olyan egyértelmű a trend, de mégiscsak az egyetemet végzettek közül szavaznak legtöbben az MSZP-re, a 8 általánost vagy szakmunkásképzőt végzettek közül pedig jóval kevesebben.

Tehát úgy látszik, hogy a képzetlen és vallásos emberek pártja a Fidesz, a képzett vallástalanoknak sokkal kevésbé jön be, ők nagyobb számban hajlamosak az MSZP-re szavazni.

driopios 2010.04.26. 09:54:25

@kermi: szánalmas, hogy még a 2/3-al is komcsiznotok kell.

Napkutya 2010.04.26. 09:54:50

@kermi: Hát, ez is egy megközelítés. Milyen szerszámot vegyünk hitelből, ha többen csak a lapátot és baltát tudják használni a szavazók közül?

Murphy's law 2010.04.26. 10:06:59

Ha megnézzük a fidesz a legöregebb párt a parlamentben. 88 óta léteznek, tehát lassan nekik is leáldozott. Ami szerintem nem lesz rossz, mert kell a folyamatos cirkuláció és rekrutáció egy parlamentbe. De tény, hogy azért értek el akkora sikert, mert ők az egyetlen igazi "néppárt", tehát minden réteget és osztályt viszonylagosan képviselnek. Ez és az elmúlt 8 elvesztegetett év a Fidesz sikerének titka.

pucros 2010.04.26. 10:08:09

A segélyből élő új fideszszavazók kerüljenek át a dolgozó-adózó régiek közé.
Remélhetőleg a nemzeti összefogás ezt jelenti.

housemd 2010.04.26. 10:12:56

gratulálok, az egyik legizgalmasabb elemzés, amit az utóbbi napokban olvastam.

soniq 2010.04.26. 10:21:33

@Sötét korom: úgy fair, ha erre 8 év múlva visszatérünk:-)

cso zsi 2010.04.26. 10:23:14

@Aszi: Meglehet. Nagyon nem vagyok vallásos, bár a más vallását azért tiszteletben tartom. Csak ne akarja rámerőltetni. Az eddigi választásokon bíztam azokban, akik a kerületünkben mégiscsak uralmon maradnak, úgy néz ki.
Megváltozott a véleményem. Az első fordulóban nem rájuk szavaztam, a másodikban jobb híján a Fideszre.
Most vagy vallásos lettem, vagy hülye. Inkább az utóbbi, de annyira nem hülyültem meg, hogy templomba kezdjek járni. Vagy csak elegem lett abból a porhintésből, amit az utolsó pillanatig csináltak.

2010.04.26. 10:25:16

Az elemzés számomra középszerű, bár alapvetően jószándékot sugall hogy egyátalán ír a témáról. A következtetés teljesen rossz, mitől lenne a fidesz emiatt bajban? Sokan szavaztak rá, szükségszerűen sokfélék. Megvan a felhatalmazás. Ők nem elkúrók, nettó nagy baromságokat nem fognak csinálni, vélhető hogy az elmúlt 8 évhez képest felüdülés jön. Aztán majd ha lesz megint választás, akkor a 2,7 millióból a szükséges mennyiséget megint összetrombitálják így vagy úgy. Laikus vagy naiv aki azthiszi, hogy bármi jelentőssége van annak, hogy éppen egy adott intézkedés hatására adott napon hogy érzik magukat az emberek...

SzL

SzL

MARKED ONE 2010.04.26. 10:26:51

@kuciber: Sz@r éveknek nézel elébe...már ha nem vagy alapból bulémiás:-)
Ki beszélt egyébként lógatásról? /nem mintha rossz ötlet lenne/ :-)

deflorator 2010.04.26. 11:14:51

@kíváncsivagyok: Én nem igazán hiszek abban, hogy a külföldi lapok igazán a javunkat akarnák, így az sem biztos, hogy feltétel nélkül meg kell bízni az ott leírtakban. Szerinted egy iráni lap autentikus hírforrás az amerikai belpolitikát illetően?

rezfaszubagoly (törölt) 2010.04.26. 11:30:05

Szerintem ez a Fidesz előretörés még sok évig fog tartani.
Ki venné át a helyét? A saját magát leromboló MSZP?
A JOBBIK? Az LMP még nőhet, ha a régi SZDSZ-es és MSZP-s szavazókat át tudja csábítani, de a FIDESZ most minden igényt kielégítő ígéreteket használt a kampányában, minden oldalról szerzett szavazókat: ex-MSZP-s nyugdíjasok és romák, munkanélküliek valószínűleg rájuk szavaztak. Őket a szociális ígéretekkel nyerték meg.
A határon túli magyar ügyek felmelegítésével és egy erős külpolitikával, meg közbiztonságot erősítő lépésekkel pedig a Jobbik táborából is rabolhatnak támogatókat.

eml 2010.04.26. 11:43:28

@deflorator:
Ha elmondjuk őket hülye hozzá nem értő barmoknak, másnap ugyanúgy adni fogják a kölcsönt. Ugye?

stevy 2010.04.26. 12:01:31

Kétharmados reprezentáltságnál már az ország valós összetételéhez közelít a szavazóbázis. Az LMP összetétele érthetően más. Ott valószínűleg a magasabb iskolázottságúak aránya relatíve azért lehet magasabb, mert sok egyetemet végzett és fiatalabb azt gondolja, hogy így ahogy jelenleg csinálják ő is tudná, illetve biztosan jobban csinálná. Ezért "Lehet Más Politika"! A kisemmizettek, nyomorgók, a rendszerváltás perifériájára szorulók, a munkanélküliek, az életkörülményeik miatt iskolázatlanok természetesen megpróbáltak oda szavazni, ahol azt remélik, hogy végre már velük is törődik valaki, és annak ellenére, hogy nem vagyonosak, még emberszámba is veszik őket!

deflorator 2010.04.26. 12:02:34

@eml: Ennek a mondatnak lehet, hogy van értelme, de nekem nem sikerült megfejtenem. A Le Figaro hitelt is nyújt?

tarr 2010.04.26. 12:24:24

Egyetértek stevyvel.

2/3-os többségnél teljesen felesleges ilyen elemzésekbe bocsátkozni, hiszen ez már valóban az ország valós társadalmi összetételét mutatja. Nekem ebből inkább az jön le hogy minden társadalmi rétegnek a töke tele volt a baloldallal.

Az MSZP döntő többségben nyugdíjas szavazóbázissal rendelkezett, így az ő elvesztett szavazatuk leginkább a FIDESZ-hez vándorolt, így hát nem kell meglepődni hogy ennyire megnőtt az idősebbek száma a FIDESZ táborban. Meghát amikor az a generáció fiatal volt tudjuk hogy nem az egyetemisták meg az értelmiség volt az ideális polgár, így ez az aluliskolázottsággal is összefüggésben lehet.

eml 2010.04.26. 12:30:04

@deflorator:
Ha az ottani újság rosszat ír, akkor azt az ottani értékrend szerint/miatt teszi. És ők csak annak adnak kölcsönt, aki megfelel az értékrendjüknek.

parttalan 2010.04.26. 12:55:01

Az ország lakosságának 2/3-da agyilag elmaradott, sötét hülye. Ezek szavaztak a Fideszre.

deflorator 2010.04.26. 12:56:29

@eml: ÉRtem. Tehát ha a Blikk megírja, hogy a a Szent felcsúti tőgyér törpevikkancs borrá változtatta a velencei tavat és én erre azt mondom, hogy a főszerkesztő hülye, akkor nem kaphatok hitelt az OTP-től. Gratulálok...

histar007 2010.04.26. 12:59:05

Annyire nem rossz a Fidesz helyzete. A mag megmaradt, és folyamatos utánptlás érkezik a fiatalok irányából. Jelenleg a magra több mint 1 millió kvázi "bizonytalan" rakódott, akik csak annyit akartak, hogy az előző (jó kimondani) galeri tuti elhúzzon a nedvesbe.
Amúgy a vállalkozó és segélyből élő között nincs érdekellentét.
Az előbbi fejlődni szeretne, neki kedvező szabályrendszerben vállalható közterhekkel, és komoly dereguláióval. Akkor nő a forgalom, lehet beruházni eszközökbe, és ami az utóbbi időben nem nagyon divat: lehet embereknek munkát adni.
A segélyből élők komoly hányada pedig csak munkát akar. Vállalható munkabérrel, és biztos megélhetéssel.

Amúgy régi rágó, hogy nem kell ennyi diplomás, helyette kétkezi melósokra volna szükség.

A lényeg: szép a demográfiai elemzés, de itt most sokaknak lett azonos az érdeke: Ez így nem mehet tovább, sőt megkockáztatom: ennél bárki jobban tudná csinálni...

Amúgy a szavazóbázis csökkenhet, de nem is kell 2/3-ad minden választáson. Ha a Fidesznek lehetne 8 éve, és csak nagyjából tudnák hozni, amit elképelnek, akkor talán szép jövő állhat előttünk. Feltéve, ha utánuk nem egy olyan alakulat jön, aki megint elkezd mindent lerombolni...

cso zsi 2010.04.26. 12:59:14

@tarr: "Meghát amikor az a generáció fiatal volt tudjuk hogy nem az egyetemisták meg az értelmiség volt az ideális polgár, így ez az aluliskolázottsággal is összefüggésben lehet. "
Egyrészt, akkoriban sem mindenki kerülhetett be az egyetemekre, az "egyenlőbbek" gyermekei valahogy mindig.
Az elmúlt 20 év oktatáspolitikája züllesztett az egészen. Anno még egy jó 8 ált. végzett tudása felért bizonyos témakörökben a mostani érettségizőkével. A világ változott, egyes dolgokra nincs már szükség, és az élet új igényeket hozott. De attól még nem feltétlenül hülye, aki 30 éve munkába állt a szakma tanulása után, és nem volt ideje család és meló mellett estin leérettségizni.

eml 2010.04.26. 13:00:43

@parttalan: Te vagy agyatlan.

Részvétel 68%
Ebből Fidesz 52%

Tehát a 68% 52%-a az kb 35%, ami csak 1/3.

A megsértett 1/3 nevében kikérem magamnak.

A másik 1/3 meg remélem megtalálja a számítását. Ők ebben hisznek.

eml 2010.04.26. 13:01:37

@deflorator: Haggyjuk, felesleges. Majd később megérted.

Dr Kangörény 2010.04.26. 13:14:10

Csak két észrevétel:
1. Adatok alapján elemez valaki, erre a fideszesek reakciója: az nem úgy van. Azt hiszem ez jól előrevetíti az elkövetkező idők vitáit.
2. Többen nem hagytak fel a nyugdíjasok fikázásával (annak ellenére, hogy ezen nyugdíjasok szavazatával IS szerezte meg a 2/3-ot a fidesz). Ezek az agyatlan emberek pusztán annyit felejtenek el, hogy a nyugdíjas lét nem választás kérdése - előbb-utóbb mindenki eljut oda. Nagyon remélem, hogy elkötelezett fidesz szavazóként nyugdíjba vonulás után ugyanazt kapják majd az arcukba az ifjú fideszesektől, amit most ők produkálnak.

Azért anyátokkal, apátokkal, esetleg a nagyszülőkkel beszélgettetetk már erről a témáról? Elmondtátok nekik, hogy ők élősködők?

panteon 2010.04.26. 13:14:36

@parttalan: A hozzászólásodból látszik, Te egy művelt okos ember vagy...

Roy 2010.04.26. 13:15:58

@sztd: Amennyiben nem sikerül az ország rendbetételét elkezdeni, egy év múlva ugyan úgy jár mint at Mszp. Nagyon sokan el fognak pártolni tőlük,
az a plusz egymillió szavazó akik a szocikban csalódtak.
Remélhetőleg a 2/3-ot arra használják ami segít az országon, nem pedig a saját hatalmuk további megerősítésére (alkotmán módosításával).

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.26. 13:29:45

Azt szeretném tudni, hogy jobb oldalra azt a cimkegombóc-bigyót hogyan csinálod????

zsitva 2010.04.26. 13:32:02

Nem az ellenzékkel lesz a legnagyobb baj, hanem a saját frakció "mezei talpasai"-val. Minden nagy frakcióban velük van a baj. Ők ugyanis azonnali radikális változást várnak inkább hisznek és nem nagyon érdeklik őket törvények. A szociknak is a saját talpasaik okozták a legtöbb gondot.

véleményvezér · http://velemenyvezer.blog.hu 2010.04.26. 13:33:34

@RAMBO: Dobj egy mailt a velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com-ra, és megírom!

economico 2010.04.26. 13:34:18

A cikket nagyon jónak tartom, és egyben gondolatébresztőnek is. Viszont lemaradt a források megjelölése. Ez pedig arra ítéli a posztot, hogy az adatok hitelességéről fogunk beszélgetni, az adatok ténye helyett. Nagy kár lenne érte.

Azért látatlanban megvédeném az íróját. Túl összetettek az adatok ahhoz, hogy valaki csak úgy kitalálja.

Vagy azért nincs forrás, mert csak félremagyarázás az egész?

Egy valami biztos. Mindenképpen létező kérdés, hogy milyen átmozgások voltak a szavazók köreiben, illetve a Fidesz honnan szerezte azt az 1 millió plusz embert. És ez kérdés határozza meg talán a Fidesz jelenét és jövőjét. Mert nem lehet egyszerre jót tenni a nyugdíjasokkal és fiatalokkal, vagy a bűnözőkkel és értelmiségiekkel. A cikk ezen alapvetése mindenképpen igaz. Lehet, hogy a politika a saját áldozatává vált; nem a politikusok vezették meg a népet, hanem a nép talált magának egy új bűnbakot. Mert ha az újdonsült Fidesz szavazók Orbántól nem a gazdasági-társadalmi-szellemi felemelkedés várják, hanem mondjuk a segélyek megemelését egy olyan szintre, hogy már nem is éri meg dolgozni, akkor bizony az egész ország hatalmas bajban van. És a Fidesz épp most vállalt történelmi mértékű "bűnrészességet" az ország pusztulsában.

Vagy ráébredünk arra, hogy nem az a fontos kire szavaztak az emberek, hanem az a fontos, hogy kik azok az emberek akik akárkire szavaztak. Azaz mi emberek tehetünk a legtöbbet saját sorsunkért, a saját erőnket meghaladó kérdésekbe (pl: hány millió munkanélküli vesz minket körül) pedig nem csak mi, de az általunk megválasztott kormány sem tud beleszólni. Maradva ennél a példánál, ha sikerülne 10%-kal csökkenteni a munkanélküliséget (ami lehetetlen), akkor nem 10, hanem 9 ember ülne hétköznap délben a kocsmában. A sorsomon, és az ország sorsán ez semmilyen mértékben nem javít.

Mateahos 2010.04.26. 13:54:31

Bajban nem az új Fideszesek vannak hanem TE tisztelt Bolgár-fan!...Szánalmas okoskodás amit művelsz!Viszont a közhelyet puffogtatva mindent elkövetek hogy elmondhassad a véleményed!!!!!!

economico 2010.04.26. 14:05:01

Még a 2/3-ról annyit:

Több cikk is megírta, hogy ezzel gyakorlatilag teljhatalma van a Fidesznek a törvényhozásban. Elég ha reggel minden Fideszes képviselő megkapja emailben h ma kötelező elmenni szavazni, és akkor teljesen mindegy h a többi párt mire szavaz. Mivel együtt sincs 1/3-nyi szavazatuk. Így ellenzékről sem beszélhetünk, ami ugye a többpárt-rendszer alappillére. Az "ellenzék" innentől töltény nélkül fog a parlamentben ülni, gyakorlatilag értelmetlenül. Új színteret kell majd találniuk a kormány-kontrollra, és erre most nem is jut más eszembe, mint a sajtó, ami csak a pofázásra, sárdobálásra jó.

Egyetlen ellenzéke maradt a Fidesznek, és ezek az ő saját szavazóik. Az ő egyetlen fegyverük pedig a Fidesz lelkiismerete. Így egyetlen megoldásként azt látom, ha a szavazók már most elkezdenek azon gondolkodni, hogyha a kormány nekik nem tetsző törtvényt szeretne alkotni, akkor az ellen hogyan tudnak közös erővel fellépni.

neurotikk! (törölt) 2010.04.26. 14:09:32

@Semerreretyó:
Teljesen igaz! A konstruktiv ellenzekiseg helyett a szamito keresztbetevest valasztottak. Teljesen mindegy mi volt a tema, fontos, nem fontos az orszag egeszere, a lenyeg az volt, hogy mast mondjanak. Mindenaron! A mi koltsegunkre akar! Nagyon kivant valtozasokat is elkaszaltak, csak hogy nehogy pont ugy legyen mint a szocik kitalaltak, hadd mondhassak meg ok, csak azert, hogy lobogtathassak: lam, mi mondtuk meg hogy legyen, meg ezt sem tudtak, mi kellunk a valtozashoz meg ha mi ellenzek vagyunk is. Pedig kozben csak a destruktiv ellentmondas volt, kesz, az az amiben jok voltak. Kompromisszum keresese a sok ovodas kivonulosdival?! Hat mi a faszt kepzeltek, minek fizetjuk oket, hogy ateroltessek a maguk igazat? Hat nem, hogy kepviseljek. Kar hogy nem ertik a kulonbseget a ketto kozott. Az eroltetes es a kepviselet kozott.
Meg a hangulatkeltesben es igergetesben is hihetetlen profik voltak.
Szerencsetlen Medgyessy is atvette az igergetest, eltanulta, sok joleti szarsagot puffogtatott alaptalanul, pont mikor a Fidesz kiuritette a kasszat (amit pedig eredetileg jo allapotban vett at, koltott is lelkesen es jovobe tekintes nelkul), es ennel mar csak egy nagyobb hibat kovetett el: tartotta az igereteket.
Ennyire azert nem tanult a Fidesztol, hogy nagyot mondani csak bizonyos ideig es nem komolyan venni!!
Aztan maradt a zavaros az elmult nyolc evben, nem jutottak semmi jora, a sok lehuto meg halaszott a zavarosban. Bekovult a populista 'olyat csinalunk ami hangzatos', semmi konstruktiv osszefogas nem volt meg a valoban szukseges dolgokert sem! Mindenki hibas az elmult idoszakbol, de a szar Koros Konzervativok Szindikatusa (meghogy Fidesz!) honositotta meg a karrierista fejesukkel az elen. Unodorito.

Es megis, es meg mindig, ok most a legjobb a valasztekbol.
Szornyu.
Nem baj, hatha tanultak, itt a masodik esely. Tessek komolyan venni.
Vegul is jol kezdik, nekem tetszik, hogy nem a megigert parasztvakitassal akarjak kezdeni: adocsokkentes.
Majd akkor ha a kiadasi oldalt rendbetettek. Na de annak nagyon surgosen hozzaallni a kurvaeletbe is!

mazon - kóchenger 2010.04.26. 14:11:11

Ahogy Viktor meghallja az "orbán takarodj" rigmust összeomlik. Nem adok neki fél évet sem.

neurotikk! (törölt) 2010.04.26. 14:13:32

Jah, egyebkent tetszett a bejegyzes most, koszi.

TomDo 2010.04.26. 14:26:57

Keresztény vagyok ! A keresztény ember Krisztus követője. Ő azt mondta: Mt 19,21 - "Ha tökéletes akarsz lenni - felelte Jézus -, add el, amid van, az árát oszd szét a szegények között, így kincsed lesz a mennyben. Aztán gyere és kövess engem!" Aki ma ezt tenné azt hülye lúzernek tekintenék. A Fideszt támogató Keresztény párt ezen elvek mentén halad ? Állítom az eredeti ( nem az MSZP ) kommunisták inkább voltak keresztények, mint a ma önmagukat annak vallók. A pénz az ISTENE a mai embernek ! Képmutató KDNP ! A hatalomért bárkivel szövetségre lép. Egyébként az általam ismert fideszesek döntő többsége nem hívő. Mindezk ellenére bízom, hogy a fidesz nem csak a saját pecsenyéjét akarja sütögetni, hanem tényleges társadalmi jólétet teremt. Magyarország olyan mint egy béna focicsapat. Hiába az edző csere, a csapat mégis rosszul játszik. Szerintem a játékosokban van a hiba. Meg kellene tanítani ezt a népet ( minket ) újra dolgozni és becsületesen élni. Fegyelem és biztonság kell, de nehogy egy újabb Rákosi - rendszer jöjjön, személyi kultusszal meg AVH-val.

tölgyes 2010.04.26. 14:40:38

Látom sokan reménykednek a szétesésben.. nincs kizárva, de szerintem rosszul gondolják. Talán lehet a politikát egy kicsit jobban is csinálni!:)

csárli hárper 2010.04.26. 14:55:19

@Mateahos: ez most magyarul van, vagy már fideszül, mert nagyon zavaros, értem én hogy zabos vagy mert "báncsák a pártot meg a vezért" de szokj hozzá, nagy szopások jönnek.....

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.04.26. 14:59:18

korábban stabil Fidesz-szavazó fiatal, családos, (komoly) egyetemet végzett emberek százezrei elfordultak a Fidesztől az elmúlt években, mert egyre kevésbé képes megszólítani őket ez a végtelenül belterjes, megújulásra teljesen képtelen szervezet, amely emiatt nem valós alternatívája az elkúrós bűnbandának.

Ezek az emberek világosan látják, hogy Orbán Viktor nem csodatevő, nem lesz itt semmi érdemi változás, nem lesznek emberhez méltó fizetések, se munka, se semmi, mert a gondok fő oka a magyar nép mentalitásában keresendő, a mutyizás, bratyizás, az adócsalás és a nepotizmus intézményesítésében. És ezen a Fidesz sem fog tudni változtatni, hiszen nyilvánvalóan nem is akar.

Amint felfogja ez a sok buta ember, hogy a csoda ismét elmaradt, visszaesik a Fidesz támogatottsága a "szokásos" 40 százalék körüli értékre vagy még az alá is. Aztán kezdődik az összes szánalmas cirkusz előlről, lesz majd patás viktorozás, nácizás, kommunistázás és a többi, és a többi.

Nagyon remélem, hogy mindezt nem kell megvárnom itt. Az világos, hogy ebben a szarbazüllött országban sohasem fogok munkát kapni a tanult szakmámban, de ez talán nem is olyan nagy baj, sosem állt szándékomban belehülyülni ebbe a rohadt magyar mocsárba, elfogadni ezt a sok szart ami itt van és mindig is lesz és eggyé válni vele. Bár tévednék, azt kívánom.

szita szita péntek 2010.04.26. 14:59:38

Az alapfelvetés igaz, de a cikk túlzó és leegyszerűsítés. Ez talán leginkább a szavazásos ablakokban érhető tetten.
A cikk írója a Fidesz szavazóra annak szimpatizánsaként tekint, s úgy véli azt kell kiszolgálnia a pártnak. Mintha bizony el lehetne felejteni, hogy a magyar politikában eddig talán példátlan léptékű csalódottság és elfordulás jellemzi a választói magatartást. Bizony, a tömegek nem a Fidesz mellett, hanem az MSZP ellen szavaztak. A Fidesznek nem lehet célja megtartani ezt a bázist - kilátástalan. Maximum arra van most lehetősége, hogy átpozicionálja a súlypontját, de azzal meg nem igen nyerne semmit. Ugyanakkor ha sikerül egyfajta "általános elégedettségérzetet" elérnie, akkor a mostani támogatottsága elég lehet a következő győzelemhez is.
Azt, hogy a Fidesz hol fog majd helyet foglalni attól függ, hogy jobbról vagy balról mennyire fogják megszorongatni a többiek. Ha felerősödik a jobbszél, akkor elmegy balra és fordítva.

economico 2010.04.26. 15:04:23

@Bukowszky: röviden-tömören így van.

k.o._laci 2010.04.26. 15:05:07

Nem tudom ki vette a fáradtságot és nézte végig a Gallupos oldalt www.gallup.hu/Gallup/release/valasztas_100407.htm

de ha a részarányokon kívül megnézzük a teljes népességhez viszonyított számokat akkor alábbi látszik

ISKOLAI VÉGZETTSÉG
8 általános alatt 75 6 19 . .
8 általános 72 13 12 2 1
szakmunkásképző 65 20 12 1 2
középiskolai érettségi 57 13 21 6 2
főiskola 50 25 12 11 2
egyetem 53 14 21 7 5

magyarán az egyetemet, főiskolát végzett emberek 67-75%ban jobboldali szavazók, a 8 általános és alatt pedig 81-85%ban. A különbség abból adódhat, hogy itthon elvileg minden 3ik embernek csak 8 általánosa van. Azt viszont kétlem hogy minden 3ik ember diplomás lenne, de erre jó lenne vmi statisztika. A 70% körüli diplomás arány gondolom azokat is meggyőzte, akik vadul ünnepelni kezdtek hogy a diplomások mind Mszp, Lmp vagy Mdf szavazók.

k.o._laci 2010.04.26. 15:07:17

oszlopok: 1.) Fidesz 2.) Jobbik 3.) Maszop 4.) Lmp

k.o._laci 2010.04.26. 15:09:52

Plusz a Galluposok az LMP-t 5.4%ra becsülték de helyette 7 felett lett, magyarán máris nem biztos hogy stimmelnek a viszonyszámok

cogito..sum 2010.04.26. 15:14:19

Mostantól minden fideszre szavazó egyben ellenzéki is lesz.Elvárjuk,hogy a 2/3-al dolgozzanak is meg a pénzükért.Szövegből volt elég,nem magyarázkodást,kifogást várunk
NA MOST MEHET A HAJRÁ MAGYARORSZÁG
Csak el ne szarjátok! Akkor irány a bánya.!!!!!

cavecanem 2010.04.26. 15:16:19

@primula (the original): így van és pontosan ezért szavaztam érvénytelenül (igen, lehet hajigálni a köveket), mert a valódi véleményemet, választásomat nem lehetett leírni:(((( mikor lesz már végre olyan lehetőség, mint érvényes szavazat, hogy EGYIK SEM!!!! ? cipőt sem veszek jobb híján, csak akkor ha teljesen megfelelő, ha nem akkor visszateszem a polcra...ez pedig ennél sokkal komolyabb döntés

economico 2010.04.26. 15:22:22

@cavecanem: Úgy tudom, valamelyi nyugati országban, talán FR, már lement egy szavazás úgy, hogy volt ilyen választási lehetőség a szavazólapon.

2010.04.26. 15:52:34

8 évig a maszop lopott csalt hazudott. kinetalálja a poszt irója, hogy kellett volna még 4 év, mert tökönrúgom magam. elég volt ebből a 8 év mocsokból ( nem mintha az elmúlt 20 év olyan hűdejó lett volna... ) de talán most lesz valami, ha más nem, kevesebb lopás, talán, és nekünk is több maradna, talán... és talán...

meg lesz továbbra is a mutyi, jön az új autópályaépítő /vegyépszer / a haverkák, és lesznek újabb okosságok, elkerülhetetlen.

csak másszunk már ki a xarból valamennyire könyörgöm.

2010.04.26. 16:00:48

@Bukowszky:

ebben sajna lehet valami.... váltani kell némi keményebb valutát - most talán erősödik a forint, más is csodára vár.... - és kotródni innen, amig nem késő. :)

ben2 2010.04.26. 16:07:56

Úgy látszik, a balosok képtelenek megszabadulni a saját agyrémeiktől. Annyit és annyiszor sulykolták már a hazudságaikat, hogy mára ők az egyetlenek, akik tényleg el is hiszik őket. Márpedig az önbecsapás nagy hiba. Valójában az buktatta meg az MSZP-t, nem a válság. (Illetve az is tipikus önbecsapás, hogy a válság miatt buktak meg.)
A Fidesz bázisa valamennyit nyilván csökkenni fog (max. 500 ezerrel), de egyben marad, a párt pedig semmiképpen sem fog szétesni, mert nincsenek benne egymással ellentétes nézeteket valló platformok.
Több elemzés kimutatta már, hogy a Fidesz szavazóbázisa 2002 óta lényegében nem változott, a választások kimenetelét rendre a szocialisták és a Fidesz között ingadozó néhány százezer állampolgár döntötte el. Április 25-én csak annyi történt, hogy az MSZP botrányosan gyatra kormányzása miatt az ingadozókat felszippantotta a Fidesz, a többi szocialista meg otthon maradt.
Ahhoz tehát, hogy a Fidesz is az MSZP sorsára jusson, nem elég az ingadozók elvesztése (őket szokták baloldalról "csodaváróknak" titulálni), hanem a Fidesz törzsbázisának is meg kell roggyannia.
Márpedig Orbán 1998 és 2002 között bizonyította, hogy tud kormányozni, ha tehát most sem csinálja rosszabbul, akkor 2014-re a nagyjából 2,3 millió szavazója is megmarad.
Elképzelhető, hogy 2014-re lesz egy új baloldali párt, ami sikerrel száll szembe a Fidesszel (pl. LMP), de az legfeljebb csak a Fidesz kormányzati és nem a nagypárti pozícióját veszélyeztetheti.

dupla vé 2010.04.26. 16:18:30

@laszlo-sz: jól látod, bajban vagyunk, hamar ki fog halni a magyar nép

pg2 2010.04.26. 16:21:27

@szkeptikus vagyok: Te nem szkeptikus vagy, hanem marha. Hol van ebben cigányozás? Max a te képzeteidben.

dupla vé 2010.04.26. 16:23:46

a nemzeti egység ha a 2/3 ból indulunk ki jól hangzik, de ha abból hogy 53% szavazott rájuk, az már csak egy fél nemzet ugye. a nemzet eleve nem az ország, hanem a magyarság akinek a jórésze nem is szavazhat ugye, mert nem állampolgár. ha számításba vesszük azt is hogy a szavazásra jogosultak nem is mentek al mindannyian, akkor ez már mégannyira sem állja meg a helyét. tehát OV szerint a 2,7M ember=nemzeti egység akik a semmire szavaztak az mszp ellen a jobbiktól való félelmükben. gratulálok Viktor, itt a lehetőség néhány újabb bányára a faternak.

pg2 2010.04.26. 16:25:35

@Flúgatlan: Az egyetlen értelmes hozzászólás. Elképesztő, hogy az olvtársakat mennyire nem érdekli a poszt (elolvassák egyáltalán?), hanem csak nyomják a sületlen marhaságaikat.

pg2 2010.04.26. 16:58:14

T. szerk.! A véleménykutató paneleidre kéne egy olyan gomb is, hogy Nem tudom / Egyik sem / Nem szavazok, hogy az eredményt ne befolyásolja, ha valaki csak az eredményt akarja megnézni. Ha már szavazással, véleménykutatással kapcsolatos kérdésekről írsz...

(Persze normálisan megfogalmazott válaszlehetőségek sem ártanának. A második panelen lévők mindegyike tendenciózus torzítás.)

Rowar Atkinson 2010.04.26. 20:28:32

Kedves véleményvezér, jelentkezem, én vagyok a tipikus fidesz szavazó.

3 elemit végzett, falun lakó, 78 éves éves kisnyugdíjas néni vagyok. Funkcionális analfabéta, a kisunokám olvasta fel nekem ezt a posztot, nem is értem mit beszélnek össze ezek a fiatalok.Kádár alatt jobb volt:))

economico 2010.04.26. 22:17:44

@Rowar Atkinson: Kezit csókolom! Mi a helyzet?





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása