Véleményvezér

vv

Elfoglalni a köztévét... de mégis minek?

2010.09.08. I 51 komment I Címkék: fidesz media kozszolgalat

Le kellene számolni a ’90-es évek médiaháborús logikájával: hogy az eddigi baloldali kormánytévéből most jobboldalit csináljunk. Ennek 2010-ben az erőfitogtatáson kívül már semmi értelme nincs. (Kép: Nemes Csaba - Remake)

A Magyar Televízió gyökeresen átalakul. Régi szerkesztőket és riportereket rúgnak ki, új műsorstruktúra lesz új emberekkel, köztük a volt KDNP-s szóvivő Halász Zsuzsával, illetve jobboldali médiumokból átigazoló tévésekkel és újságírókkal.

A Fidesz ott folytatja, ahol elődei abbahagyták.

Ajánlott írásunk: A TV2 és a magyar kapitalizmus rákfenéje


Mire is kell a köztévé?

Magyarországon soha nem volt igazán kidolgozott koncepció arról, hogy mi az a közszolgálatiság, és hogy mi abban a Magyar Televízió szerepe. Vegye fel a versenyt az RTL Klubbal és a TV2-vel? Esetleg a hírcsatornákkal rivalizáljon, és legyen valamiféle hírszolgáltató? Vagy váljon a magaskultúra közvetítőjévé?

A köztévé mindig megpróbálta kicsit ezt, kicsit azt: így persze sehol, semelyik funkcióban nem sikerült a legjobbnak lennie. A „magyar BBC” és hasonló frázisok puffogtatásán túl az egyetlen stabil eleme a közszolgálatiságnak az az elgondolás volt, miszerint azt kell adni, ami a kereskedelmi médiába nem fér bele. Ez pedig leginkább a vallás, magaskultúra, oktatás, történelem, valamint egyéb rétegműsorok.

És persze a pártpolitika.

Miért nem működik?

Az elgondolás nem is volt rossz, csak hogy időközben a média teljesen átalakult. Kezdjük ott, hogy berobbant az internet: miközben 10 éve a 15-69 éves korosztály alig tizede, addig mára több mint fele rendszeres internetező.

Forrás: NRC

Az internet pedig nemcsak warez és pornó, hanem hír, politika, oktatás és tudomány is. Az internet mostanra nemcsak kiegészítője, hanem versenytársa lett mind a nyomtatott sajtónak, mind a televíziónak és rádiónak.

Ráadásul aki ma tévét néz, az is sokkal válogatósabb lett. Kábelen és szatelliten ugyanis megjelent a tematikus csatornák tömkelege: opera, vallásos műsorok, horgászat, bébitévé, extrém sportok – szinte mindenkinek megvan már a saját adója. Tíz éve alig ismerték ezeket a csatornákat, 2010-re viszont a tematikus csatornák nézettségi ideje a 18-49 éves korosztályban túllépte a földi sugárzású adókét – utóbbiakat pedig a felnőtt lakosság már csak annyit nézi, mint 1994-ben.


Forrás: AGB Nielsen/sg.hu (Nagyításhoz kattints a képre!)

Vagyis az az elgondolás, miszerint a közszolgálatiság mindaz, ami a nagy kereskedelmi csatornákból kiszorul, igencsak idejétmúlt.

De miért értelmetlen elfoglalni a köztévét?

Az internettel és a televízióval együtt még valami megváltozott: maga a médiafogyasztó. Az átlagnéző sokkal tudatosabb lett: nem csak „eszi”, amit adnak, hanem válogat. Az átlag tévénéző mára sok csatornát néz, és információi egyre nagyobb részét online forrásokból szerzi.

survey software


Jól mutatja a változást a sajtóba vetett bizalom alakulása is: míg a rendszerváltozás hajnalán ez a bizalom hírhedten magas volt, addig egy 2009-es felmérés szerint az újságírókban már a közutálatnak örvendő bankároknál is kevésbé bíznak az emberek.

Az újságíró a bizalmi listán egyetlen foglalkozást előz csak meg: a politikust...

A ’90-es évek médiaháborúi nagyrészt abból indultak ki, hogy az emberek szerint az a valóság, amit a tévében, a rádióban vagy a Népszabadságban mondanak, így aztán a köztévét a politikusok a legfontosabb propagandaeszköznek tekintették. Mára azonban a Magyar Televízió, bár a reggeli műsorsávban még mutat valamit, de csupán egy a rengeteg hírforrás közül: közönségaránya alig éri el a 10%-ot. És bármit mondanak is ott, az emberek már korántsem veszik azt készpénznek.

survey software


Ebben az új környezetben ideje volna végre újradefiniálni a közszolgálatiságot, valamint kijelölni a köztelevízió szerepét és feladatát. Ehhez azonban először végleg le kellene számolni a ’90-es évek médiaháborús logikájával: azzal, hogy az eddigi baloldali kormánytévéből most jobboldali kormánytévét csináljunk.

Ugyanis 2010-ben ennek az erőfitogtatáson kívül már semmi, de semmi értelme nincs.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ODIV 2010.09.08. 09:48:14

Én annyiban örülök, hogy még nem fedezték fel ezt a politikusok, így legalább még egy kis lélegzethez jut az internetes társadalom, mielőtt a politika végleg maga alá gyűri

drazsé 2010.09.08. 09:48:48

bár messze nem reprezentatív a szavazás, azért elég sokatmondó

stratez 2010.09.08. 09:48:51

Igen, az teljesen rendben van, hogy a Fidesz hagyja abba a háborús logikát, de mi lett volna, ha a szocik hagyják abba ugye 2002-ben. Mert akkor most nem lenne kit leváltani...

kutya vacsorája 2010.09.08. 09:49:07

bonyibb ez. egyrészt a politikusok nézik, szeretik nézni, hogy milyen jó fejek is ők, ha esetleg pont nem érnek rá az államügyek miatt, megnézetik a sajtósaikkal, és kérnek összefoglalót. ráadásul mindezt ingyen (az adófizetők pénzén) tehetik.
másrészt a közmédia nem csak propaganda, hanem kiváló kifizetőhely a pártzombiknak. biztos állás/biztos és zsíros megbízás, még ha csak egy (vagy több) ciklusra szól is. miközben a piacon élni egyre nehezebb. hát ezért fontos szvsz. de kell nekik más is, lásd. rtl-bevásárlás, frekvenciapályázat. furcsa módon az internet a legkevésbé - azt nagy ésszel meghagyták (a kommerek is) a jobbik jobbszélének.

Diocles 2010.09.08. 09:49:22

"Ugyanis 2010-ben ennek az erőfitogtatáson kívül már semmi, de semmi értelme nincs."

Ha semmi értelme nem volna, akkor nem foglalná el senki, nem lett volna Pártkelte sem, stb., tehát valami értelme biztos van.

Na nem az ún. "értelmiség" körében (tehát azok körében, akik ilyenkor mindig szeretnek egy sort finnyáskodni, holott ők tudják a legjobban, h így müxik a rendszer. Jaa, és ezek az értelmiségiek persze mélyen tojnának olyankor, ha mondjuk Miskolcon rúgnának ki akár 10000 embert...), hanem sok olyan ember nézi a közmédiumokat, aki semmilyen más forrásból nem tájékozódik. Ez főképp a Rádióra igaz, amely messze a leghallgatottabb magyar rádió, és amelyet jelenleg éppen az MH-tól Széles által kirúgott SZDSZ-es csapat tart megszállva.

Ezenkívül el lehet helyezni benne a holdudvart, ki lehet nevelni az utánpótlását, ki lehet rúgni a másik párt holdudvarát, ezzel csökkentve amaz befolyását, belső válságot okozva ott ("kevés a fóka, sok az eszkimó"), látják, h nem lehet következmények nélkül nyalni Fletó seggét, sok értelme van.

Szóval ugyanaz történik, mint 2002-ben, nem értem ezt a nagy siránkozást, akkor éppenhogy örömünnep volt a balsajtóban.

MickthePick 2010.09.08. 09:54:24

Teljesen igaz.
Szinte soha nem nézek tévét (kereskedelmit még annyira sem, mint közszolgálatit), ha mégis, akkor szigorúan tematikus, NatGeo és hasonlóak, meg néha Comedy Central-félék... bát utóbbiakat is egyszerűbb lassan netről....

MickthePick 2010.09.08. 09:58:46

" Ez főképp a Rádióra igaz, amely messze a leghallgatottabb magyar rádió"

Melyik rádióra gondolsz, és mi alapján? Ugye nem a Kossuthra? :DD LOL

MickthePick 2010.09.08. 09:59:02

@ODIV: Az internetet soha nem fogja maga alá gyűrni, hiszen gyökeresen más. A tévécsináláshoz sok pénz meg technika kell, az interneten kommunikáláshoz meg csak 1 gagyi pc/laptop és egy ma már filléres netkapcsolat.

Gyárfás 2010.09.08. 10:38:34

Ameddig a profitorientált híradókban egy vörös ijesztő domina, és egy ostoba szőke bulvárhíreit kell néznem, és ameddig a reggeli induláshoz debil kövér takarító néni infantilis vihogása és a tökéletesen alkalmatlan hozzá nem értő totálisan elfogult ballib sapkás mérhetetlenül udvariatlan genyót kell néznem, addig felüdülés lesz a közszolgálati adókon teljesítő társaság.
Sajnos szükség van a köztévére, mert a piac nem old meg semmit, ott nincs mit nézni.politikai értelmben.

A kirúgásokhoz meg annyit szeretnék hozzátenni, hogy a kirúgottak munkásságát nem ismerem, de ha lehetne kérni Betlent még felírnák a listára?:)

ivrilider 2010.09.08. 10:38:37

Nem volt ez baloldali kormánytévé. De mindegy. A tegnapi Este viszont borzadály - tényleg nem érte meg.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.09.08. 10:38:47

@stratez: "Igen, az teljesen rendben van, hogy a Fidesz hagyja abba a háborús logikát, de mi lett volna, ha a szocik hagyják abba ugye 2002-ben. Mert akkor most nem lenne kit leváltani..."

Egyrészt ez az állandó hátrefele mutogatás sehova se vezet (vagy mégis: hátra), másrészt meg csak nagyon elvakultan lehet mondani azt, hogy a köztévé az elmúlt nyolv évben balos főhadiszállás lett volna. 2002-ben valóban ki lettek paterolva a hozzá nem értő pártkatonák, de a jók maradtak, lásd pl. Süveges Gergő, aki bár tisztességes és korrekt riporter, de baloldalisággal nehéz lenne vádolni, meg jött a Pállfy, aki melyik párt képviselőjei s most? :-) Mészáros Antónia, Krizsó Szilvia, részrehajlás nélkül kemény volt mindenkivel. És most nézd meg mi van: a jobbos média lassan már munkaerőhiánnyal küzd, mert tőlük szinte mindenki a köztévébe tódult...

Tudom, ilyenkor szokás elővenni a Napkelte kártyát, de az egyrészt külsős műsor volt, másrészt a teljesen értelmetlen bojkottal a FIDESZ sokat tett azért, hogy csak baloldali vélemények jelenjenek meg ott...

Diocles 2010.09.08. 10:39:09

@MickthePick:

igen, a Kossuthra, a Kossuth hírműsorait naponta min. 1 millió ember hallgatja, és éppen az a közeg, amely szinte semmi mást nem hallgat, tehát az idősebb, falun élő lakosság, amely értelemszerűen internetezni sem nagyon szokott.

tehát ha valaminek erősen van értelme, akkor annak biztosan, h a kormányzat "magáévá tegye" a Magyar Rádiót (és ne hagyja az SZDSZ-es Rábai Balázskáék kezén, mint az jelenleg van), mert azzal szinte monopolhelyzetbe kerül "tájékoztatásügyelieg" számottevő rétegek körében.

Szóval divatos okoskodni, h semmi értelme a közmédia "elfoglalásának" (egyébként maga a szó is rossz, hiszen inkább "visszafoglalásról" kéne beszélni, lévén most is el van foglalva, csak a szocik által), de ez - lásd a fenti érveimet - nem így van.

gabor.voros 2010.09.08. 10:57:43

Attól még hogy az elmult 8 évben a köztévének nem ugyanazok voltak a műsorai mint a hirtv-nek, még nem jelenti azt hogy balos lett volna.
Egyedül a napkeltéről mondható el ez, de az is csak onnantól hogy a joboldal bojkotálta azt, mivel olyat mertek kérdezni ami nekik nem tetszett.

Devil 2010.09.08. 10:57:57

A koztevenek nem kellene a pont a magaskulturaval foglalkoznia - megpedig azert mer a TVnezoket nem nagyon erdekli a magaskultura, akit viszont erdekel, az nem nagyon nez TV-t hanem elmegy szinhazba, kiakllitasra, hangversenyre, konyveket vesz, elutazik kulfoldre is egy jo Wagner eloadasert...
A kozteve foglalkozhatna mindennapi problemakkal - egeszseges eletmod, gyerekneveles, kozlekedes, kornyezetvedelem, szezonalis temak (telen a futes racionalizalas, nyaron tulelesi tanacsok), kisallatok tartasa, kerekparos, autos temak - mert ezek _erdeklik_ az embereket, es a kereskedelmi TVk nem dolgozzak fel ezeket.
A kozteve jelenleg nem tud fuggetlenedni a politikatol - es ez kziarolag a politikai partok eretlensege, felelotlensege miat van igy, egyszeruen nincs olyan part akiben eleg felelossegerzet lenne hogy ra lehessen bizni - ezert a politikai celok szolgalataba allithato musorokat - pld hirmusorok, kozeleti musorok - le kell venni a kozteve palettajarol!

veny 2010.09.08. 10:57:57

Nagyon jó kis írás, egy kivétellel: már nagyon rég nem volt reális balos kormánytévének titulálni az MTV-t, már a külső gyártású Napkeltén túl.

Politikai műsoraikban olyan színvonalat értek el az MTV-n (Szempont, Az este, Szólás szabadsága), ami a komplett magyar médiában példátlan, sőt a többiek silány próbálkozásainak szintjéről nézve némileg érthetetlen is .

Most nem az a fő baj, hogy jönnek a halászzsuzsák tömött sorokban, hanem az, hogy a létrejött értékek tudatos pusztítása zajlik, a biztonságos szürke szaros középszer nyeli el az egész köztévét megint.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.09.08. 10:58:39

A - Mi legyen a köztelevízióval? - opciók közül kimaradt kettő.
- Magyar mesék, filmek, tévéjátékok, szinházi közvetítések és koncertek bemutatására koncentráljon, mert azt hiába várjuk a tematikus és kertévék műsoraiban.
- Európai és ázsiai - " - .

veny 2010.09.08. 11:06:28

@Diocles: Vegyük észre, hogy a Fidesznek pont az a választói réteg az egyik fő ereje, ami szerinted szinte kizárólag MR1-et hallgat, ami szerinted SZDSZ-es...

Most ennek fényében szerinted érdemes? :)

MickthePick 2010.09.08. 11:07:04

@Diocles: "a Kossuth hírműsorait naponta min. 1 millió ember hallgatja"

Forrás? Szerintem ez nagyon régen nem így van.
Sok (ugyanolyan, csak másképp) sz*r kereskedelmi rádiót hallgatnak sokkal többen ma már, mint ezt a kővületet.
Szerintem már az MR2-t is többen hallgatják.

veny 2010.09.08. 11:07:35

@Gyárfás: Meglengethetnék igazán a Süvegest is... :)
De nem fogják, nyugi.

II.Briandrew 2010.09.08. 11:16:36

Én a legjobban Mészáros Antónia "kirúgásán" húztam föl magam. Vele legalább nézhető volt az Este, de azzal a szerencsétlen Nikával, inkább kihagyom.....

Mocsok köztévé!

Diocles 2010.09.08. 11:24:11

@veny:

más következtetést is le lehet ám ebből vonni, pl. azt, h ez a vidéken élő, idős, sokszor templomjáró falusias közeg, amely hallgatja a Kossuthot, és csak azt hallgatja, annyira megutálta Gyurcsányékat, h még Rábai Balázskáék módszeres és profi agymosása is immunis volt rá...

Még, hangsúlyom, még!

Mert ki tudja mi lesz pár hét, vagy pár hónap múlva, ha Rábai Balázskáék mindennap elmondják továbbra is a Kossuthon, h mennyire szar a Fidesz (persze nem így direkten, jól be van ez csomagolva), akkor ki tudja, h milyen hatása lesz.
Én mindenesetre nem kockáztatnék a Fidesz helyében, és hát elég hülye az a kormány, amely a halálos ellenségeit hagyja meg a közmédiában, mondván, úgysincs semmi hatásuk...
Mert előbb-utóbb biztos van, lassú tűzön főzik a békát is.

Anti Anyag (törölt) 2010.09.08. 11:38:25

Én nem tiltakoztam az MSZP-SZDSZ kormányTV-je miatt, ezért ez ellen sem fogok.

Ráadásul ezt nézem is.

Diocles 2010.09.08. 11:38:37

@MickthePick:

tessék:

A hétköznap reggeli idősávban (6:00-10:00) továbbra is az MR1-Kossuth Rádió a piacvezető folyamatosan növekvő hallgatói számmal. Áprilisban 1 174 000 ezren kapcsoltak a közszolgálati adóra reggel.

Legtöbben délben kapcsolnak egy rádióadóra: az MR1-Kossuth Rádió Déli Krónikája az egyedüli rádióműsor, amelyre egyszerre 724 000-en kíváncsiak.
www.mr1-kossuth.hu/hirek/itthon/a-radioadok-hallgatottsaga-2010-aprilisaban.html

Szóval - a felületes közhiedelemmel ellentétben - messze nem mindegy, h ki felügyeli a közmédiát, akár választásokat is eldöntő tényező lehet.

II.Briandrew 2010.09.08. 11:38:45

@Diocles:

"idős, sokszor templomba járó, falusias"

Kicsit negatív kontextusba állítottad pl a templomba járást...mi a baj azzal?

MickthePick 2010.09.08. 11:55:33

@Diocles: Ugye elnézed nekem, hogy a saját portáljukon szereplő hallgatottsági adatokat finoman szólva is kétséggel fogadom? :)
veny-nek pedig abban van igaza, hogy ezek szerint (ha esetleg igaz is ez a számadat) nem sokat ér mégsem, mert látjuk a választási eredményeket.

vic 2010.09.08. 11:55:48

anakronisztikusnak tartom ilyen jelentőségűnek kezelni a közszólgálati TVt... ami ott történik az inkább személyes, kicsinyes adok-kapok... akinél van most a közös bunkó, az most odacsap azokra akinél most épp nincs, viszont a közelben vannak... ennyi

fontosabbnak látom, hogy mi lesz az RTL-el, és hogy pl. meddig megy ott a heti hetes... direkt emiatt megnéztem a vasárnapi adást... érdekes volt, nem akarok magamnak sem belemagyarázni semmit, de nekem feltűnt némi frusztráltság...

veny 2010.09.08. 11:55:54

@Diocles: Nem voltak kétségeim, hogy magad előtt legalábbis kimagyarázod... :)))

OvibanKenobi · http://ovibankenobi.blog.hu 2010.09.08. 11:55:54

Kedves szerző, minden szavaddal egyetértek.
És a "Mi legyen a köztelevízióval?" szavazás eredményét is jó látni, bár simonmondja fogalmazza meg igazán:
"Magyar mesék, filmek, tévéjátékok, szinházi közvetítések és koncertek bemutatására koncentráljon, mert azt hiába várjuk a tematikus és kertévék műsoraiban."
Bárcsak a politika is így gondolkodna!

veny 2010.09.08. 11:56:11

@Diocles: "Szóval - a felületes közhiedelemmel ellentétben - messze nem mindegy, h ki felügyeli a közmédiát, akár választásokat is eldöntő tényező lehet. "

Az az egy baj, hogy eddig 80%-ban épp az ellenkező eredmény született, mint amit a fentiek alapján várnál.

Nem lehet esetleg, hogy nem a valóság a hibás, hanem a modelled? :)

Balance Of Power 2010.09.08. 11:56:53

@Diocles: Hat en minden reggel "Balazskaekat" hallgatom reggeli es kv mellett, de az en agyamat nem mossak. Es olyat, hogy "szar a Fidesz", sose hallottam eddig. Plane, hogy igen gyakran beszelnek fideszkozeliek (hiszen ok vannak kormanyon), ok meg miert is mondanak...? Nem osszeeskuves-elmelet ez egy kicsit? Az pedig konkretan kurvajo, amikor Tolgyessyvel beszelget hetfo reggelente "Balazska" vagy az epp a musorvezeto, pl Balo amig volt (nagy arc volt, kar hogy mar nem csinalja).

Napkozben, A hely, Utkozo... ezek teljesen okes musorok.

Balance Of Power 2010.09.08. 11:57:03

@II.Briandrew: Sztem ez egy sima csoportmegnevezes, semmi pejorativ nincs benne. Mari neni es Jozsi bacsi, mindannyian ismerjuk oket. Azt viszont nem gondolom, hogy ok agymoshatoak lennenek. Legalabbis egy joreszuk biztos nem (ld. jozan paraszti esz).

ÁkiBáki (törölt) 2010.09.08. 12:03:04

Mindenekelőtt politika mentessé tenném a köztévét. Ennek következtében megszűnne ez a váltóháború, mely zajlik húsz éve.
Második lépésként az eddig 52 %-ot kapott elvnek megfelelően alakítanám át, a magaskultúra és igényes műsorok valamint hazai készítésű filmek, gyerekműsorok, színházi közvetítések vetítésével, mint az többen jelezték, mint elérendő célt.
Harmadszor kivenném a televíziót a "nézettségi cirkusz" versenyéből, mert amennyiben a köztelevízió is beleszáll ebbe a versenybe, akkor vállalnia kell bizonyos feltételeket. Márpedig köztelevízió nem ezért van.
Negyedszer sokkal jobban preferálnám azon műsorokat, melyek a civil szféra véleményeit jelenítenék meg. A politikuséval pedig foglalkozzanak a párttelevíziók. Azoknak ez a dolguk.
Ötödször olyan embereket vennék fel, akiknek a szakmai tudása és az intelligenciaszintje garancia arra, hogy a fentekben vázolt célok a gyakorlatban is megvalósíthatók legyenek.

inebhedj - szerintem 2010.09.08. 12:34:37

@Diocles:

Ilyet nem szoktam, de ez most egyszerre magasröptű és mélyenszántó vita, úgyhogy muszáj:

Ugye nem komoly, hogy van valaki, aki megkérdőjelezi, hogy a Kossuth a leghallgatottabb rádióadó Magyarországon az érintett idősávokban? Ez olyan szinten triviális és annyira a kezdetektől való, hogy simán köztudomású tényként lehet kezelni.

Ugyan milyen statisztikai bizonyítékok kellenek még a felméréseken, a tradíción, a köztudomáson és a logikán kívül ennek bizonyítására? :D

Szerintem aki máshogy hitte, az csendben korrigálja a tévedést és kész, de, hogy ezzel nekiáll vitatkozni... Ember! Bizonyítékok a napfelkeltére, gravitációra, magyar nyelvre, ivaros szaporodásra, miegymás?

Viszont tréfának nem rossz ötlet, csak még dolgozni kéne rajta. :)

Egyébként a közszolgálatiság az itt említettek elegyéből kellene, hogy álljon, azaz egyfelől a közönségszolgálat (szezonális témák, életmód, környezetvédelem, oktatás, nevelés, stb. - valahogy úgy, ahogy az Élet és Tudomány vagy a Természet Világa teszi, nem pedig bulvárosan, mint mondjuk a National Geographic), másfelől a magas, igényes kultúra képviselete (az, hogy ez nem érdekli az embereket, vagy elmennek színházba, ha érdekli, nos ez ő... khm... butácska gondolatocska és érvelésecske). A hirdetéseknek, reklámoknak nincs helyük (az a kereskedelmi média), a piaci nézettségi elvek pedig teljesen indifferensek.

-MCsaba- · http://barsonyszek.blog.hu/ 2010.09.08. 12:35:19

Nekem rögeszmém, hogy kéne egy normális magyar köztévé - ha úgy tetszik egy Magyar BBC - ami tényleg valami mást adna, mint a kereskedelmi trash-tévék. Oké valószínűleg nem lenne olyan népszerű, mint egy Édesnégyes a Való Világ villában de ilyen is kell. És a rétegcsatornák nem teljesen tudják ezt kielégíteni szerintem, mivel csak kevés dologra fókuszálnak - a cél pedig az lenne, hogy sokféleség legyen de minőségi ha van rá mód...

A Net vs. TV vitában én azt mondom, amit egy mozigépész is mondhatott egy díszlettervezőnek 1905-ben: "a mozi nem fogja megölni a hagyományos színházat, mivel különböző a célközönség". Másképp fogyasztasz egy hírportált, mint az esti híreket, másképp fogalmazol egy kommentben, mint a betelefonálós műsorokban - meg fognak tudni élne egymás mellett, még egymást segíthetik is (volt is rá példa!), maximum 5 év múlva nem lesz 5 hírtv és 40 hírportál csak 2 adó és 15 weblap (a pártokhoz köthető médiumokkal nem számolva) mivel ennyit lesz képes eltartani a közönség és a hirdetők..

És ha a gondolkodás is megváltozna egy kicsit, talán lehetne egy magyar BBC is egyszer valahol a messzi jövőben.

szempontpuska 2010.09.08. 12:35:28

@veny: Ebben igazad van. de a lényeg, hogy szerintem kifizetőhely és kádertemető lesz és marad a köztévé, mint időtlen idők óta mindig is. egyik ellenzéki pártnak sem az volt a baja, hogy nem független, hanem az, hogy nem az övék. Emlékeztek még arra, amikor Orbán egy közszolgálati csatornát magának követelt 2002-ben? ("van másik nyilvánosság")

Ebből a szempontból az egyik párt éppen olyan képmutató és szemforgató, mint a másik

darkmirjam 2010.09.08. 12:35:29

@ÁkiBáki: Jó gondolatok. Bár a politikamentesség megvalósulni látszik. Ezek után már nem beszélhetünk majd politikai műsorokról, pártműsorok lesznek helyettük. Minden nagyon szép, OV 2 gólt is rúgott, a pócsi egyházi kórus koncertje OV tiszteletére. OV gyerekeket simogat, OV-t mindenki nagyon szereti.
OV további 12 forradalmat talált, amit mind ő robbantott ki és vitt győzelemre. Chuck Norris térdet hajt OV előtt. Nomeg a kommenisták szemetek, ami szar az miattuk szar.

szempontpuska 2010.09.08. 12:35:45

@stratez: Óhh persze, már megint a szocik!
Csermely Péter, Mendreczky, Bayer, Siklóssy és Lovas kiebrudalása az háborús logika? Addig független és pártatlan volt, mi?
:-)

DArchAngel 2010.09.08. 12:35:59

@Diocles: Igazad van. A nyugdíjas lakosság 3 millió eléggé aktív szavazó, mert ők nagyon ráérnek politizálni. Ők nézik a király tévét, hallgatják a Kossuthot. A lényeg a szavazat. Minek kultúrát vagy fiatalos dinamizmust vinni a emtévébe, ha egyszer ennyi szavazati joggal rendelkező agyát lehet közpénzből mosni?!

cojones 2010.09.08. 12:36:16

@MickthePick:

Kurva erős a Kossuth, főleg reggel:
igaz, hogy az alábbi linken található táblázat márciusban készült, de úgy tudom a, hogy még most is szoros a verseny a neo, class és kossuth között...

index.hu/kultur/media/2010/03/18/most_akkor_bochkor_vagy_sebestyen_balazs_a_reggel_kiralya/

P.mester 2010.09.08. 12:36:29

"az eddigi baloldali kormánytévéből most jobboldalit csináljunk"

Ezt az állítást azért bizonyítani is kéne, mert ha a blogger az opportunizmusból már megszüntetett Napkeltére gondol, akkor az az MTV egészére nézvést édeskevés.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.09.08. 12:48:15

@Diocles: Ez így van, nyilván van egy réteg, akinek egy rádió megvásárlása, meg az ingyenes tévéadók jelentik a médiát, programcsomagok és internet nélkül. De tegyük hozzá azt is, hogy ez a legkevésbé befolyásos társadalmi réteg, és azt is, hogy egyre kevesebb van az ilyenből.

@Köztévédrukker: ja, csak ez megint azt jelentené, hogy könyékig turkálnak az archívumban. És ha van valami, ami kurvára idegesít a köztévében, akkor az az archívumban turkálás. "Önök kérték" - hát én biztosan nem kértem! A politikai műsoroknak bőven lenne helye a köztévében, de most nem biztosított a részrehajlás kikerülése, így a köztévé párszócsővé válik tetszőleges kormány alatt.

@veny: attól még jó lehet az érvelés. Ugyanis nem a közmédia lenyúlása az egyetlen tényező, ami a választások eredményét befolyásolja. Sőt! A közmédia lehanyatlásával egyre kisebb ennek a jelentősége.

ÁkiBáki (törölt) 2010.09.08. 12:48:51

@darkmirjam: Na jó, én csupán az álmaimat írtam le. Semmi komolyra ne gondoljunk, ez már most tisztán látszik.

Mr.Treeger 2010.09.08. 14:11:08

nem akarom más szavait ismételni: de tényleg ott a BBC.
És amiben számomra a legjobban tetszenek, azok az igényes sorozataik és adaptációik. Megint telerakják ezer unalmas beszélgetős műsorral, pedig hetente csak egy sorozat epizód kellene és mindenki róluk beszélne. Ha annyira a nemzetiségi vonalat erőltetik, van pár írónk. Tessék adaptálni. Van egy csomó színpadi színészünk akik lassan húsz éve nem voltak kamera előtt, jó rendező is akad. Örömmel mennének az első szóra. (persze nem a Best magazinban szereplő színész celebekre gondoltam)
Vannak Nemzeti Színészeink akiket 10 éve nem látott játszani a lakosság nagy része.
Hoffmann Rózsa kesereg mert Harry Potter-t többen ismerik mint a János Vitézt. Kell csinálni egy 2010-es színvonalú verziót. Mert azt ne várja, hogy 12 éves gyerek verset olvasson, vagy Jankovics Marcell féle verziót nézze.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2010.09.08. 14:33:36

A utóbbi két év számomra meghatározó filmélményeit a Duna TV és az MTV2, valamint a román TVR Cultural európai filmjei jelentették.

Ha pl. a TV2 elszánja magát, hogy minőségi alkotást tűzzön műsorára, ezt rendszerint a késő éjszakai órákban sugározzák.

A hollywoodi akció-, katasztrófa-, vámpír-, meg nyálasromantikus filmjeiből pedig elegem van.

Ha valamiért, hát ezért az egyért biztosan nem szeretném, ha a közszolgálati adók a kereskedelmi adók fegyverével indulnának harcba a nézettségért.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.09.09. 09:13:18

@TuRuL_2k2: Egyrészt a köztévének kötelessége ilyen műsorokat csinálni, másrészt az a második mondat, hogy a "Fidesz nem kívánt élni a lehetőséggel". Ebből akarod levezetni, hogy mennyira balos Mészáros? Hát elég erőltetett...

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.09.09. 10:50:17

Ahhoz, hogy megőrizhesse a függetlenségét és minőségi szolgáltatást adjon a köztévé, nagyon sok saját bevételre kellene szert tennie. Sajnos az utóbbi időben nagyon kevés olyan műsort csinált, ami eladható lenne akár a többi csatorna számára is. Talán csak az archívuma az, amire hagyatkozhat vagy a kizárólagos sportközvetítésekre. A kizárólagosság bővítését kellene pártsemlegesen biztosítani, de ekkor meg sérül a médiaszabadság. Nem tudom...

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.09. 16:59:30

@TuRuL_2k2: "Egy válság vágóképei"
Az gyönyörű volt. XD

gondolkodjunk Béláim 2010.09.10. 18:53:52

Sokan a BBC-vel példálóznak, amikor szóba kerül a közszolgálati médiumok valóban kívánatos pártatlansága és függetlensége. Nagy-Britanniában ezt, érdekes módon, nem a törvény garantálja, mert a brit belügyminiszter bárkit kinevezhet a BBC kuratóriumi elnökségébe. Nem kell tekintetbe vennie semmiféle párt-paritást. Az érdekes az, hogy a brit hagyomány szerint, ha valakit kineveznek egy testület élére, az jóformán átmenet nélkül a testület és nem a kinevező érdekeivel kezd azonosulni. Ezt úgy hívják, hogy "going native", vagyis "bennszülötté válás"-nak. Ennek eklatáns példája volt Greg Dyke, akit Blairék neveztek ki a BBC vezérigazgatójának. Ez eleinte közfelháborodást váltott ki, mert Dyke a kinevezését megelőző választások idején tetemes összeget adott a Munkáspárt kasszájába. Ezzel együtt, Irak kérdésében olyan élesen konfrontálódott kinevezőjével, hogy a végén le is mondott. Persze a politika ott is állandóan próbál nyomást gyakorolni a közszolgálatra, de annak - már csak a hagyomány okán is - komoly határai vannak. Arról nem is szólva, hogy a parlament sem "büntetheti" évi rendszerességgel anyagilag a közszolgálatot. Hol vagyunk mi ettől?

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.09.15. 15:11:58

Én arra szavaztam, hogy meg kellene szüntetni.

Annyival csökkenhetne a hiány, és annyival is kevesebb lenne a korrupció, a pénzszórás.

Az állami intézmények a korrupció táptalaja.

Aztán meg rendben esetleg, hogy kell egy állami tévé, de minek három?

A kettesen sokszor pont ugyanaz a műsor megy, mint az egyesen. Ezért teljesen felesleges a csatorna léte,

Jó, ez igaz egy halom "tematikus" csatornára is. Rengeteg a TV csatorna, de új műsor az alig van rajtuk.

Ugyanazokat a műsorokat ismétlik egy napon belül is, hónapokon éveken keresztül.

Szóval a csatornabőség csak látszólag növeli a választékot, gyakorlatilag nincs több műsor, hiszen a tévénézők száma, a reklámtorta adott méretű.

Szóval úgy általánosságban felesleges ennyi TV csatorna, és ebbe bele kell érteni az állami tévéket is.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása