Véleményvezér

vv

Gázár: most akkor mi lesz?

2010.08.18. I 88 komment I Címkék: fidesz energia gaz

Ha nekifeszül a kormány, talán még a téli árkompenzációt is kigazdálkodhatja, és az áremelést is megakadályozhatja. De akkor mi lesz a lakáshitelesekkel vagy a nyugdíjasokkal? Valakinek fájni fog. (Fotó: Carlos Barria/Reuters)

A gázártámogatás már az előző Orbán-kormánynak is vesszőparipája volt, és úgy tűnik, a mostani esetében sem lesz ez másként. 2010-ben azonban még nagyobb a kérdés társadalmi hatása, miközben a kormány mozgástere lényegesen kisebb.

Ajánlott írásunk: Nyugdíjasok - még mindig szent tehenek


Gázfüggő ország

A probléma alapvetően a kilencvenes évek rossz fejlesztéspolitikai döntéseinek következménye. A rendszerváltozást követő években az akkori magyar kormányzat ugyanis úgy döntött, hogy hazánkban kiemelt támogatást fog élvezni a vezetékes gáz elterjesztése. A mára nyilvánvalóan elhibázottnak tűnő döntést a Horn- és az Orbán-kormány is teljes mellszélességgel támogatta.

Persze akkoriban ez jó ötletnek tűnt: még olcsó volt a gáz (mert olcsó volt az olaj), és nekünk is sok volt belőle, meg egyébként is: ez volt a „jövő”.

Forrás: KSH


Ennek eredményeképpen azonban hazánk mára az egyik leginkább vezetékesgáz-függő ország lett Európában. A másik ilyen ország Hollandia – csak éppen ők jelenleg is rengeteg saját forrással rendelkeznek. Magyarország viszont már nem: mostanra a lakossági fogyasztás felét is alig tudjuk hazai gázból fedezni.

És közben persze a kilencvenes évek hordónkénti tizenegynéhány dolláros olajárából hetven-nyolcvan dolláros lett.

A gázár mint politikai kérdés

A vezetékes gáz rengeteg magyar ember számára nagyon drága, sokszor szinte már megfizethetetlen lett. Olyannyira, hogy a gázszámla az egyik legnagyobb kiadási tétel egy átlagos magyar család havi költségvetésében. A fogyasztók pedig a tavaly márciusi 20 milliárdhoz képest idén júniusban már közel 30 milliárd forinttal tartoztak a gázszolgáltatóknak, miközben a gázszolgáltatást 50 ezer fogyasztónál ki is kapcsolták.

Ennek megfelelően a gázár kérdése nagyon is politikai kérdés.

Forrás: KSH statisztikai tükör, Az energiaárak alakulása 2004-2009


Ráadásul itt még a felső középosztálybeli piaci fundamentalisták kedvenc dogmáját sem lehet bevetni: ezt a kérdést a piac nem fogja megoldani. Részben persze azért, mert ebben az iparágban monopol szolgáltatók vannak (aki most piaci liberalizációt akar emlegetni, az nyilván nem tudja, hogy mit is jelentett az a gyakorlatban). De ennél is fontosabb az a tény, hogy az esetleges nagyszámú nemfizető itt a fizetők terheit növeli. Magyarul: az egyes lakossági fogyasztók közt magas rendszerszintű egymásrautaltság van.

Mit tehet a kormány?

A kormány mozgástere nagyon szűk. Az eddigi bejelentések a nyári és őszi áremelések elhalasztásáról még semmit sem jelentenek. A gázár ugyanis télen fáj: a nyári fogyasztás elhanyagolható, az őszi pedig alacsony. Ha nagyon nekifeszül a kormány, akkor talán még a téli árkompenzációt is kigazdálkodhatja, és az áremelést is megakadályozhatja. De akkor mi lesz a lakáshitelesekkel, az adócsökkentéssel vagy a nyugdíjasokkal?

survey tools


Az a helyzet, hogy nincs a költségvetésnek elegendő erőforrása arra, hogy mindenkit kisegítsen. Valahol fájni fog. A lakáshitelesek mellett már kiállt szinte az egész kormány, az adócsökkentést maga a miniszterenök jelentette be, viszont a gázfogyasztók támogatásáról még „csak” egy államtitkár beszélt, a nyugdíjkorhatár alacsonyan tartásáról pedig egy képviselő.

A fenti nyomolvasás alapján a Véleményvezérnek az a sejtése, hogy az utóbbi kettő közül kerül majd ki a vesztes csoport.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2010.08.18. 08:58:59

Alternatív energiaforrások, elvtársak!

Románia hogyhogy neki tudott állni Európa legnagyobb szélerőmű-hálózata megépítésének? Hogy van az, hogy Romániában – holott a magyarországihoz képest jelentős gáztartalékai vannak – falvakon bevett szokás a fás- illetve fűrészkorpás kazánok használata (ez utóbbi ráadásul biomasszának tekinthető és veszélyes hulladékoktól szabadítja meg a nemzetgazdaságot)?

Orbánék helyében azonnal meghirdetném az alternatívenergia-programot. Csakhát az orbáni nemzetgazdaság legfőbb célkitűzése – a népszerűségi mutatók magasban tartása – nem igazán vág össze a dologgal, mert ki adná fel a kényelmes gázhasználatot a macerásabb, néha karbantartást, gondoskodást is igénylő pelletes kazánokért?

Egy régebbi Szabadteres cikkem amúgy meglepően jól rímel a témával:

szabadter.wordpress.com/2009/01/11/gaz-van-nincs-gaz/

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.08.18. 08:59:05

"A jelenlegi bejelentések a nyári és őszi áremelések elhalasztásáról még semmit sem jelentenek."

Dehogynem! Azt jelenti, hogy kampány van, és ezért a kormány a rossz híreket eltolja az önkormányzati választás utánra. Pontosan ugyanazt csinálják, mint Fletó 2006 tavaszán.

BISMARCK 2010.08.18. 09:21:04

Nem Horn vagy Orbán alatt kezdődött a gázfűtés erőltetése. Ez még kádári örökség.

kadarnepe 2010.08.18. 09:40:22

A gázár kompenzációt már régen el kellett volna törölni a fenébe. Az igazán szegények főként vidéken laknak, és ők fával vagy szénnel fűtenek. Ezek ára is emelkedik, mégsem beszél senki faár vagy szénár kompenzációról (pedig ezekkel még munka is van rendesen, nem csak egy csapot kell megnyitni).

Érdekes módon az emberek rengeteg hitelt vettek fel plazma TV-re, kocsira, de érdekes módon nem hallani, hogy a lakás szigetelésre vagy ablakcserére vennének fel maguktól hitelt, pedig ez néhány év alatt megtérülő beruházás lenne!

Ha már mindenáron támogatni akarnak valamit, akkor a szigetelést és a nyílászáró cserét kellene, de a mainál komolyabb méretekben. Nevetséges, hogy egy-két éve (a legutolsó adatot nem tudom) gázár támogatásra 100 milliárdos nagyságrendben költöttünk, panelprogramra viszont csak 10-20 milliárdos pénzeket. A panelprogram egyébként mellékhatásként az építőipart is támogatja, aminek ebben a kritikus helyzetben minden jól jön...

Vámpír\\\'08 2010.08.18. 12:06:46

@kadarnepe:
A harmadik hozzászólásnál már itt a plazmatévé...
Ha egyszer monopol helyzetű cégek árulják a gázt, akkor igenis szorongatni kell a töküket az extraprofit miatt. A gázár nemcsak szociális kérdés: inflációt növelhet, csökkentheti a növekedést (ha többet költök közüzemi számlára, kevesebb jut egyébre), satöbbi.
Egyszer nem beszélgethetnénk arról, hogy 20 évvel a rendszer-, és 8 évvel a jóléti rendszerváltás után miért töredéke még mindig a magyar átlagbér a nyugatinak?
Mert ha mondjuk a norvég vagy dán fizetés felét kapnánk, nem hiszem hogy rinyálnánk a gázszámla miatt...

becquerel · http://energiaalsag.blog.hu 2010.08.18. 12:11:07

Szó sincs róla, hogy a gázárkompenzációt érdemi módon növelje a kormány. Erre ugyanis semmilyen forrása nincs, a tavasszal az IMF miatt is kivéreztetett gázártámogatás ugyan megmaradni látszik, de az várhatóan csak nagyon keveseket fog érinteni, és legfeljebb néhány 10 Mrd-os tétel lesz. A vita a szolgáltatók és a kormány között úgy áll, hogy egyes költségnövelő tényezőket kellene lefaragniuk, amire azok állítólag készek lennének (amennyiben az nem érinti a profitjukat). A probléma az E.On, akinek át kell vennie a gázt az oroszoktól, és ki is kell fizetnie, miközben az olajárak lassú emelkedése okán a 9 havi elszámolás keretében folyamatosan emelkedik a gáz ára, nem beszélve a forint nyár közepi bedőléséről.

Hátezmármi (törölt) 2010.08.18. 12:18:50

@kesztió: a szélerőművek ott működnek jól, ahol hegyes-dombos vidék van és a szél összetorlódik és átsüvít a hegyek között. Na, ilyen hely nem sok van Magyarországon.

Illetve ahol van, ott is csak azért éri meg, mert az állam támogatja, hogy kötelező átvenni drágábban, mint a sima áramot. Azaz a végén te támogatod a villanyszámláddal.

Fával fűtés: amikor nem volt gáz Bp-en egy-két erőmű átállt gázolajra. Na, egyből szmogriadó lett a városban.

Szerinted mi lenne, ha csak a Bp-iek 20 százaléka elkezdene fával kormolni?

2010.08.18. 12:18:54

no miaz? még sincs kalbászból a kerítés?
@kadarnepe:
te csak azt hiszed, hogy néhány év alatt megtérül, mi egy szakértővel mérettük fel a dolgokat, jó sok 10e-ért, mert az ablakcsere egy dolog, de a többi adott esetben pénzkidobás, a részletekről ne is beszéljünk, hogy cirkóhoz milyen ablak mehet stb...tök nem éri meg, az állami támogatás meg a mocsok bürokráciáról szól, sok henyélő senkiházi köt bele mindenbe, ha igénybe akarod venni a támogatást. Ráadásul hitelre? Azóta kifizeted a többszörösét, ha nem forintot vettél fel, vagyis simán elúszik a "takarékolni" vágyott pénz. Mocsok bürokrácia

Rive 2010.08.18. 12:19:03

Gázprogram: nem annyira tuti, hogy olyan nagy elb@szás volt az. Van villany és van gáz, mint rugalmas energiaellátási rendszer: minden más vagy egyedi és/vagy sokkal nagyobb beruházást igényel és/vagy sokkal rugalmatlanabb. A kettő nem képes egymást abszolut kiváltani, de párhuzamos elérhetőségük mégis egyfajta versenyt jelent bizonyos felhasználási területeken. Szóval ez SZVSZ OK.

Ami nem OK: a technológiai szinvonal gyalázatos. Ahogy fentebb mások is kapargatták már, mind hatásfok, mind szükséges energiamennyiség dolgában lenne hova fejlődni, és ez az egész kérdéskör csúnyán elhanyagolt terület.

Volt az az ötlet a zöldbankról v. miről, a megelőlegezett fejlesztési pénzekkel, támogatásokkal és a megtakaritásból utólagos törlesztéssel - azzal mi van? A fogyasztás csökkenését kellene már valakinek megtámogatni, nem a fogyasztást!

Sieg 2010.08.18. 12:19:12

A gázár-kompenzáció kiváló példája és a zemberek butaságának. "Szociális" támogatás az alapján, hogy ki mennyi gázt fogyaszt, bravó. Egyrészt a fogyasztás ingatlanméret-függő, másrészt pont a szegényebb területeken jellemző, hogy nincs gáz.
Vagyis e "szociális" támogatás túlnyomó része a felső- és középosztálynál köt ki.

Az emberi butaság ott jön a képbe, hogy ebből ragyogó politikai fegyvert lehetett kovácsolni. A zemberek szokásos problémáját kihasználva: úgy érzik, hogy ha valami az államtól jön, akkor az ingyen van, ezért ha csökkenteni akarják, jön a sivítozás, még akkor is, ha neki az adóterhelést is beszámítva nettó bukó a "támogatás". Pláne ha egy politikai erő mögéjük áll és a vállukat veregeti.

Amikor még Budapesten laktam, a gázfűtéses albérletem fűtése kevesebb, mint fele annyiba került, mint egy vidéki barátom távfűtése feleakkora légköbméteres lakásban. Én azért voltam jogosult a szociális támogatásra, mert, hm, izé, csak: aki gázzal fűt, azt támogatni kell, nemde? Ő pedig (aki tényleg sokkal inkább rászoruló volt) azért nem, mert ő nem tud gázzal fűteni. A szemét.

Figyelembe véve, hogy az én támogatásom az ő adójából is volt finanszírozva, nettó elvonás a nem gázosoktól a gázos (nagy)fogyasztók felé. Ügyes.

2010.08.18. 12:19:24

Támogatást a meleg ruházatra és a profi mínuszus hálózsákokra! Több legyet ütnének egy csapásra - gázár-probléma, környezetvédelem, fenntarthatóság stb.

mérték 2010.08.18. 12:19:31

"Most akkor mi lesz?"...érdekes kérdés....de egyet nem szabad felejteni.:

1. Kik miatt is vagyunk ebben a helyzetben? ( eladósodott, éhbérekért dolgozók széles réteg, stb...)

A vesztes mindenképp a nép egy része most is, azért mert nem lehet másképp.

Javaslatom:
A felelősök megbüntetése teljes vagyonelkobzás terhe mellett, hisz mi ez a büntetés ahhoz a kárhoz képest amit okoztak.....
Legyen már végre felelősségvállalás kötelezően a politikában is.

Alvarez 2010.08.18. 12:19:40

@kadarnepe: "Ha már mindenáron támogatni akarnak valamit, akkor a szigetelést és a nyílászáró cserét kellene, de a mainál komolyabb méretekben. "

És ezzel együtt le kell vinni fűtött helyiségek hőmérsékletét 17-18 fokra, a németek is bírják, mi miért nem?

egyszerüen 2010.08.18. 12:24:25

na majd kiváncsi leszek mit pofázik a fidesz majd ha emelkedik a gáz ára. Mert ugye nagyon szapulták a szocikat, hogy hu meg ha meg jajaj.

De most majd nekik kell beadni a pornépnek hogy hazudtunk előtte hazudunk most is, de sajnos a gáz emelkedik

Nem gázártámogatást kellene adni, hanem az alternativ fütési modozatokra, a lakások korszerüsitésére kellene támogatást vagy kedvezményest hitelt adni

ezáltal nem lenne bögés hogy drága a gáz
a épitöipar is talán meglodulna egy része. és én is boldog vagyok mert van miből fedeznem a korszerüsitést és hamarabb befejezem, mert már annyira meg vagyok nyomoritva hogy ssajnos nem tudok havi 100 ezreket félretenni, pedig nincs is plazmatévém hitelből, se autom hitelből.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.08.18. 12:24:30

A cégek Extraprofitját igenis le kell faragni. Nem lehet sokáig fenntartani egy országot nyugati árszínvonallal keleti bérszínvonal mellett. A nyugati munkastílus és teljesítmény megkövetelése már nagyon megy, de a bérezés még kevéssé. A közművek díjainak emelése is szintén, csak még nem tudjuk mire föl.
Romlik a forint a az euróhoz képest? Nem kéne akkor a béreknek is hirtelen emelkedniük? Ha már úgy is euróban/dollárban számolunk el hirtelen mindent.
A másik kérdés: Miért is kell nekünk magyaroknak a Magyarországon kitermelt gázt/kőolajat világpiaci áron megvenniük? Gondolom szintén az extraprofit miatt. Hát gratulálok.
Ezeket kellene először rendbe tenni pld, hogy közmű céget csak magyar tulajdonú, nonprofit cég üzemeltethetne. Nagyon sok gondunk megoldódna.
Vissza kell államosítani az egészet, úgy is a lakosok pénzéből épült.

moncayo 2010.08.18. 12:24:36

Semmi támogatás. Mert minden támogatás valakiktől elvesz és másnak ajándékoz. Olyan, mintha az állam bejönne a lakásomba és elvinné az egyik TV-t, hogy egy másik családnak adja oda. Mindenki gondoskodjon magáról. Ha nincs pénze gázra, költözzön tanyára, ott aprófával is lehet fűteni.

Sieg 2010.08.18. 12:24:43

@Vámpír\\\'08: Öööö, vagyis ha támogatjuk, akkor már nincs is? Akkor kevesebbet kell fizetni az oroszoknak a gázért? Vagy őket majd meghatja, ha itt kisebb az átlagfizetés, és majd olcsóbban adják?

Lehet ide-oda tenni a költségeket: támogatás=ne az fizesse meg, aki használja. De azt ugye senki sem gondolja, ezzel majd bármennyivel is lehet csökkenteni a gáz tényleges árát. A támogatás emellett még azt is jelenti, hogy túlfogyasztjuk.

Az, hogy a jelenlegi támogatás rendszer antiszociális is, az csak hab a tortán.

Hümüzhümümüz 2010.08.18. 12:24:49

Nem veszitek észre komák, hogy át lettünk bacva, mint vidéki az aluljáróban?
Viki és a Fidesz 2006 óta szinte mindent megígért és mi lett belőle? Se elszámoltatás, se pénzosztás, semmi. Ősztől nő az élelmiszerek ára, nő a távfűtés, nő a gázár... A csodavárásnak vége! Lehet felébredni.

Lemennek az önkormányzati választások és jönnek a megszorítások ismét. Nem sikerült jól ez a kormányváltás. Egyik biliből átültünk a másikba és ugyanúgy szarnak ránk.

Gázfüggőségről pedig annyit, hogy több pénzt kellene ölni alternatív megoldásokba. Magyarország kivételes helyzetben van, ami a termálvizet illeti. Izland is kihasználja, nekünk is azt kellene. Nem csak fűtésre lehetne használni, hanem villamosenergia termelésére is.
Persze sokba kerül, de ott az Unió (mint forrás), meg ha a forma 1-re volt másfél milliárd, akkor legyen már erre és ilyenekre is.
Budapest meg fűtsön a szemetéből, mint Bécs. 4-es metro árából szerintem meg lehetett volna oldani az átalakításokat, de az nem a Fidesz sara, hanem szociké. Metró még várhatott volna.

Devil 2010.08.18. 12:24:56

@kadarnepe: Egyetertek. Gazar tamogatassal azokat tamogatjuk a legjobban akik sok gazt hasznalnak, tehat a gazdagokat... azonkivul az emberek teves informaciok (a gaz olcso) alapjan hoznak meg teves hosszutavu donteseket (futsunk gazzal) ami tobbszorosen kidobott penz.
A gazar -tamogatas megszunesevel lehet hogy a fogyasztok bajba kerulnenek, de a szallitok is: ha a fogyasztok nem fizetnek, vagy bedol az egesz szolgaltatas mert senki sem tudja megfizetni (vagy legalabbis joval kevesebbet hasznalnak fel belole mint eddig) vagy kenytelen arat csokkenteni es a profitjabol engedni hogy egyaltalan fenn tudjon maradni.
Az igy megmaradty allami penzbl meg vagy adot csokkenteni, vagy alternativ futesi rendszerekre, megujulo energiara kolteni. Par evig allni fog a bal, de 5-10 ev mulva mar csak rohogni fogunk a gazarakon (na meg azon hogy az oroszok ezzel probalnak majd zsarolni minket).

Hümüzhümümüz 2010.08.18. 12:26:04

@Alvarez:

Én télen 22 fokra állítom a termosztátot. Az az egészséges és kényelmes szakértők szerint. :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.08.18. 12:26:39

@Sieg: "ezért ha csökkenteni akarják, jön a sivítozás, még akkor is, ha neki az adóterhelést is beszámítva nettó bukó a "támogatás""

Hol láttál Te olyat, hogy egy támogatás elvonásával párhuzamosan adócsökkentés történt volna? Szerintem MO-n nem... :-D

Devil 2010.08.18. 12:38:25

@newtehen: Na mar csak az kellene hogy meg jobban ki legyunk szolgaltatva a politikusoknak!
Inkabb jojjon a piac, ha tul dragan adjak a gazt majd a kutya se veszi meg es a nyakukon marad... meg mindig jobb mint a "nonprofit" allami ceg.
Ha szeretnel jol mukodo allami ceget latni, nezd meg a MAV-ot vagy a BKV-t es ha meg mindig azt gondolod hogy az allam jo gazda, epits egy idogepet es menj vissza a Kadar-korszakba!

Salvor_ 2010.08.18. 12:38:51

Az inflacios abran is latszik, hogy hosszu ideig jelentosen tamogatta az allam a gaz arat. 2006-07 volt az, amikortol ezt mar egyre kevesbe tudta megtenni. Eppen ennek, a piacitol elteritett araknak volt a kovetkezmenye a nagy lakossagi gazfuggoseg kiepulese. Legalabb 10-15 evvel ezelott kellett volna megszuntetni ezt a mesterseges beavatkozast. De jelenleg is eppen ezt, a piaci artol valo elteritest akarja valmilyen modon elerni az allam. Pedig valakinek, valamikor mindenkeppen fizetni kell majd. Egy pelda: epp tegnap mondta valami foember, hogy az importar megallapitasanak modszere nagyon kedvez az oroszoknak. Es erre egy csomoan ugy reagaltak, hogy ez a gonosz elozo kormany muve. Pedig csak arrol van szo, hogy a valsag hatasara a spot ar a hosszutavu szerzodeses ar ala esett. Amikor nem volt valsag, vagy amikor majd teljesen kilabal a vilag a valsagbol, akkor ez pont forditva volt/lesz. Raadasul a spot piacon vagy lehet kapni eleg gazt, vagy nem. A szerzodeses gaznak meg jonnie kell (ha csak el nem kezdi lopni a gazt valamelyik tranzitorszag). Egyebkent a rendkivuli energiaintenzitasahoz kepest az olaj es a gaz meg mindig nagyon olcso, nem csak nalunk, hanem mindenhol. Ezt majd akkor fogjuk latni, ha nem lesz eleg olaj meg gaz a vilagban.

Hümüzhümümüz 2010.08.18. 12:39:32

@Devil:

Egy szakértő nyilatkozta a híradóban, hogy a gázártámogatás azért nem helyes, mert nem ösztönzi az embereket spórolásra.

Igaza is van. Mindenki adóforintjából tekerik 26-27 fokra a hőmérsékletet és ki fizeti meg leginkább? Az, akinek nem jár ez a fajta támogatás, vagyis a polgárok és a gazdagok. Nem vagyok íirgy, de ne az én pénzemen pazaroljanak mások. Szigeteletlen, régi házakban 8-ra is tekerhetik a gázkonvektort, de a hő fele szökik az ablakon, falakon, ahol tud.

Nyúl_Béla 2010.08.18. 12:39:38

Egy éve még arról volt szó, az összes ilyen támogatást majd a visszaszorított korrupció révén bent maradt összegekből fedezik !
Ezen én már akkor röhögtem, de kétharmad magyar simán megette !

Nos, akkor hol vannak ezek a pénzek, miért nem lehet belőle mindenkinek segélyt nyújtani ?

Darkcomet 2010.08.18. 12:39:43

@Vámpír\\\'08: Egyetertek. Nem a gazar magas, az atlagjovedelmek alacsonyak. Nem az a problema, hogy gazra allt at az orszag (persze igen, de nem annyira veszes, mint amennyire talaljak egyesek), hanem hogy husz ev alatt egy tapodtat sem mentunk elora, egyfajta kadari kapitalizmust alakitottunk ki, ami az osztogatasra, tamogatasra helyezi a fo hangsujt, a gazdasag porgetese helyett. Es ebbe az elmult 20 ev osszes kormanya, es persze a magyarok donto tobbsege is benne van. Ha en megkereshetnem az Osztrak minimalbert (1000 EU), k.rvara lesz.rnam a mostani gazdijjat.

Sieg 2010.08.18. 12:39:48

@newtehen: Az lényegtelen, hogy közvetlen adócsökkentést von-e maga után. Annyival kevesebb hitelt kell majd felvenni az államháztartás finanszírozásához.
Az ugye érezhető, hogy akárhogyan is csűrjük, csavarjuk, a gáz nem fog kevesebbe kerülni az országnak?

SiKom 2010.08.18. 12:45:39

@Belpo:
"te csak azt hiszed, hogy néhány év alatt megtérül, mi egy szakértővel mérettük fel a dolgokat, jó sok 10e-ért, mert az ablakcsere egy dolog, de a többi adott esetben pénzkidobás, a részletekről ne is beszéljünk, "

Ez pontosan így van!

Ha az éves gázszámlán 30-40 ezer Forintot lehet spórolni egy új cirkó kazánnal, és a kazán beszereltetéssel együtt 400-500 ezer Forint, akkor hány év alatt térül meg? 10-15 év!

Ráadásul akinek van évente 30 ezer Forintja, annak nem biztos, hogy van hirtelen 400 ezer Forintja.

Ha lenne kedvezményes hitel, és állami támogatás, akkor át lehetne csatornázni ezt az évi 30-40 ezer Forintot, hogy ne importra menjen (gáz), hanem jó részt munkadíjra (kémény, gázszerelés) és csak kis részben importra (gázkazán, anyag).

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.08.18. 12:52:15

@Sieg: Sajnos amíg az emberek 80 %-a már a hónap közepén anyagi gondokkal küzd, és a megélhetés, illetve olyan alap dolgok gondot okoznak, hogy pld élelmiszer vásárlás, addig nem nagyon lehet nagyot villantani olyan kifejezésekkel, hogy "államháztartás", meg hasonlók. Elsősorban mindenki a saját háztartása miatt aggódik, mint ahogy abban a nagy piramisban is le van írva...
Persze majd oda lehet figyelni az energiatakarékosságra is, meg mindenfélére, ha marad a kasszában hó végén. De ha nincs mit enni, akkor nem veszünk új ablakot...

Artie 2010.08.18. 12:52:19

@Vámpír\\\'08: Na, sikeres Gazprom-tökszorongatást kívánok!

SiKom 2010.08.18. 12:52:26

@Hümüzhümümüz:
"Viki és a Fidesz 2006 óta szinte mindent megígért és mi lett belőle? Se elszámoltatás, se pénzosztás, semmi."

Annak, hogy nem lett pénzosztás, én konkrétan nagyon örülök!
Ez már egy jó pont a Fidesznek!

aszora 2010.08.18. 12:52:30

@Sir Kommentor:
Erről van szó.
A gázártámogatással a magyar kormány a Gazprom arany fokozatú támogatója.

Alvarez 2010.08.18. 12:52:35

@Hümüzhümümüz: a gáz egy nem megújuló erőforrás, ezért takarékoskodni kell vele. Nem az a kérdés, hogy mi a kényelmes, hanem az, hogy mi az elviselhető. Néhány évtized múlva nem lesz mivel fűteni, most meg nem tudsz felvenni egy kardigánt. Azért ez vicces.

pamut 2010.08.18. 13:02:14

Hamis szembeállítás hogy vagy a nyugdíjasok vagy a gázár, ezek mesterséges szembeállítások, a politika szokott manipulálni ilyenekkel.

Egy kormánynak 1000 és egy lehetősége van a költségvetés lehetőségeit tágítani vagy szűkíteni, és ezekből kiemelni párat?

Pl. Orbán maga mondta még tavasszal, hogy le kívánják építeni a 2.800 milliárdos bürokráciát, és csak ezen 800 milliárdot akarnak megspórolni. Tessék, ez egy opció, be is vállalták, minden évben tiszta 800 milliárd szabad pénz.

Vagy a másik: ha kormány nem csinálna hülyeségeket, utálná ki az országból az imf-et, és a szabadság jegyében nem drágábban finanszírozná az országot, akkor 1,5%-kal olcsóbban vehetnénk fel hitelt. Ez is tömérdek pénzt jelent. Róna Péter mondta ezt a 1,5%-kot, nem én találtam ki: www.klubradio.hu/cikk.php?id=16&cid=113703

Stb... Bátor, intelligens, felkészült politizálással csodákat lehetne tenni, de ebben az országban ugyebár...

pakesz (törölt) 2010.08.18. 13:03:55

@Sir Kommentor: "Ha az éves gázszámlán 30-40 ezer Forintot lehet spórolni egy új cirkó kazánnal, és a kazán beszereltetéssel együtt 400-500 ezer Forint, akkor hány év alatt térül meg? 10-15 év!"

nem erted...
ha duplaannyi lenne a gaz ara, akkor sporolni sokkal tobbet lehetne es sokkal hamarabb bejonne a beruhazas!!!
legyen pont duplaja a gaz ara

Sieg 2010.08.18. 13:13:12

@newtehen: Pont erről beszélek: az emberek képtelenek az orruknál tovább látni. Az államháztartás nem egy tőlük elkülönült valami, ők tartják el.
Baromi egyszerű ez a dolog, mégis úgy látszik, ezt is el lehet ködösíteni: egy termék fogyasztását támogatjuk a másoktól (mindenkitől) beszedett adóból és ezt fogyasztás alapon osztjuk szét, az kapja a legtöbbet, aki a legtöbbet fogyaszt, aki meg nem fogyaszt, az így járt. Ennyi, nem atomtudomány.

Gyönyörű antiszociális jövedelemáramoltatás azzal a szép plusszal, hogy egy nem-megújuló energiaforrást támogatunk, amikor adóztatni kellene...

is 2010.08.18. 13:13:21

@Vámpír\\\'08: "Egyszer nem beszélgethetnénk arról, hogy 20 évvel a rendszer-, és 8 évvel a jóléti rendszerváltás után miért töredéke még mindig a magyar átlagbér a nyugatinak?"

Beszeljunk. Beszeljunk arrol, hogy at izmillio magyarbol 1 sem beszel rendesen egyetlen idegen nyelvet sem, amivel kapna rendes munkat, europai fizetessel, persze nyelvvizsgat kibulizza maganak nem egy, nem ket egyetemista. Beszeljunk arrol, hogy iden is mindenki idegenforgalmi iskolaba jelentkezik, mag bufe-ruhatar szakokra, rendes termeszettudomanyos kepzesre meg lasszoval kell fogni embereket. Beszeljunk arrol, hogy ma egy jo CNC maros megkapna a nyugati bert (kb. 2000 euro havonta), de az nincs, mert mindenki hulladekegyetemi diplomat akar, utana meg irodai munkat. Beszeljunk arrol, hogy Magyarorszagon adot csalni nepsport. A magyar keresetek boven nem akkorak, mint amit a KSH ki tud mutatni, legalabb 20%-kal tobbek, de persze van, akinek ketszer annyi, es van akinek tenyleg a hivatalos. Beszeljunk arrol, hogy amikor valaki az egeszsegugyet mint egy alrendszert rendbe akarta tenni, akkor 84%-os nepszavazast inditott ellene a populista nepvezer, a nepek meg birkakent kovettek. Beszeljunk meg?

DArchAngel 2010.08.18. 13:13:26

El lehet venni nyugodtan a támogatást. Anyámék, rokonaim, haverjaim és én sem kaptunk még soha a büdös életbe se gázártámogatást, se távfűtés támogatást (talán azért, mert mi bejelentve dolgozunk?), mégse fagyott le semmink.

is 2010.08.18. 13:13:31

@Sir Kommentor: akkor Ferinek meg harom jo pont, mert o meg vissza is vett 2007-ben a korbban kiosztott penzbol, ugye?

@pamut: "ez egy opció, be is vállalták, minden évben tiszta 800 milliárd szabad pénz"

te meg elhitted ezt a meset. meg azt is, hogy van minden evben tobbszazmilliard szabad penz, ha az MSZP nem lophatja el. az a rossz hirem van, hogy mar 1998-2002 kozott sem lett meg, es a valasztas utan sem talalt senki penzes ladikat, se itt, se ott. csak mese a tobbszazmilliardos eves MSZP-lopas, vagy pedig a FIDESZ ugyanugy lop tovabb, mert sehol nincs olyan, hogy pl. a korhazak negyven milliardjat hip-hop kifizetjuk, hiszen felszabadult a korrupcios penz.

is 2010.08.18. 13:13:44

@pamut: "Bátor, intelligens, felkészült politizálással csodákat lehetne tenni, "

csak szolok, hogy most kuldtuk el Bajnait. talan 2014-ben megprobalhatsz jobbat valasztani. most nem ez a kurzus van. most a kozepszer ul tort.

manipul 2010.08.18. 13:17:49

Ha a gáz ára alacsony, az vitathatatlanul jó a lakosságnak. A kérdés az, hogy milyen áron. Ha gázszállítók profitja árán az is jó.
Ha máshol ennek kárát látjuk, mint ahogy a szűk mozgástér emlegetése kapcsán ez felsejlik, ez lehet jó is rossz is. Csak egyet felejtenek el rendre az aggódók, akik mostanra már szinte IMF alkalmazottak lettek. Hogy nem kell feltétlen szűk mozgástér. 1998-ban a szoclib aggódók, kiemelten Petschnigg Zita állandóan megszorítást akart. Orbán azt mondta, nincs megszorítás, fejlődés van. És igaza lett.

Sieg 2010.08.18. 13:22:29

@manipul: "Orbán azt mondta, nincs megszorítás, fejlődés van. És igaza lett."

Ööö, hol? Ugyanarról az országról beszélünk?

hodara 2010.08.18. 13:24:35

@Hümüzhümümüz: Nincs elszámoltatás???Minden nap indul 2-3 eljárás visszaélések miatt.Tájékozódj!!!Nem azt mondták,hogy ítéletek lesznek 1-2 nap alatt.
Pénzosztást nem ígértek!Drágul minden.Igen mert volt árvíz,belvíz,jégesők.Ehhez nekik semmi közük,ilyenkor emelkednek a alapvető élelmiszerek árai.
Távfűtés árába nincs beleszólása a kormánynak a gázárak még nem biztos,hogy emelkednek.
Senki nem várt csodát az elmúlt 8 év után.Ez a csodavárás csak baloldali szöveg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alternatív energia nagyon sokba kerül.Uniós pénzek????
Az MSZP elköltött 6000 mld eus pénzt!Hol az eredménye.Abból lehetett volna erre költeni.A Fidesznek a következő 4 évre maradt 1800 mld amit a gazdaság fellendítésére fordítanak ami sokkal fontosabb.

Borenbukk 2010.08.18. 13:27:01

@manipul: Ember, te melyik csatornat nezed? Igaza lett? Addig mentek jol a dolgaink, mig Orbanek is tartottak a koltsegvetesi fegyelmet, es akkor billentunk le a lejto peremen, mikor elkezdtek nem csak szavakban nagyot almodni. Megyo meg rajuk igert, aztan sajna be is tartotta, Gyurcsany meg folytatta.

A_blogger 2010.08.18. 13:27:39

Gázártámogatáshoz: én 4órás bérre, barátnőm pedig minimálbérre volt bejelentve. 5éves építésű, modern(nek nevezett) ömkormányzati bérlakásban laktunk. Cirkofűtéses, 42 négyzetméteres garzonról beszélünk. Télen, mikor nem voltunk otthon, a hőfokszabályzót 17-18 fokra állítottam, délután 5-6 körül tekertem fel 20-21 fokra. 21-25 ezer Forint körül volt a havi gázszámlánk, amiből a gázártámogatás körülbelül 1200-1500 Forint volt. Szerintem ez olyan szinten nem nagy összeg (saccra 4-5%), hogyha megvonnák, akkor sem ez miatt mennének tönkre családok.
Valóban: alternatív energia támogatás, korszerűtlen épületek modernizálása (szigetelés, kazán csere, nyílászáró csere, stb) növelné az építőipar bevételét, több munkát biztosítana (szerintem) azoknak a rétegeknek, ahol nagy a munkanélküliség, és alacsony az iskolázottság. Mert egy kőművesnek kell mondjuk 2-3 segédmunkás, akik akár a munkaerő kereslet növekedésével kikerülhetnek a tartósan munkanélküli rétegből is. Aztán ahogy lesz munka, máris nem kell neki sem többek közt a gázártámogatás -egyéb államtól elvárt juttatásokról nem is beszélve.

hodara 2010.08.18. 13:31:16

@Hümüzhümümüz: Leszögezem NEM gázzal fűtök.Nem pártolom a támogatását sem.
DE nem azoknak kerül sokba a gáz akiknek egyedi fűtésük van hanem ahol központi fűtés van.Ők nem tudnak spórolni.Nem tehetnek róla,hogy kint van 10 fok a lakásban meg 30 mert annyira fűtenek.

Erdőtársulás 2010.08.18. 13:32:38

Egészen sok kommentben olvasom, hogy nyugati bér mellett "leszarnák" a gázárat. Ezzel szemben a valóság az, hogy Nyugat-Európában mindenhol takarékoskodnak az emberek. Leginkább Németországban óvatosak a háztartások az energiaköltségekkel. Még jóval az Európai Unióba való belépésünk előtt költöztem ki, és meglepetésként ért, hogy a relokációt segítő cég munkatársai kifejezetten képben voltak azzal kapcsolatban, hogy a Kelet-Európából érkezők első hónapban feltekerik a fűtést, aztán onnantól pedig éheznek, mert a víz és az energiaköltségek pillanatok alatt elviszik a bérüket... (akkor is, ha nem kevesebb a német bérnél). Amikor megkaptam a számláimat, nagyon is örültem a figyelmeztetésnek.
Ugyan ez igaz a szemétdíjra is. Ha nem préseli össze az ember a palackokat, darabolja fel a kartondobozokat, trehány a szelektív gyűjtéskor, akkor nagyot nézhet...
Ettől mi még igen távol vagyunk. És azt a pazarlást, amit folytatunk, saját adófizetőinkkel fizettetjük meg. Azzal a max 1,7 millióval a 10-ből.

mojszipupi 2010.08.18. 13:35:03

Lehet ezt csűrni csavarni pár ezer forintokat lefaragni vagy éppen növelni az árat. A lényeg sajnos érdemben nem fog megváltozni a magyarországi bérviszonyok mellett!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.08.18. 13:35:06

@manipul: Hát te tényleg manipul vagy. Vagy manipul(áló) vagy manipul(ált).

De inkább az utóbbi.

hodara 2010.08.18. 13:37:18

@pamut: Róna Péter ne idézzünk ő egy baloldali közgazdás!!!Legalább ennyien mondták,hogy jól jár vele az ország ha az IMF elmegy.Mert az egy szégyenfolt,nem jönnek annyira a befektetők,megkötik a kezed a gazdaságpolitikában ami legalább annyira ártalmas!!!
Az IMF gazdaságpolitikája még 1 országban sem volt sikeres!!!!!!!!!!!!!!!!!Sokkal többet buktak vele mert visszafogja a gazdaságot.

szőketisza 2010.08.18. 13:43:22

Fedor:
„kampány van, és ezért a kormány a rossz híreket eltolja az önkormányzati választás utánra“
Hümüzhümümüz :
„Lemennek az önkormányzati választások és jönnek a megszorítások ismét“

Erről van szó! A többi csak blabla.

hodara 2010.08.18. 14:17:53

@is: Hol kap egy jó CNC marós 2000 eurót miért írsz ilyen egetverő marhaságot!!!!
Beszéljünk erről.Rendbe akarta tenni????A vizitdíjra gondolsz????Ami éves szinten hozott volna vagy 80 mld-ot.Ennek beszedésére kórházakban több embert alkalmaztak,vagy autómaták.A beszedésére elment vagy 10 mld.Ez a 70 mld a nagy reform?????Ettől jött volna rendbe az Egészségügy????Jól betanították neked a dumát.Ez nem reform!!!Ez egy járulék volt amit már egyszer fizetek a fizetésemből!!!!Ha adót emelnek akkor az reform??

DArchAngel 2010.08.18. 14:18:03

@hodara: Távhő támogatást is adhatna a kormány, ha akarna. Sőt adhatna friss zöldség és gyümölcs étkezési támogatást is, ha akarna. Meg ingyen biciklit mindenkinek, aki vállalja, hogy utána legalább 50%-ban azzal jár dolgozni. Ezekre is mind lehetne költeni.
De egy támogatás van mindenek felett mióta elhangzott:
"Lassan mondom: nem lesz gázáremelés..."
Erre mozdul azóta a nép, és az egyszeri populista politikus is.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.08.18. 14:18:41

@is"Beszeljunk arrol, hogy at izmillio magyarbol 1 sem beszel rendesen egyetlen idegen nyelvet sem, amivel kapna rendes munkat, "

Max a Te környezetedben, De pld a balaton körül mindenki jól beszél németül, keleti határnál törik az oroszt, és az angollal is minden 3. embert megszólíthatsz az utcán, még vidéken is. Arról nem beszélve, hogy egy segéd munkás is minimum 3 nyelvet beszél.

Balek 2010.08.18. 14:18:50

@Erdőtársulás: gondolom, lesznek akik nem hiszik el ezt. Nekik egy adat : ami Magyarországon 4.2 eurocent, az Németországban 8.5 eurocent (1kWh energiájú gáz ára, forrás:www.energy.eu/)

pudliho 2010.08.18. 14:18:55

Az alternatív fűtések megtérülési ideje legalább 10 de inkább 20 év jelenleg, néhány milliót ki kellene fizetni kezdésnek. Ráadásul rengeteg a kontár (hőszivattyús rendszer kiépítése nem 2 forint mégis jópáran csinálják tudás nélkül) tehát a rizikó és az ár is nagy. Mire egy napelemes cucc megtérül lehet venni új napelemeket a hozzávaló akkuk addigra régen kipurcannak kétszer. A szélerőmű nem az alföldre való és randa is de ez már egyéni probléma :-)

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.08.18. 14:19:12

@hodara: A távfűtés lényege lenne, hogy olcsó és tiszta.

Csak rájöttek a genya politikusok, hogy ha egekbe emelik a távfűtésárat, akkor nem csak sok pénzük lesz, de eladhatatlanok lesznek a távfűtéses lakások és így még megszabadulni se tudnak tőlük a tulajok.

Mert a távfűtésszámla akkor is jön, ha nem laksz benne, ha nyár van, és akkor is, ha lerombolod a lakásod.
Sőt. Akkor is ugyanannyi, ha fél méter vastagon szigeteled a falakat és befalazod az ablakot is.

Attól sehogyse szabadulsz.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.08.18. 14:19:24

@Sieg: Igen, igazad van. Szerintem nyugodtan kimondhatjuk, hogy Magyarországon a támogatások kb 70% nem a rászorulókhoz kerül. És itt most nem csak a gázártámogatásról beszélek.
Ez mutatja a kormány eltávolodását a való világtól.
Olimpiát rendezni egy olyan országban, ahol naponta vállnak emberek hajléktalanná? Vagy dísztehenek és díszelefántok közt éhenhaló koldusok is jelképezhetik ezt.
Szerintem egyszerűen az elvonást kellene csökkenteni, és a támogatásokat is.
Aki akarja gázra költi, aki akarja szigetelésre, aki akarja fára, vagy napelemre. Valahol itt kezdődne a demokrácia, és nem ott, hogy kib@szom a cca 80%-os elvonást, és majd én megmondom kit támogatok, és mire. Ezt a rendszert másként hívják...

manipul 2010.08.18. 14:19:41

Nézze meg a költségvetési hiány adatsort és látni fogja. Igen tartotta Orbán a költségvetést és volt gazdasági növekedés. Megyó, nem betartotta az ígéretét, hanem önkormányzati választás akartak nyerni. Gyurcsány pedig semmit sem tartott be és így állt elő a 2006-os mélypont.
Van ilyen csatorna is.

@Borenbukk: Borenbukk 2010.08.18. 13:27:01
@manipul: Ember, te melyik csatornat nezed? Igaza lett? Addig mentek jol a dolgaink, mig Orbanek is tartottak a koltsegvetesi fegyelmet, es akkor billentunk le a lejto peremen, mikor elkezdtek nem csak szavakban nagyot almodni. Megyo meg rajuk igert, aztan sajna be is tartotta, Gyurcsany meg folytatta.

manipul 2010.08.18. 14:22:22

"@Sieg: Sieg 2010.08.18. 13:22:29
@manipul: "Orbán azt mondta, nincs megszorítás, fejlődés van. És igaza lett."
Ööö, hol? Ugyanarról az országról beszélünk? "

Öööö..eben nem vagyok biztos. Én Magyarországról beszélek.

Roy 2010.08.18. 14:26:32

@A_blogger:
Egy 42 négyzetméteres lakás kifűtése + melegvíz 21-25 ezer forint? Na ne. Ebből egy 50-60 négyzetméteres családiházat ki lehet fűten, és még a melegvíz is benne van.
Konkrétan tudom egy 57 négyzetméteres 3méter 60 centi belmagasságú lakás cirkoval fűtve + melegvíz havi általánydíja 13 ezer forint. Végleolvasásnál még visszatérítés is előfordult. Hozzáteszem itt nincs napközben a fűtés levéve 18 fokra.
Nézesd meg a cirkódat.

manipul 2010.08.18. 14:26:41

"@Fedor:
· fedor.blog.hu/ 2010.08.18. 13:35:06
@manipul: Hát te tényleg manipul vagy. Vagy manipul(áló) vagy manipul(ált).
De inkább az utóbbi. "

Ez válasz valamire?
Mert ha esetleg vitázni óhajt, nosza rajta!

DArchAngel 2010.08.18. 14:27:48

@hodara: Ezek szerint 70 milliárd smafu. Ráadásul nem csak az adózók, hanem mindenki fizette volna. Meg lett volna a haszna, de a populizmus fontosabb volt.

Balek 2010.08.18. 14:35:18

@hodara: igen, az reform. meglátod jövőre (kivezetik az adójóváírást).

Roy 2010.08.18. 14:35:22

@Erdőtársulás:
Kezdjük ott, hogy még a sogoréknál is olcsóbb a gáz ára mint nálunk. Másik az sem mindegy, hogy egy nyugateurópai szakmunkás bére kb. 10-15-szöröse a magyarénak. Itt hiába spórolsz a fútésen. vagy megfagysz, vagy éhezel.
Konkrétum. Egy betanított munkás Svájcban egy gyógyászati segédeszközöket gyártó cégnél majd 1.000.000 forintnak megfelelő fizetése volt már négy évvel ezelőtt is. Most akkor miről beszélünk.

A_blogger 2010.08.18. 14:35:26

@Roy: pedig ennyi volt. Tudom, mert én fizettem. Az igazsághoz tartozik, hogy annak ellenére, hogy "modern" lakás volt, nem volt hőszigetelve. A lakatlan (és fűtetlen) tetőtértől csak gipszkarton álmennyezet választott el. Mert mivel az önkormányzat építtette, ezért gondolom sok anyag csak a tervben és az átadási dokumentációban szerepelt, máshol nem. Ha még azt is hozzáteszem, hogy a szomszédtól csak gipszkarton fal választott el, végképp azt írod: fake. Pedig így volt. Persze ezek is hozzájárultak a gázszámlához.

hodara 2010.08.18. 15:06:09

@manipul: Orbán mert nagyot álmodni.Ez így van.Akkor a pénz amit támadsz Lakástámogatásra ment ettől fellendült az építőipar és jelentős része megtérült.De a lényeg 2001-2002 ben volt rá keret.
Ez nem növelte a hiányt!!!A Megyo intézkedéseivel együtt már nem fedezte.Ettől nem Orbán a hibás.
Ha nekem megmarad a fizetésemből 40000 ft akkor még bevállalhatok egy 20000 ft-os törlesztőt ettől még nem vagyok felelőtlen.De ha ugyanennyi megtakarításnál még egy 30000 ft-os törlesztőt is bevállalok na az a hiba.

Balek 2010.08.18. 15:06:21

@Roy: Tényleg olcsóbb? Austria: 7.1 eurocent, Hungary: 4.3 eurocent (alacsony fogyasztás, nagyobbnál 5.9 versus 4.0, ld energy.eu ) Tényleg SOKKAL többet keresnek? A magyar átlagfizetés az EU-25 átlagnak kb. 2/3-a (CIA factbook).

hodara 2010.08.18. 15:06:31

@DArchAngel: 70 mld az nem smafu.
De úgy lett volna értelma aki nem fizet TB-t az fizessen vizitdíjat.Így OK.
De amikor ez volt mondok alternatívákat
13 Nyugdíj eltörlése(később megtörtént)semmi létjogosultsága
Gázártámogatás megszüntetése(ez is megtörtént később)
ezek sokkal nagyobb tételek és jogosabbak
És igenis az nem reform csak egy adó volt.Csak tudod a nyolc év alatt vagy 3 szor emelték a járulékot.Havi szinten 18 000 fizetek a TB-nek.Orvosnál nem voltam vagy 8 éve de ha netán elmegyek akkor fizessek még.Vagy ha viszem a gyerekeimet vagy gyógyszert iratok ki.Ez vicc!
@Balek: Én ezt támogatom bár se jól se rosszul nem járok vele.Mindenki pont minimálbért keres.Milyen érdekes.Bár szerintem ennek terhét csökkenteni fogják de én még ezt sem tenném.Lehet kegyetlenség de így van.

marklovassy 2010.08.18. 15:06:38

@Vámpír\\\'08: magyarazza mar el nekem valaki, hogy mi az az extraprofit. A bevetel hany szazaleka lehet a nyereseg, ami meg nem szamit extraprofitnak?

Nevetseges.

Roy 2010.08.18. 15:06:45

@A_blogger:
Így már érthető. Sajnálom. Sajnos ez a mostani épitészet. Én már láttam új házaknál olyat, hogy a főldszinttől a negyedekig repedt a fal, a körfolyosóról az esőviz nem az udvar felé hanem a lakásokba folyt. Amikor ezt kijavították akkor meg hasra lehetett esni úgy csinálták meg. Semmin nem csodálkozom már.

szőketisza 2010.08.18. 15:12:47

@Roy: „a sogoréknál is olcsóbb a gáz ára mint nálunk. .... egy nyugateurópai szakmunkás bére kb. 10-15-szöröse a magyarénak. ...Egy betanított munkás Svájcban egy gyógyászati segédeszközöket gyártó cégnél majd 1.000.000 forintnak megfelelő fizetése volt már négy évvel ezelőtt is“

Nem kellene indulatból, tájékozatlanul valótlanságokat állítani! Ausztriában nem olcsóbb, hanem több min 30 %-kal drágább a gáz. Nyugat-Európában az átlagfizetés a magyarországinak kb. a négyszerese, nem pedig 10-15 szerese (nagyobb termelékenységi mutató mellett!). Az egy milliós (3 ezer eurós) svájci betanított munkási fizetés pedig mese habbal.

Balek 2010.08.18. 15:47:34

@hodara: aki nem fizet TB-t, az fizessen vizitdíjat: tehát a gyereked, amikor elviszed az orvoshoz? (csak hogy a Te példádnál maradjunk). Figyu, az összes TB befizetés nem fedezi az összes egészségügyi kiadást, most akkor mi legyen? Legyen olcsóbb az egészségügy (jó, de hogyan) vagy szedjen be az állam több pénzt a feladatra (ez volt a vizitdíj).

Roy 2010.08.18. 15:47:39

@szőketisza:
Nos Svájcban nincs is euró. Tájékozódj. Ott mai napig frank van. Nem is tagja az uniónak.

szőketisza 2010.08.18. 15:47:43

@hodara: „Havi szinten 18 000 fizetek a TB-nek.Orvosnál nem voltam vagy 8 éve“
A világért sem szeretnék kötözködni, de a TB-járulék az egészségbiztosítási (6%) és a nyugdíjárulékot (9,5%) tartalmazza. Az egészségbiztosítási járulék, ahogy a nevében is benne van, egyfajta bitosítási forma, ami akor válik fontossá, ha bekövetkezik a „káresemény“ (ebben az esetben egy betegség, baleset stb.)

Vámpír\\\'08 2010.08.18. 15:47:48

@marklovassy: arra gondoltam, hogy ha nincs piaci verseny a szektorban, akkor bármit elszámolhat a szolgáltató. Pl. a mi cégünknél olcsóbbra cserélték a cégautókat, kisebb irodába költöztünk satöbbi-satöbbi, mert a válság miatt élesedik a verseny, szorul a hurok. De ha én egy helyről vehetek csak gázt, akkor ő annyit kér érte, amennyit akar.

SiKom 2010.08.18. 15:47:51

@pakesz:
"ha duplaannyi lenne a gaz ara, akkor sporolni sokkal tobbet lehetne es sokkal hamarabb bejonne a beruhazas!!!"

De hiába kerülne a gáz duplaannyiba -- ráadásul ha a világpiaci ár a mostani, akkor miért is kellene duplaennyibe kerülnie -- ha 50-60 ezer Forint éves kiadás állna szembe 500 ezer Forint azonnali kiadással.
50-60 ezer Forintom "is" van, de 500 ezrem mondjuk nincs.

DArchAngel 2010.08.18. 15:47:55

@hodara: Ettől még nem kellett volna visszavenni az egészet. Sok unatkozó nyugdíjast otthon tartott a felesleges orvoslátogatás helyett.

Egyéves Önkéntes 2010.08.18. 16:09:12

@Vámpír\\\'08: de nem csak egy helyről vehetsz gázt.

kadarnepe 2010.08.18. 17:12:49

@hodara: attól, hogy valaki távfűtéses lakásban lakik, még viselkedhetne ésszerűen. Elzárhatna a radiátorszelepen, vagy ha nem megy, akkor megjavíthatná. A hőmérsékletet nem csak úgy lehet szabályozni, ha kinyitjuk az ablakot. Ha mindenki ezt tenné akkor ez megtakarítással járna, mert már nagyon sok helyen az egész ház hőfogyasztását mérik, majd ezt osztják szét légköbméter alapján a lakóknak.

Miért csak akkor tudnak ésszerűen fogyasztani az emberek, ha egyénileg mérjük őket?

szőketisza 2010.08.18. 17:12:59

@Roy: "Nos Svájcban nincs is euró. Tájékozódj. Ott mai napig frank van. Nem is tagja az uniónak."
Annyira hülye azért nem vagyok, hogy ezt ne tudnám. De én nem erről írtam, a 3 ezer eurót csak az összehasonlítás kedvéért írtam be (zárójelben!), az 1 millió Ft. után (ugye Svájcban a betanított munkások sem forintban kapják az 1 miiliós fizetésüket?) A többi észrevételemre miért nem tértél ki? Ez az egyetlen, ami zavart? Próbáld meg legalább cáfolni azt, amit a gázárakról és a fizetésekről írtam !

kadarnepe 2010.08.18. 17:13:07

@Sir Kommentor: lehetne az az állami támogatás, hogy kamatmentes hitelt kap érte az igénylő.

szakipeet 2010.08.18. 17:13:10

@EÖ: Ja, van a "másik" cég, amit egy dollárért (vagy euróért) adtak el, és a cégbíróságon egy órán belül át volt írva? Azok olcsóbban adják, ja. Az ukránoktól veszik, akik az oroszoktól hosszútávú szerződés alapján kapják olcsóbban, mint a világpiaci ár. Csakhogy pont az ő gázukat szokták menetrendszerint elzárni. Akkor az egyetemes szolgáltató fogja kipótolni a hiányodat, de felárral. Amit nyersz a réven, bukod a vámon. A környezetünkben mindenkit rábeszéltek a váltásra, már csak azt figyelem, mikor dől be az a kicsit sem gyanús cég, az ismeretlen tulajokkal, és mikor slisszolnak el a milliárdjainkkal.

hodara 2010.08.18. 17:13:20

@Balek: Te tényleg balek vagy.Általában a környező országokban az adókból és járulékokból tarják fenn az egészségügyet.Mindenhol be kell szállni az államnak.A vizitdíjra azért volt szűkség mert az MSZP jó kormányzásának és gazdaságpolitikájának köszönhetően meg kellett csinálniuk a konvergencia programot.Ennek keretében az állam pénzt vont el az egészségügytől amit adó(vizitdíj) formájában vissza akart venni.
Ilyen alapon ha akarod felsorolok 50 másik dolgot amiért ugyan így fizessünk.
Még egyszer ez egy adó.Ez nem plusz volt az egészségügyben azt pótolták amit elvontak belőle.Ennek beszedése ráadásul igen komoly tétel volt.
Egy államban sok olyan feladat van ami nem nyereséges nyugdíj,tömegközlekedés,egészségügy.Még sincs 600 ft-os buszjegyár és 30 000-es nyugdíj.

hodara 2010.08.18. 17:13:24

@DArchAngel: Igazad van!!!
De van olyan réteg akinek nincs hó végén még plusz pár ezer forintja(Orvos,gyógysze 2db,vissza orvos)Ez már 1200 ft.Ennek hatása leginkább a Magyar emberek fogainak állapotából mérhető le.A szegényebb rétegnél.Itt most nem a cigányokra gondolok.

Italo Balbo 2010.08.18. 17:37:47

@hodara: Jajj de nehéz megérteni, hogy a járulék a munkát terhelő adó , a vizitdíjat meg mindenki fizeti, az is, aki inaktív és ráadásul akkor fizeti, mikor igénybe is veszi a szolgáltatást (és az fizeti, aki igénybe veszi)

Kieg: a munkanélkülieknek is kell fizetni vmi 5000 Ft-ot, ha akar eü bizt.-t, de azt mindenféle szociális szarokkal el lehet mismásolni

manipul 2010.08.18. 18:55:12

Tisztelt Hodara: Ezt mondom én is. Volt gazdasági növekedés, a szoclib kormány meg ezt döglesztette meg.

hodara 2010.08.18. 15:06:09
@manipul: Orbán mert nagyot álmodni.Ez így van.Akkor a pénz amit támadsz Lakástámogatásra ment ettől fellendült az építőipar és jelentős része megtérült.De a lényeg 2001-2002 ben volt rá keret.
Ez nem növelte a hiányt!!!A Megyo intézkedéseivel együtt már nem fedezte.Ettől nem Orbán a hibás.
Ha nekem megmarad a fizetésemből 40000 ft akkor még bevállalhatok egy 20000 ft-os törlesztőt ettől még nem vagyok felelőtlen.De ha ugyanennyi megtakarításnál még egy 30000 ft-os törlesztőt is bevállalok na az a hiba.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása