A korlátozást minimum a délutáni csúcsra is indokolt kiterjeszteni, sőt alapvetően az időskori ingyenes tömegközlekedés felülvizsgálatára lenne szükség. De első lépésnek megtenné. (Fotó: MTI)
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azzal ajavaslattal állt elő, hogy a 65 évesnél idősebbek ingyenes utazási kedvezménye a BKV-n ne legyen érvényes a reggeli csúcsidőszakban. Mivel a nyugdíjasok ingyenes utazását a magyar politika eddig tabuként kezelte, ezért örömteli, hogy tegnap a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) válaszában kijelentette, hogy bár nem azonnal, de a későbbiekben nem látja elvi akadályát, hogy ezt bevezessék.
Még a témában: Orbán Viktor Horn Gyula nyomdokain
Miért jó ötlet?
A VEKE szakmai érvelésébe nehéz volna belekötni: a reggeli csúcs során a BKV járatai rendkívül zsúfoltak, mivel pedig emiatt több járművet kell forgalomba állítani, ez a költségeket is növeli. Aki reggelente rendszeresen közlekedik Budapesten BKV-val, pontosan tudja, hogy rengeteg nyugdíjas is éppen a munkába és iskolába indulás időpontjában utazik, miközben kicsit később, a délelőtti órákban a járatok már sokszor kihasználatlanul járnak.
Az utazás minőségének javítása, illetve a járatok kihasználtságának növelése egyaránt fontos tényezők. Ezért minden olyan javaslat, ami a jelenlegi helyzeten változtatni kívánó ösztönzőket próbál meg beépíteni a tömegközlekedés rendszerébe, üdvözölendő.
Nyugat-Európában teljesen általános gyakorlat a csúcsidőn kívüli közlekedés kedvezményezése, mivel így egyenletesebbé tehető a forgalom eloszlása – fejti ki javaslatát a Hír24-nek küldött levelében a VEKE. Az egyesület szerint kifejezetten nyugdíjasokkal kapcsolatos példa München, ahol a 60 év felettiek által vásárolható kedvezményes havibérlet csak csúcsidőn kívül érvényes, reggel 6 és 9 óra között nem. Nürnbergben és környékén a szociálisan rászorulók igényelhetnek egy kártyát, amely által jogosultak kedvezményes havibérletet váltani, viszont ez munkanapokon reggel 6 és 8 óra között nem használható – jegyzik meg.
A VEKE szerint a 65 éven felüliek ingyenes utazásának magyar gyakorlata Európában teljesen egyedülálló. Ahol ingyenes utazási lehetőség egyáltalán van, ott vagy csak csúcsidőn kívül érvényes, például Londonban, vagy külön igazolvány kiváltása esetén vehető igénybe, akárcsak Barcelonában, vagy a 70 év felettiekre vonatkozik, mint Varsóban és Prágában.
Forradalmi lépés
A Véleményvezér már korábban is szóvá tette azt a káros gyakorlatot, hogy a politika a budapesti tömegközlekedés finanszírozásának megoldásán ötletelve folyamatosan csak adókivetésekben, de soha nem például a meglévő kedvezményrendszer észszerű megkurtításán gondolkozik. Ezért is lenne forradalmi lépés ennek a javaslatnak az elfogadása.
Nincsenek illúzióink, nem gondoljuk, hogy a VEKE ötletének megvalósulása esetén a nyugdíjasok tömegével vásárolnának a csúcsidőszakra szóló jegyet vagy bérletet. Így a rendszer bevezetése direkt módon aligha eredményezne komoly bevételt a BKV-nak. Az intézkedésnek azonban az indirekt hatásai volnának jelentősek: a járatok egyenletesebb kihasználtsága segíthetne csökkenteni a költségeket, a csúcsidőszak forgalmának elviselhetőbbé válása pedig számos olyan munkába járót BKV-használatra és bérletvásárlásra csábíthatna, akik eddig a civilizálatlan utazási körülmények miatt váltottak inkább autóra.
Természetesen az ingyenesség korlátozása a reggeli csúcsban önmagában kevés ehhez, ám fontos része lehet a folyamatnak.
Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.
Az összlakosság érdeke
De ez az intézkedés mégis leginkább szimbolikus szempontból lenne hatalmas előrelépés. Amennyiben ugyanis a BKK, illetve a fővárosi vezetés és a kormány beleegyezne a nyugdíjasok ingyenes utazási kedvezményének korlátozásába, az azt jelentené, hogy lezárult egy korszak a magyar politika történetében. Az a korszak, melyet leginkább a nyugdíjasok ingyen repülőjegyének horni ígérete, a tizenharmadik havi nyugdíj, illetve a 2006-ban felvetődő tizennegyedik havi nyugdíj abszurd ötlete fémjelez.
Az ingyenes utazás korlátozásával a nyugdíjasok érinthetetlenségének a korszaka zárulna le, hiszen ezzel a politika azt az üzenetet küldené, hogy a nyugdíjasok szavazatainál végre fontosabbnak tartják az összlakosság szempontjait, jelen esetben a budapesti tömegközlekedés fenntarthatóságát és minőségét.
Valahol el kell kezdeni
Természetesen a VEKE ötlete önmagában a részprobléma kezelésére sem tűnik elegendőnek, hiszen a korlátozást minimum a délutáni csúcsidőszakra is indokolt volna kiterjeszteni, sőt egy lépéssel hátrább lépve amire alapvetően szükség volna, az az időskori teljesen ingyenes tömegközlekedés felülvizsgálata.
Olvasd el ezt is: Mindenki Tarlós ellen: a helyzet reménytelen
A Véleményvezér azonban így is feltétlenül üdvözölné a javaslat megvalósulását, hiszen egy ennyire érzékeny, komoly politikai érdeksérelemmel járó kérdésben csakis a fokozatos változásnak van realitása.
Valahol el kell kezdeni, és kiindulásnak ez pont jó.
Ha tetszett, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!
Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.