Véleményvezér

vv

BKV: a csúcsban vége az ingyenutazásnak?

2012.02.23. I 4 komment I Címkék: budapest bkv nyugdíjasok kozlekedes

bkvzsufolt.jpgA korlátozást minimum a délutáni csúcsra is indokolt kiterjeszteni, sőt alapvetően az időskori ingyenes tömegközlekedés felülvizsgálatára lenne szükség. De első lépésnek megtenné. (Fotó: MTI)

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azzal ajavaslattal állt elő, hogy a 65 évesnél idősebbek ingyenes utazási kedvezménye a BKV-n ne legyen érvényes a reggeli csúcsidőszakban. Mivel a nyugdíjasok ingyenes utazását a magyar politika eddig tabuként kezelte, ezért örömteli, hogy tegnap a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) válaszában kijelentette, hogy bár nem azonnal, de a későbbiekben nem látja elvi akadályát, hogy ezt bevezessék.

Még a témában: Orbán Viktor Horn Gyula nyomdokain

Miért jó ötlet?

A VEKE szakmai érvelésébe nehéz volna belekötni: a reggeli csúcs során a BKV járatai rendkívül zsúfoltak, mivel pedig emiatt több járművet kell forgalomba állítani, ez a költségeket is növeli. Aki reggelente rendszeresen közlekedik Budapesten BKV-val, pontosan tudja, hogy rengeteg nyugdíjas is éppen a munkába és iskolába indulás időpontjában utazik, miközben kicsit később, a délelőtti órákban a járatok már sokszor kihasználatlanul járnak.

Az utazás minőségének javítása, illetve a járatok kihasználtságának növelése egyaránt fontos tényezők. Ezért minden olyan javaslat, ami a jelenlegi helyzeten változtatni kívánó ösztönzőket próbál meg beépíteni a tömegközlekedés rendszerébe, üdvözölendő.

Nyugat-Európában teljesen általános gyakorlat a csúcsidőn kívüli közlekedés kedvezményezése, mivel így egyenletesebbé tehető a forgalom eloszlása – fejti ki javaslatát a Hír24-nek küldött levelében a VEKE. Az egyesület szerint kifejezetten nyugdíjasokkal kapcsolatos példa München, ahol a 60 év felettiek által vásárolható kedvezményes havibérlet csak csúcsidőn kívül érvényes, reggel 6 és 9 óra között nem. Nürnbergben és környékén a szociálisan rászorulók igényelhetnek egy kártyát, amely által jogosultak kedvezményes havibérletet váltani, viszont ez munkanapokon reggel 6 és 8 óra között nem használható – jegyzik meg.

A VEKE szerint a 65 éven felüliek ingyenes utazásának magyar gyakorlata Európában teljesen egyedülálló. Ahol ingyenes utazási lehetőség egyáltalán van, ott vagy csak csúcsidőn kívül érvényes, például Londonban, vagy külön igazolvány kiváltása esetén vehető igénybe, akárcsak Barcelonában, vagy a 70 év felettiekre vonatkozik, mint Varsóban és Prágában.


Lehet még fizetős csúcsidő a nyugdíjasoknak a BKV-n (hír24)

Forradalmi lépés

A Véleményvezér már korábban is szóvá tette azt a káros gyakorlatot, hogy a politika a budapesti tömegközlekedés finanszírozásának megoldásán ötletelve folyamatosan csak adókivetésekben, de soha nem például a meglévő kedvezményrendszer észszerű megkurtításán gondolkozik. Ezért is lenne forradalmi lépés ennek a javaslatnak az elfogadása.

Nincsenek illúzióink, nem gondoljuk, hogy a VEKE ötletének megvalósulása esetén a nyugdíjasok tömegével vásárolnának a csúcsidőszakra szóló jegyet vagy bérletet. Így a rendszer bevezetése direkt módon aligha eredményezne komoly bevételt a BKV-nak. Az intézkedésnek azonban az indirekt hatásai volnának jelentősek: a járatok egyenletesebb kihasználtsága segíthetne csökkenteni a költségeket, a csúcsidőszak forgalmának elviselhetőbbé válása pedig számos olyan munkába járót BKV-használatra és bérletvásárlásra csábíthatna, akik eddig a civilizálatlan utazási körülmények miatt váltottak inkább autóra.

Természetesen az ingyenesség korlátozása a reggeli csúcsban önmagában kevés ehhez, ám fontos része lehet a folyamatnak.

Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.

Az összlakosság érdeke

De ez az intézkedés mégis leginkább szimbolikus szempontból lenne hatalmas előrelépés. Amennyiben ugyanis a BKK, illetve a fővárosi vezetés és a kormány beleegyezne a nyugdíjasok ingyenes utazási kedvezményének korlátozásába, az azt jelentené, hogy lezárult egy korszak a magyar politika történetében. Az a korszak, melyet leginkább a nyugdíjasok ingyen repülőjegyének horni ígérete, a tizenharmadik havi nyugdíj, illetve a 2006-ban felvetődő tizennegyedik havi nyugdíj abszurd ötlete fémjelez.

Az ingyenes utazás korlátozásával a nyugdíjasok érinthetetlenségének a korszaka zárulna le, hiszen ezzel a politika azt az üzenetet küldené, hogy a nyugdíjasok szavazatainál végre fontosabbnak tartják az összlakosság szempontjait, jelen esetben a budapesti tömegközlekedés fenntarthatóságát és minőségét.


Valahol el kell kezdeni

Természetesen a VEKE ötlete önmagában a részprobléma kezelésére sem tűnik elegendőnek, hiszen a korlátozást minimum a délutáni csúcsidőszakra is indokolt volna kiterjeszteni, sőt egy lépéssel hátrább lépve amire alapvetően szükség volna, az az időskori teljesen ingyenes tömegközlekedés felülvizsgálata.

 Olvasd el ezt is: Mindenki Tarlós ellen: a helyzet reménytelen

A Véleményvezér azonban így is feltétlenül üdvözölné a javaslat megvalósulását, hiszen egy ennyire érzékeny, komoly politikai érdeksérelemmel járó kérdésben csakis a fokozatos változásnak van realitása.

Valahol el kell kezdeni, és kiindulásnak ez pont jó.

Ha tetszett, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!  


 

Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg. 

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2012.02.23. 09:43:02

A hatályos törvények szerint "minden 65 évnél idősebb magyar, valamint EU, EGT tagállam és svájci állampolgár ingyen utazhat Magyarország területén."

Ez már maga eleve nonszensz, hiszen miért a magyar adófizetők fizessék a svájci, szlovák, román, osztrák nyugdíj ingyenes utazását?

Másrészt az ország helyzete nem teszi lehetővé eme nagyvonalú szociális juttatás nyújtását. Hiszen a kedvezmény korhoz kötött, nem pedig mondjuk a tényleges nyugdíjhoz, így a 150-200 ezer forintos nyugdíjjal is ugyanúgy ingyen lehet utazni, mint az átlag 90 ezres nyugdíjjal, ami olyan anomáliakat szül, hogy a Volán nem győzi indítani a hévízi expressi járatokat, mivel a kedves szépkorúak leugranak hévízre fürdeni, reggel mennek, este jönnek, vagy hogy az ország leggyorsabb és legolcsóbb csomagküldő szolgálata az ingyen utazó nyugdíjas ...

Szögezzük le, ingyenutazás nincs. Ha valaki ingyen utazik, akkor azt valakiknek meg kell téríteni. Mivel az állam döntése miatt utazhat ingyen, teljesen logikus, hogy az állam fizeti ennek költségét az adott közlekedési vállalatnak. Igen ám, de a regisztrációs jegyet most törölték el, a BKN-nél sosem volt, akkor vajon honnan is tudja a MÁV/Volán/BKV hogy hány ingyenes utazás árát kellene pontosan behajtani az államon?

És ami az igazán súlyos: jelenleg az EU 27 tagállamában csakis nálunk utazhatnak 65 éven felüli ingyen, csupán a személyi igazolvány felmutatásával. Csak Magyarországon. Pedig vannak nálunk fejlettebb, jobb gazdasági helyzetben lévő országok, de sehol fel sem merült ilyen.
Az euvonal.hu oldalán végig lehet csemegézni az országokat:
www.euvonal.hu/index.php?op=kerdesvalasz_reszletes&kerdes_valasz_id=1554

Lánczi Tamás 2012.02.23. 13:42:50

Ez a bejegyzés – ismét - meglehetősen sarkos, ráadásul egy vállalatmenedzselési problémát kever egy szociális kérdéssel. A 65 éven felüliek utazása valóban fontos kérdés. Elgondolkodtató, hogy amíg egy Gyesen lévő kismama teljes árú jegyet vált a BKV-ra, addig a nyugdíjasok ingyen utaznak és valószínűleg az sem természetes, hogy üzleti vállalkozások (pl. csomagküldő szolgáltatás) épülnek a nyugdíjasok ingyenes utazására. Erről érdemes vitatkozni.
Mindennek azonban nem sok köze van a BKV finanszírozási problémáihoz. Az állam tavaly kb. 18 milliárd forintot fizetett ki a BKV-nak ártámogatás formájában. Ez ugyan nem csak a nyugdíjasok utáni árkiegészítést tartalmazza, de kiindulási pontnak jó lesz. Ez nagyjából 1,8 millió havi bérletnek felel meg. Kérdés, hogy ha ezt a tételt kivezetjük a BKV bevételeiből, akkor javul vagy romlik a társaság helyzete? A megérzésem, az hogy jelentősen romlik, mert egy átlagos nyugdíjjal rendelkező 65 év feletti kétszer meggondolja, hogy bevételének 1/8-át utazásra költse-e. Persze feltételezhetjük, hogy az állam fenntartja az évi 18 milliárdos támogatást, de egyrészt nem fogja, hiszen minden áron szabadulni akar a társaság jelentette terhektől, másrészt szembe kellene néznie az unió esetleges rosszallásával is.

Vagyis a 65 év felettiek kedvezményének megszüntetésével a költségvetés talán nyer 18 milliárd forintot, de így még nagyobb lyuk keletkezne a BKV költségvetésében.

A problémát nem a nyugdíjasok okozták, hanem az éveken keresztül tartó felelőtlen gazdálkodás, amit hitelből finanszíroztak. Ettől még kérdés persze, hogy ki fizesse ki a számlát, de nem vagyok biztos benne, hogy a legkisebb vásárlóerővel rendelkezőknél kell keresni a pénzt.

-dg- 2012.02.23. 16:15:35

@Lánczi Tamás:
hát most szerintem nem a vv volt sarkos, én legalábbis a poszttal teljes mértékben egyetértek.
és bocs, kedves tamás, de viszont a kommenttel több szempontból sem, ráadásul tények sem stimmelnek benne.
az ingyen utazók után az állam mindössze 5,7 milliárdot fizetett tavaly, ebben benne vannak a 6 év alatti gyerekek is, nemcsak a 65 év felettiek.
a bkk szerint egyébként erre a körre utasszám alapján 9,3 milliárdos támogatás lenne indokolt. (link, további adatokkal: www.bkk.hu/2011/09/arkieg_110930/ ). 18 milliárdos kiesésről/költségvetési spórolásról szó sincs.

egyelőre egyébként nem a kedvezmény megszüntetéséről, hanem annak az időszaknak a szűkítéséről van szó, amikor az igénybe vehető. ezt üdvözli a vv, nagyon helyesen első lépésként. ahogy az összes állami ártámogatásnál, itt is nagyon indokolt lenne a tényleges szociális rászorultság vizsgálata. de mondjuk, hogy ezt egy köztes módon úgy érik el, hogy visszajön a régi nyugdíjasbérlet, ami egykor asszem a diákkal volt egy árban, ami most kb. 4000 forint. ez a 10 ezres bérlethez képest, amit a nyugdíjas jövedelmének nyolcadaként számoltunk - joggal, az átlagnyugdíj kb. 83 ezer -, máris csak a jövedelem alig 1/21-ed része. (nem vitatom egyébként, hogy nominál összegeket nézve ez is nagy teher, de lehet itt olyan megoldás, hogy kisnyugdíjas kap, x összeg felett nem)

egyszerűsítsünk kicsit: ha azt vesszük, hogy csak 100 ezer 65 év feletti megveszi a havi 4 ezer forintos kedvezményes bérletet (ez a bp-i 65 felettiek töredéke), 12 hónapon át, az 4,8 milliárd forint - nagyjából ott vagyunk, mint az árkiegészítéssel. és akkor nem számoltunk a turistacsoportok támogatásának felszámolásából befolyó aprópénzekkel.

szóval bőven lehetne és kéne itt még lépni, az pedig, hogy az ingyen utazásnak mind elvi, mind gyakorlati okokból időbeli korlátot kéne szabni, a legkevesebb. elég sajnálatos, hogy egyébként maga BKK is rögtön olyan blőd, politikusokhoz méltó érvekkel jött, hogy sok nyugdíjas reggel 9 előtt megy orvoshoz, ezért nem lehet korlátozni. hát ez már csak egy muhaha.

Lánczi Tamás 2012.02.24. 11:26:49

@-dg-: Azt hiszem, a vita azon fordul meg, hogy mekkora árkiegészítést ada az állam. Az állam 18 milliárddal számol (most frappáns lenne belinkelni azt a lapot, amit tegnap találtam, most meg nem), a BKK pedig ezek szerint 4,8 milliárddal.

A kedvezmény megszüntetéséről pedig azért írtam, mert a bejegyzés végkicsengése ebbe az irányba mutatott.

És csak hogy egyértelmű legyen. A nyugdíjasok utazási kedvezménye valóban vitatható, de ezt nem érdemes összekeverni a BKV problémáival. A BKV esetében visszautalnék a vvezér pár nappal ezelőtti postjára, a probléma ugyanis egy ország vs. főváros forrásfelosztásra vezethető vissza. Ebben kéne előrébb lépni, minden más csak ez után jöhet.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása