A kormány forradalmi hevületében az idegen nyelvű oktatást korlátozná: aki idegen nyelven tudja tanítani az adott tantárgyat, annak Hoffmann Rózsa szerint magyarul is menni fog, a történelem tantárgy pedig a hazafias nevelésről szól. (Fotó: MTI)
Az oktatási kormányzat újraszabályozná a kéttannyelvű iskolák működését: a jelenleg egyeztetési fázisban lévő tervezet szigorúan meghatározná, hogy mely évfolyamokon milyen tantárgyakat lehet idegen nyelven oktatni és milyeneket nem. Az ügy első látásra részletkérdésnek látszik, mégis igen súlyos problémákra világít rá: a jelenlegi oktatáspolitika elképesztő inkompetenciájára és a kormányt jellemző forradalmi „mindent megváltoztatás" kártékonyságára.
Ajánlott írásunk: Miért csak Németország mentheti meg az eurót?
Magyarul is menni fog!
Az oktatási államtitkár érvelése szerint a közoktatásban eddig ex lex állapotok uralkodtak, amiért nem volt központilag szabályozva a tantárgyak idegen nyelvű oktatásának kérdése. Hoffmann Rózsáék állításuk szerint azért kívánnak ezen a helyzeten változtatni, hogy növeljék az oktatás színvonalát.
A központosítási mániában szenvedő oktatáspolitika indoklása nem csupán azért abszurd, mert az állítólagos színvonalbeli problémákat automatikusan állami (túl)szabályozással akarja megoldani. Hanem azért is, mert láthatóan a szabályozni kívánt terület legalapvetőbb jellemzőivel sincsen tisztában: a kéttannyelvű iskolák köztudottan az ország legszínvonalasabb intézményei között találhatóak, és eddig tradicionálisan az elitoktatás részei voltak.
Az oktatási államtitkár szerint a félelmek erősen eltúlzottak, mert mint mondta, nem szükségszerűen kell elküldeni tanárok tucatjait, ugyanis aki idegen nyelven tudja tanítani az adott tantárgyat, annak magyarul is menni fog.
Hoffmann Rózsa szerint nem véletlen, hogy a történelmet a jövőben csak magyarul taníthatják majd. Úgy véli, hogy a hazafias nevelést szolgáló, szemléletformáló tárgy magyarul tanítható. Elsősorban a természettudományok irányába szeretnénk eltolni a kéttannyelvű oktatást, mert azok erősítése és nemzetköziesítése a cél.
Hoffmann a kéttannyelvű iskolákról: nem kell tanárok tucatjait elküldeni (inforadio.hu)
De nemcsak a probléma felvetése, hanem a megoldás is abszurd. Úgy tűnik, Hoffmann Rózsa például arról sem hallott, hogy ezekben az intézményekben meglepő módon sok idegen anyanyelvű tanár is dolgozik. Egy rádióinterjúban ugyanis arról beszélt, hogy „aki idegen nyelven tudja tanítani az adott tantárgyat, annak magyarul is menni fog".
A Véleményvezért igen csak érdekelné, hogyan is gondolja ezt az államtitkár asszony: talán a natív spanyol tanár tanuljon meg gyorsan magyarul? De egyáltalán: mi azt sem látjuk, vajon miért is lenne jó a diákoknak, ha mondjuk egy tíz éve tanító osztrák lektor helyére innentől egy magyar anyanyelvű tanár kerülne. Miért emelné ez az oktatás színvonalát éppen egy kéttannyelvű gimnáziumban?
Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.
Hazafias nevelés
Az indoklás komolyan vehetőségére és az egész újraszabályozás átgondolatlanságára talán a legjobb példa a történelemoktatás kötelezően magyar nyelvűvé tétele. Hoffmann Rózsa ugyanis itt már arról beszél, hogy a történelem mint „a hazafias nevelést szolgáló, szemléletformáló tárgy magyarul tanítható." Mi tényleg nem értjük, mitől lenne alacsonyabb színvonalú történelemtudása egy diáknak, aki idegen nyelven (vagy magyarul és idegen nyelven egyaránt) tanulja a történelmet, vagy miért lenne ő attól majd kevésbé „hazafias". És egyébként is: belegondolt vajon Hoffmann Rózsa, hogy a Külügyminisztérium hogyan fogja tudni védeni holnaptól a magyar nyelvű oktatás ügyét a határainkon túl, amikor ő Magyarországon ilyen magyarázattal akarja szűkíteni a nem magyar nyelvű oktatást?
A fenti kérdésekre nincsen és nem is lehet válasz, ugyanis ezeket láthatóan soha senki nem gondolta át. Ami a legfájóbb, hogy természetesen nem készültek kutatások és hatástanulmányok sem, melyek megmutatnák, hogy mi indokolja az állami beavatkozást és hogy a tervezett változtatásoktól milyen pozitív eredményeket várhatnánk.
Olvasd el ezt is: Jó lenne-e a magyaroknak az európai föderáció?
Játszótéri anyukák
A Hoffmann Rózsa alatt működő oktatáspolitika legújabb tervezete egyes játszótéri anyukák beszélgetéseinek színvonalát tükrözi, akik mindenféle előképzettség, szaktudás és statisztika nélkül is mindig pontosan tudják, hogy az óvónéni, a tanító néni vagy a tanár néni miért tanít rosszul, és hogyan kellene megreformálni a magyar oktatást a bölcsődétől az egyetemekig. Akárcsak a gazdaságpolitikában, a Fidesz-kormány az oktatás területén is retorikájához híven igazi forradalmárként viselkedik: valaki a hasára üt, és rögtön ismét évtizedes hagyományokat, jól működő szervezeteket és intézményeket forgatnának fel.
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.