A Fidesz nem érti, hogy a bírósági ítéletek utólagos megsemmisítésével saját maguk és az egész magyar politikai rendszer alatt vágják a fát. A következő kormány ugyanígy megsemmisítheti a Fidesz-kormány idején hozott ítéleteket, kiszabadíthatja a hagyókat, hunvaldokat, és így tovább. (Fotó: Index)
Tegnap az Országgyűlés elé került az a törvényjavaslat, amely a 2006-os zavargásokat és rendőri intézkedéseket követő egyes ítéleteket semmisnek mondja ki. A törvény azon ítéletekre vonatkozik, melyeket kizárólag rendőrök tanúvallomása alapján hozott meg a bíróság.
A Fidesz ismét egy olyan törvényt alkotott, amelynek beláthatatlan következményei lehetnek.
Ki a felelős?
Nem lehet vita tárgya, hogy a 2006-os politikai zavargásokat olyan ítélethullám követte, amit számos esetben teljes joggal lehet igazságtalannak nevezni. Kizárólag rendőri tanúvallomások alapján ítéltek el ártatlan emberek tucatjait, miközben nyilvánvalóvá vált, hogy a rendőrök több esetben a tanúvallomások során valóban összejátszottak. A bírók pedig (talán félelemből, talán meggyőződésből) a perek során sokkal inkább a rendőröknek, mint az eljárás alá vontaknak hittek.
Látnunk kell azonban, hogy az igazságszolgáltatást a világ minden részén emberek működtetik, és amit emberek csinálnak, abban mindig lesz gyarlóság, rosszindulat, hiba, tévedés. Aki foglalkozik igazságszolgáltatással, pontosan tudja, az ítéleteknek egy nem jelentéktelen része – akár a politikától függetlenül is – részrehajló, elfogult, nem tényeken alapszik. És azt sem szabad elfelejteni, hogy Magyarországon az ügyészség váderedményessége nemzetközi összehasonlítások szerint is példa nélkülien magas, 95% feletti. Vagyis gyakorlatilag kimondható, hogy a büntetőbíróságok az ügyészség kérelmének csak nagyon ritka esetben nem tesznek eleget. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy bizony nem csak nálunk, hanem mindenütt többet adnak a rendőrök és más hivatalos személyek szavára a bírák, mint az átlag polgáréra.
Ha reális képet akarunk, akkor ebben a kontextusban kell látni a 2006-os eseményeket követő pereket is.
Mit üzen a semmisségi törvény?
Demokratikus országokban csak akkor hoznak semmisségi törvényeket, ha azok egy elnyomó rendszer koncepciós pereire vonatkoznak. Azért teszik ezt, mert ha a koncepciós perek igazságtalanságát az új állam eltűri, akkor maga is cinkosa lesz a korábbi elnyomó rendszereknek. Ha azonban nem elnyomó rendszerek, diktatúrák legigazságtalanabb ítéleteire vonatkoznak a semmisségi törvények, akkor pont ellenkező hatást váltanak ki: az ítéletek jogerejébe, és ezzel együtt az egész államba vetett bizalmat rombolják. A bíróságok ítéleteit egy politikai döntéssel, a törvényhozáson keresztül megsemmisíteni ezért nagyon veszélyes játék. (Sokkal megfelelőbb eszköz az amnesztia hirdetése.)
"Az Országgyűlés, a demokratikus jogállamot és a polgárok alkotmányos alapjogait a 2006. év őszén ért sérelmek orvoslása érdekében a következő törvényt alkotja:
1. § A 2006. szeptember 18. és október 24 . között, a Magyar Köztársaság területén, a tömegoszlatásokhoz kapcsolódóan elkövetett hivatalos személy elleni erőszak, rongálás, illetve garázdaság miatti elítélések, továbbá a bíróság hatáskörébe tartozó rendzavarás, garázdaság és veszélyes fenyegetés szabálysértése elkövetésének megállapításai semmisnek tekintendők, amennyiben az elítélés vagy a megállapítás alapját kizárólag rendőri jelentés, illetőleg rendőri tanúvallomás képezte.
2. § Az első fokon eljárt bíróság – az ügyész indítványára, illetve a terhelt vagy a
szabálysértési eljárás alá vont személy, a védő, továbbá a terhelt vagy a szabálysértési eljárás alá vont személy hozzátartozója kérelmére – semmisnek
a) nyilváníthatja az 1 . §-ban meghatározott területen és időhatáron belül, a tömegoszlatással közvetlen összefüggésben, méltányolható körülmények között elkövetett más bűncselekmény, továbbá a bíróság hatáskörébe tartozó szabálysértés miatti elítélést vagy megállapítást,
b) nyilvánítja az elítélést vagy a megállapítást, ha a 3 . § (1) a) pontja szerinti eljárást elmulasztotta."
És éppen itt van az igazi probléma a semmisségi törvénnyel. Ez a törvény ugyanis csak akkor lenne helyénvaló, ha a 2006-os eseményeket követő perek valóban egy erőszakos, diktatorikus rezsim igazságtalan ítéletei lennének. De ezek nem azok.
A Fidesz feltétlen híveinek és politikusainak egy része láthatóan tényleg elhiszi, hogy a 2010 előtti világ valamifajta nem jogállami, illegitim, nem demokratikus korszak volt. Mérsékelt, komoly ember azonban ilyet nem állíthat. A Véleményvezér megannyiszor kifejtette, hogy cseppet sem kedveli az előző kormányokat, de abban is biztosak vagyunk, hogy a megelőző tíz vagy akár húsz évben nem egy igazságtalan, elnyomó rendszerben éltünk. Így az elmúlt években meghozott ítéleteket, legyenek bármennyire is politikailag motiváltak vagy igazságtalanok, egyszerűen nem lehet úgy tekinteni, mintha azok egy diktatúra termékei lettek volna.
Miért veszélyes?
Azzal, ha demokratikus rendszerben született bírói ítéleteket politikai aktusokkal megsemmisítünk, azt a képzetet erősítjük, hogy Magyarországon mindenek felett a politika az úr. Hiszen itt a példa, hogy a politika már egy bíróság ítéletét, vagy ítéletek tömkelegét is bármikor megsemmisítheti, ha ahhoz van kedve.
És nem kell hozzá nagy fantázia, hogy belássuk, ez hová vezethet. A következő kormány bármikor ugyanígy megsemmisítheti majd azokat az ítéleteket, melyeket a Fidesz-kormány idején hoztak, és így tovább. Egy eljövendő, nem-fideszes kormánynak nyilván nem a tüntetők és a rendőrök által meghurcoltak jogai fognak majd fájni, hanem talán majd a hagyómiklósok, hunvaldgyörgyök, az elszámoltatás leendő „áldozatai”, vagy egészen más emberek, akik ellen a bíróságok szintén jogerős ítéleteket hoznak.
A Fidesz vezetői azt nem értik meg, hogy az olyan lépésekkel, mint az adók visszamenőleges hatályú kivetése, a jogállami intézmények jogkörének korlátozása vagy éppen most bizonyos ítéletek utólagos megsemmisítése, valójában saját maguk és az egész magyar politikai rendszer alatt vágják a fát. Hiszen innentől minden leendő kormány bármikor megteheti majd ugyanezt mondjuk a most születő vagyonokkal, döntésekkel, ítéletekkel vagy jogszabályokkal is. Tényleg beláthatatlan, hogy ez az út hová vezethet.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.