A Fidesz úgy döntött a végtörlesztésről, hogy saját szakértői véleménye szerint sem lehet ezt jogszerűen megvalósítani, és így az államnak kell majd fizetnie: mi ez, ha nem az állam felelőtlen eladósítása?
Hétfő este Gyurcsány Ferenc mentelmi jogát a Parlament felfüggesztette. A büntetőeljárás, amelynek kapcsán a volt miniszterelnököt eljárás alá fogják vonni, a Sukoró-ügy. Nyilván azonban a Fidesz további szándéka az, hogy Gyurcsányt és más szocialista élenjárókat olyan bűntett miatt is elítélhessék, ami összefüggésbe hozható az ország eladósításával.
Az eljárás kimenetelét a Véleményvezér kíváncsian várja, ám a probléma az, hogy a pénteki és hétfői bejelentésekkel a Fidesz valami nagyon hasonló bűnt követ el a magyar gazdaság ellen, mint amit korábban a szocialista kormányok.
Ajánlott írásunk: A Fidesz-kormány mint a cigány lova
Tudják, hogy nem szabad
A kormány a devizahitelek problémáját úgy kívánja egy kardcsapással megoldani, hogy az árfolyam kedvezőtlen alakulása miatt felhalmozódott költségeket a valóságban a bankokra hárítja át. Pontosan nem tudjuk, de ez az összeg valahol 200 és 400 milliárd forint között lesz, ennyit kell a bankoknak az adósok helyett kifizetniük.
Teljesen nyilvánvaló azonban, hogy ezt jogszerű formában nem lehet megcsinálni. Sajnos erről a kormány is nagyon pontosan tudott, hiszen az Index információi szerint már pénteken megkapták azt a véleményt az igazságügyi tárcától, mely egy ilyen döntést jogi szempontból elemzett. A szakvélemény szerint „olyan mértékű beavatkozásról van szó visszamenőleges hatállyal a polgári szerződésekbe, amit akár a magyar Alkotmánybíróság – még korlátozott jogkörével is –, akár az Európai Bíróság szinte biztosan elfogadhatatlannak minősít majd.”
De persze nem is kell ahhoz senkinek komolyabb jogi elemzéseket végeznie, hogy ezt maga is belássa. A lényeg: a kormány minderről tudott és tud.
"Annak tudatában jelentették be végtörlesztési lehetőséget, hogy az borítékolhatóan jogellenes. A következmények is egyértelműek, ha az Európai Bíróság az eddigi gyakorlatának és a magyar igazságügyi minisztérium szakértőinek véleményének megfelelően jár el, a mostani lépés első körben a bankokat terhelő akár több százmilliárdos költségét a magyar államnak kell majd megfizetnie. A számla akár még ebben a ciklusban megérkezhet. Az Index birtokába került előterjesztésből kiderül az is, hogy megtévesztés volt az a kormányzati kommunikáció, miszerint a javaslat egy új, a kormánypárti frakcióban megfogalmazódott ötlet lett volna, amit a kormány "befogadott" és támogat."
Mit jelent ez?
Ez pedig azt jelenti, hogy akár az Alkotmánybíróság döntése, akár az Európai Bizottság vagy az Európai Bíróság határozata alapján ezeket az összegeket a bankok majd kamatostul visszakaphatják. Csakhogy kitől? A parlament döntését követően ugyanis a bankok kénytelenek lesznek komoly összegeket felvenni a bankközi piacon, melyeket, ha a törvényt majd egyszer jogsértőnek minősíti valamely fórum, akkor is fizetnie kell a pénzintézeteknek. Vagyis: a magyar államnak kell majd kártalanítania a bankokat. Akkor pedig azt sem zárhatjuk ki, hogy a bankok közel sem csak a kamatokkal terhelt tőkeösszeget fogják a magyar államon számonkérni, hanem bizony elmaradt hasznukat és egyéb káruk megtérítését is megpróbálhatják majd perrel kikényszeríteni.
"A végtörlesztés nemzetközi jogi helyzetéről szólva Orbán Viktor az interjúban azt mondta, "meg fognak bennünket támadni", és vitára kell számítani. A miniszterelnök szerint ha néhány év múlva olyan ítélet születne az európai bíróságon, hogy jogtalan, amit a kormány most bevezetni tervez, akkor sem hárulna semmi azokra a devizahitelesekre, akik majd élnek az egyösszegű végtörlesztés lehetőségével, hanem a magyar államnak kellene akkor helytállnia. Egy esetleges magyar alkotmánybírósági vétóról szólva kijelentette: "a magyar jog ismeretében azt tudom mondani, hogy a Fidesz és a KDNP által előterjesztett javaslat nem ütközik a magyar jogba". Azzal összefüggésben, hogy az Index híre szerint az igazságügyi tárca egy szakvéleménye szerint jogellenes a javaslat, Orbán Viktor azt mondta: nem ismeri ezeket a "pletykákat"."
Orbán: Nem ütközik a magyar jogba a végtörlesztési javaslat (Index)
"Annak ellenére vágott bele a hitelátváltásba a kormány, hogy arra számít, a nemzetközi bíróságok könnyen jogtalannak találhatják a döntést - állították az [origo]-nak a döntés hátterét ismerő kormányzati források. A kormány arra játszik, hogy egy ilyen eljárás évekig eltart, így lesz ideje felkészülni a következményekre. Ha a húzás bejön, akkor beindíthatja a gazdaságot, és növelheti a kormány mozgásterét."
Gyakorlatilag tehát a kormány úgy döntött a végtörlesztésről, hogy saját szakértői véleménye szerint is szinte egészen biztosan magának az államnak kell majd felelnie ezekért az összegekért. A devizahitelek problémáját így nem megoldották, csak elodázták.
Ez akkor most nem eladósítás?
Mondjuk ki: ez gyakorlatilag egy kölcsönhöz igen hasonló finanszírozási forma, hiszen az állam most úgy tudja másra áthárítani a fizetési kötelezettséget, hogy később szinte biztosan neki kell majd állnia a számlát.
Ha néhány év múlva ezeket az összegeket kamattal együtt a magyar államnak kell majd kifizetnie a bankok felé, akkor vajon mi lesz a helyzet azon politikusok felelősségével, akik úgy hozták meg ezt a döntés, hogy egy hivatalos minisztériumi szakvélemény is felhívta a figyelmüket erre a kockázatra? A Véleményvezér csak szeretné tudni, hogy mi ez, ha nem az államadósság növelése, az állam felelőtlen eladósítása?
Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.