Véleményvezér

vv

A parlamenti többség valódi ellensúlya: az Alkotmánybíróság, nem pedig az elnök!

2010.06.30. I 43 komment I Címkék: jog fidesz allam alkotmanybirosag

A legtöbb országban mára leginkább az alkotmánybíróságok töltik be a korábbi felsőházak, második kamarák funkcióját. (Fotó: mkab.hu)

Tegnap az Országgyűlés megválasztotta az új köztársasági elnököt. Sokan attól félnek, hogy Sólyom László Schmitt Pálra cserélésével a Fidesz kiiktatta kétharmados parlamenti többségük legfőbb ellensúlyát.

A legfőbb ellensúlyt azonban nem a köztársasági elnök, hanem az Alkotmánybíróság jelenti.

Mi lett az Alkotmánybírósággal?

Az alkotmánybíróságok az elmúlt 30-40 évben szinte mindenütt nagyon megváltoztak. A taláros testületek döntéseinek valós alapja már rég nem az alkotmányok szövege. Ahogy Sólyom László mondta egyszer: az alkotmánybírósági döntések forrása nem is az Alkotmány, hanem az alkotmányjog. Az alkotmányjog pedig nem jogszabályok, hanem elsősorban tudományos értekezések, elemzések, bíróságok döntései és azok értékelésének halmaza. Nem csoda, hogy a jogágak közül talán ez a leginkább átpolitizált terület, ráadásul Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban nagyon erős liberális, baloldali gondolkodásmód uralja.

És ahogy ezek a taláros testületek ítéleteiket egyre inkább különböző átpolitizált jogi tételekre alapozták, úgy váltak egyre inkább politikai, sőt hatalmi tényezővé mindenütt. A legtöbb országban mára leginkább az alkotmánybíróságok töltik be a korábbi felsőházak, második kamarák funkcióját.

Nem kérdéses, hogy ez Magyarországon is így történt. Ennek a folyamatnak talán a szimbolikus kezdete az lehetett itthon, amikor 1990-ben az AB alkotmányellenesnek nyilvánította a halálbüntetést azon az alapon, hogy az sérti az “élethez való jogot” (bármit is jelentsen az). Azóta az AB jelen van valamennyi lényeges politikai döntésnél, és szigorú nagybácsiként sokszor rákoppintott a törvényhozók orrára, ha azok túlmentek az általuk (!) megengedett kereteken.

online surveys


Mit csinál a jobboldal?

Most azonban valami meg fog változni Magyarországon e terén. A Fidesz ugyanis Sólyom László kérésére sem változtatott érdemben az alkotmánybírók kijelölésével kapcsolatos javaslatán, vagyis a kétharmados parlamenti többségé lesz a jelölés joga.

Ebben mindenképpen jó hír, hogy a Fidesz láthatóan végre felismerte: az Alkotmánybíróság komoly hatalmi tényező. Az alkotmánybírói jelöléseknél ugyanis korábban gyakran úgy tűnt, hogy a magyar jobboldalon nem értik az AB hihetetlen politikai erejét.

Azonban valószínűleg néha nem is olvassák az egyes jelöltek jogi értekezéseit, csakis a pártpolitikai megbízhatóságot figyelik. Így fordulhatott elő, hogy jobboldali erők nem egy esetben olyan embert juttattak alkotmánybírói hatalomhoz, aki gondolkodásmódjában amúgy erősen liberális volt. A törvények előkészítésénél is hiányzott az alkotmányjogi gondolkodás, így aztán a Fideszt is nagyon sokszor kellemetlen meglepetés érte az AB részéről.

Az Alkotmánybíróság jelenlegi tagjai:

Paczolay Péter, Holló András, Balogh Elemér, Bragyova András, Kiss László, Kovács Péter, Lenkovics Barnabás, Lévay Miklós, Trócsányi László

Forrás: mkab.hu


Mi lesz így?

Magyarországon az alkotmányjogot és az alkotmánybíróságot elképesztő mértékben uralják a liberális jogászok és bírák. Ezért a Véleményvezér minden olyan döntést üdvözöl, ami értékrendszerében kiegyensúlyozottabb Alkotmánybíróságot eredményezne.

Félő azonban, hogy ez a törvény nem csupán egy kiegyensúlyozottabb AB-t hozhatna létre. Hanem egyben teret enged annak, hogy az Alkotmánybíróság véglegesen átpolitizálódjon Magyarországon, ráadásul nem is csak ideológiai, hanem pártpolitikai alapon. A testület így nagyon könnyen a mindenkori hatalmon lévő párt meghosszabbított karjává válhat.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hááááát 2010.06.30. 09:06:09

Pont amivel a legtöbbet támadták a Gyurcsány-Bajnai kormányt, azt csinálja most a Fidesz.Teljesen abban a hitben ringatják magukat, hogy 8 évig ők lesznek, és totális uralmukkal megváltozthatják Magyarországot.Nem is lenne ezzel bajom, ha látnám az olyan változásokat amik igenis előre vinnék az országot.
Igazából csak azt szeretném, ha kiállna Viktor és belemondaná az arcunkba, igen hazudtunk.

Dixi. 2010.06.30. 09:06:23

Alkotmánybíróság véglegesen átpolitizálódjon Magyarországon, ráadásul nem is csak ideológiai, hanem pártpolitikai alapon. A testület így nagyon könnyen a mindenkori hatalmon lévő párt meghosszabbított karjává válhat.

Vagyis az lesz.....újabb pártkatonák kerülnek olyan pozícióba ami a valós demokráciát fenyegeti....

veny 2010.06.30. 09:18:03

Az AB működésével kapcsolatban 1-2 "apróságot" kellene helyre tenni csak, mint pl. hogy törvény szerint Esztergom a székhelyük, míg valójában nem az; illetve hogy az AB ügyrendet elvileg a Parlamentnek törvénybe kellene foglalnia, ami 20 éve nem sikerült.

A bírói kinevezés új szabálya egyértelműen pillanatnyi pártérdekről szól, semmi köze semmi máshoz.

Kiegyensúlyozgatni amúgy se nagyon van mit. A VV által emlegetett liberális összkép nem az egyes bírák liberalizmusából fakad, hanem abból, hogy a meghatározó erejű alapszabályok (emberi jogok pl.) alapvetően liberális értékekről szólnak, a liberalizmus termékei.

OkoskaTo:rp 2010.06.30. 09:18:24

Nem az a baj, hogy az Alkotmánybíróságnak túl sok hatalma van-e, hanem az, hogy elég gyakran a legalapvetőbb logikát és józan paraszti eszet is nélkülözik, illetve az utóbbi években elég gyakran érezhető volt a - mondjuk úgy - napi értékrendi orientációjuk egy-egy, a gazdaságot akár évtizedekre gúzsba kötő döntésük meghozására. És vannak annyira arrogánsak, hogy adóügyekben ne kérjék ki szakértők véleményét.

De 2/3-os többséggel az Alkotmánybíróság sem jelent semmilyen féket, hiszen ők csak hozott anyagból, az aktuális alkotmány alapján tudnak dolgozni. Nincs más teendő, mint kiiktatni a problémás részt az alkotmányból.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.06.30. 09:18:42

Szívesen értenék egyet, de nem megy.
Egyrészről, amit te liberálisnak, illetve baloldalinak vélsz az alkotmánybíróságban, az a fideszesség hiánya. Kérdezzük meg Gyurcsányt, vagy Bokrost, hogy mennyire volt elfogult velük az alkotmánybíróság? Nem volt az.

Ez a kiegyensúlyozás egy mánia. Az alkotmánybíróságtól profi munkát várunk, azaz egy dolognak kell megfelelnie, ez pedig az Alkotmány maga és nem pedig a pillanatnyi erőviszonyok.

the_joker123 2010.06.30. 09:23:50

@Lord_Valdez: De hisz' az alkotmánybírák liberalizmusa-aktivizmusa éppen abban nyilvánul meg, hogy nem az Alkotmányt, hanem minden mást is (vö. Sólyom 'láthatatlan alkotmánya') figyelembe vesznek a döntéseknél!

Ez nem a fideszességről-nem fideszességről szól, hanem világnézeti kérdésekről, pl. az említett halálbüntetés, vagy éppen az igazságtétel. (És nyilván jönnek majd a szokásosak: abortusz, eutanázia, melegházasság, droglegalizálás...)

nowayoutofhere 2010.06.30. 09:23:58

"Magyarországon az alkotmányjogot és az alkotmánybíróságot elképesztő mértékben uralják a liberális jogászok és bírák"
És ezt így hogy?
Kik a jelenlegi Alkotmánybíróság többségi liberális bírái, és milyen ügyekben hoztak, a szó milyen negatív értelmében vett liberális határozatot?

Véleményem szerint az Alkotmánybíróságot a világon egyedülálló módon uralják a konzervatív bírák. Az utóbbi tíz évben teljesen megszűnt az Alkotmánybíróság jogfejlesztő tevékenysége, ami a nálunk fejlettebb országokban az alkotmánybíróságok jelentős feladata.

A liberális alkotmánybíráskodás nyugaton a jogok kiterjesztéséhez vezetett, nálunk ezzel szemben többnyire megszorító módon, a mindenkori kormányzati politikának jelentősebb teret adva értelmezi az Alkotmánybíróság az Alkotmányt.

Picurigor 2010.06.30. 09:34:25

Ez az értékrendszeri kiegyenlítés egy nagy kammantás.
Az AB-nak egyetlen értékrendszere van: az alkotmányos jogok és elvek, illetve az alkotmányosság védelme. Ezt viszont mérlegelés nélkül kell szolgálniuk.

Óvakodjunk attól, hogy rögtön liberális vagy balos mentalitást lássunk ott, ami nem szolgálja ki azonnal és feltétel nélkül a jobboldal hegemónia utáni vágyát.

Most a Fidesz úgy írja át a jelölési szabályokat, hogy ne legyen kompromisszumokra kényszerítve, vagyis erőből átvihesse az akaratát.
Kétségkívül megvan hozzá a háttere és lehetősége. Hogy ez demokratikus-e, etikus-e, már más kérdés.

De azt gondolom, hogy fog még ez a fagyi visszanyalni...

Csigorin 2010.06.30. 09:34:47

Ez éppen lehet, de ha bármi visszamegy azzal hogy "ellentmond az alkotmány ezen és ezen elvének" akkor visszakülik azzal hogy "tessék, alkotmány átírva, most már nem mond ellent". Sokmindent meg lehet tenni kétharmaddal.
Egyelőre csak Simorral nem bírnak, de egyvalamit nem értek: ha 2millió fölött nem akarnak fizetést adni, állapítsanak meg egy progresszív 99%os adókulcsot a 2millió fölötti részére a fizetésnek. Nem nyúltak a fizetéshez, de az adót a parlament mondja meg...

Indriq 2010.06.30. 09:38:03

Az okés, hogy az AB aki ellensúlyozná a parlamentet. Azzal hogy milyenek, nem foglalkoznék. Személy szerint nem szerettem Sólyom Lászlót, de egy érdeme mindenféleképpen volt, hogy magát a népet tájékoztatta a leendő törvények aggályairól, ha jó, ha nem. Míg Schmitt "független" Pál, szó nélkül, sunyiban aláírja. És ebből a szemszögből nézve, mégis valami ellensúlyt képez.

nowayoutofhere 2010.06.30. 09:38:09

@Csigorin:
Az se lenne sokkal könnyebb. Mert csak az állami fizetésre vonatkozik, és csak akkor, ha egy forrásból származik. Elég fura (és nyilvánvalóan alkotmánysértő) adótörvény lenne, de eljöhet még az ideje.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.06.30. 09:43:31

@the_joker123:
"(És nyilván jönnek majd a szokásosak: abortusz, eutanázia, melegházasság, droglegalizálás...)"
Ezekben az ügyekben már állást foglalt az AB és nem épp a korlátlan engedélyezés irányába.

veny 2010.06.30. 09:44:27

@the_joker123: Nagyon szűk és buta dolog lenne az AB-nak kizárólag a pillanatnyi írott alkotmány szövegéből dolgoznia.

Megjegyezném továbbá, hogy az élethez való jog rossz példa, az ugyanis szó szerint szerepel az Alkotmányban.

Sieg 2010.06.30. 09:44:30

Háááát, a poszt egész gondolatmenete igencsak töredezett és torz.

Szóval az egész arról szólna, hogy ugyan a kormány pártembert választatott meg köztársasági elnöknek, de semmi vész, hiszen itt van nekünk az alkotmánybíróság!
Na most a Fidesz ugye ezt is „saját kezébe veszi”, de ezt „kicsit” elsunnyogja a poszt. A kibúvó: eddig a Fidesz a közös jelöléstől meg volt zavarodva (vagymi), ezért Fidesz elkötelezettségű, de valójában álruhás liberálisokat jelölgetett (wtf?).

Szóval a tények, amiket a poszt sem tagad: a Fidesz nem csak a köztársasági elnök személye, de az Alkotmánybíróság felett is átvette a teljes uralmat. Ebből egy kis barba trükkel az jön ki a végére, hogy micsoda lehetőség előtt állunk, hiszen most lesz kiegyensúlyozott az AB (tessék?).

Természetesen minden függetlenül gondolkodó embernek az jön le az egészből, amit a poszt a végén meg is említ (vagyis az összes hatalmi ág egy kézben összpontosításának veszélye), de az egészet valami igen nyakatekert módon sikerült „félpozitívan” beállítani.

A fő pont, ami alapján még ezt is sikerült (?) kimagyarázni, az az, hogy szegény Fidesz eddig milyen rosszul jelölt (biztosan megzavarta, hogy nem csak ő jelölhetett), és véletlenül liberálisokkal töltötte fel az AB-t. De most, hogy szabad kezet kap, most aztán milyen kiegyensúlyozott AB-t fog létrehozni, a nemzeti együttműködés keretében baloldaliakat, liberálisokat és jobboldaliakat is betesz. Ébresztő. Nincs baj a jobboldali elkötelezettséggel, kivéve, ha vakságot eredményez, és drukkert csinál az emberből gondolkodó helyett.

Maga ez az „AB liberális most” állítás is erősen gyanús (pláne hogy ez az állítás szükséges a felvázolt nagyon vékony érvrendszerhez). A drogtörvény-módosítás például még nem teljesen véresszájú konzervatív körökben is közröhej tárgya. Ha jól emlékszem, egy kisebbségi vélemény volt csatolva hozzá…

veny 2010.06.30. 09:58:28

@Sieg: "szegény Fidesz eddig milyen rosszul jelölt (biztosan megzavarta, hogy nem csak ő jelölhetett), és véletlenül liberálisokkal töltötte fel az AB-t. "

Vegyük észre, hogy a Fidesz sokáig liberális párt volt, vagy legalábbis annak mondta magát., Orbán 1992-től egész 2000-ig a Liberális Internacionálé (Liberal International) alelnöke volt, igen, még koronaúsztatás közben is.

Szóval nem kell nekik feltétlenül külső zavaró tényező ahhoz, hogy zavartak legyenek az ilyesmiben...

Platon 2010.06.30. 10:00:03

Hm. Az alkotmánybírósági döntések minden ellenkező hireszteléssel szemben bizony az alkotmány szövegén nyugszanak. Az alkotmányjog segítséget nyújt annak értelmezéséhez de egy sokkal sokkal tágabb fogalom ennél. Amire te gondolsz az az un. láthatatlan alkotmány (copyright Sólyom László) de az teljesen más. Az kérlek az angolszász precedensjoghoz hasonlóan a korábbi alkotmánybírósági döntések, és az alkotmány együttese. Ezt pedig nem holmi légből kapott okok miatt vonják be a folyamatba, hanem azért mert az alkotmányos jogállamiságnak egyik alappillére a jogbiztonság. Ezért nem tehetik meg hogy ugyanazt a cikkelyét az alkotmánynak különbözőképpen értelmezzék különböző esetekben. Ez az un. bírói jogalkotás folyamata ami nélkül modern jogrendszer nem működhet bármennyire is szeretnék (az általában nem jogász) szakbarbárok. Ajánlom kezdetnek mondjuk Herbert Hart A jog nyitott szövedéke c.művét a témában.

Továbbá. A magyar alkotmánybíróságra sok mindent lehet mondani, de azt hogy liberális az elég nehéz lenne. A magyar alkotmánybíróság gyakorlata bizony erősen konzervatív. Az alkotmányunk liberális, de az egy más kérdés, maga az alkotmánybíráskodás bizony az alkotmány adta kereteken belül erősen konzervatív.

Nézzük pl. a halálbüntetéssel. Nem kell hozzá jogi diploma, józan paraszti ésszel belátható hogy amíg az élethez való veleszületett jog, és a kegyetlen bánásmód tilalma expressis verbis szerepel az alkotmányban addig halálbüntetést tartalmazó törvény nem lehet alkotmányos. Még a szabadságvesztés büntetés is csak azért létezhet mert külön ki van emelve hogy külön törvény rendelkezhet így. Az élethez való jognál nincs ilyen, az alkotmányt pedig törvénnyel nem írhatod felül.

Vagy vegyük egy másik sarkallatos pontot. Pl. sortűzperek, 56 utáni megtorlás kérdését. A német alkotmánybíróság, amely liberális, az ilyen kérdésekben a kérdésben az alkotmányos jogok ütközésekor a jogbiztonságot sorolta hátra, az konzervatív magyar alkotmánybíróság a tradícionális joguralmi felfogás szellemében ilyenkor mindig a jogbiztonságot részesítette előnyben.

De sorolohatnám még drogkérdésben vagy sok egyéb más témában a nem éppen a liberalizmust bizonyító döntéseket.

Egyszóval az alkotmánybíróság átpolitizálása éppenséggel nem valamiféle világnézeti reformhoz vezet el, hanem az alkotmánytól elrugaszkodott politikai megrendelésre született döntések veszélyét hozhatja el.

Szerintem.

walter77 2010.06.30. 10:08:28

De most komolyan!

Az mégis hogy lehet - párt prefencia nélkül - üdvözlendő, hogy egy eleve 2/3-os többséggel rendelkező párt egyfelől az egyik leghűségesebb emberét teszi meg köztársasági elnöknek ÉS emellett jogi lehetőséget teremt, hogy az alkotmánybírókat 2/3-os többséggel delegálja.

HOL ITT A DEMOKRATIKUS FÉK????

Komolyn kérdem! Mert én nem látok.

Adabszurdum Schmitt elküldi az AB-nek az egyik törvényjavaslatot, vajon akkor nem boritékolható-e, hogy az AB átengedi, ha már őket a kormány delegálta oda. Ez elég színjáték szerű...

nowayoutofhere 2010.06.30. 10:08:33

@Platon:
Egyetértenék, de sajnos az alkotmánytól elrugaszkodott politikai megrendelésre (vagy alkotmánybírói érdekvédelemre) született döntések eddig is voltak.

Sieg 2010.06.30. 10:08:39

@veny: Az elmúlt 10-12 évben viszont nagyon nem az (attól függetlenül, hogy milyen szervezetben ragadt ott). Sőt, a szimpatizánsaik körében a liberális szitokszó.

Jómagam egyetlen liberális alkotmánybírósági döntésre nem emlékszem, sőt.

sárkányfő 2010.06.30. 10:10:08

Na akkor 2 dolog:

1. Ha Orbán merte önmagát kinevezni az ÁSZ és a köztársasági elnöki pozícióba (két bio-álarcon keresztül), akkor vajon lesznek-e gátlásai, ha az alkotmánybírák kinevezése kerül sorra?

2. Örök tétel a jobbosok számára, hogy nem kiegyensúlyozott a sajtó, az alkotmánybíróság, meg a szomszéd macskája. Élettapasztalatom szerint a valóságtól függetlenül örökké ezt mondják. A jobb oldal egy része csak azt tartja kiegyensúlyozottnak, amit 100%-osan jobbos. Minden más legfeljebb súlytalanul elfogadható. Higgyétek el, tényleg ezt látom régóta, sok-sok éve tapasztalom, tudom mit beszélek.

Gyakorlatilag a magyar jobb oldal a saját képére akarja formálni az országot, és semmi sem elfogadható, ami nem illik bele ebbe a jobbos világba. Most például a már előbb említett ÁSZ, és köztársasági elnöki pozíció is Orbáné, de sokaknak fáj, hogy az Alkotmánybíróság még nem az övé. Ráadásul pontosan tudják azt is, hogy ez is csak idő kérdése. Érdekes. Pedig mind három intézmény elvileg függetélen kéne hogy legyen, és szakmai alapon kéne hogy működjön... Vagy nem értik, vagy értik, de tesznek rá.

E mögött egy nagyon mély, nagyon fontos, és nagyon káros kőkemény mentalitás húzódik meg, ami egyik fő oka az állandó, kérlelhetetelen, az emberek életét megmérgező magyar belpolitikai harcnak.

veny 2010.06.30. 16:18:51

@Sieg: Pont annyira őszinte most a szitok, mint anno az odatartozás: semennyire.

A Fidesz mindenképp korszakalkotó a tekintetben, hogy idehaza elsőként megvalósították a 100%-ban technikai politizálást, mindenfajta tartalom nélkül.

És mondjuk erre nem árt emlékezni, amikor "ideológiai" "kiegyensúlyozást" emlegetnek. Ideológiájuk ugyanis sose volt, egyensúlyt soha nem akartak.

manipul 2010.06.30. 16:19:40

Maga felvetés is fals. A parlamenti többségnek nem lehet ellensúlya az AB. Az ellensúly maga az ellenzék. Az AB alkotmánybíróság a feladata az alaptövények megóvása, hogy azokat ne lehessen megkerülni. De az alkotmányt magát is a parlament többsége hozza létre.
A liberális alkotmánybírók elmefuttatás önmagában valós, de a jogvédelem nem azonos a liberalizmussal. Az viszont kétségtelen, hogy liberálisok az általuk sugallt felelőtlenséget gyakran jogvédő köpenyben álcázva gyakorolják.

sztd 2010.06.30. 16:21:10

Nos, ha a Véleményvezér megállapításai abban, hogy "az alkotmánybírósági döntések forrása nem is az Alkotmány, hanem az alkotmányjog" helyesek, akkor a rendszer szerintem tarthatatlan és veszélyes.

Kezdjük az okokkal:
- Ez az alkotmány nem jellege szerint oktrojált. Magyarul az uralkodó körök maguk szabták meg engedményeik körét. Ha valakiben kétségek merülnének fel, hogy most (a Jobbik állításának megfelelően) nem normális alkotmányunk van, akkor emlékeztetném arra, hogy az EU-ban hogyan akartak alkotmányt készíteni. Összehívtak egy alkotmányozó nemzetgyűlést (konvent), amiről már előre szóltak, hogy alkotmányozó nemzetgyűlésként akarják összehívni, és az alkotta meg a szövegét, majd a tervek szerint minden országnak a saját alkotmányozási rendszerén is keresztülvezették volna a szöveget. A dolog itt el is bukott, ugyanis több országban ez népszavazáshoz kötött aktus, és ... a történet innen már közismert.
Korábban azt hittem, hogy ez igazából lényegtelen, és az alkotmányt nem a jellege határozza meg, hanem a tartalma. Azóta azonban sajnos számomra egyértelművé vált, hogy a jelleg és a tartalom csak a mesében elválasztható. Bár Gyurcsány Ferencet tartom a legékesebb példának, de a mostani Fidesz kurzus is igyekszik bemutatni, hogy a hatalom úgy értelmezi, hogy amit ad, az tőle származik, így eldöntheti, hogy tényleg adja-e, vagy bármikor visszaveheti stb.
- Az alkotmánynak mindenképpen kell, hogy legyen valamilyen értékrendje, de ezt nem az alkotmánybíróságnak kell meghatároznia. Számomra sosem volt világos, hogy egy bíró hogy jön ahhoz, hogy másképp értelmezzen valamit, mint ami le van írva pl. magyar nyelven. Tudom, hogy a jogi nyelv is szaknyelv, meg minden, de ez mégsem elfogadható.
- A Szent Korona tanon alapuló alkotmánynak annak idején volt egy nagyjából világos értékrendje, csak azt ma már nem igazán ismerik (valószínűleg a Jobbikosok sem). Így az is világos, hogy új alkotmány kell, valamilyen integrált értékrenddel, ami kellő mozgást biztosít a mindenkori gondolatoknak, ugyanakkor nem engedheti működésképtelenné válni a rendszert (ez nem csak az alkotmányon múlik, de azon is, lásd IV. Francia Köztársaság). Ezt az alkotmányt azonban nem legitimálhatja pusztán a parlament, és még kevésbé írhatja felül az alkotmánybíróság. (Pl. ha írnak egy bevezetőt, akkor azt nem csak egy dísznek kell tekinteni, hanem tartalmilag annak a szellemében kell eljárni a konkrét döntéseknél, vagy nem kell bírónak menni.)

manipul 2010.06.30. 16:22:17

@Platon: Érdekes és színvonalas okfejtés, azzal hogy közismertnek tekint fogalmakat, pld liberális, konzervatív, tradicionális. Szerintem ezek fogalmak teljesen cseppfolyósak és az érvelések során legtöbbször levegőben lógnak.
" A magyar alkotmánybíróságra sok mindent lehet mondani, de azt hogy liberális az elég nehéz lenne. A magyar alkotmánybíróság gyakorlata bizony erősen konzervatív. Az alkotmányunk liberális, de az egy más kérdés, maga az alkotmánybíráskodás bizony az alkotmány adta kereteken belül erősen konzervatív."
Ez például mit jelent a gyakorlatban?

manipul 2010.06.30. 16:22:35

@ó jaj: Tisztelt Ó Jaj!
Mint írja:
"E mögött egy nagyon mély, nagyon fontos, és nagyon káros kőkemény mentalitás húzódik meg, ami egyik fő oka az állandó, kérlelhetetelen, az emberek életét megmérgező magyar belpolitikai harcnak. "
A harchoz minimum két fél kell. Egyről mintha elfeledkezett volna. Ki a másik fél? Csak nem a "baloldal" aki kőkemény mentalitásával és a baloldali sajtó cinkos hallgatásával becsapta a választókat 2006-ban.

regression 2010.06.30. 16:22:45

Alapvetően csak egy bajom van az Alkotmánybírósággal: az alkotmánybírók (hasonlóan a legtöbb orvoshoz) isten-szindrómában szenvednek. A hatalmas küldetéstudatuk néha arroganciaként csapódik le. Ettől függetlenül nem kéne kikezdeni a függetlenségüket -- de örülnék, ha kicsit áttekinthetőbb és kiszámíthatóbb lenne.

Várúr 2010.06.30. 16:23:08

@Sieg:
Hm... a ballibberek az Alkotmánybíróságot az évek óta hiányzó két taggal kiegészíteni sem tudták, ugyanez a szitu a tévéelnökkel, a médiakuratóriumokkal, és így tovább. Mentek a pártmutyik, cselekvésképtelenséggel párosulva. A fidesz 2/3-ában tán ez is némi szerepet játszott. Bajnai előtt a miniszterelnök keresgélés bohózata is. Ráadásul akkoriban nem egy túlsúlyos párttal lehetett és kellett volna kompromisszumokat kötni. Most a fidesz/kdnp-gólemnek az elmúlt nyolc év és a kapott felhatalmazás alapján, a politikai logika mentén nagylelkűségre a világon semmi oka.

Piszkos Freud 2010.06.30. 16:23:29

@ó jaj: Nem állítom, hogy nincs igazad. Lehet, hogy így van. Azonban nagyon fontos megjegyezni, hogy a szöveged igazságtartalma teljesen azonos lenne akkor is, ha a "jobb"-ot "bal"-ra cserélnénk a szövegben.

Vegyék már észre a baloldalon, hogy ez csak az inga visszalendülése. Sok időnek kell eltelnie, amíg az inga megnyugszik.

Publius Decius Mus 2010.06.30. 16:23:45

Ezzel a poszttal és sok mssal is ugyanaz a baj. Fájlalja, hogy valami mostantól át lesz politizálva ami eddig nem volt, vagy részben nem volt, vagy "független" volt meg ilyesmik.

Rossz hírem van. Minden mindig alaposan át volt politizálva, mindenki állt valamelyik oldalon, csak itt sokaknak ott van még a tojáshély a fenekükön beveszik az ilyen hülyeségeket.

Robinzon Kurzor 2010.06.30. 16:24:50

Az AB-vel 3 probléma van:

1. Fejétől bűzlik hal

A magyar társadalom egyik legnagyobb problémája az önkéntes normakövetési kultúra hiánya. Kísérletek bizonyítják, hogy minél magasabb társadaémi státusban lévő (vagy annak látszó) személy követ el mások számára látható normasértést (pl. átmegy a zebrán pirosnál), annál több követője akad.

Ehhez képest értékelendő, hogy az AB működése első napjától leszarja a rá vonatkozó (és senki által nem szankcionált) rendelkezések közül azokat, amelyekkel nem szimpatizál. Kiváló példa erre a székhely: Esztergom messze van, oda kellene költözni vagy sokszor odamenni -- hát akkor szarjuk le nyugodtan, úgyse csinálhatnak velünk semmit.

2. Alkotmánybíróság vs. világnézeti bíróság

Szerintem nagyon aggályos gyakorlat, hogy sokszor alapjogok ütközésénél alapvetően nem jogi, hanem világnézeti alapon dőlnek el kérdések. (Pl. eutanázia)

3. Szakmai tévedések

Volt azért az AB-nek egy-két olyan abszurd határozata, amiért egy joghallgatót simán kivágnának alkotmányjogból.
A népszavazási kezdeményezések átegendgedése, különös tekintettel a vele közel azonos időben elutasított más kezdeményezések (pl. ingyen sör) elutasításának indoklására, illetve a "kábítószerekkel" kapcsolatos álláspontra, ahol kb. az 50-es éveknél maradt le a taláros testület.

Bár az is lehet, hogy be voltak szívva, amikor azt a döntést hozták ...

manipul 2010.06.30. 16:25:10

Tisztelt Walter77!
Mit ért azon, hogy demokratikus fék? A demokrácia a mai értelemben választást jelent. Féket kéne választani?

walter77 2010.06.30. 10:08:28
De most komolyan!

Az mégis hogy lehet - párt prefencia nélkül - üdvözlendő, hogy egy eleve 2/3-os többséggel rendelkező párt egyfelől az egyik leghűségesebb emberét teszi meg köztársasági elnöknek ÉS emellett jogi lehetőséget teremt, hogy az alkotmánybírókat 2/3-os többséggel delegálja.

HOL ITT A DEMOKRATIKUS FÉK????

kúrórudi 2010.06.30. 16:25:29

@hááááát:

"Pont amivel a legtöbbet támadták a Gyurcsány-Bajnai kormányt, azt csinálja most a Fidesz.Teljesen abban a hitben ringatják magukat, hogy 8 évig ők lesznek, és totális uralmukkal megváltozthatják Magyarországot.Nem is lenne ezzel bajom, ha látnám az olyan változásokat amik igenis előre vinnék az országot."

Pont ez a bajom nekem is. Kaptak 2/3-od, hogy végre MEGCSINÁLHASSUK AZ IGAZÁN FONTOS STRUTURÁLIS ÁTALAKÍTÁSOKAT, amit 10-20 éve halogat majd minden ciklus.

Erre mit csinál a Fidesz a 2/3-ával? Ilyen reformokról még csak elképzelés szintjén sincs semmi, kizárólag az összes demokratikus intézményi garancia, ellensúly leépítése folyik és a teljes párturalom elérése minden szinten. Ultragáz.

Fideszes pártpolitikus (ÁSZ vezető) őrködik majd a Fideszes költségvetés felett, a Fideszes törvények alkotmányossági kontrollját Fideszes pártkatonák gyakorolják és a demokrácia felett is Fideszes pártkatona őrködik majd.

Ezt úgy hívják, hogy - a korábbihoz képest persze finomabb változatban, de - egypártrendszer.

Szomorú, hogy az elmúlt 20 év legnagyobb értéke csorbul éppen.

gyilkos fűegér 2010.06.30. 16:25:45

@ó jaj: Amikor népszavazásra engedtek nyilvánvalóan költségvetési tételeket (vizitdíj, kórházi napidíj) elvesztették minden tekintélyüket. Hogy ezt jogi csűréssel-csavarással még megpróbálták megmagyarázni, tulajdonképpen sokat már nem rontott a helyzetükön. Most annyi történik, hogy az AB "papíron" is úgy fog kinézni, ahogy tulajdonképpen pár éve már eddig is kinézett.
Véleményvezér: ez az AB, (meg pláne az ez utáni), mint a Fidesz-kormány ellensúlya? Ne nézzük már egymást hülyének...

bádogos 2010.06.30. 16:26:24

@ó jaj: Sajnos kénytelen vagyok egyetérteni. Hiába vagyok jobboldali, egyáltalán nem gondolom, hogy ez az ország jó irányba menne. Orbán most új lendülettel elindult Fico útján, pont amikor az már belebukott. De Viktorunk azt gondolja, hogy akár a számítógépes játékokon újrajátszható sztálingrádi csatát, neki majd sikerül megnyernie a meccset. Pedig ő is ugyanúgy fogja végezni.

Egy filmrendező mondta még a 70-es években (ha jól emlékszem): "Te, figyelted, hogy a filmben az 'elvtárs' szót mindig gúnyosan ejtették ki? Akkor ezek már megbuktak, csak még nem tudnak róla."
Ahogy figyelem, egyre több vonalas fideszes kezd magyarázkodni, hogy "izé, tulajdonképpen jó irányba mennek a dolgok, éppen csak az nem tetszik, hogy ..."
Nem akarom a filmrendezőt ismételni.

Platon 2010.07.01. 14:11:48

Nézzük a köztársasági elnöki posztot.

Hagyományosan úgy tartják a magyar köztársasági elnöi pozició gyenge, azonban vannak ezzel ellentétes hangok is. Pokol Béla egyenesen félprezidenciálisként írja le egy tanulmányában a magyar rendszert.

Talán ilyen messzire azért nem kellene elmenni, de tény hogy a Köztársasági elnöki pozició koránt sem olyan súlytalan, mint elsőre tűnik. Ezt éppen Sólyom László demonstrálta vilgágosan. Egy szakértő és kompetens személy kezében az elnök jogkörei komoly hatamat biztostítanak.

Mondok néhány példát hangsúlyozottan nem taxatíve.
Népszavazás kezdeményezési jog. Nagyon erős jogosítvány. Szinte bármilyen - népszavazásra bocsátható - népszerűtlen törvényt vagy intézkedést meg tud vele torpedózni.
Előzetes alktmánybírósági normakontrol. Ezzel élve hosszú időre parkoló pályára tehet bármilyen jogszabályt, még akkor is ha az AB esetleg később nem találja alkotmány ellenesnek.

Jelölési és kinevezési jogkörein keresztül komoly befolyása van az államhatalmi szervek vezetőinek kiválasztásában. Ugyanis a kinevezés nem automatikus. Ha az elnök alapos okkal arra következtet, hogy a kinevezés az államszervezet demokratikus működését súlyosan zavarná, vagy annak jogszabályi feltételei nem állnak fenn akkor egyszerűen megtagadhatja hogy kinevezze az adott jelöltet teszem azt a nemzeti bank élére. A jelölési jog erejét azthiszem nem kell bemutatnom, Sólyom László többször is élt vele, és úgy vélem összességében hasznára vált a dolog a magyar közéletnek.

etc, etc.

Véleményem szerint tehát a Köztársasági elnök, és az Alkotmánybíróság egyformán fontos fék, és ellensúly a magyar rendszerben.

Platon 2010.07.01. 14:11:59

@manipul:
Nézd ezek a fogalmak általánosítások, kulturkör, és társadalom függőek. Ráadásul az hogy egy adott szerv egy intézkedése esetleg az adott körben mondjuk liberálisnak minősül az ne jelenti azt hogy az általános gyakorlata is liberális lenne. Ráadásul személyenként is eltérhetnek a kategóriák.

Összefoglalva.
Ezek a kifejezések véleményt tükröznek. Adott kulturkörben azért némi szürke zónától eltekintve nagy átlagolva azért jól látható hogy milyen területeket takarnak ezek a kifejezések, ezért kulturkörön belül maradva jó információ tartalommal használhatóak. Persze bármikor neki lehet állni felboncolni, hogy hol vannak a határai a liberálisnak, vagy a konzervatívnak, de ennek információ tartalma zero, inkább csak a lényegről tereli el a hangsúlyt. Persze más a helyzet ha két különböző társadalom szülötte kommunikál. Ilyenkor ezen kitételek használata problémás lehet, hiszen ami II. József számára liberális politikai lépés volt az ma már konzervatívnak számít. Egyszóval ha helyén kezeled a dolgokat akkor ezek jól használható jelzők, partalan és unproduktív szőrszálhasogató módon - egyébként nem létező - éles határokat keresgélni a szürke zónában.

walter77 2010.07.01. 14:12:07

@manipul:

Tisztelt Manipul!

A demokratikus fék alatt a kormányzat politikai ellensúlyát értem. Normál esetben az ellenzéket. Az itt most nincs.

A probléma itt az, hogy az ilyen lépések, mint Schmitt megválasztása, az AB tagok 2/3-os delegálása egyszerűen már nem demokratikus, mert ezen intézményeknek nem az a funkciója, hogy az éppen hatalmon lévő kormány munkájához asszisztáljanak, hanem hogy védjék a Köztársaság és az alkotmány érdekeit, akár a kormány ellenében is. Emiatt kívánatos, hogy - optimális esetben - függetlenek legyenek a bírák és a köztársasági elnök is. Nem véletlen, hogy a bírói hatalmi ág nem tartozik egy pakliba a kormányzattal. Lehet azt mondani, hogy eddig sem voltak függetlenek, de ez nem tény hanem vélekedés, ami nagyon messze áll attól, hogy törvényben határozza meg a kormány, hogy ő kit delegál alkotmánybírónak.

A demokrácia deficite ez és nem pedig reform, vagy haladás és pláne nem a jó irány.

Ha nekem, mint egyszerű állampolgárnak csak az marad, hogy bízzak a kormányunk és a miniszterelnök jóindulatában, mert minden egyes intézmény, ami elviekben korlátozza a mindenhatóságát az ő kezükben van, akkor nagy baj van egy osrzágban.

A demokrácia választás, de hatalomelosztás is egyben. Megoszlik a különböző hatalmi ágak között. Ha olyan törvényi feltételeket teremtünk, hogy minden hatalmi ág a kormányon lévő párt irányítása alá kerül, akkor nagy baj van.

Platon 2010.07.01. 14:12:17

@sztd:

Az oktrojált és a történeti alkotmány egyik legfőbb különbsége éppen az az értékrend amit te hiányolsz.
A történeti alkotmányok általában nincsennek külön eljárási szabályokkal védve több külön törvényben jelennek meg, és éppen történelmi elfogadottságuk védi. Lásd Anglia. De. Történeti alkotmány vagy van vagy nincs. Semmilyen alkotmányozó nemzetgyűlés nem képes történelmi alkotmányt kreálni. Az ilyen aktusok az oktrojált alkotmányok tekintélyének növelésére valók, de csak akkor működnek, ha valami történelmi pillanathoz kapcsolódnak ami pedig megint nincsen. (Nem akarok megbántani senkit, de tény hogy a fidesz 2/3 győzelme önmagában maximum lábjegyzet a történelemben.)

Szóval marad az oktorjált alkotmány. Amit éppen azért védenek az eljárási szabályok, hogy ne legyenek a napi politika önkényének kiszolgáltatva. Tény hogy a Fidesz felhatalmazást kapott az alkotmányozásra, értelmezésem szerint azonban ez a jogosítvány paradox módon csak mai alkotmányunk keretein belül értelmezhető, azaz az alkotmány szövege módosítható azonban a demokratikus liberális jogállam eszméje nem. Figyelem itt most legitimációról beszélek. Jogtechnikailag nagyon sok mindent megtehet a fidesz, akár egypártrendszerré is alakíthatja az országot teljesen legálisan (persze ehez elöbb az EU szerződéseket fel kéne mondani), viszont az ilyen intézkedések nyilvánvalóan illegitimek.

A szent korona tan a múlt. Egy hagyomány, egy értékrend nem attól lesz minta és az önkéntes jogkövetés alapja, hogy beleírjuk az alkotmányba, hanem attól hogy él, elfogadott, és követik. A Szent Korona tan nyilvánvalóan nem ilyen így ilyen célra sem alkalmas.

KóserKároly 2010.07.02. 13:46:56

Akik hangosan üvöltenek a pártemberek megválasztása miatt, annak nem tűnik fel, hogy

1. 2005-ben az MSZP Szili Katalint jelölte köztársasági elnöknek?

2. A fideszes ÁSZ elnök mellé megválasztottak egy MSZP-s alelnököt is (W. Tihamér)?

3. A Fidesz által alkotmánybírónak jelölt Bihari Mihály 1994-ben az MSZP támogatásával szerzett egyéni országgyűlési képviselői mandátumot?

Avatar 2010.07.02. 15:35:24

@KóserKároly:
1, De, feltűnt. Neked az feltűnt, hogy az MSZP koalíciós társa nem is volt hajlandó megszavazni? A Fidesz koalíciós társának ez nem jelentett problémát.

2, De feltűnt. De ettől még nem lett Domonkos alkalmasabb. Inkább a 70-30 elv megnyilvánulását látjuk ebben, meg azt, hogy Warvasovszky-t ki akarták mozdítani fehérvári pozícióiból.

3, 94-ben a Fidesz pedig liberális, antikommunista, antiklerikális párt volt, a Liberális Internacionálé tagja, melynek egyik alnöke Orbán Viktor volt. Rég volt, ma már nem releváns információ... :)

aszekelyek 2010.07.04. 15:14:37

@Avatar: Érdekes, fleto azt állítja, hogy liberális programjuk van:D a szocik és a koalíciós névleg ellenzékbe mondott partnere pedig egyáltalán nem zavartatta magát amiért mulasztásban voltak két minusz alkotmánybíróval. NYilván nekik ez így felelt meg. Plusz Ász elnök se volt. No de ők, mint tudjuk, végül kiderült neoliberálisokká avanzsáltak, neokon szövetségessel és az nem az AB sara. Éppenséggel nem követelték, hogy a kisebbségben kormányzó mszp -névleg, pedig ellenzékként dolguk lett volna, azonnal tegyen eleget ezeknek a mulasztásoknak és tartsa be alkotmányos kötelezettségeit. Ahhoz, hogy valaki visszaéljen a hatalommal, ami épp nála van,-ebül szezetten- nem kell párttagot jelölni.Az szdsz pedig nem vállalta fel, hogy nem akarja szilit. Sunyin a mosdóban maradtak amíg a szavazás zajlott. Mindenben ilyen móccerekkel működött az a kiszavazott koalíciós zsarolópárt. Mindkettő. Éppen ezért nem probléma, addig, az, hogy párt tagja-e az elnök, ameddig jól végzi a dolgát. Kapaszkodni körömszakadtáig egy erősen hiányos és IDEIGLENES! alkotmányba pedig nem valami dicső dolog.Az a koala azért bukott ekkorát, mert az ő liberalizmusuk, a szó eredeti és nemesebb értelmében volt régen és igaz sem volt.

Platon 2010.07.05. 10:39:58

@aszekelyek:
Szerintem elöbb olvasd el az alkotmányunkat. Esetleg pár fontosabb AB határozatot is tegyél mellé. Nem szép dolog látatlanba fikázni valamit. Szép kerek egész az, hiányosnak pedig pláne nem nevezhető. És bizony azért kell kapaszkodni bele, mert az egy nagyon szépen összerakott a gyakorlatban is jól működő valami, nem egy olyan tákolmány ami a fiukra jellemző.

No_Sol 2010.07.06. 16:41:44

Megnéztem a mai alkotmánybírók neveit, és erősen megkérdőjeleznék bármiféle egyöntetű "liberális" túlsúlyt.

Amennyiben a liberális pártkötődést jelent, én úgy tudom egyedül Holló András kötődik valamennyire az SZDSZ-hez...

Egyébként Paczolay nézete leginkább pozitivista, Lenkovics meg leginkább erősen kollektivista-antiglob-zöld irányba megy el (pl. tulajdonfelfogás)

Trócsányi pedig inkább tűnik a jobboldal emberének, leendő párizsi nagykövetként is hírbe hozták hetivalasz.hu/reflektor/terfoglalas-30098

Tehát "liberális" túlsúlyt nem igazán látni, és külföldön sincs mindenhol.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása