Ki az az őrült, aki olyan munkahelyet választana magának, ahol öt évre visszamenőleg visszavehetik a fizetését? Legfeljebb az, aki sehová nem kell, vagy aki egyébként is a Párt eltartottja. (Fotó: Segesvári Csaba / delmagyar.hu)
Amint arról az Index tegnap beszámolt, ha hétfőn is megszavazza a parlament a Lázár János-féle alkotmánymódosítást, akkor ezentúl gyakorlatilag bármilyen állami juttatást akár 99%-os adóval lehetne sújtani, magyarán vissza lehetne venni – öt évre visszamenőleg!
Mindez nem csak hihetetlenül abszurd, de elképesztően veszélyes is.
Slendriánság?
Nem gondoljuk, hogy Lázár János célja a gyes vagy a családi pótlék visszamenőleges megadóztatása volna. Az általa benyújtott indítvány szövege azonban erre is egyértelműen lehetőséget adna, ahogyan arra az Index által megszólaltatott szakértők rámutattak, hiszen a módosító javaslat „jövedelemről” beszél általánosságban, nem pedig végkielégítésről. Ha jóindulatúak akarunk lenni, akkor nem tételezünk fel hátsó szándékot a kormány részéről: ebben az esetben „csak” slendriánságról, rosszul előkészített munkáról lehet szó. Ahhoz hasonlóan, mint amikor a korábbi javaslat nem csak a BKV-tól tízmilliós végkielégítést lehúzó szocialista szerencselovagokat, hanem a sok évtizednyi iskolaigazgatói munka után nyugdíjba vonuló tisztességes pedagógusokat is sújtotta volna, úgymond szándékolatlan következményként.
[3]2. §
Az Alkotmány 70/I. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:„(2) A közterhek viselésére szóló forrásokból, valamint az állami vagyonnal gazdálkodó, illetve az állam többségi tulajdonában vagy irányítása alatt álló szervezetek részéről juttatott jövedelemre, az adott adóévet megelőző ötödik adóévtől kezdődően, törvény a jövedelem mértékét el nem érő kötelezettséget állapíthat meg.”
Akár legyinthetnénk is a dolognak erre a részére, ha mostanra nem vált volna bevett gyakorlattá a rosszul előkészített indítványokkal való törvényalkotás és alkotmánymódosítás. Ez pedig azt mutatja, hogy a Fidesz nem tudja és nem is akarja egyelőre megfelelően működtetni a magyar államigazgatást. Nem tudja, hiszen rendre hibás, támadható és nem megfelelően átgondolt törvényjavaslatokkal jönnek elő. És nem is akarja, mert ezek közül nagyon sok egyéni képviselői indítványként jelenik meg, elkerülendő azt, hogy átmenjenek a hagyományos minisztériumi előkészítési folyamat kapcsán előírt egyeztetési fórumokon, állami szűrőkön.
Nem vitás, a Fidesz valóban egy szétzilált, katasztrofális állapotban lévő államigazgatást vett át. Ám fél évvel a kormányalakítás után kimondhatjuk, hogy egyelőre nem sokat tudott kezdeni a problémával. De ez még csak a kisebbik rossz.
Pénzbehajtás?
A nagyobbik baj az, hogy Lázár János javaslatából egyértelműen arra következtethetünk, hogy a Fidesz gyakorlattá kívánja tenni a visszamenőleges adókivetést. Először arról volt szó, hogy ez csak a végkielégítésekre fog vonatkozni, az új javaslatból viszont látjuk, hogy ez bizony a fizetésekre is igaz lesz (továbbra is tegyük fel, hogy a családi pótlékra mondjuk nem). De hol van a megállás ebben a logikában? Miért nem vetnek ki visszamenőleg adót például minden állami beszállítóra? Hiszen ők is állami pénzt hasznosítanak. És egyáltalán: miért nem vetnek ki visszamenőleg adót mondjuk mindenkire? A válságadók ideiglenességéről szóló ígéretek szemrebbenés nélküli visszavonása is azt mutatja, hogy pusztán azért, mert a kormány most is váltig állítja, hogy ennyi volt és nem lesz több visszamenőleges adóztatás, ez nem szabad, hogy bárkit is megnyugtasson.
"A lapunknak névvel nyilatkozó két alkotmányjogász és neve elhallgatását kérő három adószakértő megerősítette, hogy az alkotmánymódosítást jogilag nem lehet másképpen értelmezni.
Szabó Máté Dániel, az Eötvös Károly Intézet munkatársa, alkotmányjogi szakértő szerint az alkotmánymódosítás lehetővé teszi az állam számára, hogy bármilyen közpénzekből folyósított juttatást visszavegyen, öt évre visszamenőleg. Szabó kérdésünkre megerősítette, hogy a szöveg alapján elvben ez lehet nyugdíj, családi pótlék, vagy állami tulajdonú vállalattól kapott fizetés is. "Ebben tényleg minden benne van" – fogalmazott.
Az ELTE jogi karán alkotmányjogot oktató Somody Bernadette is azt mondta az Indexnek, hogy "tény, hogy ez nagyon széles kör", amit különadóval lehet sújtani. "Nem következik belőle, hogy ez kizárólag a végkielégítésekre vonatkozna" - tette hozzá."
Természetesen nem gondoljuk, hogy széles tömegeknek az elmúlt öt évben kifizetett nyugdíja vagy családi pótléka veszélyben lenne – de az állami szféra egyes szegmenseiben dolgozók fizetéséről ezt már nem mernénk állítani.
Mert miről is van szó? Vegyünk egy példát! XY nem pedagógus, nem orvos, hanem egy állami vállalatnál tisztességes húsz évet lehúzó középvezető. XY ezért mondjuk 15 millió forintot keresett az elmúlt öt évben. XY viszont rossz helyen dolgozott: olyan helyen, amit az MSZP korábban kifizetőhelynek használt. A jelenlegi kormány szerint ott mindenki tolvaj, ezért aztán aki legalább Z milliót keresett az adott szektorban évente, megérdemel egy kis pluszadót. A közvéleményt felkorbácsolni nem lesz nehéz, a törvényt majd megírja valamelyik lázárjános, a miniszterelnök meg majd elmondja, hogy ez a valódi, arányos közteherviselés.
XY-nak pedig be kellene fizetnie az 5 év jövedelmére kivetett adót egyetlen év alatt. Mi van, ha felélte? Mi van, ha elköltötte nyaralásra? Mi van, ha gyerekének vett rajta lakást? Vagy mi van, ha ott van a bankszámláján és most egyszerűen elviszik? Lesz bármi, amit XY ne tenne meg az ő új kormányának, csak hogy ne vonatkozzon rá az adó?
Mi lesz ebből?
Tegyük fel a kérdést: mégis ki fog ezután az állami szektorban dolgozni? Ki az az őrült, aki egy olyan munkahelyet választana magának, ahol a munkáltatónak, a magyar államnak joga van öt évre visszamenőleg visszavennie még a fizetést is? Legfeljebb az, aki tudása és képességei alapján sehová máshova nem kell, vagy aki egyébként is a Párt eltartottja, és ezért biztonságban érezheti magát.
Ha korábban arról beszéltünk, hogy a Fidesz szétzilált államigazgatást örökölt, akkor most elmondhatjuk, hogy a visszamenőleges adó bevezetése esetén jó esély van a teljes leépülésre. És szerencsénk van, ha csak az államigazgatásra vonatkozik mindez.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!
Az utolsó 100 komment: