Véleményvezér

vv

Mint az MSZP: Újabb probléma? Újabb adót!

2012.01.31. I 5 komment I Címkék: budapest mszp fidesz allam

dugo1.jpg10 ezer forintos útdíj? Nem a kiadások csökkentésében gondolkoznak, hanem egy fenntarthatatlan rendszer toldozásában-foldozásában, a hiányt pedig újabb adókkal próbálják meg kezelni. (Fotó: Index)

Nyilvánosságra került az a több fideszes fővárosi politikus által aláírt javaslatcsomag, mely többek között tartalmazza, hogy a főváros havi 10 ezer forintos úthasználati díjat szedhetne minden közigazgatási határon belül közlekedő gépjármű után. Az ebből várt 32 milliárd forintos bevétellel a budapesti tömegközlekedés finanszírozásában keletkezett óriási lyukat tömködnék be.

Ez a javaslat kvintesszenciája lehetne annak a politikának, ami miatt a magyar választók 2010-ben a baloldaltól tömegesen a Fideszhez menekültek.

Ajánlott írásunk: A kalauz elkapja a görögöket és a magyarokat is?


Minden problémára új adót!

Egy pillanatra most lépjünk át azon, hogy bár a javaslatot többek között Tarlós István és Rogán Antal jegyzik, annak nyilvánosságra kerülése után mindketten elhatárolódtak tőle, mintha nem is hallottak volna róla. Nyilván ez sok mindent elárul egyrészt a Fideszen belüli viszonyokról és konfliktusokról, másrészt arról is, hogy vezető politikusok mennyit tudnak arról, hogy a nevükben miféle javaslatokat terjesztenek elő.

Ennél ugyanis sokkal érdekesebb a javaslat tartalma, miszerint az autósoknak havi 10 ezer forinttal kellene hozzájárulniuk a BKV csődjének elkerüléséhez. Mi ezzel a probléma? Egyrészt az, hogy az újabb adóval sújtott autósok ismételten semmit nem kapnának terheikért cserébe. Másrészt, hogy a politika egy problémával szembesülve láthatóan megint nem a kiadások csökkentésében gondolkozik, hanem ugyanannak a fenntarthatatlan rendszernek a toldozásában-foldozásában, a hiányt pedig szokás szerint újabb adók kivetésével próbálja meg kezelni. Harmadrészt az is látványos, hogy ez az új adó mennyire nincsen átgondolva, hiszen a javaslatból kiderül, hogy a tízezer forint egy hasraütésszerű összeg, és semmiféle pontos számítás nem áll mögötte, hogy miért nem havi 8000 vagy 12000 forint.

Több kár, mint haszon?

De az átgondolatlanság azon is látszik, hogy a tervezet láthatóan nem is foglalkozik azzal, hogy egy ilyen új adó milyen hatással lenne a budapesti tömegközlekedésre. Annak hatására ugyanis nyílván sokan BKV-ra váltanának – de hogy az egyébként is túlzsúfolt és a metrók esetében lassan már életveszélyes tömegközlekedés hogyan tudná plusz sokezer utas igényeit kielégíteni, erre bizony nem gondoltak. És miközben az előterjesztés elismeri a javaslat igazságtalanságát, ami azonos díjjal sújtja az autóját alig használó külvárosi vezetőt és a városban keresztül-kasul furikázót, megoldással nem áll elő.

És az már csak hab a tortán, hogy miféle nehézségekbe ütközne a végrehajtás: hogyan lehetne pontosan követni, hogy ki fizette meg és ki nem az adót, hogy a papíralapú matrica milyen visszaélésekre adna lehetőséget, és hogy a rendőrségnek mekkora pluszkiadásba kerülne az ellenőrzés.

Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.


Mintha az MSZP-t látnánk

Ez a javaslat tökéletesen követi azt a fajta ötletelő, átgondolatlan és igazságtalan szocialista politikát, ami az elszálló kiadások miatt keletkező hiányokat mindig úgy próbálta betömni, hogy egyik pillanatról a másikra újabb és újabb adókat vetett ki, melyekkel ráadásul általában mindig ugyanazokat az embereket sújtották. A lényeg: csak nehogy a problémához kelljen nyúlni.

Olvasd el ezt is: A Fidesz állama: abszurd adóállam


A legtöbb ilyen javaslat persze már akkor is halva született, hiszen az ötletgazdák még azt sem voltak képesek kitalálni, hogy az új sarcokat hogyan lehetne beszedni, hát még azt, hogy a behajtás nem kerül-e többe, mint maga az így várt bevétel. Éppen ezért a Véleményvezér szerint nagy kár volna, ha a Fidesz fővárosi politikusai is ezt az utat választanák.

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!  

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg. 

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NagyLevin 2012.01.31. 10:27:58

A hivatkozott, útdíjas index-cikket 4793-an ajánlották eddig, ami azt engedi sejtetni, hogy a VV jól választott témát, másrészt újabb világos jelzése annak, hogy nem számíthat túl nagy népszerűségre, aki szerint, még ha jelenlegi formájában tévedés is, elvileg lehetne a dolognak létjogosultsága. Úgyhogy akkor neki is kezdenék, hogy megalapozzam ezt a széles körű népszerűtlenséget és dinamizáljam a vitát. Az, hogy az ötlet a hiány miatti kétségbeesett kapkodás terméke, nyilvánvaló. A VV és a Levegő Munkacsoport közleménye egyaránt nehezményezte, hogy a terv igazságtalan, mert nem foglalkozik azzal, ki mennyit autózik. Ennek így a levegőszennyezés mérséklését tekintve sincs túl sok teteje. Viszont az az automatizmus, hogy a költségvetési egyensúlyt úgy helyes helyreállítani, hogy megvágjuk a közkiadásokat, nem kevésbé átgondolatlan automatizmus annál, hogy a bevételi oldalon érjünk el javulást valamilyen adó kitalálásával/megemelésével. A döntéshozók különben igenis vonnak ki forrásokat olyan ágazatokból, ahonnan nem vagy messze nem így és messze nem ennyit kéne, és a magyarországi közszolgáltatások annyira nem kiváló minőségűek, hogy evidens volna, hogy kevesebb pénzt kell rájuk költeni (oktatás, egészségügy, vagy - hogy messzebbre ne menjünk - a szinte naponta ismétlődő példákból láthatóan is katasztrofális helyzetben lévő budapesti közösségi közlekedés -hirszerzo.hu/nyuzsi/2012/1/30/Egy_nagy_katasztrofa_kell_ide_2C7WO3). Az autósoknak tényleg hozzá kéne járulniuk ehhez a költséghez, mondom úgy, hogy nincs autóm, tudom, hogy nem valami nagy luxus, hogy sokak életét és munkáját nagyon megnehezítené, ha jelentősen korlátozniuk kéne az autóhasználatot. Arányos és igazságos úthasználati díj bevezetését mégis helyes ötletnek tartanám. "De nem így, Eusebio, de nem így"-idézte Esterházy a friss ÉS-ben szegény Knézy Jenőt, aki újfent fején találta a szöget. Az LMCS közleménye amúgy: www.levego.hu/hirek/2012/01/hasznalataranyos_legyen_a_budapesti_utdij.
Vári György, Magyar Narancs

Varró László 2012.01.31. 10:55:27

Nem értek egyet azzal a megközelitéssel, hogy az autósok „semmit nem kapnának ezért cserébe’’. Éppen forditva van: az autóhasználatnak nagyon jelentős negativ hatásai vannak (elsősorban a környezetszennyezés és a dugók), ráadásul az úthálózat túlnyomó részét közpénzekből tartják fenn, az autósok ingyen kapják, mig a BKV-től elvárnánk, hogy a tömegközlekedés bevételei finanszirozzák a villamospályákat és a többi infrastruktúrát. A globális jellegű külső hatásokat, mint az éghajlatváltozás és a geopolitikai kockázatok a jövedéki adó tisztességesen beépiti az árba, a lokálisakat, mint zajszennyezés vagy zsúfoltság azonban nem. Soha nem lesz praktikus opció annyi útkapacitást és hidat épiteni Solymár és a pesti beváros között, mint amennyien potenciálisan reggel 7 és 9 között autóval bejönnének,a legkorrektebb megoldás, ha árverésre bocsátjuk az út kapacitását, egy csúcsidei árazást lehetővé tevő elektronikus útdij rendszerrel, egy ilyennel maximálisan egyetértenék. Teljesen helyénvaló lenne ez az a pénzt a tömegközlekedésbe forgatni, feltéve, ha van egy hiteles terv arra, hogy a BKV nem feneketlen zsákként fogja elnyelni. A konkrét javaslattal az a gond, hogy ez nem ilyen: egy autótartási adóról van szó, aki csak kéthavonta egyszer, az éjszaka közepén viszi orvoshoz a gyereket, ugyanannyit fizet, mint aki minden reggel növeli a dugót a Hegyalja úton, miközben aki megveszi, annak egy újabb autóhasználat határköltsége már nulla, azzaz a dugó nem valószinű, hogy csökken. Hogy miért nem csúcsidőt árazó elektronikus rendszer a javaslat? Szerintem két oka lehet: egyrészt a Magyarországra sajnos jellemző közgazdasági műveletlenség (ebben az esetben mi a különbség az átlag és határköltséget növelő adók között), másrészt a tényleges megvalósitás nehézségei, figyelembe véve az eddig megfigyelhető nem teljesen lenyűgöző menedzsment képességeket – az autópályákon pontból pontba haladó közlekedés mellett bevezetni az elektronikus útdijat sokkal egyszerűbb, mint egy nagyváros hurkolt úthálózatában, a Szél Kálmán terv be is igérte, és azóta is várjuk. Az “alapvetően helyes kormányzati koncepció félreértve és rosszul végrehajtva” klub (alapitó az egykulcsos adó) újabb taggal bővült.

Lánczi Tamás 2012.01.31. 14:30:16

Nem értek egyet az előttem szólókkal. Először is tévedés, hogy az autósok nem járulnak hozzá az úthálózat fenntartásához, hiszen a benzinárba be van építve az útalap, amely – elvileg – épp ezt a célt szolgálja. Emellett fizet az autós regisztrációs díjat, átírási költséget, teljesítményadót, baleseti adót, jövedéki adót, forgalmi adót, ha autópályára téved, autópályadíjat. Remélem, nem hagytam ki semmit. Szerintem ez elég súlyos adóteher, ezért méltánytalannak és aránytalannak tartok egy újabb adófajtát. Ráadásul a fizessen a használó elv alapján elég gyorsan be tudom bizonyítani, hogy a gyalogosoknak és a biciklistáknak is matricát kell venni, ha ki akarnak lépni a házuk ajtaján. A közút, épp úgy, mint a közvilágítás, a közbiztonság olyan közjó, amelynek fenntartásához mindenkinek hozzá kell járulnia. Ezt az elvet csak valami még erősebb, még magasabb közérdek írhatná felül, már ha lenne ilyen.
Eggyel távolabbi megközelítésből: a motorizáció civilizációnk alapja. Gyorsan jutunk el egyik pontról a másikra és ez jó. Számos negatív következménye van, ahogy annak is, hogy húsz fokra fűtjük télen a házunkat, hat órán keresztül nézzük az Eurosporton, ahogy egy kaucsukdarab pattog Nadal és Djokovics között, hobbiállatot tartunk és zajos koncerteket, a világ túlsó feléről hozatunk banánt stb. Mindezt összefoglalóan úgy hívjuk, hogy életminőség, aminek az autózás szerves része. Lehet racionalizálni, környezetbaráttá tenni, de a legkülönfélébb módokon megsarcolni abból a megfontolásból kiindulva, hogy akinek autója van, annak pénze is van, értelmetlen.
Még távolabbról nézve ez pont annak a középosztálynak a további terhelése, amelyet a véleményvezér és az előttem szólók nagyon helyesesen megvédtek. A dugódíj elsősorban nekik fájna.
PS: ironikus, hogy erről pont egy olyan időszakban folytatunk vitát, amikor két éve drasztikusan csökken az egyébként rugalmatlannak tartott üzemanyag kereslet és a csökkenő forgalom miatt – egy két helytől eltekintve - kiválóan átjárható a város.

-dg- 2012.01.31. 19:53:34

nekem az volt az érzésem, tarlósék max. tesztelni-ijesztegetni akarnak ezzel a látványosan nem kidolgozott, ugyanakkor a mostani alapokból kiindulva egész biztosan látványosan kijátszható, és ezért is bukásra ítélt cuccal, most esetleg ők is beszopják. (egy használatarányos, rendesen ellenőrzött belvárosi dugódíjat szerintem minden további nélkül lehet támogatni, az mondjuk a poszt alapállításának igazságát mutatja, hogy erre egyik kormány/városvezetés sem volt képes az elmúlt x évben, és ugye a fővárosi fidesz frakció sem ezen dolgozott ellenzékben, most is csak talán-talán jön jövőre.)

az igazán riasztó, hogy a javaslatban is terjedelmes, de bőven nem teljes kockázati lista ellenére persze erre csapott le az ngm - mondjuk miért kellett betenni a javaslatok közé, ha a bkk utóbb nyilvánosságra is hozott aggályai, és egyébként számos egyéb ellenérv benne is van a levélben. konkrétan tripla olyan hosszú a cons lista, mint bármelyik másiknál. az előszűrésen el kellett volna vérezzen az ötlet. lehet, hogy tarlósék azt hitték, ekkora baromságot nem nyel be az ngm, és látva a járhatatlan megoldásokat, hajlik majd a fővárosnak amúgy is kedvesebb, de kormányzati intézkedést igénylő ipa-átcsoportosításra. és lehet, hogy meglepődtek, hogy ha éppen csak azt nem írják oda, hogy őrültség, ne csináld, akkor is a tutit választja a párt.

Madár István 2012.01.31. 21:17:37

A könnyen megúszós hozzászólás következik. Jó pár éve volt egy hasonló, átalánydíjas javaslata civil szervezeteknek a teljes magyar úthálózatra vonatkozóan. Akkor írtam erről egy véleményt, amit szerintem a mostani ötlet kapcsán tanulságos lehet újraolvasni:

www.portfolio.hu/premium/autopalyadij_es_uthasznalat_mire_jo_az_atalanydij_velemeny.78691.html

volt rá azért ellenvélemény is:
www.portfolio.hu/premium/uthasznalati_dij_a_levego_munkacsoport_reakcioja.78795.html

Szerintem ma a főváros sajátos gazdasági, földrajzi helyzetét ismerve a városhatártól érvényes dugódíj lenne megfontolandó, illetve esetleg az egészen szűk városmagra.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása