Sok fiatal kezdi elveszíteni a hitét abban, hogy bárki, bármelyik kormány képes lehet a mainál normálisabb világot teremteni Magyarországon.
Sokan emlékezhetnek még rá, hogy 2002-ben a Kossuth téren, a Testnevelési Főiskolán vagy éppen a Millenárison rendezett Fidesz-gyűlések tömegével vonzották még a gimnazistákat és a huszonéves egyetemistákat, főiskolásokat. 2011-re azonban a helyzet radikálisan megváltozott: az egykor Fiatal Demokraták Szövetségének nevezett párt már igencsak erőlködik, hogy meg tudja szólítani ezt a korosztályt.
Idősödő Demokraták Szövetsége
A vereséget követő nyolc évben a Fidesz részben biológiai szükségszerűségből, részben egy tudatos politikai stratégia részeként az idősebb korosztályok felé nyitott, eközben azonban egyre messzebb került a fiataloktól. Míg a ’90-es években magától értetődő volt, hogy a világra nyitott, iskolázott, vállalkozó szellemű fiatalok pártja a Fidesz, addig a 2006-os választásokra a 30 év alatti korosztályban már beérte, sőt egyes felmérések szerint meg is előzte az MSZP Orbán Viktor pártját. És bár a szocialisták időközben szétestek, a 2009-es EP-választás világosan megmutatta, hogy a mostani huszonéves generáció számára számottevő vonzerőt jelent a Jobbik, és kisebb részben az LMP is. Ha valaki például 2009-ben csakis internetes fórumok és kommentek alapján akart volna tájékozódni a magyar politikáról, azt hihette volna, hogy a Jobbik a Fidesszel teljesen egy kategóriában lévő párt.
Tavaly áprilisban pedig a Gallup felmérése szerint a Fidesz már a 65 év felettiek között érte el a legnagyobb népszerűséget, miközben a 30 év alattiak körében a legalacsonyabbat. És miközben 2002-ben a fideszes fiatalok számára Orbán Viktor egy valódi ikon volt, addig nyolc év múlva már a párt szervezetének utánpótlását jelentő ifjak, valamint maga a pártigazgató (!) is gúnyolódnak a leendő miniszterelnökön, aki nem ért a számítástechnikához, de "most már sokat léptünk előre, mert sms-t tud fogadni meg küldeni, és tudja, mi a fax és az e-mail közti különbség".
Nem lesz ez így jó
Mostanra a párt stratégái már kezdik kapizsgálni, hogy ez így nem lesz jó, és hogy egy egész generációt elveszíteni óriási luxus. A Fidesz éppen ezért hajlandó megtenni a kötelező lépéseket: úgy érzik például, kell valamit kezdeniük az új generációk egyik meghatározó csatornájával, a Facebookkal, ahol a Fidesz kormányzásával szembeni ellenérzések a leginkább elkezdték összekovácsolni az embereket.
Kétségtelen, hogy a kampányban ügyesen használta a párt a Facebookot, ahogyan az is, hogy Orbán Viktor ottani csoportját igen tehetségesen szerkesztik. Mindezek ellenére is nyilvánvaló, hogy óriási szakadék alakult ki a párt és a valaha biztosra vehető támogatói csoportja között, amit önmagában ügyes és innovatív technikai húzásokkal már nem lehet áthidalni.
A probléma ugyanis sokkal alapvetőbb: nem a technikában, hanem a gondolkozásban rejlik. Ezt egészen látványosan demonstrálta az, hogy a párt új Facebook-kampányát kivel próbálják eladni. Mert ki az, aki a Fidesz vezetése szerint képes megszólítani a mai fiatalokat, aki szólni tud a Facebook-generációhoz? Ki más, mint Deutsch Tamás! Nem tudjuk, hogy mi járhatott az ezt kiötlő kommunikációs stratégák fejében. Talán eszükbe jutott, hogy valamikor tényleg Deutsch volt a legfiatalabb a vezetésből (körülbelül húsz éve)? Vagy az, hogy neki őszül legkevésbé a haja? Bármi is adta a szikrát, a gondolat maga katasztrofális, és pontosan megmutatja, hogy mennyire nem érti ez a csapat a mai huszonévesek gondolatvilágát.
Nem a forma, a tartalom
Valószínűleg részben ennek tudható be, hogy miközben a második Orbán-kormány intézkedései eddig látványosan megkímélték az időseket és juttatásaikat, addig a magánnyugdíjpénztárak államosításakor vagy éppen a médiatörvény és a blogok esetleges szabályozása körüli vita kapcsán a kormány, úgy tűnik, szinte észre sem vette, hogy nagyon sok fiatalt elidegenít magától.
Ennél is fontosabb az a jelenség, hogy a Fidesz-kormány általános teljesítménye miatt sok fiatal kezdi elveszíteni a hitét abban, hogy bárki, bármelyik kormány képes lehet a mainál normálisabb világot teremteni Magyarországon. Erős a gyanúnk, hogy a közvélemény-kutatások szerint lassan lemorzsolódó, és a bizonytalanok táborát erősítő egykori Fidesz-szimpatizánsok egy meghatározó része a 30 év alattiak közül kerül ki. Mint ahogyan a Magyarországot az idén elhagyni készülő rekordszámú orvos döntő többsége is ehhez a korosztályhoz tartozik.
Végső soron teljesen mindegy, hogy ki jelenti be a legújabb Facebook-kampányt a kormány nevében. Még az is mellékes, hogy Orbán Viktor tudja-e, mi a különbség a fax és az e-mail között. A kérdés az: érti-e, hogy a nála fiatalabb generációk mennyire mást akarnak, mint azok, akiknek most meggyőződésből vagy taktikából játszik.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.