A Fidesz a választások előtti pillanatig úgy faraghatja a szabályokat, ahogyan az majd a pillanatnyi érdeküknek megfelel, és még csak épkézláb magyarázatot sem fognak rá adni. (Fotó: Nagy Attila/Index)
Hétfőn a parlament a választási eljárásról szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosítókat szavazott meg, köztük Vas Imre azon javaslatát, mely szerint a kampányidőszakban a pártok nem hirdethetnek kereskedelmi médiumokban, internetes hírportálokon, körzeti és helyi médiaszolgáltatóknál, illetve a mozikban sem. A javaslatnak semmilyen ésszerű, nyilvánosan felvállalható, közjót szolgáló magyarázata nincsen. Persze lehet, hogy nem is az ilyen okok között kellene keresni a javaslat mögött meghúzódó valódi motivációkat.
Ajánlott írásunk: Matolcsy úr, mondjon már le!
Orbán és Bajnai mindenütt
Vegyük sorra. Egy: esztétikai és etikai érvekkel biztosan nem lehet egy ilyen javaslatot indokolni, hiszen a kampány sem szebb, sem olcsóbb, sem tisztességesebb nem lesz attól, ha a kereskedelmi médiumokat és az internetes hírportálokat csak úgy kizárjuk a kampányból. Sőt valószínűsíthetjük, hogy ha a politikai kampány helyszíneit korlátozzuk, azzal csak a közterületeinket fogjuk túlszennyezni politikával: készüljön mindenki, hogy úton-útfélen Orbán Viktor vagy Bajnai Gordon fog ránk mosolyogni az óriásplakátokról. Nem gondoljuk, hogy erre szükség lenne és hogy ennek bárki örülne.
Kettő: nem lehet indokolni társadalompolitikai okokkal sem ezt a módosítót, hiszen bizonyos társadalmi csoportokat sokkal nehezebb lesz elérni a politikai hirdetésekkel és ezáltal szavazásra buzdítani, ami teljesen ésszerűtlen és szembemegy a demokrácia logikájával.
Három: azzal, hogy a hirdetési piacon a választási eljárásról szóló törvény korlátozza a versenyt a kampányidőszakban, csupán egy dolgot lehet biztosítani, mégpedig azt, hogy a megmaradt felületeken jóval drágábbak legyenek a hirdetések.
Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.
Van magyarázat
Amikor a Fidesz a semmiből, mindenféle előzetes egyeztetés vagy szakmai indokok nélkül bevezet egy ilyen változtatást, mely teljesen nyilvánvalóan minden racionalitással szembemegy, sajnos nem tudunk mást tenni, mint hogy elővesszük a piszkos fantáziánkat.
Hogy a politikai hirdetések piacának korlátozásával felveri a hirdetések árait, azt a Fidesz is jól tudja. Ezért valószínűsíthetjük, hogy nekik ez valami miatt nem fog annyira fájni, mint talán más politikai pártoknak. Nem is beszélve arról, hogy miért pont a kereskedelmi médiumok és az online portálok maradnak ki, amikor tudjuk, hogy négyévente meglehetősen szép pluszbevételre tudnak szert tenni. Talán csak nem azért, mert a Fidesznek és hátországának a média ezen szegmenseiben nincsenek, vagy jóval kevésbé vannak közvetlen érdekeltségei? Csak nem azért, mert így azokat a területeket viszont, ahol vannak, kell majd kényszerből a többi pártnak is jól megszórnia hirdetésekkel?
Olvasd el ezt is: Bajnai gyors öngólja
Bármi megtörténhet
Az esetből két következtetés adódik. Az egyik természetesen az, hogy ez a módosító mindenkinek nagyon bűzlik. A másik, hogy sajnos fel kell készülnünk rá, hogy még a 2014-es választások előtti legutolsó pillanatban is bármi megtörténhet: a Fidesz úgy faraghatja tovább a szabályokat, ahogyan az majd a pillanatnyi érdeküknek megfelel, és még csak épkézláb magyarázatot sem fognak rá adni.
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.