Véleményvezér

vv

Őrült terv: Orbán így nyerne 2014-ben

2012.11.22. I 2 komment I Címkék: fidesz eu mnb orban matolcsy voks14

ovmgy.jpgAzért a sok megszorítás, hogy kikerüljünk a túlzottdeficit-eljárás alól és így megszűnjön az EU gazdaságpolitikai kontrollja. Hogy a választások előtti hónapokban az MNB segítségével el lehessen kezdeni az esztelen pénzszórást. (Fotó: Beliczay László/MTI)

A parlament elfogadta a 2013. évi költségvetés újabb nagyszabású módosítását, két hónapon belül immár a harmadikat. Az állandó változtatgatás, és ezzel a megszorítások címlapon tartása természetesen rengeteget árt a kormánynak. Orbán Viktor azonban ennek ellenére felvállalta ezt a vesszőfutást. Mégpedig azért, mert valami sokkal fontosabb lebeg a szeme előtt. Ezekben a hónapokban dől el ugyanis, hogy marad-e egyáltalán esélye választást nyerni 2014-ben.

Ajánlott írásunk: Matolcsy úr, mondjon le!

Miért akarják leszorítani a hiányt?

A magyar gazdaság mélyrepülése tovább folytatódik. Bár a kormányfő és gazdasági minisztere növekedésről és elrugaszkodásról álmodtak, 2012-ben mély recesszió, 2013-ban pedig jó esetben is csak stagnálás várható. Mindeközben a kormány folyamatosan megszorít, ezzel pedig a növekedésnek még az esélyét is elfelejthetjük. Sőt, alig pár héttel az ún. Matolcsy 2.0 csomag után bevezetnek egy harmadik megszorítócsomagot is, pusztán azért, hogy a 2014-ben (!) várható költségvetési hiány 3% alatt maradjon.

A 3%-os hiánynak azonban nem gazdasági jelentősége van, hanem politikai. Az azonban óriási. Ha ugyanis a kormány meg tudja győzni az Európai Unió döntéshozóit arról, hogy tartósan ezen szint alá képes szorítani a költségvetési hiányt, akkor Magyarország kikerülhet az ún. túlzottdeficit-eljárás alól. Ha pedig ez megtörténne, akkor az Unió elveszítené egyetlen eszközét arra, hogy rövid távon beleszóljon a magyar gazdaságpolitikába.

Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.

A legőrültebb unortodoxia jöhet

Ameddig azonban eljárás alatt vagyunk, addig folyamatosan fenyegethetik a magyar kormányt az uniós pénzek folyósításának felfüggesztésével. Mondanunk sem kell, hogy ez egy borzasztó erős politikai fegyver. Az a kormány, akivel szemben ezt meglépik, egészen biztosan jelentős népszerűségvesztéssel számolhat.

Abban természetesen igaza van a magyar kormánynak, hogy az uniós pénzek felfüggesztésével kapcsolatos esetleges döntés jelentős részben politikai motivációkból történne. Ha úgy tetszik, válasz lenne Budapest finoman szólva sem kooperatív magatartására. Maga a túlzottdeficit-eljárás tehát igazából nem más, mint egy olyan fegyver a Bizottság kezében, amelynek segítségével együttműködésre lehet kényszeríteni az Orbán-kormányt. Mivel azonban ez az Európai Unió, és nem a magyar parlament, ezért ha megszűnik a jogalap a szóban forgó adu kijátszására, azaz ha Magyarország kikerül a túlzottdeficit-eljárás alól, akkor az Unió nem fogja korábbi jogelveit feladni és új eszközöket kreálni pusztán azért, hogy hazánkon elverje a port.

Ha tehát az Orbán-kormány képes kikerülni az eljárás alól, akkor megszűnik az Unió kontrollja a magyar gazdaságpolitika felett. És ez pontosan az, amire Orbán Viktornak égető szüksége lenne a következő egy évben. Ugyanis addigra a NER-be már megfelelően integrált Magyar Nemzeti Bank segítségével számos olyan „unortodox", de mondhatjuk úgy is, őrült gazdaságpolitikai intézkedés is végrehajtható lenne, amelyek néhány hónap erejéig javítják a szavazók, de különösen a nyugdíjasok közérzetét. Ez pedig lehetővé tenné, hogy a kormány egy rövid időszakra, éppen a választások előtt gazdaságpolitikai áttörést ünnepelhessen.

Olvasd el ezt is: Bajnainak is csúnyán betett az LMP

Fenn kell tartani az illúziót

Kis szerencsével akár fenn is lehet tartani a megfelelő illúziót. Ellenkező esetben viszont maradna a szembenézés azzal a lecsúszással és kilátástalansággal, amellyel ez a kormány megajándékozta hazánkat. Nem csoda, hogy hirtelen ennyire fontos lett az EU-nak való megfelelés.

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Baksa Roland 2012.11.22. 12:07:46

Egyetértek VV-vel. Csak néhány adalékkal szeretném továbbgondolni a történetet.

A túlzottdef. eljárás alól 2013 májusában v júniusában kerülhetne ki Magyarország. Mostani tudásunk szerint a most meghozott intézkedések elvileg elegendők a hiány 3 százalék alatt tartásához, a strukturális egyenlegjavulás elvárt mértékét is teljesítené a kormány, azonban az intézkedések (adó adó hátán) fenntarthatóságába ha akar, bele tud kötni az EU. Azt nem látom még, hogy mennyire erőltetett ebbe belekötni.

Van azonban még egy bökkenő: nagyon úgy tűnik, hogy jövő tavasszal a telekomadót az Európai Bíróság elkaszálja. Az uszkve 200 mrd forint, a GDP 0,7 százaléka. A 2,7 százalékra belőtt - és nagy kockázatokkal övezett (ld önk adósság átvétele, oskolák, kórházak átvétele után feszes gazdálkodást képes-e kikényszeríteni a központ) - jövő évi hiány simán 3 fölé ugrana. A túlzottdef eljárás alól így kikerülni esélytelen. Illetve mégis: hoznak még egy új adót akkor gyorsan, épp 200 mrd forint értékben, aztán majd két év múlva a bíróság arról mondja ki, hogy közösségi jogot sért, de addigra már túl leszünk a választási osztogatáson és a választásokon is.

Ja, közben ugye emberek fognak tízezrével utcára kerülni, meg vállalkozások ezrei húzzák le a rolót, fiatalok tízezrei vándorolnak ki, a beruházások folytatják mélyrepülésüket, a pontenciális növekedésünk pedig potenciális süllyedésbe megy át.

Madár István 2012.11.23. 08:31:07

Nehéz helyzetbe kerülhet az EU is. Egy választás előtt kiengedni Magyarországot az EDP alól a múltbeli tapasztalatok szerint elég nagy naivitásra vallana. Sőt, a kiigazítási szerkezet miatt lenne oka minket bent tartani, de ez elég nehezen artikulálható, ha mondjuk van három (2012-13-14) 3% alatti előrejelzése.

Érdekes ugyanakkor, hogy a kormány politikailag miért tartja ennyire fontosnak a kikerülést. A kohéziós pénzek felfüggesztése már inkább csak a választások után fájna. Az általam ismert szakértők mindegyike a választási kiköltekezési szándékra tippel, ahogy a VV is.





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása