Fontos üzenet lett volna, ha a jelentős törvények közül legalább néhányat rögtön benyújtanak. (Fotó: Huszti István/Index)
Régóta teljesen nyilvánvaló, hogy az új kormányt a Fidesz fogja megalakítani. A párt számos alkalommal kifejezésre is juttatta, hogy komolyan készülnek a kormányzásra, és rögtön jelentős változásokat vezetnek majd be.
Az új Fidesz-többség hétfőn benyújtott első törvényjavaslataiból annyit leszűrhetünk, hogy ez nem (volt) igaz.
A Fidesz által az új országgyűlés megalakulása utáni első napon (2010.05.17.) benyújtott törvényjavaslatok
A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról
Az országgyűlési képviselők választásáról
A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvénynek, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvénynek a tankötelezettség teljesítésével összefüggő módosításáról
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról
A közterületi parkolás jogi feltételeinek megteremtése érdekében a helyi önkormányzatokról szóló 1990. LXV. törvény módosításáról
A közterületi parkolás jogi feltételeinek megteremtése érdekében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, valamint a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény módosításáról
A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény módosításáról
A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról
Nézzük a fontosabb törvényjavaslatokat!
Kettős állampolgárság Múltkori véleményünkhöz annyit tennénk hozzá, hogy bár a kettős állampolgárság fontos, időzítése szerencsétlen. Már most sikerült kampánytémává tenni a kettős állampolgárság kérdését Szlovákiában, ami a felvidéki magyar pártokat nehéz helyzetbe hozhatja a júniusi választásokon, a szlovák szélsőségesek esélyeit viszont valószínűleg növeli. Pedig ez a törvény ugyanilyen jó lett volna a szlovák választások után is.
Kisebb parlament Szögezzük le: a parlament nagyságának kérdése populista kérdés. Kiadási szempontból egy Magyarország nagyságú országnak nem tétel, hogy 198 vagy 386 képviselőt tart el. Egy parlament akkor is lehet hatékony, ha sokan nyomogatják a gombokat, és akkor is lehet egy színház, ha 200-nál is kevesebben teszik ugyanezt.
Azt viszont világosan látni lehet, hogy ciklusról-ciklusra egyre csökken a képviselők kapcsolata egyéni választókerületükkel, és ezzel együtt persze a választókkal is. Ez egy rossz tendencia, így biztos, hogy nem az lenne a jó irány, ha még kevesebb egyéni választókerület lenne az országban.
Kevesebb minisztérium A közigazgatás talán legfontosabb eleme az állandóság. Úgy látszik, ezt egyetlen magyar politikai párt sem akarja megérteni. Minden kormány legalább kétszer átnevezi minisztériumait, összevonja őket majd újra kis részekre szabdalja. A köztisztségviselők hónapokig azt sem tudják, ki a főnökük, melyik minisztériumban dolgoznak és mi a dolguk. Ez egészen biztosan nem segíti a hatékony állami munkát. A jobb közigazgatás alapja nem a kevesebb minisztériumban és az egyes minisztériumok más elnevezésében található.
Hasonlóképpen, visszaállíthatjuk a közigazgatási államtitkár posztját, de nem ettől lesz politikamentes az államigazgatás. A politika és a közigazgatás elválasztása ugyanis nem jogi kérdés elsősorban, hanem a politikai gyakorlaté. Kivácsian várjuk, hogy az új minisztériumok közigazgatási államtitkárai mennyire lesznek szakmai emberek!
Három csapás A baloldali sajtó tele van a büntetőjog szigorításának szakmai megalapozatlanságáról szóló cikkekkel. Megfeledkeznek közben arról, hogy a büntetőjog nem csak a bűnözőkről szól. Valóban lehet, hogy a szigorúbb büntetés nem tartja feltétlenül vissza a bűnözőket, a hosszú börtön pedig rossz az elítélt lelkivilágának. Azonban legalább ugyanilyen fontos szempont, hogy az országban élő törvénytisztelő állampolgárok azt tartják igazságosnak, ha a visszaeső bűnözőket nagyon keményen megbüntetik. Ezért üdvözöljük a három csapást!
Ez bizony kevés
Vannak még egyéb törvények is - iskoláért családi pótlékot, egyházi ingatlanok rendezése, tanárok bántalmazóinak szigorú büntetése stb. -, melyek szintén üdvözlendőek. Csak éppen mindez kevés.
Teljesen hiányoznak a tervezetek közül ugyanis a beígért komoly gazdasági reformok, az adócsökkentés, az állami segélyrendszer átalakítása vagy az üzletbarátabb állam felé való elmozdulás. Pedig a Fidesznek rengeteg ideje volt ezek előkészítésére. Fontos üzenet és jó entrée lett volna, ha a jelentős törvények közül legalább néhányat rögtön benyújtanak.
Ezeknek a hiányában Fidesz-többség első napi teljesítménye legjobb esetben is egy gyenge közepest érdemel.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-oldalához!
Kapcsolódó írások:
Öt ígéretet máris teljesíthetnek (Index)
Egyfordulós választást akar a Fidesz (origo)
Új irány 2010: fideszes törvényjavaslatok (Vastagbőr)
Az utolsó 100 komment: