Véleményvezér

vv

A szakpolitika ideje

2010.06.10. I 73 komment I Címkék: fidesz különvélemény kormanyprogram

"Oszlassunk el egy tévhitet! Az állam méretének, a közszolgálati béreknek a csökkentése nem a minisztériumi, önkormányzati 'léhűtők' ügye. Hanem a tanároké, orvosoké, rendőröké stb. A fűnyíró itt nem megy."

Vendégszerzőnk, Holtzer Péter írása

A Véleményvezér blog Különvélemény néven új rovatot indít, melyben eseti jelleggel vendégszerzőktől jelennek meg írások. Csakis olyanok, melyek megítélésünk szerint felülmúlják blogunk színvonalát.

Megszületett a nagy mű, még ha szemlátomást fejvesztett kapkodásban, nyomás alatt, és a B-tervet előhúzva is. Homlokterében elsősorban adóváltozások állnak, az elmúlt jónéhány évben számos elemző által jelzett helyes irányokban elindulva, még ha a nagyságrend nem is akkora, legalábbis most elsőre, a 2010-es realitások keretei között. Egyes intézkedések hatékonyságáról, foglalkoztatásra és növekedésre kifejtett hatásáról persze lehet vitatkozni (pl. társasági adó vs. járulékteher csökkentése), és bizonyára fognak is sokat. És persze, ha nem is csontvázak, de bombák maradtak számosan, pl. a közlekedési nagyvállalatok konszolidációja most nem fért bele, pedig ezeket sem lehet halogatni sokáig, mert egy hatalmas pénznyelő az egész.

Az első „örömtüzek” után azonban a kétségek két fő ponton jelentkezhetnek, amelyek összefüggenek, és arra mutatnak rá, hogy ez eddig a "feltétlenül szükséges, de távolról sem elégséges"-kategória. Az első az, hogy a munkahelyteremtés legelső lépéseit imígyen az adórendszerben megtevő kormány valójában hogyan fogja a megvalósulást segíteni, hogyan lesz egymillió új munkahely. Az állam kiszorító hatásának egyidejű mérséklése (a közszféra méretének csökkentése) elméletileg ezen szintén segíthet, hiszen akár jól képzett szakemberek is szabadulhatnak fel a beruházások számára, de ez sem megy magától. Merjük remélni, hogy a közigazgatás racionalizálása menni fog, és hogy legalább ott vannak már megvalósításra váró, jól átgondolt lépések. Ez nagyon sokat fog jelenteni.

Oszlassunk azonban el egy tévhitet! Az állam méretének, a közszolgálati béreknek a csökkentése nem a minisztériumi, önkormányzati „léhűtők” ügye. Hanem a tanároké, orvosoké, rendőröké stb. A fűnyíró itt nem megy. Közoktatásunk és egészségügyünk romokban, amiből nem feltétlenül az következik, hogy többet kell rá költeni. De hogy alapjaiban kell máshogy működnie, az biztos – és ehhez kell rendelni az újszerű költségvetést, az is tuti.

Kicsit félő, hogy ismét előreszaladunk a vágással, miközben talán ezek a politikák sincsenek még száz százalékig kidolgozva. Hogy mitől is képzünk a jövőben kevesebb funkcionális analfabétát és több alkalmazható, képzett munkaerőt, vagy hogy mi lesz a falusi kisiskolákkal. Továbbá, hogy mitől nem dől össze a megyei kórház, milyen eséllyel éli túl a beteg a magyar egészségüggyel való konfrontációt, valamint mi állítja meg az orvosok elvándorlását és a jobbmódú polgárok menekülését a privát szolgáltatókhoz.

Csendben jelzem, hogy a nagy bejelentésekkel egy napon arról is döntött az Országgyűlés, hogy csökken az önkormányzati képviselők száma. Aminek számos üzenete van, például az is, hogy – egyelőre – nem esik szó a valódi önkormányzati reformról, a testületek számának masszív csökkentéséről, az egész rendszer átszervezéséről, racionalizálásáról és kontrollálásáról. Ez nemcsak azért létkérdés, mert ez a valódi költségcsökkentés (és nem a képviselők számának kurtítása a nagyobb településeken), és mert az önkormányzati rendszer ma a korrupció egyik melegágya. Hanem éppen azért, mert mind a közoktatás, mind az egészségügy működtetése ma nem kis mértékben az önkormányzatok kezében van, és a kétharmad megszerzése éppen ehhez volt igazán fontos. Nem azt mondom, hogy ezt egy hét alatt kellett és lehetett volna összecsapni, hanem azt, hogy ez még hátravan, nélküle szinte semmi nem fog menni, és nagyon át kell gondolni minden egyes változtatás következményeit.

A megvalósulás körüli kételyek másik fele azzal kapcsolatos, ami a veszteseket érinti. Joggal értékelik úgy a bejelentéseket, hogy ez egy valódi jobbos politika (néhány populista, néhol már balos beütéssel, a nép nagyobb örömére). Ez a megközelítés azon alapul, hogy az „ingyenélők” azért nem dolgoznak, mert nincs kedvük, mert jól élnek segélyekből, nem adóznak. Tőlük az új rendszer elvesz, és nem ad semmit cserébe. Pontosabban, a politikaformálók szerint ad: több munkalehetőséget, tessék kihasználni!

Ez bizonyos mértékig így is van, de a kép messze nem ilyen idilli. Sokszor leírtuk, hogy az akarat és a képesség, a „will” és a „skill” egyaránt tényező. Motivációval és büntetéssel be lehet vonni csoportokat, ugyanakkor a képzetlenség nehezen kezelhető. Az elmúlt húsz év (és az azt megelőző idők) társadalom-, oktatási, szociál- és egyéb politikái is hibásak abban, hogy a legremekebb adórendszer mellett is fenn fognak maradni súlyos támogatási, segélyezési problémák és költségvetési terhek. Csak remélhető, hogy ezzel is reálisan számolnak a költségvetés tervezői. Persze, ilyenkor mindig lehet közmunkáról, a képzetlen tömegeket mozgósító, társadalmi hasznosságú „nagy projektekről” beszélni (pl. gátak rendbetétele, csatornázás), de ezek nem csodaszerek, viszont tudnak nagyon hatékonytalanok lenni.

Tehát a szakpolitikák másik fő csapásiránya egy jobboldali kormány esetében is a leszakadók felzárkóztatása. Ismét a közoktatás az első, amely nem holnapra hozza meg gyümölcsét, de holnapután már nem lehetünk nélküle versenyképesek és nincs nemzeti együttműködés sem a hiányában. Továbbá, a legfontosabb, és nem hangsúlyozható elégszer: ha az új kormány sem képes koherens cigánypolitikával előállni és azt elkezdeni megvalósítani (oktatás, szociálpolitika, foglalkoztatás, egészségügy – soroljam?), akkor csak magának ássa még mélyebbre a vermet.

A kritikus hozzászólások élét elveendő: ez nem az a vélemény, amely a kormány működésének második hetében a megvalósult szakpolitikák hiányát reklamálja. Bár persze egy kerekebb országban nem lenne lehetetlen, hogy ebben a fázisban már nagyjából tudjuk, mégis mit tervez tenni a kormány az egyes szakterületeken. Azt azonban fontosnak tartottam jelezni, hogy a valódi folyamatok és a siker ezeken fognak múlni, nem a most bejelentett lépéseken egymagukban.

Hajrá szakpolitikusok, hajrá Mari néni!

Holtzer Péter

 

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

véleményvezér · http://velemenyvezer.blog.hu 2010.06.10. 01:39:58

Üdvözöljük első vendégszerzőnket, Holtzer Pétert!

tallian.miklos 2010.06.10. 09:22:25

Nos, teljesen egyértelmű, hogy a közszféra csökkentése nemcsak a minisztériumi hivatalnokokat érinti, hanem a tanárokat, orvosokat, satöbbiket is. Nincs is ezzel semmi baj, ugyanis ők sem végzik magasabb szinten munkájukat, mint a minisztériumi köztisztviselők, sőt. Személy szerint több értelmes minisztériumi alkalmazottat tudnék felsorolni közvetlen és tágabb ismeretségi körömből, mint mondjuk olyan egyetemi tanárt, aki méltó a címére. Felelősségük a jelenlegi állapotokban legalább akkora, mint a mindenkori kormányé. Nem szabad hagyni, hogy ezek a speciális érdekcsoportok saját kiválóságukra hivatkozva kibújjanak a karcsúsítás alól, és a teljesítmény-kényszer alól. Pont az lenne az egyik kulcs, hogy ezeket az intézkedéseket lendületből át tudják-e verni a szocialisták tohonya, mindent pürévé egyeztető logikájához szoktatott kamarillákon. Nagyon remélem, hogy igen.

Arról pedig nem érdemes vitatkozni, hogy keveset vagy sokat költünk-e egészségügyre, szociális ügyekre vagy oktatásra, mert a válasz egyértelmű: reális lehetőségeinkhez képest rettentő sokat, de legalább borzasztó rosszul.

Demográfiai tény, hogy a diákok gyorsabban fogynak, mint a tanárok, egy tanárra egyre kevesebb tanuló jut, mégsem látjuk ennek az üdvös hatását a színvonalban.

Könnyen bizonyítható tény, hogy az egészségügyben rengeteg olyan pénz van, amiből mindenki jól jár (orvosok, gyógyszerészek, intézmény-fenntartók, stb.), kivéve a beteg - nagyon ajánlom erről Molnár Lajos könyvét. Illetve személyes tapasztalatom ezügyben, hogy az OEP-nél anyám betegéletútjában szerepel egy 2060-ban (!) elvégzett műtét. Magyarország úgy működik, hogy az egynapos beavatkozásra ugyanúgy befektetik a beteget, mint a háromnaposra, tehát a korszerű technikával direkt nem spórolnak semmit. Stb.

Ha ezekbe a rendszerekbe az alapvető játékszabályok felrúgása nélkül több pénzt öntünk, legfeljebb nagyobb károkat tudunk okozni, eredménye nem lesz. Épp ezért kíváncsian várom a fűnyírót.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.06.10. 09:22:36

Tartsátok meg állandónak...

pnegyesi 2010.06.10. 09:22:55

Sajnos nincs se időm, se vélhetően tehetségem ahhoz, hogy nagyívű, mélyenszántó elemzéseket alkossak.

De.

Mindenki azt mondja, hogy Orbán milyen remek beszédet mondott, s mintha jó irányba tartanánk. Ja, legalább 150 éve "tartunk". Csak mikor érünk oda? A 29 pont semmi másra nem jó, mint a külföldi elemzők lecsillapítására, s a hazai közönség megvezetésére. Még mindig egy kukk szó, gondolat, ötlet sem hangzott el a lényegről. S mi lenne a lényeg? Az, hogy olyan politika szülessen, amely nem a bevételnövelés maximalizálásán alapul, hanem épeszű kiadáscsökkentésen.
Ahogyan a vendégszerző is megfogalmazta:
- egészségügy. Le a vizitdíjjal. Oké. És? Mi a következő lépés? Látszik, hogy mit lehetne csinálni, de senki nem meri megcsinálni.
- nyugdíj. Ez tudom, hogy megoldhatatlan probléma: elöregedő társadalom, finanszírozhatatlan kiadás st.
Kitörési pont az lehetne, ha az állampolgárokat rá tudnák szoktatni az előrelátó takarékosságra. Az állam ugyanis ezt sem fogja tudni megoldani 20 év múlva.
- önkormányzatok, állami bürokrácia. Ezt sose fogják tudni és akarni rendbe tenni. De legalább próbálkozhatnának. Persze erre esély sincs :(

drkovax 2010.06.10. 09:31:29

Annyit azért megjegyeznék, hogy a "fűnyíró elv"-en kívül más megközelítés is létezik, amikor a bértömeg csökkentéséről gondolkozunk. Igaz lenne az okfejtés, ha ez nem így lenne ... De majd, meglátjuk ...

NemzetköziKockázatközösség 2010.06.10. 09:35:59

@tallian.miklos: Mert a beteget úgy kell gyógyítani, hogy levágunk egy kicsit a májából, a lépéből, a lábából...

Így gondoltad?

jewel79bp 2010.06.10. 09:36:13

Szerintem azt felejteik el nagyon sokan, akik azt mondják, hogy a közszolgák léhűtők, hogy egy köztisztviselő azt és úgy csinál meg, ahogy a főnöke mondja. Ezek az emberek jó eredménnyel végezték az egyetemeket, több nyelven beszélnek, de a saját munkahelyükön, a saját pozíciójukban nem kezdeményezhetnek, nem lehetnek saját ötleteik. A közszférában durvább a hierarchia, mint a magánszférában. Ha jó vezetőket raknak egy egy osztály, csapat fölé, akkor a köztistviselő is jól fog dolgozni, mert jól irányítják. Nem azon kellene elverni a port, akinek hülye főnöke van/volt.

Terniak 2010.06.10. 09:36:26

@tallian.miklos: miben méred a minisztériumi és egyéb köztisztviselők és közalkalmazottak "teljesítményét"? Mit jelent a magasabb szint, mihez képest értendő?

A kérdésem arra vonatkozik, hogy mire alapozod a sommás kijelentéseidet? Ezt egyébként a cikk szerzőjétől is kérdezném.

NemzetköziKockázatközösség 2010.06.10. 09:38:15

@tallian.miklos: A fűnyíróban azt gondolod, hogy a szerinted alkalmatlan tanszékvezető pont a rossz beosztottjait rúgja majd ki?

Vagy hogy mondjuk az ELTE-ről és a Kuskunmocsoládi Főiskoláról ugyanannyi fizikust kell kirúgni? A Kommunkikációs Menedzserképző Egyetemről már nem is beszélve.

akakukk 2010.06.10. 09:38:31

Ugy velem, az alapproblema hogy a gorog valsag miatt az eredeti fidesz programot ki kellett dobni. Amit abbol tudni lehetett, az nagyon is partolhato, velhetoleg alaposan kidolgoztak, csiszolgattak. Matolcsy-t, Vargat tartom olyan igenyes szakembernek, hogy volt valami a tarsolyukban, de akarmi is volt az, most nem aktualis. Befektetes nelkul nincs profit, egy alapos atalakitashoz kezdetben befektetes kell. Mivel Orban nem tudott penzt szerezni Brusszelben, hat marad a hazilagos barkacsolas. Es eleg gyorsan kellett egy "B tervet" elohuzni.

NemzetköziKockázatközösség 2010.06.10. 09:43:04

@Wlassich: Nagyon jogos kérdés. Hogyan mérem egy matektanár teljesítményét? A diákvélemények torzak, és a diákság színvonalát jobban tükrözik, mint a tanárét. Az eredményessége ugyanettől függ. Megnézhetem az indexét, vagy kitöltethetek vele egy versenypéldákból álló feladatsort. De ez megint csak egy részképességet mér. Beültethetek egy oktatási szakértőt az órájára, aki a saját prekoncepcióihoz hasonlítja.

tölgyes 2010.06.10. 09:43:34

Én a saját, fővárosi tapasztalataimról tudok írni.

Iskola: a kerületben ahol élek 24 általános és két középiskola van. Nem látok bele a tantárgyfelosztásaikba ezért azt nem tudom megítélni, hogy abban mennyi a szervezetlenségből adódó felesleg. Az egyszerűbb oldalról közelítem meg a kérdést.
1. Mind a 24 iskola önállóan gazdálkodik ezért pénztárost és gazdasági vezető alkalmaz, akik elvégzik a könyvelést.. Ha megvalósítják a gazdasági egységek összevonását, akkor a jelenleg alkalmazott létszám fele feleslegessé válik. Ezt a feladatot célszerű is ésszerű is összevontan kezelni.
2. Hat olyan iskola van, amelyik közöl 2-2 egymástól 3-400 méteres távolságra van. Ezekben az iskolákban a gyermeklétszám biztosítása gondot okoz. Közös igazgatás (nem megszüntetés) esetén azonnal megtakarítható 3 igazgató és három igazgatóhelyettes. Ráadásul meg lehet tenni, hogy az időnként konfliktusokat okozó alsós-felső együtt járást szétválasszák. Az iskolák személyi állománya is rugalmasabban, hatékonyabban alkalmazható. Az osztálylétszámok kialakítása (nem növelése) optimalizálható. A technikai állomány (karbantartók, takarítók, gondnokok) is hatékonyabban kisebb létszámban alkalmazhatóak.

tölgyes 2010.06.10. 09:47:39

@akakukk: Azt gondolom, hogy sok igazság van abban amit mond. Egyébként én azt elhiszem, hogy nem örült Brüsszel Kósa bejelentésének, de az ingadozásban ennek nem volt nagy szerepe. Én megnéztem az arany világpiaci árának alakulását: jun. 3 7 között 1 kg arany ára 1600 euróval vagyis úgy 440.000 forinttal növekedett..

Terniak 2010.06.10. 09:47:52

@FizessunkTobbetHogyLegyenElegParkolohely: nekem kiváló, tapasztalt matektanárom volt, imádtuk, szerettem a matekot, de aztán humán területre mentem, kiválóan magyarázott. Már azok imádták, akik tanultak. Egy másik osztályban nála elég magas volt a közepes tanulók aránya, akik alig mentek át az érettségin.

Milyen teljesítményt nyújt egy ilyen tanár? Egy egyetemi tanár, jó ha életében találkozik 20-30 valódi tehetséggel, érdeklődő diákkal. De mert a többségnek rossz véleménye van róla, mert esetleg nem tanulnak, ne kelljen már rossz tanárnak gondolnom.

Terniak 2010.06.10. 09:57:55

@tölgyes: én a megszüntetést sem tartom ördögtől valónak, sőt. Kis falvakban ismerem inkább a helyzetet, fenntarthatatlan iskolák működnek, csak presztízs okokból. Az önkormányzati reform során megkerülhetetlen kérdés lesz.

NemzetköziKockázatközösség 2010.06.10. 09:58:27

@Wlassich: Teljesen egyetértünk, az én felsorolásom is azt próbálja bizonyítani (indirekten), hogy a tanári munka nagyon nehezen mérhető, ha az egyáltalán. A tudományos kutatásban ez még sokkal nehezebb dolog, pláne hogy sokszor érdekviszonyok döntenek (vagy a nagyobb szemétdomb kakasa nyer). Itt és nyugaton is az a rendszer működik még a legnormálisabban, hogy aki tehetséges, az bizalmat azaz állást kap, és ha elfogadhatóan tanít és rendszeresen, normális helyeken publikál, akkor a munkáját megfelelőnek minősítik. Majd 100 év múlva kiderül, hogy melyik volt a zseni. Ez persze nem a konkrétan alkalmazott irányú kutatásokra vonatkozik.

Terniak 2010.06.10. 10:06:19

@tallian.miklos: még egy dolog. Az oktatás melyik részéről beszélünk? Merthogy a felsőoktatásban ez a demográfiai változás nem látszik. 400-as évfolyamok mellett senki ne várjon csodát.

Saga 2010.06.10. 10:06:42

A 18-as pont elég keményeb betesz majd a közalkalmazotti elbocsájtottaknak, mert ha elküldenek majd egy 50 éves tanárt, akinek mondjuk 12 havi végkielégítés járna, a 98%-os elvonás miatt a végén kicsivel többet kap majd nettó mint 1 azaz egy havi bére. Mondjuk kapna 3 milliót (nettó 1,7-et) helyette be kell majd érnie kb. 280 nettóval és a többi megy adóba.
Pedig a vékielégítés célja az átállás megkönnyítése.
És az ilyen és ehhez hasonló emberek sokkal de sokkal többen lesznek, mint a "léhűtő" vezetők, akikkel ezt a pontot el akarják adatni.

freesleep 2010.06.10. 10:15:18

sokan gondolják, hogy a tanári teljesítményt nem lehet mérni vagy nem mérik.
ezzel szemben van minőségirányítási rendszer az iskolákban (IMIP), a fenntartónál is (ÖMIP), mind a kettőt működtetik is, de mivel az eredményétől nem sok minden függ - nem lehet pl az alkalmatlanokat kirúgni, nem vállalják be a minőségalapú bérezésből adódó feszültségeket - ezért retorikai gyakorlat marad az egész. pedig ott a rendszer, van ISO-szabványuk, van minőség díj, stb,

Roy 2010.06.10. 10:18:52

@drkovax: Csak a fűnyíró elv fog működni.
Tanárok orvosok, ápolók, rendőrök, tűzoltók kirúgva, a maradéknak meg csökkentik a fizetését.
100.000 emberről beszélnek. Ennyit akarnak elküldeni a köztisztviselők, és a közalkalmazottak közül.
Ennyi köztisztviselő van összesen, a többi közalkalmazott.
Akkor kiket fognak nagyobb létszámban elküldeni?
Hajrá magyarok!

Tímár Mihály 2010.06.10. 10:19:04

Ez a fűnyírórendszerű nyírbálás a közalkalmazotti bérekből teljes agyatlanság. A közalkalmazottak nagyobb része tanár (óvónő), orvos (egészésgügyi dolgozó) rendőr vagy tűzoltó. Mindegyikből kevés van és alacsony a színvonal. Most is rettenetesen alul vannak fizetve! Ha csökkentjük a fizetést, akkor ki marad tanárnak és orvosnak? Aki másra alkalmatlan.

A közalkalmazotti pályának talán egyetlen előnye (volt), hogy kiszámítható. Ha most véletlenszerűen kirúgnak tanárokat, akkor még a kiszámíthatóság is elveszik. Ki lesz hajlandó ezek után tanárnak menni? Ugyanúgy kiróghatják, mint a magánszektorban és még kevesebbet is keres.

Egyébként valóban igaz: manapság 100 diákhoz több tanárra van szükség, mint 20 éve. Azért, mert 20 éve a diákok 20%-a a középiskolát sem végezte el. Ma már ezt nem engedheti meg magának az ország. Arra a 20%-ra annyi erőforrást (tanárt) kell fordítani, mint a maradék 80-ra összesen.

Vajon mikor jön rá végre valaki, hogy a jó munkát meg kell fizetni???

Miért van az, hogy a állami kiadások több, mint felét kitevő szociális juttatásokat viszont nem változtatják? Aki segélyből él, az kapja ugyanúgy tovább, aki munkából, az viszont kapjon kevesebbet???

Aristote 2010.06.10. 10:19:11

@FizessunkTobbetHogyLegyenElegParkolohely:
Angliában élek, és itt elég meglepő módon mérik a tanárok teljestíményét: a szokásos központi vizsgák (11, 13, 16, 18. életévben) során nem a diákok rettegnek, hanem a tanárok, ugyanis a diákokra nézve semmi következménye nincs az eredménynek. Viszont az az iskola, amelyik nem tudta teljesíteni a nemzeti alaptanterv által leírt átlagos szintet, annak a vezetőségét lecserélik, akik a rosszul teljesítő tanárt is számonkérik. Szóval lehetne azt mérni....

kisa 2010.06.10. 10:25:37

@tölgyes: Hát, hirtelen nem emlékszem, kik kiabáltak a legjobban az előző kormány iskola- és kórház összevonási szándékain.

Terniak 2010.06.10. 10:25:44

@freesleep: van teljesítménymérés a minisztériumokban is. Ez önmagában nem jelent semmit annak, aki ismeri ezeknek a tartalmát. A kérdésem még mindig az, hogy ezek mennyire adnak objektív képet a teljesítményről. Amit írsz, az pusztán azt jelenti, hogy van erre törekvés, helyes, legyen is. Amit én állítok, hogy ezek többnyire teljességgel alkalmatlanok a teljesítménymérésre, nem véletlen, hogy nem rendelnek hozzá valódi következményeket.

queenlly 2010.06.10. 10:25:55

mondjuk 3 dolog nagyon is bánt ebben az egészben:

1. bértömeg csökkentés. valóban árki is komolyan gondolja, hogy majd az iskola igazgató, orvosigazgató, gazdasági igazgató stb. azt mondja, nem küldök el embereket, inkább én keressek kevesebbet?!?

2. nem is emlékszem már rá, hogy ki írta fentebb a remek és kimagasló végzettségű köztisztviselőket. nos, nem, nem csak dimplomás három nyelvet beszélő köztisztviselők vannak. vannak bőven az "ittfelejtett" inkompetens, bunkó, alulképzett "Marika nénik", akik szintén köztisztviselőként vannak "foglalkoztatva".

3. orvosként nyilván savanyú a szőlő nekem, de régóta zavar a köztisztviselő-közalkalmazott különbség. remek lépés lenne az egységes közalkalmazotti bértábla bevezetése a teljes közszférában. lehet kevesebb orvos lenne pályaelhagyó, ha nem keresne egy minisztériumi lótifuti fele annyi tanulással és gyakorlattal háromszor annyit, mint én.

Diopapa_sok 2010.06.10. 10:29:14

@Aristote: az USA-ban is így van. Így a gyerek remekül megtanul tesztet írni, de tudás az nincs.

MajdnemAraya · http://azenwin10em.blog.hu 2010.06.10. 10:29:24

@tölgyes:
Ezt írja Ön:
"2. Hat olyan iskola van, amelyik közöl 2-2 egymástól 3-400 méteres távolságra van. Ezekben az iskolákban a gyermeklétszám biztosítása gondot okoz. Közös igazgatás (nem megszüntetés) esetén azonnal megtakarítható 3 igazgató és három igazgatóhelyettes. Ráadásul meg lehet tenni, hogy az időnként konfliktusokat okozó alsós-felső együtt járást szétválasszák. Az iskolák személyi állománya is rugalmasabban, hatékonyabban alkalmazható. Az osztálylétszámok kialakítása (nem növelése) optimalizálható. A technikai állomány (karbantartók, takarítók, gondnokok) is hatékonyabban kisebb létszámban alkalmazhatóak. "

Sajnos rosszul látja a helyzetet.
Nem tudom, melyik kerületről és milyen típusú iskolákról van szó, de nagyon valószínűnek tartom, hogy ezen intézmények oktatási profilja nem vág egybe. (Pl. egy műszaki és egy vendéglátóipari iskola.)
Bár külsőre tényleg úgy tűnik, hogy megspórolható lenne három-négy igazgatóhelyettes, a valóságban ez közel sem igaz. A fenti (fiktív) példámnál maradva: egy műszaki iskola vezetője milyen rálátással bírhat a vendéglátós szakképzésre? Hogyan szervezné meg a gyakorlatokat, a szakmai vizsgákat? (És persze mindez fordítva is.) Honnan tudhatná az X éve a műszaki oktatásban dolgozó gazdasági vezető, hogy milyen pénzügyi igényei vannak egy vendéglátóipari iskolának?
Tehát közel sem biztos, hogy az összevonás helyes lépés lenne.

Ami pedig az alsó és felső tagozat szétválasztását illeti, ez sem egy pártolandó ötlet. Még ha névleg ugyanabba az iskolába is járnának a gyerekek, egy teljesen új környezetet, tanárokat, sőt, diáktársakat kellene megszokniuk. (10 év körüli gyerekekről beszélünk.) Pedagógiai szempontból káros lenne.

freesleep 2010.06.10. 10:29:36

@Aristote: hát igen, nálunk is vannak mérési eredmények, de nemigen kezdenek velük semmit a butul a magyar-sápítozáson túl.
sőt, most ha jól értem hoffmann rózsát, teljesen le akarnák cserélni a rendszert egy másik nem működőre, a tanfelügyeletire. mer mindegy milyen, ha az eredményeknek nincs következmménye

szociologus 2010.06.10. 10:29:45

@freesleep: Előre bocsájtom soha nem dolgoztam tanárként, de vannak dolgok, amiket nem lehet maradéktalanul számszerűsíteni. A minőségbiztosítási rendszerek alkalmazása valószínűleg jó dolog, mér is valamit, de abban nem vagyok biztos, hogy ebből képet kaphatunk egy tanár teljesítményéről.

Igen, valószínűleg ma kevesebb gyerek jut egy pedagógusra, mint 20 évvel ezelőtt és igen, ennek ellenére rosszabbak a gyerekek képességei is. Ugyanakkor sokkal-sokkal nehezebb a mai pedagógusok helyzete. A gyerekeket sok minden elvonja a tanulástól, a szülők sokkal kevesebbet foglalkoznak a saját gyerekükkel, sokkal nagyobbak a társadalmi szakadékok a gyerekek között. Mindeközben elvárja a társadalom, hogy a tanár kompenzálja ezeket a hatásokat. (Megjegyzem legfeljebb annyi lehetne a reális cél, hogy ne növelje.)

Ehhez képest néhány kirakatberuházáson kívül semmit nem kap az oktatás (digi tábla, kakaóbiztos számítógép), néhány helyen a krétát is a tanár viszi - igen a saját fizetéséből.

Nem mondom, hogy nincs alkalmatlan, rossz pedagógus, de abban gyakorló apaként biztos vagyok, hogy néhány elvakult, jó értelemben vett őrült tartja fenn a rendszert, ha őket is elvadítjuk, akkor még mélyebbre hanyatlik.

Erdélyben azt szokták mondani a neveletlen emberekre, hogy hiányzik neki az első 7 év. Mert ott dől el minden alapvető, utána már csak reszelgetni lehet.

Terniak 2010.06.10. 10:39:02

@queenlly: ahogy ilyen meg olyan orvos, meg ilyen meg olyan vállalkozó is van...Hidd el, mindenhol lehet találkozni hozzáértéssel és hozzá nem értéssel is. Az én szememet az általánosítás zavarja, és az a hergelés, ami mostanában mindenhol folyik a közszféra ellen.

Nyilván mindenki tudna hozni példákat az életéből, hogy egy orvos elszúrt valamit, de arra is, hogy a magyar vállalkozók között vannak, hát hogy is mondjam finoman, nem túl innovatívak.

Csak ennek semmi értelme nincs...

sam_body 2010.06.10. 10:39:11

Lehet, hogy tevedek, de tudtommal a tanarokat az onkormanyzatok fizetik, akik kozalkalmazottak, mig a kozhivatalnokok beret a kozponti koltsegvetesbol fizetik. Nem ezt az utobbi keretet akarja a kormany csokkenteni?

belekotty 2010.06.10. 10:39:18

@jewel79bp: " Ezek az emberek jó eredménnyel végezték az egyetemeket, több nyelven beszélnek,"
- Hahaha... azok a magánszférában vannak jó fizetéséért. Hol élsz te?

tölgyes 2010.06.10. 10:39:23

@Wlassich: Én a kis falvakban lévő iskolákat kicsit másképpen látom. Ha nincs iskola, akkor a gyereknek adott esetben 5-6kilométerre kell mennie. Busz nincs. Vonat nincs.. Így az egyébként se motivált szülők és gyerekek nem gondoskodnak az oktatásukról..Ha nem tanulnak, az sokkal többe kerül a közösségnek, mert felnőtt korában sem lesz érdemi munkára fogható.

freesleep 2010.06.10. 10:39:30

@Wlassich: szerintem alkalmasak lennének, ha használnák őket erre. többnyire szakértőkkel készíttetik el a rendszert, az űrlapokat stb.
de ha egyszer nincs következmény mögötte, akkor kitalálható a hatékonyság. volt egy min.irányítási program, a comenius, részben ennek a következménye, hogy van kb. 10% iskola, ahol valóban működik az egész.
de igazából a lényeg az szerintem, hogy a tanárság nem valamilyen megfoghatatlan művészi tevékenység, hanem igenis jól mérhető tanári és tanulói mérésekkel, viszont egyszerűen ellenállnak a tagok a rendeltetésszerű használatnak, nem is feltétlenül bűnös szándékokból. egyszer azt kérdezte tőlem egy isk.ig. pl., hogy is vezethetne be 20% bérkülönbséget a jók és a közepesek közt, pokollá válna az élet benn, ha megtudnák

belekotty 2010.06.10. 10:39:36

@queenlly: "orvosként nyilván savanyú a szőlő nekem, de régóta zavar a köztisztviselő-közalkalmazott különbség. remek lépés lenne az egységes közalkalmazotti bértábla bevezetése a teljes közszférában. lehet kevesebb orvos lenne pályaelhagyó, ha nem keresne egy minisztériumi lótifuti fele annyi tanulással és gyakorlattal háromszor annyit, mint én. "

- Pontosan, egy érettségivel és valami műdiplomával rendelkező minisztériumi hajbókoló többet keres mint egy nagy gyakorlatú orvos.

freesleep 2010.06.10. 10:41:39

@szociologus: én se dolgozom tanárként, csak a cég (ahol alkalmaznak) piacának része a tanár.

szerintem a tanulói mérési eredmények (pl több tanulócsoport több különböző időkben felvett eredményeinek átlaga) + a tanári önértékelés és külső értékelés eléggé jól mér. a legérdekesebb, hogy a felsős tanárok pontosan tudják, melyik alsós tanár felkerülő osztályától mit várhatnak, uez középiskola-áltisk. viszonyban is hasonló. tehát még spontán mérés is van, és ebből szintén csak a diáknak lehet kára

a digitáblát nem nevezném kirakatnak azért, hhetetlenül jól működik mint tanulási motiváció

tölgyes 2010.06.10. 11:20:30

@MajdnemAraya: Itt kizárólag általános iskoláról beszélek..Nincs profil.. illetve ha nyelvi, matematikai osztályt szerveznek az nem indokolja a külön iskolát.

Ami a szakképzést illeti ott is más a helyzet. A közismereti tárgyak (magyar, történelem, földrajz.. stb)azonosak. Ha valamelyik tárgyat alaposabban kell tanítani(műszakinak a matematika, fizika, a vendéglátósnak mondjuk a biológia..) az sem érinti magát az iskolaszervezést. A gyakorlati képzést nem ezekben az iskolákban folytatják.
Egyébként egy testnevelő, igazgató se lát bele a matekoktatásba, de a magyarba se.. és fordítva.

Ami pedig a korosztályokat illeti: az egy iskolában is elválnak. A kicsiket nem lehet beereszteni a rohangáló nagyok közé.. általános az a helyzet, hogy az alsósok egy külön emelten külön folyosón vannak..nekik kicsi padok kellenek az oktatásukhoz más eszközök. Ráadásul a kicsik világa is más. Másképp szerveződik a közösségük, más a tanárokhoz való viszonyuk.
Ez a kicsik-nagyok ügye nem integráció kérdése.

tölgyes 2010.06.10. 11:20:43

@kisa: Soha nem kiabáltam az iskolák összevonása miatt. .. mint ahogy nem is vonnék össze olyan intézményeket, ahol a távolság miatt ez nem lehetséges.

énis 2010.06.10. 11:20:51

@jewel79bp: szerintem erre a legjobb megoldás, hogy kirúgni őket főnököstül!

tölgyes 2010.06.10. 11:20:59

@freesleep: A iskola színvonal függ:
1.A gyerekek és szülők motiváltságától
2.A tanárok szakmai felkészültségétől
3.Az iskola szigorú rendjétől
.
.
.És úgy 200 helyen a drága ketyeréktől

csongorbela · http://belaba.blog.hu/ 2010.06.10. 11:21:13

@tallian.miklos:
"Demográfiai tény, hogy a diákok gyorsabban fogynak, mint a tanárok, egy tanárra egyre kevesebb tanuló jut, mégsem látjuk ennek az üdvös hatását a színvonalban."

Nem tudom honnan ez a demográfiai tény, de belülről látom: a tanárok óraszáma emelkedett, sok a fizetetlen túlórájuk is, az osztálylétszámok pedig növekedtek. Találkoztam 42 fős osztállyal is, de teljesen általános a 32-37 fős létszám a középiskolákban és a 30 körüli az általánosokban.
Mi 19-en érettségiztünk.

Nem tudom, milyen statisztikai eszközzel lehet ilyen demográfiai tényeket kimutatni, de biztosan tudom, hogy NEM IGAZAK.

kisa 2010.06.10. 11:21:20

@MajdnemAraya: Az én gyerekeim iskolájában külön épületben (mindenféle kapcsolat nélkül) volt az alsó és a fölső. Az alsósoknak kialakítottak egy korukra szabott játszóteret, koruknak megfelelő létszámú osztályban és környezetben voltak, feleakkora és nagyjából egykorú (hasonló érdeklődési körű, fejlettségű gyerekek között) ami, ha egy iskolában vannak, a duplája lett volna, és ők lettek volna a nagyon "kicsik". Nnegyedikben, mielőtt átkerültek a másik épületbe, "kirándulásokat" szerveztek nekik a "nagy" iskolába. Egyáltalán nem viselte meg őket a "törés", büszkék voltak arra, hogy ők már nagyok.
Igaz, ez majd' 20 éve volt.

honnanhova 2010.06.10. 11:21:27

Szerintem az pont elég lenne a látható javuláshoz, ha alkalmatlan embereket nem tennének olyan pozícióba, ahová nem valók. Aki műveletlen, tanulatlan, autokrata, ne irányítson másokat. De főleg: akibe fél csepp empátia nem szorult, ne foglalkozzon emberekkel. Se ügyfélszolgálatosként, se főnökként, se orvosként, se áplóként, se tanárként, de még eladóként se.
Mondják, hogy hatalmas a tanártúlképzés - miközben egyszerűen szakmailag és emberileg is értékelhetetlen sok "pedagógus" "munkája". Mi lenne, ha a tanárokat fél év próbaidővel vennék fel, és mondjuk a fél év során minden óráját látogatnák és kiértékelnék szakmai szempontból? Aztán ha fél évig megfelelően végezte a dolgát, maradhat, akkor viszont már meg is érdemelné a tisztességes fizetést. Ami nem a 15%-os csökkentés utáni lesz, mivel még az azelőtti is borzasztóan, megalázóan kevés.
Ugyanez működhetne az egészségügyben, szociális szférában, stb.
Vagy ha még ennél is komolyabban vennénk magunkat, lehetne felvételi minden felsőoktatási szakra, esetleg pszichológiai és/vagy fizikai alkalmasságival egybekötve, és a ponthatárokat nem a szükséges létszám alapján kellene meghúzni utólag, hanem a minimálisan elvárható teljesítmény alapján előre.

bass.gitár 2010.06.10. 11:21:59

Az Orbán-kormány cselesen átpasszolta a nagytakarítás mocskos részét az igazgatókra. Így is magasabbak az osztálylétszámok a törvényben megengedettnél. Ez tovább fog rontani a helyzeten. Nem fogják elküldeni a szerződéssel rendelkező, idős, nyugdíj előtt álló tanárokat, akkor sem, ha nem ér semmit a munkájuk. Összeköttetéseik vannak. A végkielégítést nem biztos, hogy meg tudja spórolni a kormány. Lesz aki kikéri az Alkotmány Bíróság véleményét.
Az iskolai eredmények szerinti mérések nem reálisak. Vannak olyan iskolák, ahol egy évfolyamon tanuló osztályok között is nagy a különbség a tudásszintben.

A digitális tábla pedig egy felesleges kiadás! A hozzá tartozó programok drágák. A tankönyvek átírásakor már új, módosított program kell hozzá, ami nem olcsó. A HEFOP-os módszer, amivel a tábla megjelent, megbukott!
"hihetetlenül jól működik, mint tanulási motiváció"
Kevés az a tanár, akinek ezzel kell motiválnia a diákokat! Az olyan tényleg elküldhető. Végkielégítés nélkül!

Grigorij 2010.06.10. 11:24:33

Nem akartam beleírni, mert nagyon jó az írás és az első hsz-ek is példaértékűek voltak, aztán beállt a mostanság szokásos demagóg hullám...

1. Hogyan mérjük a közszolgát? Egyszerűen: Mi történt, mi történik az országban? Mennyi és milyen "ügyek" vannak, az "ügyek" elrendezési ideje, az ügyeket kezelő minisztériumi, önkormányzati stb. munkatársaknak a lakossághoz való viszonya, a ügyintézések során a köz érdekének a figyelembevétele stb.
Lássuk be, alig 10%-os eredmény lehetne mérni!
Nézzük meg az átlagos ügyintézési meneteket! Időhúzás, aktatologatás, stb. Minden esetben az állampolgár lekezelése, megvezetése!
KSZF, mint pénznyelő idiotizmus!
Az önkormányzatoknál szinte megállt az idő!
Az okmányirodákban pár perces ügyintézéshez kéthetes időpont egyeztetés, de az ügymenet azért többszöri sorban állás és szopatás...
De előttem már írtak az oktatás vagy az egészségügy "balkáni" állapotairól. (elnézést a balkániaktól...)

Szóval valóban kritikán aluli a közszféra állapota, miközben irreális juttatások és egyéb előnyök...
A civil szférában mikor mész el pénteken 2-kor? A civil ALKALMAZOTTI szférában mikor jár mindenféle cafetéria? A bérletelszámolás? És sorolhatnám...

Valóban nem az a megoldás, hogy magyar szokáshoz hűen a még dolgozókat elzavarjuk és marad a jól megfizetett kollaboráns köz-vezetői csapat, de azért az sem járja, hogy például személyi igazolványból naponta csak 6-7 darabot tudnak elintézni...
Szerintem a fizetésért és a juttatásokért meg kell követelni a hatékony munkavégzést - de ebből naná, hogy a seggnyalók megtartása fog következni!

2.
"én a megszüntetést sem tartom ördögtől valónak, sőt. Kis falvakban ismerem inkább a helyzetet, fenntarthatatlan iskolák működnek, csak presztízs okokból. Az önkormányzati reform során megkerülhetetlen kérdés lesz."

Ez a gondolat sajnos előre vetíti a fideszes módszereket! Gondoljunk csak Kósa kerület összevonási terveire! Nagyon beteg az, aki mindennek a takarékosság a lényege...

Az iskolákra is van példa, szintén a XIII. kerületben. Adott ugye az ősi, elfogadott és patinás Tomori utcai általános iskola, gyönyörű környezetben és egy terjeszkedő lakópart mellett. Adott egy később, a Madarász telep legyilkolása után épített ordenáré panellakótelep kicsit arrébb, egy panel iskolával. Már összevonták a kettőt, naná, hogy a "főnök" a panel lett...
A Tomori bezárása szerencsére eddig meghiúsult, de szerintem a beruházó lobbi és a közalkalmazottak zsebének "bevételérzékenysége" előbb-utóbb az iskola bezárásához és ledózerolásához fog vezetni! A Tomori piac területe már "fektetve" van, jönni fog az iskola is - és épülhetnek a panelházak!
Mert a jutalék nagy úr!

És akkor a közszféra még jobban belemerül a korrupcióba!

Jobban, mint ma...

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2010.06.10. 11:24:43

Azt hiszem itt két különböző dologról van szó:

1. a közintézményekben, (minisztériumok, háttérintézmények, felsőoktatás, közoktatás, egészségügy stb.) hány ember dolgozik, és mennyit indokolnának feladatok. (illetve maguk a feladatok, amit el kell végzeni, mennyiben jelentenek hozzáadott értéket a társadalom számára)
Ha itt csökkentésről beszélünk, egészen biztosan nem lehetegy kalap alá venni az egyes szektorokat. pl. óvónőből biztosan kevés van, minisztériumi háttérintézményből meg túl sok - sok felesleges feladattal. Valszeg sok egyetemen is van egy csomó felesleges poszt, tanszék stb. Ez esetben az a kérdés, hogy a 15%-os csökkentés hogyan történhet meg... mondjuk, ha a minisztériumok és háttérintézmények létszámát lehet felezni, adott esetben az óvónői létszámot akár növelni is lehetne.

2. A másik kérdés, hogy a jelenleg ott dolgozó arcok mennyiben felelnek meg a követelményeknek feladatnak. Valszeg mindenki tud sok óvónőt, tanárt, profot, orvost és minisztériumi alkalmazottat ismer, akit kvalitásai alapján kisegítő árúfeltöltőnek tudna elképzelni (illetve a munkamorál alapján többségében annak sem). Nyilván a leépítések esetén elsősorban közülük kellene kirúgni arcokat.
Másrészről viszont ahhoz, hogy hosszabb távon jobb orovosok, tanárok, stb. legyenek változtatni kell az oktatás szerkezetén, a kiválasztási, képzési és motivációs folyamatokon... ez pedig nem fog egyik napról a másikra menni.

abrakadabra40 2010.06.10. 11:25:06

Miről van itt szó?
Nem is értem az egészet.

A Fidesz-Kdnp kormány nem csökkenti a közszféra béreit.

Tegnap a média egy marha nagyot csúsztatott.

De meg lehet nézni Orbán bejelentéseit is.
Ő ilyet nem mondott.

Ő azt mondta, hogy 15%-kal csökkentik az állami vagyonkezelésben részt vevő szervezeteknél a bértömeget 15%-kal.
Ez bizony nem azt jelenti, hogy a tanárok,orvosok stb. bérét csökkentik 15%-kal.

Rájuk a bérstop vonatkozik.
A kettő teljesen más.

A Fidesz kommunikáció meg annyira béna, hogy még a fáradságot sem veszik, hogy szóljanak, hogy ez egy fas.ság. Hagytak úgy lefeküdni több millió embert, hogy hülyeséget gondoljanak.

Mandarin7 2010.06.10. 11:25:12

Orvostanhallgatóként szinte már biztosan látom, hogy ilyen feltételek mellett nem fogok Magyarországon maradni. És nem csak az anyagi problémák miatt. Egy gyakorló orvos életében mindennaposak a stresszhelyzetek, állandó fizikai és szellemi igénybevételről van szó, amit nem lehet ezeknél a feltételeknél teljesíteni.

szociologus 2010.06.10. 11:25:17

@freesleep: A digi táblában teljesen igazad van, miért is neveztem kirakatnak? Azért, mert lóg a levegőben. Abban az iskolában, ahol gond a kréta, a hagyományos tábla, ahol 30-40 tanárra jut egy kőkori számítógép, ott kirakatként van felakasztva a digi tábla. (Arról még nem is beszéltem, hogy a tábla csak vas, tartalommal megtölteni újabb (nem egyszer nagyobb) kiadás.

paranoid T.R. marcipan 2010.06.10. 11:25:29

Lazán kapcsolódik a poszthoz, de a kommentekben előkerült a „léhűtő köztisztviselő”. Ez kezd nekem valami mitikus, megfoghatatlan dolognak látszani. Nem vonom kétségbe, hogy sok mindent lehetne egyszerűsíteni, de konkrét kérdés ezeknél a beszélgetéseknél sosem kerül elő. Szóval az a kérdés, hogy a köztisztviselők lelkes ellendrukkerei mit változtatnának meg?

xunilo 2010.06.10. 11:27:30

@MajdnemAraya
Óriási tévedésben vagy.
Idéznék tölgyest-től:
"a kerületben ahol élek 24 általános és két középiskola van"
Na, itt is látszik, h mi a baj a magyar oktatással. Emberek (itt: MajdnemAraya) írkálnak anélkül, h megértenék amit olvasnak....
Ugye az nem csak nekem nyilvánvaló, h ha csak 2 középiskola van, akkor tölgyes nem azokról ír, amikor a 6 iskola példáját hozza.
Ebből az is következik, h nincs ezzel kapcsolatban semmilyen szakosodásról szó.
És azt sem igazán értem, miért lenne káros, ha a gyerekek 10 éves korukban más környezetbe kerülnének?
Bár ennek fontos eleme lenne, h a felsősök közé csak az léphessen be, aki folyékonyan olvas, érti amit olvas (az adott szinten), tud számolni, írni. Aki nem, az meg bukik. És ha kell újra bukik. Mert enélkül nem lehet felkészíteni a gyerekeket a 21. század elvárásaira. Valahol itt kellene kezdeni.

NemzetköziKockázatközösség 2010.06.10. 16:43:17

@freesleep: Nem az az állítás, hogy a tanári teljesítményt nem mérik, hanem az, hogy egyik mérési rendszer sem jó. Ha például az eredményességgel mérsz, akkor (eltekintve attól, hogy a hozott emberanyagtól nagyon függ az eredmény) azt fogod elérni, hogy a tanár nem tudást ad át a szó valódi értelmében, hanem a tesztre készít fel. Annál nagyobb katasztrófa nincs, mint amikor a gyereket nem gondolkodni tanítják, nem a világ érdekes dolgait mutatva motiválják, hanem kaptafákra drillezik.

Még a Fazekasban sem a versenyeredmények döntik el a tanárok értékét.

A közvetlen főnök valóban lát valamit abból, hogy a munkatársai mennyire jól tanítanak, de még ez is sokszor legendákon, a tanárok self-menedzsmentjén, dicsekvésén múlik. Az persze jó, ha az igazgató rendszeresen beül az órákra. A diákvéleményezés vagy az igazgató véleménye leginkább magának a tanárnak hasznos, mert a visszajelzések alapján javíthatja a tanítási módszereit.

xunilo 2010.06.10. 16:43:28

@paranoid T.R. marcipan:
Hogy miket kéne megszüntetni:
Pl a seggvakarászást, a felelősség nem vállalását, az extra kedvezményeket, a közalkalmazottakéhoz képest gusztustalanul magas és jogtalan magasabb fizetésüket.
Az iszonyat bürokráciát, az értelmetlen papírgyártást.

És mit kéne bevezetni: teljesítménymérést, számonkérést, felelősség vállalását

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.10. 16:43:39

Mondjuk ez szerintem is gáz.
HA valahol lehet csökkenteni a közszférában, azok az ngyenélő, napi 3 órát kávézó mancikák, akik 25 éve valami aktakupac közepén "dolgoznak" azaz nem.

De mondjuk a bércsökkentést én is minimum a középvezetői szinteken kezdeném, ahol már van is miből levenni, mert a tanár-rendőr-orvos-stb. fizetésekből már nem nagyon kell.

Ellenben pl. az egyetemi rektorok, rendőrfejesek, stb., na OTT van túlfizetés rendesen!
Minisztériumi, egyéb nagyonmagas hivatali léhűtőknél szintén.
Remékem valakinek lesz esze, és nem a ténylegesen dolgozó, és amúgy is keveset kereső emberektől veszik el a fizut.

bass.gitár 2010.06.10. 16:43:46

@Mandarin7:
Menj! Jobb, ha mégy, mintha a betegekre haragudnál. Mert azokat, akik a döntéseket hozzák, azokat nem éred el. Egy kormány irányítása alatt sem voltak a közalkalmazottak megfizetve. Amikor beadtad a jelentkezési lapodat, tudhattad, nem leszel az állam részéről túlfizetve!
Inkább menj, mint dühöngj!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.10. 16:43:58

@paranoid T.R. marcipan: "előkerült a „léhűtő köztisztviselő”."
Gondolj arra, hogy egy tulajdonjog földhivatali bejegyzése miért tart pl. 2 hónapig!

Nem valószínű, hogy a szegény földhivatalnak annyira ku*** sok munkája lenne, meg hát egy ilyesmi sem egy bonyolult művelet.
Csak van a rendszerbenegy rakás felesleges, vagy nem dolgozó elem.
Persze hogy mitikus figura az ilyen, mert nem találkozol vele, de tudod, hogy valahol van, mert különben gördülnének a dolgok.

NemzetköziKockázatközösség 2010.06.10. 16:44:16

@freesleep: "hogy is vezethetne be 20% bérkülönbséget a jók és a közepesek közt, pokollá válna az élet benn, ha megtudnák "

Még egyszerűbb: a legtöbb helyen (az egyetemeket is beleértve) mindenki a törvény szerinti minimumot kapja.
Hogyan akarsz így differenciálni?

sanche_ 2010.06.10. 16:44:38

No tanárok, orvosok stb... Én úgy gondolom, hogy fájón, de hasznosan kéne meghozni a döntéseket. Persze nem ez lesz csak fájó és buta.
A tanárok felét ki kéne rúgni kapásból, nem annakvaló, ostoba emberek. Ugyanakkor a fizetéseiket meg kéne duplázni, ha nem háromszorozni...És bizony a ponthatárokat feltolni. Hogy ne az alja menjen tanárnak, hogy a tanári állás tényleg egy "tudós" állás legyen.
A rendőrök felét is ki kéne rúgni, de nem a járőröket! A magyar rendőrség rengeteg embert dolgoztat, de nagyrészük irodai alkalmazott!
Az orvosokra pedig majdnem ugyanaz vonatkozik, mint a tanárokra, tán ott még rosszabbak az arányok. Ostoba, orvosláshoz nemértő, hálapénzt leső és egyáltalán nem rosszul élő emberek tömege. Tisztelet a kivételnek. Egyébként rájuk nagyon mérges vagyok... Sztem lassan azon lenne érdemes gondolkodni, hogy külföldről vegyünk orvost és a pénzt arra költsük és műszerekre, és ne a drága orvoskára, hogy ellébecoljon sok-sok évet állam pénzén aztán kimenjen külföldre..jobb esetben nem takarítani...
És közben se szaktudás...Akik nagyon jó orvosok, azok maguknak köszönhetik és nagyon sokat küzdöttek érte..vannak ilyenek is..de kevesen.

És az állami bürokraták.. na nekik tényleg ki kéne rúgni a nagyrészüket..Szomorú dolog, de akkoris..totál fölöslegesen dolgozó emberek, ráadásul sokan nagy keresettel. Önkormányzatból kétszer annyi van, mint egészséges lenne...

lapuló 2010.06.10. 16:44:51

@szociologus:
A digi táblát tartalommal megtölteni a pedagógusnak kellene, szerintem. Feleségem alsóban tanít, és rendszeresen állít ellő anyagokat a táblára.
A 15%-os bércsökkentés (ha az lesz belőle) viszont nem igazán ösztökél ilyen, plusz időt, otthoni készülést igénylő dolgokra.

Az bértömeg visszavágása nagyon rossz megoldás, ha azt az egyes iskolákra bízzuk (azaz kapnak 15%-kal kevesebb pénzt). A legtöbb általam ismert iskolában 30 fő körüli osztályok vannak, évfolyamonként kettő. Lehet azt mondani, hogy akár 40 gyerek is lehet egy osztályban, de két 30 fősből nem lehet egy 40-est csinálni. Azaz magasabb szinten kellene kezelni a problémát (iskolák összevonása), és biztosan nem lehet egyik évről a másikra, hirtelen megoldani.

freesleep 2010.06.10. 16:45:01

@szociologus: van ahol igen, máshol meg teljesen rendeltetésszerűen használják, és ez alapvetően a menedzsmenttől függ.
láttam olyan iskolát, ahol sok van és jó használják, a szomszéd iskolában (200 m.-re) meg a fő taneszközvágyálom egy szőnyeg.

heldentor 2010.06.10. 16:45:18

meg ne sajnáljam a közizéket, végre hozzá lehetne nyúlni az önkormányzati naplopókhoz, a megyei és egyéb sóhivatali népséghez is. Valszeg sirni fognak, minta fürdősk..-ák, de egy cseppet felháborító, ha az ember bemegy egy önkoriba, földhivatalba, akkor egy csomó folyóson pofázó-kávézgató, ráadásul bunkón lekezelő népséget lát, akik az hagyján, h az adózók vérét szivornyázzák, de még olyan illuzióik is vannak, h a farok csóválja a kutyát és az adózók vannak értük ( tudom ők is adóznak, de az csak virtuális, mivel az állami jobb zsebből a bal szebbe megy a lóvé ).
Azt nem tudom az állami-önkormányzati cégeknél, máv, posta, bkv stb- nél mikor kezdik a bérfagyasztgatást és leépitést, de azokra is ráférne...

drkovax 2010.06.10. 16:45:26

@Roy: Ha te döntenél, így lenne. De azt nem indokoltad meg, hogy mást nem lehet tenni, mint amit te csinálnál (egyébként valóban rosszul).

festerke 2010.06.10. 16:45:44

Én egy önkormányzatnál dolgozom köztisztviselőként. Évek óta azt mondják sokan vagyunk, sokat keresünk. Két dolgot szeretnék csak megosztani:
1., 2003 óta folyamatosan több és több ügyet helyeznek át a helyi önkormányzatokhoz a minisztériumoktól, úgy hogy létszámot nem növelhetünk, viszont a minisztérium meg nem csökkent létszámot. Jelenleg pénzügyi végzettséggel a 11 különböző feladatot látok el és ebből egynek van köze a pénzügyhöz.
2., Ha csökkentik a bért, akkor a "profibb" köztisztviselők kilépnek és maradnak a "Marika nénik".

Jimbo75 2010.06.10. 16:46:04

@Grigorij:

Azért ne legyünk demagógok és ne általánosítsunk...
Én közszférásként szombaton is dolgozom, igaz, hogy hatalmas pluszpénzért órabér 400.- Ft, ennél sztem még a Mekiben is többet kapnak vagy diákmunkában bárhol. Te dolgozol szombaton?
A másik a pluszjuttatások. Ezt intézménye válogatja, nálunk például van a havi 6.000 étkezési utalvány és szeva, semmi más, se bérletpénz, ruhapénz, meg mit tudom Én még mi szokott előkerülni, amikor a közalkalmazottakat szokás fikázni.
Itt nálunk nincs sorban állás, időpontkérés ilyesmi (főiskolai könyvtár) kivéve, ha arra az egy szem könyvtárosra, akit még nem rúgtak ki, éppen beesik 10 hallgató,
Ha valakinek gondja baja van azt azonnal megoldjuk.
Ja és nyitva vagyunk egész nyáron, kivéve augusztus, de akkor meg mindenki eltölti a 20 napját, mert szabi még egy utolsó szemét naplopó közalkalmazottnak is jár, bár gondolom ezt is sajnálják már tőlünk....
Csak azért, hogy tisztán láss, nem csak egyfajta közalkalmazott van...

kisa 2010.06.10. 16:46:28

@tölgyes: Nem is rád gondoltam. Hanem a kormányzó pártra és támogatóikra. Most elég hiteltelen lenne, ha összevonnának.
Feltéve, persze, hogy nem mérünk kettős mércével.

Pumakölyök 2010.06.10. 16:46:44

Nem teljesen vág a témába, de néhány hozzászóláshoz passzol:

1. Elég jó voltam matekból és versenyekre mindig mentem. 4. szakközépbe jártam, mikor szaktanárunk nem szólt az OKTV-ről. Később azt mondta, hogy "úgysem jutottatok volna be a második fordulóba, nekem meg feleslegesen kellett volna javítanom." Egy hasonló képességű barátom mégiscsak bejutott az országos első tízbe, aztán programozó matematikus lett, majd a Nokiánál dolgozott Finnországban...

2. Van olyan középiskola a 2. kerületben, amely gazdálkodásához nem járul hozzá az önkormányzat. Sőt meg van határozva, hogy évente mennyit kell perkálni az önkormányzat felé, hiszen rendezvényekre kiadják a termeket. Továbbá hasznos információ az is, hogy az önkormányzó 'urak' maguk is bérlik a tornatermet, mert szeretnek ám focizni. (Pontosabban maguk, azaz az adófizetők bérlik :-).) Persze nem nagy üzlet 1 órára behívni egy portást, így esetenként 4,5 órára adják ki a termet (késő éjszaka). Gondolom ez a költség az önkormányzat gazdálkodását jelentősen sújthatja, hiszen az iskola által fizetendő díjat folyamatosan emelik. A bevételt persze el... focizzák... és ez így megy tovább...

3. A telkek beépíthetőségét és a tényleges megvalósulás közötti különbséget könnyen lehet ám ellenőrizni (ugyancsak 2. ker.). Erre is felhívta általam nagyra becsült panaszos az általam nagyra nem becsült hivatal figyelmét, amikor melléépítkeztek. Mondták: nem jól látja, nincs is annyi %, csak a fele.

kisa 2010.06.10. 16:46:50

@abrakadabra40: " Ő azt mondta, hogy 15%-kal csökkentik az állami vagyonkezelésben részt vevő szervezeteknél a bértömeget 15%-kal."

Nos, ezt milyen úton lehet elérni? Szerintem kettő módja van:
elbocsátások
bérek befagyasztása (asszem, csökkentésről senki nem írt, a közalkalmazottak bére így is túl alacsony)
De lehet, hogy ők tudnak egy harmadikat is...

kisa 2010.06.10. 16:47:07

@paranoid T.R. marcipan: Én olyannal mostanság nem találkoztam, pedig egy sajnálatos eset miatt minden papíromat pótolnom kellett. Az okmányirodában 10 perc alatt sorra kerültem, a személyim egy hét alatt megkaptam. APEH, OEP úgyszintén. Igaz, az OEP-nél várni kellett, de azt láttam, hogy (ebédidőben!) csak az ablakok negyedében nem volt senki, ahol meg voltak, azok keményen és folyamatosan dolgoztak.
Bezzeg a postán egy csekk befizetése!

öregkopasz0208 2010.06.10. 16:47:19

Piszokul imádom az ilyen megfogalmazással kezdődő kommenteket, hogy: "...soha sem dolgoztam tanárként, de...", azután: "...gyakorló apukaként azt tudnám mondani...", "...nem látok bele a tanári munkába, de..."! Én tanár voltam 42 évig, aki osztályfőnökként szülői értekezleteket tartott, s szülő is voltam, aki a gyerekei szülői értekezleteit ülte végig. El kell hinnetek nekem, hogy a kettő ég és föld.
Nem akarok megsérteni senkit, de pl. azt azért tudni kellene, hogy Magyarországon olyan tanár nincs, akinek 12 hónap felmondási ideje lenne, s próbaidő helyett már régóta a "szerződéses munkaviszony" munkavállalóra nézve eléggé tisztességtelen gyakorlata él.
Ne emlegessen senki olyan minőségbiztosítási rendszert, ami egy iskolában nem működik. Ismerek olyan iskolát, ahol a minősítésbiztosítási rendszert a negyedik vezetője próbálja életre varázsolni, mert az előző három csak addig funkcionált, amíg a felmérések el nem kezdtek egyértelmű vezetői hibákról tanúskodni. Egy tanár nagyon kiszolgáltatott tud lenni.
Ne beszéljen senki a tanári munka hatékonyságának méréséről, aki nem dolgozott a szakmában. Egész egyszerűen nem tudja, miről beszél. Ez nem egy iróasztalos, számítógépes, fehér ing nyakkendős foglalkozás. Ha mégoly intelligens és képzett az, aki véleményt mond a tanítás gyakorlatáról, több diplomával és nyelvismerettel is, ne sértődjön meg! Kérem, ne szóljon bele, mert nem ért hozzá.
Elmondhatom, hogy az elmúlt 40 évben számtalan vezetőm volt, a szakma minden szintjén, s hozták a szakmai döntéseket pozícionális és politikai alapokon állva. Züllesztették a szakmát arra a szintre, ami lyen– tisztelet a jól behatárolható kivételnek – szinten ma áll.
Most ott tartunk, hogy az országnak olyan politikai vezetése van újból, amely az oktatáshoz hozzá fog nyúlni a fentiekben kifogásolt módon, koncepció nélkül. Hamarosan nem lesz miről vitatkoznunk. Amire az elmúlt 20 év nem volt képes, azt megteszi egy olyan miniszter, akinek az oktatás a hetedik , sokadrangú feladata, egy olyan kormány minisztereként, amely láthatóan és szándékosan /Orbán-Kósa-Szíjjártó-Varga hétvége/ dilettáns.

mikénehavóna 2010.06.10. 17:04:31

A tervezet, és a kommentek logikája arra a kimondatlan előfeltevésre épít, hogy a minisztériumi tisztviselők fölöslegesek, iskolázatlanos és felkészületlenek.
Hát kérem: a feladatuk az, hogy a politikai vezetés szándékainak megfelelően törvénytervezeteket dolgozzanak ki, elemezzék azok lehetséges hatásait, és a bevezetés körülményeit.
Ha a miniszternek holnap interpellációra kell válaszolnia a parlamentben, akkor éjszaka nézzenek utána mindennek, és írják meg a felszólalást.
Készítsék fel a minisztert a kormányülésekre.
Amennyiben a tapasztalt, és évek alatt sok információt felszívott embereket kirúgják, akkor a törvénytervezetek minősége még rosszabb lesz, végső soron a politika színvonala romlik tovább.
Ez a magyarországi tudásgazdálkodás...

Tibike15 2010.06.10. 17:30:46

persze, az oktatás fontos.
de mit lehet olyan emberekkel kezdeni, akiknek az írás és olvasás megtanulási is komoly nehézséget okoz?

a tudást nagyon kevés ember tudja fáradtság és sok idő befektetése nélkül megszerezni és aki erre nem hajlandó, azzal nem lehet mit tenni, helyette nem lehet tanulni.

A pénz és főleg a könnyen kapott pénz meg semmit nem old meg, mert megintcsak arra szoktat, hogy nem kell csinálni semmit, akkor is kapom.

mikénehavóna 2010.06.10. 17:30:53

Liberális koncepció, Kozma Tamás álma volt a rendszerváltás után az iskolák önkormányzati kézbe adása, de az államnak is jól jött, hogy lepasszolhatja a feladatot. Az ideológia az volt, hogy a helyi közösség jobban tudja, mi kell a gyerekeknek. Nahiszen.
Valójában a helyi közösség (értsd: a helyi erős urambátyák) leginkább az iskolák ingatlanpiaci értékével vannak tisztában, továbbá az igazgatói állás kellemetességeivel. Emiatt aztán a korábbi igen demokratikus eljárást, nevezetesen, az igazgatóknak a tantestület általi választását megszüntették. A képviselő testület nevezi ki az igazgatót, aki rendszerint a jegyző neje, vagy ahhoz hasonló.
Az oktatás minősége egyáltalán nem érdekli a helyi honatyákat.
Tapsolnék az oktatás újraállamosításához.
Ja, még egy: Chilének a diktatúrát megelőzően magas színvonalú közoktatása volt. Pinochet "municipalizálta" az iskolákat, és szabadon lehetett iskolát alapítani piaci alapon. Jelenleg a helyzet katasztrofális, az önkormányzati iskolák színvonala kritikán aluli. Még az is vegyes finanszírozású magániskolába járatja a gyerekét, aki ellenzi a rendszert. Zsákutcában van az oktatás annak ellenére, hogy folyamatosan emelik a fejkvótákat. Jelenleg kétszer annyit költenek az iskolarendszerre, mint tizenhat évvel ezelőtt, az oktatási reform kezdetekor. A struktúrához azonban a liberális és a konzervatív pártok nem engednek hozzányúlni.

Mandarin7 2010.06.11. 13:28:29

@bass.gitár: Nem azért jelentkeztem ide,mert olyan óriási fizetésről álmodok, hanem mert embereket szeretnék gyógyítani, de ha nincsenek meg a feltételek, mert mondjuk a kezdő rezidensek már 30 évesen le vannak amortizálva, akkor egyetértünk abban,hogy jobb,ha megyek. Én nem az a típus vagyok, aki a betegekre haragszik,ha nincs megfizetve, de nem tudom, hogy más hogy vélekedne erről,ha a 6 év alatt éjjel-nappal tanult és azt kapja, hogy idézem fentről "valami miniszteri futár " háromszor annyit keresne, de mondjuk negyed annyit dolgozik. Nem háborgok, csak kicsit nyugatabbra kéne nézni, ahol megértenék ezeket a problémákat és nem azzal nyugtázzák, hogy menj akkor külföldre...





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása