Véleményvezér

vv

A végén még tényleg forradalmat csinálnak

2010.10.12. I 120 komment I Címkék: fidesz allam vorosiszap privatizacio

A Mal Zrt. államosítása csak az első lesz a sorban. A történet a '90-es évek homályos privatizációival létrejött hazai nagytulajdonosi körének a megzabolázásáról, átalakítására szól. (Fotó: Mohai Balázs/MTI)

Talán sokan nem is sejtik, hogy milyen horderejű változások történtek a tegnapi napon. Október 11-én ugyanis valóban lezárult a rendszerváltozás rendszerének története, és egy új korszak kezdődött Magyarország életében. A kormány állami védnökség alá helyezte a Magyar Alumínium Zrt-t, az események pedig jól sejthetően a cég államosításához vezetnek majd. A kormány azonban valószínűleg nem fog megállni a Mal Zrt-nél: a vállalat államosítása csupán az első lépés lesz a sorban. A történet ugyanis a '90-es években a homályos privatizációk által kialakított gazdasági rendszernek a megdöntéséről szól.

Mi történik most?

Becslések szerint az iszapkatasztrófa által okozott pusztítás értéke elérheti a 10-20 milliárd forintot, és akkor még nem is beszéltünk az ember életben, illetve egészségben esett károkról. Amint azt már korábbi cikkünkben elmondtuk, még az is lehet, hogy a Mal Zrt. minden papírja rendben lesz. Így a kormány az elképesztő károkért a szokványos eszközökkel alig tudna bármit is behajtani. Ebben az esetben gyakorlatilag semmi különös nem történne: a közkeletűen csak lopásnak tekintett privatizációk nyertesei bújnának ismét az elmúlt húsz év állami szerencsétlenkedése mögé. Borítékolható, hogy gyakorlatilag komoly vagyoni veszteség nélkül jönnének ki a történetből.

Ajánlott írásunk: Vörösiszap - húsz éve benne vagyunk


Így azonban joggal mondhatná minden Fidesz-szavazó, hogy az elmúlt húsz év gyakorlatához képest semmi nem változott. Hogy az elszámoltatásról szóló nagy ígéretekből semmi nem lett. Hogy kétharmad ide vagy oda, minden olyan, mint régen. Ez egyben a forradalmi változásokat a zászlójára tűző Fidesz-kormány legitimitásának korai végét is jelentené. Ezt pedig nagy valószínűséggel nem fogja megkockáztatni a miniszterelnök.

De még ennél is többről van szó. Az iszapkatasztrófa ugyanis nem csak egy megoldandó probléma, hanem egy óriási lehetőség is a kormány számára. Lehetőség, hogy precedenst teremtsen a '90-es években kialakult hazai nagytulajdonosi kör megzabolázására, sőt, akár átalakítására is.

Út az államosításhoz

A parlament szinte teljes egységben elfogadta a "lex Mal" néven ismertté vált törvényt, mely a honvédelmi törvény módosításával lehetővé teszi, hogy a mostani katasztrófákhoz hasonló helyzetekben a kormány magához vonhassa gazdálkodó szervezetek irányítását. Ez a törvény természetesen nem az államosításról szól, ilyesmiről szó nincs benne – akik most államosításról beszélnek, nagyon tévednek. Az államosítás ugyanis még csak ezután következik!

A "lex Mal"

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004 . évi CV. törvény a következő 197/A. §-sal egészül ki :

“197/A. § (1) Gazdálkodó szervezet működése rendeletben – a (3) bekezdésben meghatározottak szerint – a Magyar Állam felügyelete alá vonható.

(2) A Magyar Állam nevében az államháztartásért felel ő s miniszter vagy kormánybiztos jár el.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott személy

a) áttekinti a gazdálkodó szervezet vagyoni helyzetét,

b) jóváhagyja, ellenjegyzi a gazdálkodó szervezet vagyoni jellegű kötelezettségvállalásait,

c) a rendkívüli intézkedés bevezetését előidéző helyzet közvetlen elhárításával, illetve következményeinek enyhítésével összefüggésben dönt a gazdálkodó szervezet legfőbb döntéshozó szerve hatáskörébe tartozó ügyekben, és

d) kezdeményezheti a gazdálkodó szervezettel szemben a 34 . § (1) bekezdése szerinti szolgáltatás elrendelését.

(4) A Magyar Állam a gazdálkodó szervezet legfőbb döntéshozó szerve hatáskörébe tartozó ügyekben hozott döntéseiről haladéktalanul írásban tájékoztatja a gazdálkodó szervezet vezető tisztségviselőit és felügyelőbizottsága tagjait . A (3) bekezdés c) pontjában meghatározott döntéshozatali jog egyebekben nem érinti a gazdálkodó szervezet legfőbb döntéshozó szervének a hatásköreit.

(5) A Magyar Állam a gazdálkodó szervezet vagy tulajdonosa ténylegesen felmerült kárával megegyező kártalanítással tartozik a (2) bekezdésben meghatározott személy által a feladatkörébe tartozó döntéssel okozott kárért arra az időtartamra, amikor olyan rendelet volt hatályban, amit az Alkotmánybíróság utóbb megsemmisített.”

2. §

A Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. törvény 9. számú melléklet 1. pontja kiegészül a XIV . Belügyminisztérium fejezetben a Katasztrófa elhárítási célelőirányzatok (20 . cím, 1. alcím 34. jogcím-csoport) sorral.

3. §

Ez a törvény a kihirdetésével egyidejűleg lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell .

INDOKOLÁS

A törvényjavaslat célja az egyes gazdálkodó szervezetek tevékenységével összefüggésben felmerült katasztrófák elleni hatékony fellépéshez, illetve azok káros következményeinek enyhítéséhez az eddigieknél hatékonyabb kormányzati beavatkozás lehetőségének megteremtése. Ennek érdekében a javaslat lehetővé teszi, hogy az érintett gazdálkodó szervezetek működését, tevékenységét a Kormány döntése szerint az államháztartásért felelős miniszter vagy kormánybiztos felügyelje.


Meglátásunk szerint a kormány viszonylag könnyen megtehetné a következőket. Először is olyan büntetést kap majd a Mal Zrt., amit esélye sincs kifizetni, ez pedig a céget automatikusan felszámolásba viszi. Ezt követően nem kell majd túl sok varázslás ahhoz, hogy a normál felszámolóbiztos teendőit is egy kormánybiztos vegye át, és biztosítsa a törvény szerint a kielégítési rangsor elején lévő hitelező (a büntetés kapcsán válik hitelezővé), azaz a magyar állam jogos igényeinek érvényesülését. Innentől pedig csupán részvénnyé kell konvertálni az adósságot, hogy a vállalat állami tulajdonba kerüljön.

polls & surveys
customer survey


Mi lesz a vége?

Félreértés ne essék, a Mal Zrt. alaposan rászolgált minderre. Ahogyan azt Braun Róbert írta a Hírszerzőn, a vállalat valójában Kolontár és Devecser lakosainak házát, vagyonát, jövőjét zálogosította el saját profitja érdekében. Azt, hogy mindezt milyen felelősségérzet mellett tették, jól megmutatta a vállalat tulajdonosainak és vezetőinek első reakciója.

"Bár korábban a cégvezető állította, minden mérési adatot rendben találtak a katasztrófa előtt, a Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársai a Blikk információi szerint olyan tanúvallomások birtokába jutottak tegnap, amely szerint a Mal Zrt. felső vezetése tudott a gátszakadás veszélyeiről, ennek ellenére elhallgatták azt, és nem tettek semmit. A rendőrségen úgy tudjuk, hogy egy főmérnök tett terhelő tanúvallomást, megdöbbentő dolgokról lebbentve fel a fátylat. Információink szerint az is elhangzott, hogy a Mal Zrt. egyik üzemében a dolgozók feje fölött kígyózik a savat, lúgot és más folyadékot szállító csövek sokasága. Meghibásodásuk esetén nyugdíjas dolgozókat hívnak be, mert csak ők tudják, hogy melyik cső, mit szállít."

Tudott a veszélyről a cég vezetője (Blikk)


A Véleményvezérnek meggyőződése ugyanakkor, hogy a Magyar Alumínium Zrt. ügye nem az utolsó lesz a sorban. Az elmúlt húsz évben rengeteg magyar és külföldi vállalkozó lett gazdaggá azáltal, hogy szisztematikusan megkárosították Magyarország környezetét és/vagy állampolgárait, amiben a politika és az állami szervek is cinkostársaik voltak. Nem lennénk meglepődve, ha a kormány a Mal Zrt. várható államosításának logikáját előbb-utóbb további vállalatokra is kiterjesztené. (Valószínűleg ez esett le Gyurcsány Ferencnek, amikor a kezdeti támogatás után három órával már hangosan ellenezte a kormány lépését.)

Természetesen fogalmunk sincs, hogy meddig fog elmenni a kormány, hogy mennyire és kivel fog majd kivételezni, és hogy milyen eljárások mentén zajlik mindez. Ezek a kérdések és árnyalatok lesznek döntő fontosságúak a kormány lépéseinek megítélésében.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antalburjan 2010.10.12. 10:16:35

@Bergeroth:

Van az országban több mint 80 bank. Bank of Nyúl & Tsai. Marad éppen elég. Az egész ország nyakig úszik a hitelben, nem gondolom, hogy ne férne rá a bankszektorra (is) egy kis karcsusítás. Akik extraprofitra rendezkedtek be, azoktól jókedvűen búcsúzunk. Akik meg tisztességes (hosszútávú) üzletet akarnak Magyarországon vinni, azok maradni fognak. És nekik is örülünk.

Egyébként nemcsak azért sántít idézeted, mert az eredeti szöveg alapján az első sorból hiányzik egy szótag.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2010.10.12. 10:16:42

És majd átengedi pénzt más bankoknak ugye? Egy bank sem olyan hülye hogy a nagybetűs PÉNZT és PROFITOT veszni hagyja.

Squid 2010.10.12. 10:16:59

A katasztrófára a reakció jó, teintve a probléma nagyságrendjét, máshol is a világban ez történne, mondjuk nem hoznának reflexből törvényt rá.

De a törvénytervezet a legsötétebb balkáni/orosz dühpolitika Putyini mélységeit sejteti, a szupernagyvonalakban leírt és ezáltal mindenre alkalmazható jogosítványokkal. Ez óriási hiba vagy pedig jéghideg precíz opportunizmus a MAL ürügyén arra, hogy mindent vigyenek.

Mindkét verzió hajmeresztő következményeket hoz maga után, vagy azért mert a sokadik kommunikációs mélypont amiből volt már elég az elmúlt 5 hónapban, vagy azért mert ilyen szintű teljes letámadást csak Putyint juttatja az ember eszébe.

Ennek következménye simán mérhető lesz GDP kiesésben vagy azért mert ekkora amatőrök és a tőke ehez nem akar játékteret nyújtani, vagy azért mert éppeszű nem fideszes vállalkozó nem fogja ittartani a cégét e törvény miatt hiszen tudja, hogy bármikor megoldható a saját munkájának államosítása.

A tévedések elkerülése végett tökéletesen tisztában kell lennie mindenkinek azzal, hogy aki politikus az lop. Ez evidencia és konstans, addíg amíg a jobb és bal oldal 20 éve politizáló embereit ugyanabból a őskomcsi pártból jövő politikusai irányítják ne legyen efelől senkinek illúziója. Azok a bizottságok amelyek kereteiben a nagy nyúlás folyík nem jobb vagy baloldaliak, hanem jobb és baloldali emberekből tevődnek össze akik teljes egyetértésben lopják el amit ellopnak.

Ennek folyolmánya az, hogy mindenki tud mindekiről kompromittáló információt, és ezért nem voltak nagy botrányok az elmúlt húsz évben.

A VV azért téved irgalmatlan módon, mert azt hiszi ez tisztogatás és a furcsán privatizált cégek visszaállamosítása. Ez tévedés.... Hatalmas tévedés! Amit most a fidesz csinál az teljes és egész pályás letámadás, és a fent említett cégek fidesz holdudvarba való átjátszása, hogy a baloldal ne csak politikailag hanem gazdaságilag is ellehetetlenüljön.

Ezt csak egyetlen módon lehetne másképp felfogni, az pedig az lenne ha fideszközeli cégek is hasonló módon lennének kezelve. Ez pedig nem fog megtörténni hiszen abban a pártban amit 1 ember irányít, bárki kompromittációja a vezér kompromittációját is jelentené.

Ez pedig lássuk be lehetetlen, ergo mindenki levonhatja a konklúziót...

mojszipupi 2010.10.12. 10:17:07

Ez a kép be fog kerülni a történelemkönyvekbe. Kiváló propaganda anyag lesz belőle

ca2 2010.10.12. 10:17:10

"A Népszava szerint, egyelőre 3 meg nem nevezett bank, azt tervezi, hogy kivonulnak az országból. "

Akkor ez biztosan nem igaz, mert a népszava olyasmit még nem nagyon írt aminek lenne valóságalapja.
De arra mindenesetre jó, hogy a gyurcsányisták együtt retteghessenek a szörnyű híreket olvasva.

asola 2010.10.12. 10:17:17

Ezt a céget csak akkor szabadott volna államosítani ha egyértelműen bebizonyosodott, hogy sem a cég sem a tulajdonosai nem képesek megfizetni az okozott károkat.

Igy senki nem hiszi el, hogy majd a 2 év múlva történő újraprivatizációnál teljesen véletlenül kerül majd a cég az erősen Fidesz kötődésű vállalkozóhoz.

Mérges 1234 2010.10.12. 10:17:26

"dolgozók feje fölött kígyózik a savat, lúgot és más folyadékot szállító csövek sokasága. "

Megint kérdem, mi a jó büdős lófaszt csináltak, az elmúlt években a Munkavédelmi felügyelőség munkatársai, a Környezetvédelmi Felügyelőség munkatársai?????

Ha ennek fele igaz, akkor előkotorni az összes pecsétes papírt, és az azon található nevekért már indulhatnak is a rabó mobilok????

Az állam kibaszottúl gyenge ebben az országban, de persze magát sosem képes megregulázni, megerősíteni, max odabasznak még egy embert????

Eggyel több hülye.

Dr. No 2010.10.12. 10:17:49

Tényleg ideje volt, hogy a magyar állam újra kezdje birizgálni a tulajdont, az utóbbi időben már éppen kezdtünk volna beletespedni a "magántulajdon szentsége" által nyújtott biztonságba. Azért tévedés ne essék, ha most birizgálni fogják a szemét privatizálókét, aztán azok fognak jönni, akikére csak úgy egyszerűen szemet vet majd egy jó pedigréjű hazafi.

Na de hogy ennek egy jobbos blog tapsikoljon, és ne a TGM vezette Nio-Neotrockista Internacionálé Népi Anarchoszindikalista Platformja, az mégiscsak pikáns.

morden2 2010.10.12. 10:31:40

Szerintem, mellé nyúlt a véleményvezér ezzel a "nem a mal lesz az utolsó", mert ott áll a bejegyzésben, hogy csak katasztrófa miatt lehet államosítani nem csak úgy "ukmukfuk" persze ha lesz még hasonló horderejű katasztrófa (ne legyen!) akkor jöhet a következő, de alapesetben nem lesz államosítás.

off: Én beregeroth mellett vagyok, persze homlokegyenest más gondolok mint ő , de szegény kapta az ívet, aztán ne maradjon már egyedül :D

Rive 2010.10.12. 10:32:00

Egyrészt az ötödik bekezdést magyarázza meg nekem valaki, mert egyszerűen nem hiszek a szememnek. A törvényben nincs benne, hogy a kormánybiztos rendeletekkel irányitja a vállalat releváns tevékenységeit, és vagyoni döntésekben is csak ellenjegyez. Ugyanakkor a bekezdés rendeletekre vonatkozik (?), nem törvényre (a logikus megfejtés az lenne, hogy eleve a törvény utólagos megsemmisitésére készülnek azzal a bekezdéssel).

Amúgy a legnagyobb bajom az egésszel az alkalmazás feltételeinek ködössége, illetve az, hogy hogy külsőst rendel szakmai, a helyi viszonyok mélyreható ismeretét igénylő problémák kezelésére.

Alvarez 2010.10.12. 10:32:10

Örkény egypercese jut eszembe erről az államosításról. Ott ugye a pogácsa volt mérgező, itt meg a vörösiszap. Bárkié is lesz a MAL, ezzel a szarral ugyanúgy meg kell küzdenie, és ez nem szép kilátás. Nem véletlen, hogy a kutya se akarta megvenni a timföldgyártást a 90-es években.

hoel 2010.10.12. 10:32:15

@asola: Annyira lesz véletlen, amennyire már most megjósolható, hogy igy lesz. Sok az éhes hiéna és kevés az elosztható vagyon. Erről szól a sztori és nem másról. A többi habverés körülötte valamint parasztvakitás.

Bollockbuster 2010.10.12. 10:32:27

Zsír!
A részeredmény is eredmény! Bűnbánó mogulokkal lehet kivételezni, de az elmaradt környezetvédelmi beruházásokat rajtuk is számon kell kérni.

"A VV azért téved irgalmatlan módon, mert azt hiszi ez tisztogatás és a furcsán privatizált cégek visszaállamosítása. Ez tévedés.... Hatalmas tévedés! Amit most a fidesz csinál az teljes és egész pályás letámadás, és a fent említett cégek fidesz holdudvarba való átjátszása, hogy a baloldal ne csak politikailag hanem gazdaságilag is ellehetetlenüljön."

Bár így lenne!!!! :-)
Nekem személy szerint ezzel semmi bajom nem lenne, sőt. Tegye már fel mindenki a kérdést hogy miért pont azok vehették meg egy zacskó ropiért az országot akik negyven év alatt széjjelbaszták? Na ugye.

Fenehorizont 667 2010.10.12. 10:32:33

@ostván:
no, én annyira ehhez nem értek, szóval egészen nyugodtan javítsanak ki a szagemberek, de ez elsősorban a '90 előtti magyar ipar magyar elvtársakból avanzsált, újdonsült vállalkozóknak áron alul elprivatizált darabjaira vonatkozna elsősorban, nem? tehát nem a külföldieknek eladottakra és normálisan üzemeltetettekre. nem értem, hogy ez mennyiben befolyásolná a külfölditőke-áramlást...

Deneware. 2010.10.12. 10:32:37

Most államosítják, közpénzből gatyábarázzák, majd jó pár év múlva újra privatizálják...

7esbusz 2010.10.12. 10:32:48

Enyhén szólva is aggályos a törvény, pl sehol nem látom a törvényi biztosítékot, hogy az állami irányítás alá vont vállalatból az "állam" miért ne hordhatná ki talicskával a pénzt. A rabló privatizáció egy elhibázott, a komcsik vagyonmentését, az ország kárára való meggazdagodását szolgáló folyamat volt. De erre nem az a válasz, hogy akkor mi (fidesz) most elvesszük tőlük ezt a vagyont és a saját pénztárcánkat tömjük meg vele. Mert ugye senki nem gondolja komolyan, hogy ebbe a körbe a fidesz közeli cégek és emberek is bekerülnek. (Pl. Széles Gábor...)
Soha nem értettem az 1946-49-es folyamatot, hogy emberek tapsikoltak az ellentételezés nélküli államosításokhoz, a kollektivizáláshoz, a kommunisták egyeduralmához. Persze a kettő (egyenlőre) nem összemérhető, de a rossz szájíz, a kétségek azért ott vannak.

gazsi72 2010.10.12. 10:39:35

@LevLev: "A ledőlt gátat a Magyar Állam építette oda és úgy, ahogy volt majd beszakadt."

De közben eltelt 20 év, amíg három ember, jelesül a tulajdonosok, személyenként ~16mrd vagyonra tettek szert és a nagy harácsolás közepette egyszer sem gondoltak az emberek biztonságára. Sikerült is bebiztosítani a tározót 10 millió (tízmillió!) forintra. Aránytévesztés van itt is, mint a Te posztodban kis barátom!

caralho voador 2010.10.12. 10:39:44

@Squid: felejtsd már el ezt az egész pályás letámadás dumát, te szerencsétlen. Már Orbán is megmondta évekkel ezelőtt, hogy a futballban ez egy védekezési szisztéma, nem támadási. U-nal-mas.

riksafighter 2010.10.12. 10:43:51

ezek ócska szocreál beidegződések ... az nem államosítás ha előbb kárt okoz egy cég a közösségnek ami nyilvánvalóan nem két fillér
aztán az óriási kár számla áthárítását , vagyonkimentést az állam blokkolja

az államosítás az osztályérdekre ideológiai okokra hivatkozással ment... a kulák nem okozott előbb kárt ,(noha ráfogták) és nem cserébe vették el a földjét ...

cscsmaki 2010.10.12. 10:43:56

államosítsák az Auchant :)

Chicano 2010.10.12. 10:48:00

Hurrá, tényleg elkezdődött!

Squid 2010.10.12. 12:39:53

@Bollockbuster: "
Bár így lenne!!!! :-)
Nekem személy szerint ezzel semmi bajom nem lenne, sőt. Tegye már fel mindenki a kérdést hogy miért pont azok vehették meg egy zacskó ropiért az országot akik negyven év alatt széjjelbaszták? Na ugye. "

Ugye nem vagy annyira naív, hogy azt gondolod ebben a tevékenységben a mi kis országunk párezer (?) fős politikai elitjének csak a baloldala vett részt ugye?

Ebből kifolyólag szerintem azt sem gondolod hogy az elmúlt húsz év alatt pengeélesen dimenzionálhatóan a fideszben csak a jófiúk és az mszp-ben csak a rosszfiúk csoportasultak.

Ezentúl ugye az sem kerüli el a figyelmedet, hogy a parlamenti demokrácia a "javaslat->építő kritika->konszenzus->bevezetés" mentén kellene, hogy haladjon, és mivel ez semmilyen szinten nics meg jelenleg a parlamentben. Ha te azt gondolod, hogy az egypártrendszer az jó dolog akkor ajánlom a történelemkönyveket lapozgatni.

Emellett szeretném felhívni a te és minden további kommentelő figyelmét erre a kis szösszenetre a törvényből:

" A Magyar Állam a gazdálkodó szervezet vagy tulajdonosa ténylegesen felmerült kárával megegyező kártalanítással tartozik a (2) bekezdésben meghatározott személy által a feladatkörébe tartozó döntéssel okozott kárért"

Ez azt jelenti, hogy a kárt az állam fizeti meg az én és minden más adózó befizetéséből... Miután elült a vihar ezt majd szépen visszaprivatizálják jómunkásemberek.

Ennek aztán lehet tapsolni

samba pa ti 2010.10.12. 12:40:02

ahogy ezek ott tapsoltak tegnap...
hát igen,talán a kádár korszakban láttam ilyet.
de mondhatnám inkább rákosit,chavez-t,
kim dzsong un-t.
még megéljük,hogy visszakerül a dísztribün a felvonulási térre.
szebb jövőt!

ca2 2010.10.12. 12:42:44

@LevLev: ".A ledőlt gátat a Magyar Állam építette oda és úgy, ahogy volt majd beszakadt. Eladta mint hibátlan árút. Hol is van a felelős?"

Hol élsz te barátom? Nem csak népszavát kellene olvasni és akkor nem beszélnél ilyen hülyeségeket!
A MAL a privatizáció során 1998-as áron számítva 3 milliárd forint értékű környezetvédelmi beruházás megvalósítását vállalta, ezzel indokolták hivatalosan,hogy ők a privatizáció nyertesei és nem a párhuzamosan pályázó norvég konkurens.
Senki sem állította, hogy minden hibátlan a létesítmények körül, hiszen az indoklás szerint azért volt alacsony a vételár, mert az árat a MAL-nak tulajdonképpen a környezeti terhelés kivédésével kellett volna megfizetni (ami ha megvalósították volna valóban tetemes költség).
Meg kell vizsgálni, hogy mi valósult meg ezekből a vállalásokból...
Mert ugye ha nem valósultak meg ezek a beruházások, akkor a MAL az iszap katasztrófától függetlenül is megszegte a privatizációs megállapodásokat, a környezetvédelmi beruházásokat így az államnak kell megvalósítani. Az pedig gondolom természetes dolog, hogy az állam ezt a MAL-ra terhelje és az is természetes, hogy az állam ezt nem 10 év pereskedéssel szeretné elérni, illetve 10 év múlva konstatálni, hogy közben kiürítették a céget.
Egyébként meg a gazdasági tevékenységével okozott károkért egy vállalkozás eleve felel, tehát a "még az is lehet, hogy a MAL nem is hibás..." felvetés eleve ostobaság.

Squid 2010.10.12. 12:42:54

@caralho voador: A mondandóm szempontjából ez tökéletesen irreleváns, ha zavar gondolj oda egy szinonímát.

Köszi

DrCinizmus 2010.10.12. 12:43:05

Sem Orbán-, sem Fidesz-párti nem vagyok, de jókat röhögök a "baloldal" folyamatos és szánalmas sipákolásán!

egerészölyv 2010.10.12. 12:43:22

Fijjuggg, mielőtt még kesztyűként fordulnátok ki magatokból a gyűlölettől: a MAL Zrt-t senki nem államosította. A vagyonát nem kobozták el, a részvényesek részvényei megmaradtak (a maguk zárt körében - legfeljebb néhány részvényES maga is zártkörű lett). Kissé ráerősítették az állami felügyeletet, amit a Bakonyi klán tragikus nyillatkozatai után a legtermészetesebb lépésnek kell tekintenünk. Most az mellékes, hogy kiféle-miféle emberek Bakonyiék az ősi szólás alapján (madarat tolláról).

Zb74 2010.10.12. 12:43:44

@br: Így igaz. Bevallom, először én is hiányoltam a javaslatból a katasztrófahelyzetre történő utalást, hiszen csak a - semmire sem kötelező - javaslati indokolás tartalmazza a "katasztrófa" szót.

Ám nem lévén rest utánanézni a 2004. évi CV. törvény szovegének, megtudtam, hogy a 197. paragrafus - és így az új 197/A is - a törvény "MEGELŐZŐ VÉDELMI HELYZET, RENDKÍVÜLI ÁLLAPOT, SZÜKSÉGÁLLAPOT, AZ ALKOTMÁNY 19/E. §-A SZERINTI ESET ÉS VESZÉLYHELYZET IDEJÉN ALKALMAZHATÓ SZABÁLYOK" címet viselő XIV. fejezetében tanyázik, így tehát az új szabályokat is csak ezekben az esetekben lehet alkalmazni.

Uva 2010.10.12. 12:43:55

De ha egy részvénytársaságot állami felügyelet alá vonnak az olyan a részvényeseknek, mintha mondjuk a te kocsidat innentől az állam sofőrje vezethetné, és csak oda, ahova ő akarja, nem?

A tulajt letartóztatni az iszapömlésért, az meg kb. olyan, mintha mondjuk a fejedre omlana a házad, majd ezután még le is tartóztatnának, hogy miért ilyen szarul volt megépítve.

mik-sa 2010.10.12. 12:44:12

Közgáz tankönyv eleje környéke: "Az államnál rosszabb tulajdonos nincs"
e mellé csodálkozom hogy a kutya sem törődik azzal, hogy épp most léptük át a demokrácia és az önkényuralmi rendszer határát, idézet:
Montesquieu: A hatalmi ágak szétválasztása

"A hatalmi ágak szétválasztása mint alkotmányos alapelv szerint a törvényhozásnak, a végrehajtásnak, illetve a bíráskodásnak hatáskör tekintetében, intézményi és személyi vonatkozásban is el kell válnia egymástól. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egyes állami funkciókat gyakorlók körét, jogkörét és felhatalmazását el kell különíteni egymástól, és biztosítani kell eltérő kiválasztásukat, megbízatásukat és legitimációs forrásukat is."

Történetileg az önkényuralom megakadályozására irányult, ma pedig a demokratikus hatalomgyakorlás és berendezkedés elengedhetetlen feltételeként működik.

Konkrétan O.V. személyesen bejelenti B.Zoltán letartóztatását. később nyomatékosan kéri a Közt.Eln.-t hogy minél gyorsabban hirdesse a Lex-Mal-t...
jön a tél, befagy a Duna, megyünk királyra szavazni!!!

Ringlósztár 2010.10.12. 12:44:20

@7esbusz:
És az sem volt túl piacbarát, hogy 2002-ben a két választási forduló között a bukott Orbán-Torgyán kormány 12 állami gazdaságot játszott át ingyen (olyan kedvező hitellel, hogy olyan nincs is) a haveroknak.
Nem látok arra a garanciát, hogy ezt nem ismétlik meg, csak mostmár elfogytak az állami gazdaságok, ezért valalitől el kell venni az általa már egyszer lerabolt vagyont.

Tóth Ágas 2010.10.12. 12:44:30

már kezdik a "jujj, kimennek a multik" c. nyivákolást.. már hányszor hallottuk ezt.. még mindig itt vannak, akik meg kimentek, azok 5 évente amúgy is eggyel keletebbre költöznek.
nem szívességből vannak itt a multik, nem kell bedőlni a pr-jüknek.
a 90-es években létrejött hazai nagytulajdonosi kör nagy részéért meg nem kár.

soulclipse · http://soulclipse.blog.hu/ 2010.10.12. 12:44:43

szomorú vagyok :(
Olvasom a BME vizsgálati tájékoztatóját, a X-es kazettát 1986-ban kezdték építeni (ergó semmi köze a mai tulajdonosi szerkezethez). Közben olvasom -itt is - , hogy a tulajdonosok a felelősek, pletykák, félinformációk stb.
Ezt nevezik boszorkányüldözésnek, ez a korrekt vizsgálattól olyan messze van, mint Makó Jeruzselmtől.
A kérdés, mi lesz itt ezekután, a végén, ahogy a zemberek akarják, akasztás is lesz?

páppi 2010.10.12. 12:44:51

@riksafighter: Egyetértek

Aki most azt ecseteli, hogy ez mennyire átgondolatlan dühből hozott törvény és milyen szörnyű következményei lesznek az "államosításnak" -mert, ugye arról még nem beszélhetünk- az pont annyira első ijedtségből vizionálja az 50-es éveket, mint a 2/3-nál áprilisban, a NENYI kifüggesztésnél (amit mára úgy elfelejtett mindenki, mintha nem is létezett volna), a "pártkatonák" független intézményekbe helyezésénél stb.

Nem mellesleg az MSZP és az SZDSZ majd 20 évig erre a zsigeri félelemre (ami mellesleg érthető, ha valaki átélte azokat az időket) alapozva betonozta be a hatalmát 12 éven át.

Ha legyőzzük ezt a félelmet, akkor fogunk véglegesen leszámolni azzal a szörnyű korszakkal és hosszúra nyúlt örökségével.

Csirke72 2010.10.12. 12:44:59

Nagyon helyes az elszámoltatás ezen formája.

Azt mondom az még nem lenne akkora probléma, ha ellopják az államvagyont, hiszen mindenki ezt tette volna a helyükben. Aki nem az saját magának is hazudik.

VISZONT, a lakosság többi részének akiknek nem állt módjukban a politikai elit tortájából a nekik járó morzsát a népvagyonból megkapni, azoknak tisztességes emberi megélhetést kellett volna biztositani, nyugateurópia jövedelmekkel!

Ez megvalósitható lett volna, persze akkor a MRD-osok MRD-jai dagadtak volna ennyire meg.
Ugyanugy MRD-jaik lennének csak mellette a nép nem döglik éhen!

leila begin 2010.10.12. 12:45:12

"One of the things I learned this summer is that if I were to walk across the street and destroy the local Starbucks with sledgehammers and Molotov cocktails, I would probably be arrested, charged, arraigned, put on trial, and jailed. On the other hand, if I destroyed, say, the entire Gulf Coast region, officials would have to "work with you" and make all sorts of compromises. So, it pays to think big!

It also pays to not be Hungarian, apparently!"

Csirke72 2010.10.12. 12:45:21

@cscsmaki:

Az Auchan-t nem lehet mert soha nem volt állami tulajdonban és nem követett el emberéletet és környezet károsító büntényt!

Mint a cikk is irta a 90-es évek MAGYAR állami cégeinek az ellopásáról szól!

Buba Blictrix 2010.10.12. 12:45:31

1116001 - sajnos egyet kell ertsek. A katasztrofa kivalo urugy nemcsak a MAL, hanem barmely "oligarchanak" tekintett ceg "allami felugyelet ala helyezesenek", a tulajdnosok "kizrikalasanak" (adjatok el, gyerekek, az "allamnak" (adofizeto kipenget egy osszeget), na jo, hivjuk "olyan ajanlatnak, aminek nem lehet ellentmondani", szoval amit majd par ev mulva, amikor a kutya sem emlekszik mar ra, majd "rendbehozva" privatizalni fogunk, persze tisztessegesen, amit onnet lehet tudni, hogy tisztesseges emberek fogjak megkapni (ertsd: a mieink). Zsenialis! Nem is tudom, miert gondolom, hogy AZ AKIROL NEM BESZELUNK (Simicska "alkotmanyos jog alapjan nem hulye" Lajosra gondolok), miert is jut az eszembe.

Advanced Flight 2010.10.12. 12:45:37

@Rive:
a rendeletet az első bekezdésben találod. Nyilván a törvény kvázi keretszabályozást ad, a felügyelet alá vonás konkrét aktusát rendelet fogja kimondani.
Az állam akkor tartozik majd kártalanítással, ha az ilyen rendeletet kilövi az AB utólag, alkotmányellenesség miatt.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.10.12. 12:45:45

Végre kezd értelmes irányba menni a beszélgetés!

A tulajdonos nem szerezhet vagyont azáltal, hogy a környezetet rosszabb állapotban hagyja, mint a vállalkozása előtt volt. Erről kell beszélni, ez kell az alkotmányba, nem a vallási meg szociális faszmarhaságok.

Várúr 2010.10.12. 12:45:53

@Bergeroth:
A Népszagára hivatkozni mulatságos. Épp tegnap jelentette be az Erste bank, hogy erősíti magyarországi jelenlétét. Ha ennyire nem zavar a bűz, továbbra is szagold a Népszagát.

bonebear · http://cinca.blog.hu 2010.10.12. 12:45:57

Az állam független szabályozó és ellenőrző szerepét kéne elsősorban erősíteni. Én erről álmodom.

magyar ember teli szájjal 2010.10.12. 12:46:05

Repül a nehéz kő, ki tudja hol áll meg... az mindenesetre biztos hogy fideszközeli vállalkozókat nem semmiznek ki, és az is gyanítható hogy egy-egy így államosított cégnek lesznek majd új tulajdonosai előbb-utóbb.

A ló túloldala ez, azt hiszem.

Devil 2010.10.12. 12:46:12

@riksafighter: A vagyonkimentesrol csak Orban beszel, bele a levegobe, bizonyitekai nincsenek. Lehet hogy magabol (vagy a csaladjabol) indul ki.
Egyebkent a vagyonkimentes mas ipari katasztrofak eseteben sem volt jellemzo, es mas - alkotmanyt nem serto - ezkozokkel is megtehettek volna.
A felelost meg nem allapitottak meg, miert jelolod meg rogton a gyar utolso tulajdonosat? Csak mert Orban mondja vagyutal ra? Es ha azt mondja ugorj bele a kutba, beleugrassz?
Az hogy ki tudja mennyi idore beultetnek valakit egy vallalatba olyan jogkorrel hogy felulbiralha szinte barmit - az lehet hogy nem allamositas szerinted, de akkor probaljuk ki ezt ugy hogy en ulok be mondjuk a te csaladodba es elkezdek parancsolgatni hogy ki mit csinaljon, hatha megvaltozik a velemenyed kb 5 perc utan.

Csigorin 2010.10.12. 12:46:16

Nagyon helyes dolog az allamositas! A milliardos vagyon mar egy olyan kategoria, amit nem engedhet a tarsadalom, mikozben szazezrek elnek nyomorban.

borsikm 2010.10.12. 12:46:42

@is: "aki 15 év alatt felépítette ezt a gyárat a pusztulásból (mert a 90-es évek közepén kb. ott volt), akkor meg a privatizálást szidjátok"

Aha, pusztulás. És azt várod el, hogy ezt tőled beszopjuk. Nem nyert.

"Birtokunkba jutott Csiha Judit, a Horn-kormány privatizációs miniszterének 1998. januári belső jelentése. Ebből tudható, hogy az akkor még Ajkai Alumíniumipari Kft. néven futó állami cég hivatalos értéke a privatizáció évében 1,7 milliárd forint volt, így a vevőknek gyakorlatilag az érték századrészénél is kevesebbet kellett az asztalra tenniük. Ráadásul a korabeli iratokból kiderül, hogy az 1,7 milliárddal meglehetősen alulértékelték a timföldgyárat, amely hatalmas ingatlanvagyonnal, megrendelésállománnyal, rengeteg nyersanyaggal, készpénzzel és korszerű berendezésekkel rendelkezett. A tizenhárom évvel ezelőtti vevő egy kft. volt, amely egy bonyolult céghálózat tagja. E hálózat fő tulajdonosa ma is a Kádár-rendszer nehéziparának három fejese, Petrusz Béla, Tolnay Lajos és Bakonyi Árpád, illetve az ő fia, Bakonyi Zoltán. " (www.magyarhirlap.hu/hatter/bagoert_kaptak_meg_az_ajkai_timfoldgyarat.html)

Továbbá:

"a privatizáció óta az Ajkai Timföld Kft, majd Timföld Ágazat mindeddig nyereséget termelt" (www.mal.hu/resource.aspx?ResourceID=MALHirado-2001-oktober)

Devil 2010.10.12. 12:47:03

@Chicano: Igen, oda jutottunk mint Venezuela vagy Oroszorszag.

VV: Erdekes hogy a privatizaciot szidod mint a bokrot. Mert ugye a masik alternativa, az allami tulajdon olyan jol bevalt a szocializmus idejen is. Mareszt az is fura hogy nem veszed eszre a tortenelmi parhuzamot a sajat velemenyed es ismert bal- es jobboldali ideologiakra epulo parancsuralmi rendszerek mukodese kozott. Na meg Orban mukodese es az ismert tortenelmi peldak kozott.

klacus 2010.10.12. 12:47:12

@Sawyer_: Szerintem, a saját holdudvart elmossa az ár. Valószínűleg a hatalmat gyakorlók ugyanúgy unják, hogy pénzemberek ugráltatják őket.

Jó történelmi példa Németország 30-as évei. Ezzel most nem fasisztázni akarok, csupán a párhuzamot szeretném érzékeltetni. Ott más alapon ment, de a saját holdudvart is elmosta az ár. A politikusok pedig széttárták a kezüket, és kajánul vigyorogtak.

Remélhetőleg itt is így lesz, szóval jöhetne Csányi és Demján is.

Jó lenne, ha egy kicsit odafent is rádöbbennének, arra, hogy minden csak viszonylagos. Azokat a cégeket vissza kell venni, ahol semmi sem történt. Semmi fejlesztés, semmi értelmes vezetés. A gond az, hogy sok ilyen volt állami céget egyszerűen szétloptak, vagy kilóra eladtak. Azokat már nagyon nehéz visszaszerezni...

choko 2010.10.12. 12:47:24

2010 - MAL Zrt. államositása,
2011 - MKB Zrt államositása,
2012 - bevezetjük az eurot,
2013 - bevezetjük a kötött devizagazdálkodást, a világútlevéllel évente 1x mehetünk külföldre,
2014 - megnyitnak a Balaton parton az első retro úttörőtáborok:-))))

klacus 2010.10.12. 12:49:06

@LevLev: a sötét 50-es évekről.

Tök igazad lenne, ha ezt fegyverrel, és kivégzésekkel érték volna el.

Itt arról van szó, hogy a zemberek adtak egy kurva nagy radírt az amúgy is cerkával firkált törvények mellé tavasszal.

Fel kell fogni. A Fidesz mint diktátor uralkodhat 4 évig. Erre kapott felhatalmazást. Még mindig jobb mint egy eszkalálódott polgárháborús helyzet, ami 2006-ban alakult. Ezt azért ne felejtsd el.

Ha ez sem segíti ki ezt az országot, akkor nincs békés megoldás!

Bálint E 2010.10.12. 12:49:29

„Egy birodalom végnapjai – A Hungalu társaságcsoport privatizációja 1991-1997” című könyvnek. A kötetből többek között kiderül, hogy – a korábbi sajtóhíreknek megfelelően – 10 millió forintért adták az Ajkai Alumíniumipari Kft.-t, az igazi árat azonban a vállalt, 4 milliárd forint értékű beruházás, és legalább 900 fő foglalkoztatásának garantálása jelentette.

Nem teljesített szerződés alapján miért nem államosították vissza már korábban is?!
10 millió Ft? Nem nevetséges? A 4 milliárd ft értékű beruházás érzéseim szerint csak papíron létezik...

choko 2010.10.12. 12:52:36

...a General Electric elkövetett...mégsem államositották (The Corporation)

klacus 2010.10.12. 12:58:10

@soulclipse: Itt nem a felelős kiléte a lényeg, hanem a bűnbak!

Megvan és kész! Kenyeret és cirkuszt!

Hozzáteszem, hogy mint apró véglénynek, számomra is sokkal szimpatikusabb, hogy előbb rakták a bilincset az igazgató kezére, mint a gátőrére.

Annyira elszaladt itt a ló emberek ezekkel a multimilliárdos kimosakodott tolvajokkal, hogy nem igazán érdemelnek mást!

Akinek ebben az országban ekkora vagyona, kérdés nélkűl kellene a bilincset a kezére tenni, akármit is mond utólag úgyis biztosan ezer sebből vérezne a sztori, amit a jövedelmeiről halandzsázna....

Hurri Kán 2010.10.12. 12:58:15

@Devil: az AB már megállapította hogy alkotmánysértés történt? Nocsak.

dusomoja 2010.10.12. 13:03:50

@Bergeroth: Jajjaj sszegény bankok, és szegény mi, ha elmennek... Ugyan ne röhögtess. Ekkora hasznot, mint, nálunk sehol nem tudnának lehúzni a parasztról. Nem mennek azok, csak zsarolnak, fenyegetőznek. Azt hiszik, ők itt a főnök, pedig nem, az állam a főnök. Én sem fenyegetőztem, hogy nem fizetek, elmegyek, és qrvára nem érdekelt senkit, hogyan fogok fizetni, mikor 30%-ra megemelte Libajnai Kordonka az EVA-t. Én még 15%-nál kezdtem. Szóval a bankok vegyék ki szépen a részüket a közteherviselésből. Egyébként kié az a pénz, amit hiteleznek? Netán az övék? Lófaszt. Az ügyfelektől jön.

radír2010 2010.10.12. 13:03:57

Privatizáció tette tönkre az országot.Amíg állami tulajdonban volt minden addig megbecsülték a melósokat,és jutott mindenre pénz.Ez az Orbán! Csak így tovább! Milliárdosokat el kell tüntetni az országból,és mindent visszaállamosítani.Máris meglesz az egymillió munkahely.

Chicano 2010.10.12. 23:52:38

@Devil: "Igen, oda jutottunk mint Venezuela vagy Oroszorszag."

Oda bizony, de nem most hanem amikor fillérekért kiprivatizálták a nyereséges szocialista nagyüzemeket a pártközeli haveroknak.

Ha megnézed a törvényt akkor láthatod hogy csak akkor lehet céget ÁLLAMI FELÜGYELET ALÁ VONNI (ami nem államosítás) amikor a mostanihoz hasonló katasztrófahelyzetet idéz elő. Nekem speciel elegem van belőle hogy ebben az országban soha semminek nincs felelőse. Nagyon örülök hogy végre tökön ragadják az ilyen Bakonyi féléket és talán végre rájönnek az úrelftársak hogy nem csak a aranytojást tojó tyúkot vették meg hanem vele a felelősséget is.

2010.10.12. 23:52:58

@Bergeroth: "A véretekben van, hogy hogyan kell a sárga földig lezülleszteni egy országot."

Nincs már hova lezülleszteni. Az elmúlt 2 évtized rabló politikája pártfüggetlenül azt eredményezte, hogy gyakorlatilag elértük azt a pontot, ahol márcsak csikicsuki aknakereső játék a gazdaság, akármerre indulunk mindenhol valamilyen csapda, és veszteség lapul. Bármilyen intézkedést hoz a vezetés, az valakinek szar lesz. Paraszthajszálon függ az egész kibaszott kártyavár, egy rossz szó elég, és összeomlik.

Szerintem Orbán megtette az első helyes lépést. Egy ilyen precedensértékű intézkedés üzenet lehet a fényűző életmódot folytató elitnek, hogy a mutyi, és megúszások ideje lassan lejár.

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2010.10.12. 23:53:04

Nem az a baj, hogy egy jó autó áráért megvették annó az egész gyárat szőröstül-bőröstül, hanem, hogy utána nem nagyon költöttek rá. Amikor megtörtént a baj, akkor meg próbálták bagatelizálni, utána meg sunnyugnak, ahogy azt már megszokhattuk az ilyenektől.
(Azért szeretném azt a pénzt a zsebemben látni amit a MAL vezetői most az ügyvédeknek fizetnek...)

Hurri Kán 2010.10.12. 23:53:10

@Bergeroth: Hát akkor nem lesz az országban 40 bank csak 37. Máris telesírtam egy csomag zsebkendőt.

Squid 2010.10.12. 23:53:16

@Bálint E: Halkan megjegyezném azért, hogy ha 13 évig semmit nem fektettek volna a cégbe lehet, hogy nehezen lenne 15%-os részesedése Európában és 4% világszerte szerintem.

Bár lehet, hogy tévedek de ha így van biztosan kijavít valaki.

Mike36 2010.10.12. 23:53:28

ilyen alapon bármely céget állami felügyelet alá lehet helyezni, csak indokot kell találni
és fognak is
itt a Kádár restauráció
régebben is voltak jelek arra, hogy a fidesz posztkádárista, de sosem hittem volna hogy Orbánék komcsik

de emelett ott a médiatanács, ott a tanterv bevezetése, mindez csak hétfőn, és még majd jön a többi

Mike36 2010.10.12. 23:53:37

@fantasztikus!: ez mekkora baromság, már ne is haragudj
persze
az állami tulajdon miylen frankó volt, meg a tervgazdálkodás, a KGST-t is de frankó
csak csődben ment az ország, és nem ennyire mint most
nézz már kicsit körbe mi volt itt mondjuk 88-89-ben és mi van most
azonkivül hogy jajdeszar neked
pl. hogy neteznél?

ca2 2010.10.12. 23:53:42

@cscsmaki:"államosítsák az Auchant :) "
Ha az Auchan 10 millió forintért vette volna a hálózatát az államtól azzal a vállalással, hogy felújítja és működteti de közben úgy lelakná, hogy az rádőlne az emberek fejére és több tíz milliárdos károkat okozna az államnak akkor könnyen lehet, hogy azt is visszaállamosítanák.
De talán azt még a népszava olvasók is felfogják, hogy a két dolog nem pont azonos kategória.

Lajosbácsi 2010.10.12. 23:53:50

Elmennek a bankok? Kit érdekel ? Mi lesz a kölcsönökkel, remélem azt is elhagyják, ahogy az országot vagy azokra természetesen igényt tartnak majd ?

Amikor nagyot lehetett kaszálni és egész Európa de talán a világ legnagyobb hasznát lehetett elérni, addig jó volt. Most amikor normális mértékű hasznot lehet csak realizálni, már menni akarnak. Erre tényleg nem lehet mást mondani, minthogy viszontlátásra.

Próbálna meg egy bank mondjuk Ausztriában ilyen feltételekkel hitelt adni, mint nálunk, nem sikerülne neki.

A MAL-t meg át kell gondolni, hogy mit érdemes tenni vele. Lehet, hogy ezer ember munkahelye, de több ezer ember életminősége függ attól, hogy ne szennyezzék ilyen módon a környezetet tovább.

egygrafikus 2010.10.12. 23:53:56

Hány évre visszamenôleg lehet "felülvizsgálni" a privatizációt? 10? 20? Esteleg menjünk vissza a XIX századig? Netán a kora középkor rablólovagjaiig, hisz ôk alapozták meg sok nemesi család vagyonát. Abba kéne ezt fejezni végre, bár értem, hogy sok embernek nem tetszik az, hogy a Józsi meggazdagodott ô meg nem, csak azon nem gondolkodik, hogy a Józsi mennyi mindent kockáztatott esteleg (nekem van haverom aki a család összes lakását beletette annakidején a boltba, neki bejött, de el is bukhatta volna), mennyit melózott, stb., ô csak az Audit látja...

manager2008 2010.10.12. 23:54:06

Bizony aki annak idején nem olvasta el a Karl Heinrich Marx "Das Kapital. Kritik der politischen Oekonomie" című művét az sok faszságot bír összebeszélni.
A végén felfedezitek a szocializmust. )))
Szocialista kapitalizmus meg még nincs, de fel lehet azt is találni. Rajta.

háténvagyokaz 2010.10.12. 23:54:13

Azért felvetődik bennem pár kérdés azon túl is, hogy ez most államosítás és meddig fokozható.
Az elmúlt 20 év kormányainak (mindnek!!) komoly felelőssége és mulasztása volt az, hogy nem igazán szabályozták a cégek működését környezetvédelmi szempontból. Voltak/vannak persze eéőírások, de tudomásom szerint soha nem kellett komoly kockázati elemzést és intézkedési terveket kidolgozni arra vonatkozan, ha hasonló balesetek bekövetkeznek. A vörösiszap kb 2004-2005-ig veszélyes anyagbak számított. Hogyan zajlottak az engedélyezések, ha nem volt kockázatfelmérés. Ha volt és nem szerepel benne a tároló meghibásodása, akkor igenis az is hibázott aki kiadta az engedélyeket a további működésre). Miért ilyen katasztrófa során derül ki, hogy fogalmunk sincs, mihez kezdjünk ilyenkor. Nincs megfelelő terv, fedezet, biztosítás a kárelhárításra.
Az a véleményem, hogy nem csak a kőgazdaggá lett vállalkozó a hibás. Így működött, mert megtehette. Más országban ahol szigorúbbak a szabályozások nem működhetett volna ilyen körülmények között egy ilyen vállalat.
Ha már állami irányítás meg kárelhárítás: hogyan veszi majd figyelembe az államilag kijelölt felügyelő (vagy bárki) azoknak az összegyűlt adományoknak a felhasználását amik éppen az állam által nyitott bankszámlára érkeznek? Ennyivel csökken majd a MAL által térítendő kár? Vagy ennyivel többet kapnak a károsultak? Érdekes...
Mint ahogy azon is érdekes elgondolkodni, hogy vajon van-e katasztrófa-kezelési terv a százhalombattai finomítónál, a föld alatti gáztározóknál, a Nitrokémiai Műveknél (nem tudom, éppen hogy hívják:) ) (Pakson remélhetőleg van, de ez is inkább csak a nemzetközi szabályok miatt).
Szóval, vannak még kérdések...

Balbágy 2010.10.12. 23:54:32

@Drgomor: olvastál - akkor még - ellenzéki lapokat az utóbbi két ciklus alatt?
Hasonlítsd össze az ott található jelzőket - mondjuk - a heti Népszabadság bármelyik számában fellelhetőekkel.
Voltunk mi (balosok) már minden: striga, honkupec, rabló, gyilkos, Mengele, anyaszomorító/szemellenzős/lumpen/nyugger, eltartott, hazaáruló, stb. A végtelenségig lehezne folytatni.
Tudom, kétharmad. Persze ez nem azt jelenti, hogy az ország kétharmada politológus lett. Nem lett, csak azt hiszi, jó magyar szokás szerint.

sunázósün 2010.10.12. 23:54:40

1 millió munkahely attól nem lesz, maximum 1 millió kapun belüli munkanélküli.

leviathan99 2010.10.12. 23:54:46

Sőt! Az államosítás kevés! Le a milliomosokkal! Legyen mindenki megint proletár és polgártárs! A hajléktalanokat költöztessük be mások lakásába! Csináljunk listákat az ipari vállalatok tulajdonosairól! Aki nem jó polgártárs ezek közül, azoknak még a lakását is államosítsuk, ők meg menjenek földet művelni a pusztára! Aki nem ért egyet az az IMF szekerét tolja!

Lucky Larry Silverstein 2010.10.12. 23:54:57

Jót derülök, hogy itt mindig a kádárista nyugdíjas+gyermeke aggódik, hogy a bankok elmennek...a legcsóróbb lúzerek aggódnak hogy mi lesz a magántulajdon szentségével...mivel nincs semmijük, inkább azzal foglalkozzanak, hogy vmit szerezzenek! Ki nem szarja le komolyan, hány bank megy el az országból? Felvirágoztatták a nemzetet? Csak blöffölnek, ha holnaptól fele ennyi bank lenne sem változna attól az országban semmi. mongyuk hagyjuk azt az érvrendszert is, hogy régen megbecsülték a melóst... Jas szép idők voltak, de nem kívánom őket vissza, ki mondta hogy melózz?

gande 2010.10.12. 23:55:04

bocsi, de nem a bírság lesz hatalmas, hanem a kártérítési összeg. és ezt egy megfelelő biztosítással el lehetett volna kerülni. persze a biztosító is feltételekhez szabja, hogy vállalja-e a kockázatot.

Sztávrosz_ (törölt) 2010.10.12. 23:55:15

@dusomoja: Az előző orbánkormány meg kitalálta hogy ha ezt vagy azt csinálod akkor márpedig neked ekkora és akkora jövedelmed van. Ahol elmaradt a várttól ott apech ellenőrzés, szegények nem győztek bocsánatot kérni az egyéni vállalkozóktól...

Akkor se érdekelt senkit hogy ténylegesen mennyit keres az illető. És a nulla forint bevétel után is kell TB-t fizetni. Minimálbér után. azt hogy miből azt nem kérdezték akkor sem.

Kismacska (BELLA) 2010.10.12. 23:55:25

Ez forradalom? Az, hogy elveszik más magántulajdonát? És persze a havereket kiveszik a körből. Hogyne. Persze. Aztán persze kiprivatizálják megen' és persze havereknek megint. És az egyetlen fideszimádónak se fog feltűnni. YUMMIE, fincsi dolog ez...

Vissza a Lenini eszmékhez, hajrá Viktor! Szerintem hatalmas szégyen, hogy bármikor azt mondhatja ezután az állam, hogy na a te céged szimpi nekem, add ide! Hátbazz.

@fantasztikus!: tönkretette? Nem hinném. Nem kellene szét irigykedni a fejed, hogy más jobb helyzetben, jobb időben, jobb helyen volt ott, ügyesebben lavírozott, mint te. (Nem vagyok milliárdos, mielőtt megvádolnál.)

Az egyik kommentemben írtam már: tessék már utánuk csinálni, vagyont szerezni, mindenki előtt ott van most is a lehetőség.

Jaaa, hogy nyávogunk, hogy de looooserek vagyunk, közben meg köpködünk nálunk szerencsésebb embertársunkra? Tessék akkor felkutatni a lottómilliárdosokat is, hogy rohadnának meg, meg se dolgoztak a pénzükért!

Eszem f@szom megáll ezektől a looserkedő, irigy szövegektől. Sose irigyeltem mástól, ami az övé, sose fröcsögtem csak azért, mert ő gazdag. Biztos van néhány másik ember is rajtam kívül, aki így van ezzel és a hozzád hasonló színvonalas emberek kihúzzák náluk a gyufát...

És: nem szabad hozzányúlni a magánvagyonhoz. Akkor se, ha a tulajnak milliárdjai vannak. Az magánvagyon. Ilyen egyszerű.

-MCsaba- · http://barsonyszek.blog.hu/ 2010.10.12. 23:55:32

Bizonyos típusú üzemeknél vétek volt a privatizáció és az állami felügyelet teljes megszüntetése. Ami veszélyes, azt kontrollálni kell, ennyi. Ha kell államosítva azt...

Más privatizált cégeknél azért ekkora szigor már nem kell, de például néhány magánkézbe került a köz számára létfontosságú cég esetén el kéne gondolkodni egy a jelenleginél erősebb állami kontrollon, vagy esetleg a vegyesvállalati formula alkalmazásán. A többinél csak a törvénytelenségeket kell felszámolni, ha minden OK, akkor folytathatják ahogy eddig.

A kormány most magabiztosan cselekszik ez az elmúlt évekre egyáltalán nem volt jellemző (hol kisebbségi kormány volt, hol pedig a farok csóválta a kutyát) ezért is hathat most furcsának ez az egész szituáció. Igen ez egy új korszak..

kozgaztanar 2010.10.12. 23:55:41

3 dolog keveredik, kéretik külön kezelni, hogy értelme is legyen a mondandónak:
1) bizonyos helyzetekben (vész, katasztrófa, hadiállapot, stb.) az állam természetes joga, hogy a magántulajdonban lévő, de a helyzetben közvetlenül érintett vállalatok irányítását magához vonja - átmenetileg, a különleges helyzet hatékonyabb kezelése érdekében

2) ha egy gazdasági szereplő bármely másik szereplőnek ingó, ingatlan és egyéb vagyonában (pl, egészséghi állapot) tevékenységével (vagy mulasztásával) kárt okoz, akkor az okozott kárt meg kell térítenie - ez polgárjogi (vagy akár büntetőjogi) kérdés, a bíróságra tartozik

3) a privatizációs visszaélések - visszásságok kezelése
nos, ez meg egyrészt nyilván fájó pontja a magyarországi rendszerváltásnak, de jogi kategória: ha az adott privatizáció törvényes volt, akkor bizony nincs mit tenni, ha meg nem volt törvényes, akkor meg kell tenni a feljelentést

ps: mély részvétem minden gyászoló családnak...

mréveiller 2010.10.12. 23:55:50

a MAL mivel magáncég fizesse ki az okozott kárt utána azt csinálnak amit akarnak. Tudtommal a kormány célja is ez, 2 évre vették át a cég vezetést amíg a kártalanítás lezajlik. A Népszavás cikk pedig egy minden alapot nélkülöző írás.A bankoknak meg se kottyan ez a 3 évig fizetendő különadó! kamu az egész

józan' 2010.10.12. 23:56:24

Milyen magántulajdonról beszélünk egyébként?

A haveroknak fillérekért lepasszolt volt állami gyárak ról?
Ez kérem nem magántulajdon, hanem maga nagybetűs MUTYI. Márpedig a mutyi elleni harcot tűzte ki zászlajára a naracsszínű párt, de lehet, hogy rosszul tudom.
Az önerőből felépített magánvállakozás, amely aztán később hasznot hoz, na az magántulajdon (pl: Béres), amelyhez az államnak tilos hozzányúlnia. Nem szerencsés ha összekeverjükl a kettőt.

Aki meg Népszavából tájékozódik, az magára vessen :)))

2010.10.13. 01:21:33

Ugye a Csányit meg a Demjánt is megzabolázzák ? :):)

Cuppanj a végére! (törölt) 2010.10.13. 01:21:41

@fantasztikus!:
A Fidesz gyáva ehhez.
Elkobozni a jogtalanul szerzett vagyont és börtönbe a milliárdosokkal. Tegye fel a kezét aki szerint becsületes,szorgalmas munkából gazdagodtak meg a szarháziak!

muhi 2010.10.13. 01:21:50

Egész egyszerűen nem értem - és nem csak én - ezt a hisztit.

Igen, bizony, van esélye annak, hogy a céget - mivel a kártalanítást nem tudja kifizetni - államosítani fogják. Tehát az állam fizet a tőkés bácsik helyett, de a kölcsönkenyér visszajár alapon hitelezőként abból nyer kielégítést, amiből tud, tehát a cégből. Mivel a kártérítés és a jogos bírságok behajtásával nyilván nem akarja valahány ezer ember megélhetését tönkretenni, átveszi a céget, és onnantól fogva a haszon az állam zsebébe vándorol.

Hogy mi ezzel a probléma? Semmi! Ha az ember nem figyel a zebrán és elüt egy óvodás kiscsoportot, tettének az evidens büntetőjogi következmények mellett polgári jogi vonzata is van: kártérítést kell fizetnie, ami biztos, hogy tízmilliókra rúg. Ha nincs pénze, hogy kifizesse, a jogerős ítélet birtokában a károsult szülők szépen végrehajtást vezetnek a gázoló lakására és elárvereztetik, vagy maguk veszik meg.

Ebben az esetben a lakás a gyár, ilyen egyszerű.

Egyébként a vizionált államosítások sorához katasztrófák sora is kéne, talán erről még képzelődni sem szép dolog.

kapusok 2010.10.13. 01:21:56

@borsikm: Laikusként ez igazán jól hangzik. Csakhogy egy valamit elfelejtettél idézni: ebből a vagyonból mennyi volt a saját tőke és mennyi az idegen forrás?
Mert ezt épp úgy nézni kell, mint mikor valaki vesz pl egy 30 millás autót: ez az övé, az autó ennyit ér. De ha van rajta 28 millió hitel , akkor elég nehéz eladni 30 millióért, ha az uj tulajnak a kötelessége a hitel törlesztése. A cégeknél is hasonlóan működik a kérdés.

shwarcz bácsi 2010.10.13. 01:22:03

@fantasztikus!: azt akkor kommunizmusnak hívták,szocializmusnak!
a korrekt akkor az lenne ha a fidesz közel cégeket pl széles,csányi is ellenőriznék azokat is adják vissza,tudod otp,ikarus,videoton.szerinted?

Táskás Tóni 2010.10.13. 01:22:12

@fantasztikus!: Az a baj ,hogy akkor nem marad kormányunk és köztársasági elnökünk sem .Nem beszélve a háttérből irányító komcsi oligarchákról./csányi , Simicska../Gondold át mégegyszer!

borovi 2010.10.13. 01:22:22

@fantasztikus!: Te nyilván valami Kádár-kori kövület lehetsz, aki ráfaragott a rendszerváltásra és most egy új Kádár Jánosban eljövetelét látod orbánban. Jó hírem van: tényleg egyre jobban hajaz a tag Kádárra. Mindenben.

Exploiter 2010.10.13. 01:22:39

Mondhat bárki bármit, de először olvastam valaha amcsi kommentelőtől olyat, hogy Magyarország mintha egy másik bolygó lenne... irigységgel.

Hehh, ezért már megérte letartóztatni az ürgét.

canis 2010.10.13. 01:22:45

Jogilag is óriási hibákat követtek el az elmúlt 20 évben. Pl. azzal, hogy a köztulajdonnak nem adnak kiemelt védelmet. Amúgy nem vagyok vérszomjas, de legalábbis eljátszanám velük és bemutatnám a tv-ben a kínai példát (de úgy, hogy a menedzsment is igaznak gondolja) : három nap börtön, rögtön ítélő bíróság, kivégzőosztag festékpatronos (esetleg iszaptartalmú) puskákkal. És utána bemutatni a világnak, hogy szarták össze magukat az urak. Talán a többi nagypofájú menedzsment is elgondolkodna.

ben2 2010.10.13. 01:22:57

@soulclipse:

A mostani tulajok pontosan azzal a feltétellel kapták meg bagóért ezeket a cégeket, hogy a saját tőkéjükből tegyék környezetbaráttá őket.
Most azért történt a katasztrófa, mert a környezetvédelemre fordítandó költségeket megspórolták, így a tulajdonosok felelőssége meglehetősen egyértelmű.
Amúgy tök mindegy, hogy ki és mikor építette a zagytározókat, azok állapotáért a mindenkori tulajdonos a felelős, ez is evidencia, persze aki nem akarja megérteni, az nem fogja megérteni.

Mivel a privatizáció feltételéül szabott beruházások elmaradtak, az államnak minden politikai és erkölcsi felhatalmazása meg lenne, hogy ezeket a vállalatokat kártérítés nélkül visszaállamosítsa. Ehhez képest még csak nem is ez történik.
A tegnap elfogadott törvénynek ugyanis semmi köze az államosításhoz, mert egyetlen cég tulajdonviszonyait sem változtatja meg.
A kormánybiztosnak joga van a cég erőforrásait kárelhárításra és kármegelőzésre igénybe venni, illetve az ellenjegyzése nélkül a cég nem költekezhet. Ezek kétség kívül erős jogosítványok, de fényévnyi távolságra vannak az államosítástól.
Úgy tűnik a balosok képtelenek normális politikai diskurzust folytatni, mert ahelyett, hogy garanciákat követelnének, hogy a mostani törvényt ne lehessen tisztességesen működő vállalatok tönkretételére felhasználni, megy a hagymázas szöveg a kommunista államostásról, amiből egy szó sem igaz. Így keveredik össze a jogos aggodalom az ordenáré fröcsögéssel. Láttunk már ilyet eleget a kurucinfón, vicces ugyanezt ellenkező irányból megtapasztalni.

karikaV43 2010.10.13. 01:23:49

@Doubledecker: minden vegyi üzemben fent mennek a csövek.Kötelező védőfelszerelésben kell lenni az épületekben és azon kívül is.A köfémbe még a kamion sofört sem engedik be pedig,csak a portán száll ki.Ez ilyen riogatás,sok régi üzembe hívják a nyugdíjas karbantartókat vissza,mert tényleg ismerik a gyárat,ebbe semmi kivetnivaló.Meg a fiatalság nem akar dolgozni,csak a diploma,meg iroda, senki nem akar gyárban dolgozni.Ez a hír tipikus véres rongy a hözöngőknek.

karnak 2010.10.13. 01:24:07

Van itt minden, had' idezzek a hozzaertesbol:

ha magyar a ceg, akkor vegyek el a kommunistaktol,
ha multi akkor meg takarodjon innen, mert a rohadek profitot es penzt akar itt, nem jotekonykodni.
(egyebkent az nem szerepelt itt, de ha jotekonykodna es nem keves penzzel, akkor az meg a soros, az zsido, huzzon innen..)

Ugyse mennek el a bankok mert a Nepszava irja, kama.
ERSTE, MKB egyelore publikusan kurvara eleguk van, es tenyleg ezek senkihazi kis bankok, van meg egy csomo....
(majd ha hitelt akarsz felvenni, es van ma mo-n kb 6 opcio bankilag, es ezek nem hiteleznek, illetve nincsenek, akkor mondd ezt, vagy ha vallalkozasnal vagy gazdasagi teren es nem 5 mio HUF Széch. kártyát, hanem lízinget, hitelt, garanciát, LC-t, és esetleg pár hitelt is fel akarsz venni akkor szólj hozzá )

A rohadék bankok egyébként hitelt adtak, embereknek, azt h ezt nem buknak el, nem megerteni eleg erdekes. Az is ha azt mondja vki, hogy az a betetesek penze nem a banke.
En pl nem adtam volna a kovacs csaladnak stipi-stopizni...
Ha a betetesek penze, akkor meg a bank a beteteseknek akarja visszaszerezni, nem? EZt is el kene donteni...

Az ur nem a toke (bankok) hanem az allam.
Ez erdekes hozzaallas, had kerdezzem meg, hogy ezt honnan veszi valaki, a XXI szazadban? Melyik musort nezi, es valaszolja meg mitol jobboldali gondolkodasu?

Nem, nem allamositanak, majd mast, mert ez egyszeri eset volt, es csak veszhelyzet esetere lehet alkalmazi.
Uhum, hogyne, persze. Egy hete meg arra a felvetesre, hogy allamositananak-e, az allam atvenne-e az iranyitast, gondolom eleg hatarozott nem lett volna a valasz, illetve mindenfele parhuzam a kommunisaktrol, merthogy azok allamositanak.

Bankok meg: valoban a bankadot helyettunk fizetik meg? Gondolod a bankok nem a Zemberek penzebol fizetik ki a bankadot, illetve gondolod, h ha adot fizettetnek veluk csak igy ripsz-ropsz, akkor azt 2-3 stb esetben is megteszik? Vagy akkor mar veszhelyzet lesz?

Akinek meg felhabirito a felvetes is, hogy jobboldali koroknek jatszananak at cegeket:
Vegyepszer, Mahir, Betonut, stb.
meg amire 4 ev lehetoseget adott.

Nemi jozan esz: nem lehet nagyon markans gyartast produkalni evtizeden at beruhazas nelkul.
El kellene donteni, hogy egy kbszott jo ceget happoltak el a komcsik a szemet multik elol, vagy egy szetlopott szart, mert nem ugyanaz, ugyanazt az ervet (szemet kommunistak) mindenre mindig rahuzni nevetseges.

Egyebkent is a fidesz megvalasztasakor mindig aszaly, arviz, egyeb katasztrofa van, nem mondom, hogy saskajaras lesz a kovetkezonel, de erre a vonalra jol ra tudnak menni:)

Megélhetési rasszista 2010.10.13. 01:24:37

Érdekes, Venezuelában kemény szocializmus van, az olajcégek mégsem menekülnek. Kínában kemény szocializmus van, mégsem menekülnek. Oroszországban is átláthatatlan a rendszer, mégsem menekülnek a cégek.

Innen sem fognak, a MAL esete után sem. Miért? Mert a cégek is pontosan látják, miért történik mindez. Egyszerűen van az a réteg, amely filléres áron jutott hozzá gyáróriásokhoz, majd semmivel sem törődve, kizsigerelték azt. Vagy éppen tönkretették, mert kellett a hely a konkurenciának.

Így birkul el a magyar, aki veri a seggét a földhöz, mert a milliárdokat hazautaló multik fizetnek valami kis alamizsnát a melósnak.

Vagy valaki árulja már el, a cégnek miért van mindössze 3 milliárdos törzstőkéje, a biztosítás is mindössze 10 millióra (!!) szól. Miközben a magánvagyonuk több tíz milliárdos tétel.

vokalpatriota 2010.10.13. 01:24:45

1. Veszélyes precedenst teremt a törvény. Innentől kezdve elég ingatag, hogy mit nevezünk katasztrófának. Pl. egy fél magyarországnyi internet összeomlást követően vajon állami tulajdonba lehet e vonni mondjuk vélt pénzügyi katasztrófára hivatkozva az internetszolgáltatókat? Emlékeztek még körmendi Ékes Juditra? Szalai Annamária is örülne. Viszont könnyedén eltűnhetne a blogok egy része. Mondjuk az ellenzéki blogok. Persze, ez csak fikció...

2. A törvénnyel közvetve be lett ismerve, hogy az állami hatósági szervek annyit sem érnek, mint egy pár dingókutyavese. A MAL Zrt.-nél az utolsó hatósági vizsgálat júliusban volt, ami érintette a gátakat is. Minden rendben volt a hatóság szerint. És ez a vizsgálat már jóval a fülkeforradalom után történt. Tehát ez a nagy rössel történő cselekvés jópár olyan dolgot is eltakar, amiről érdemes lenne beszélni...

3. Az előbbi pontból - is - következően halkan jegyzem meg, hogy ez az a hét, amikor a jövő évi költségvetési sarokszámok első olvasatáról vitázni illene, parlamentileg is. Ezt sikeresen eltakarja a kormány katasztrófakommunikációja. Mert azért az igaz, hogy ez hatalmas katasztófa volt, de már lassan két hete csak ez uralja a médiafelületeket, miközben az élet megy tovább, és más fontos dolgok is léteznek a vörösiszapon kívül...

OmegaMale 2010.10.13. 01:25:12

@Bergeroth: elég sok bank van jelen a piacon és valahogy az ügyfelek nem látják használt a fene nagy *versenynek*, ami kialakult közöttük...

Azt, hogy a produktív verseny feltétele, hogy sok szereplő (-> jóval több, mint kettő) legyen jelen, már régen megcáfolta kb. 452376-szer a valóság. A bankokat anno az PSZÁF sorba büntizte megtévesztésért, a kartellgyanú pedig állandóan ott van a fejük felett...

Amelyik itt marad, annak nőhet a klientúrája és talán meg tudja vetni a lábát (mint valódi, életképes vállalkozás), nem kel majd sokszáz százalékos THM-mel meg behajtókkal dolgozni...

A jólétet nem a bankok és az autógyárak számában lehet kifejezni, mert a jólét nem szorul magyarázatra. Ha egy országban mégis magyarázni kell, akkor ott nincs jólét, csak parasztvakítás.

Gergo888 2010.10.13. 01:25:31

Amikor privatizálták ezeket a cégeket, egy fikarcnyit sem volt fontos a jogállamiság, viszont ha államosításra kerül sor, vagy valami baj van, akkor rögtön fontos a jogállam. Akkor hogy is van ez?

gande 2010.10.13. 09:45:43

@manager2008:

"...Szocialista kapitalizmus meg még nincs, de fel lehet azt is találni. Rajta."

de van olyan, hogy szociális piacgazdaság.

és persze van államkapitalizmus=szocializmus.

Logan Grimnar 2010.10.13. 17:15:37

Wishful thinking ez a poszt, nem több...

Mike36 2010.10.13. 21:38:04

@vokalpatriota: hm... ha államosítják az internetszolgáltatást akkor már tényleg figyel a Nagytestvér
ha szólnak nekik, hogy van TOR, akkor aki azt használ az meg alapból megy sittre, hiszen magyar ember gerinces nem bujkál, csak az osztályidegen imperialista szabotőr terrorista





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása