Égető szükség van egy elrettentő példára, de az biztos, hogy egy miniszterelnök esetében mindenféle gyanúnak tízszer olyan biztosnak kell lennie.
A legfőbb ügyész helyettese a Parlamentben Budai Gyula kérdésére nem cáfolta, hogy Gyurcsány Ferenc is gyanúsított lehet a sukorói telekcsere ügyében. Már önmagában ez a hír is óriási jelentőségű, ha pedig az ügy eljutna a vádemelésig (vagy még tovább), egyértelműen történelmi eseményről beszélnénk.
A demokrácia érinthetetlenjei
Egy demokratikus rendszer fenntartását az biztosítja, hogy az alternatív politikai erők különleges védelmet élveznek. Hogy egy szereplő politikai túlhatalmát el lehessen kerülni, a törvény valamennyi játékost kiemelten védi. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy pártot vagy egy politikust minden más entitásnál – egyszerű állampolgárnál, egyháznál, vállalatnál – jobban védi a törvény. Például egy képviselőnél nem lehet házkutatást tartani és nem lehet csak úgy bíróság elé citálni, és lehallgatásához is sokkal magasabb szintű engedélyek kellenek.
A demokrácia védelmének logikájából következik, hogy a politikus bizonyos értelemben a törvény felett áll. Ezáltal azonban egy nagyon komoly ösztönzőt is kap, hogy próbáljon meg visszaélni hatalmával. Az ebből eredő feszültségek minden demokratikus rendszerben komoly problémát jelentenek – elég csak a hamarosan bíróság elé kerülő Jacques Chirac volt francia elnök ügyeire gondolni.
A valódi probléma akkor kezdődik, ha a politikusok sebezhetetlensége magának a demokratikus rendszernek a legitimitását ássa alá. Amikor többségi meggyőződéssé válik, hogy a politikusok nagyon nagy számban folytatnak „nem jogkövető” magatartást, akkor az egész rendszerbe vetett hit omlik össze.
Magyarországon pedig már elértünk arra a kritikus szintre, amikor általánosan elfogadott feltételezés, hogy a politikusok nagy része tolvaj.
Mit lehet tenni?
Ha ezen az állapoton változtatni akarunk, akkor tetszik vagy sem, de egy elrettentő példára van szükség. Meg kell tudni mutatni, hogy egy határon túl a politikusi lét sem jelent védelmet. És bár Zuschlag rács mögött van, sejthetően saját magánál nagyobb embereket is oda juttathatott volna, ha együttműködik a bírósággal. Ugyanez a helyzet Hagyó Miklóssal.
Budai Gyula, az elmúlt két ciklus gyanús földügyleteit vizsgáló miniszterelnöki megbízott kedden a parlamentben a sukorói telekcsere ügyében a nyomozás állásáról kérdezte a legfőbb ügyész helyettesét. Az ügyben 2009 áprilisa óta vizsgálódik a Központi Nyomozó Ügyszség.
A telektranzakciót az állam részéről lebonyolító Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. két vezetőjét, Tátrai Miklós volt vezérigazgatót és Császy Zsolt értékesítési igazgatót már előzetes letartóztatásba helyezték. Az akkor miniszterelnököt, Gyurcsány Ferencet és gazdasági miniszterét, Bajnai Gordont eddig tanúként hallgatták ki.
Belovics Ervin főügyészhelyettes Budai kérdésére elismerte, hogy a nyomozóhatóság egy (mentelmi joggal bíró) országgyűlési képviselő büntetőjogi felelősségét is vizsgálja. Budai Gyula szerint a válasz alapján egyértelműen megállapítható: ez a személy nem más, mint Gyurcsány Ferenc, ugyanis Schiffer András, az LMP frakcióvezetője a sukorói telekcsere ügyében konkrétan, nevesítve Gyurcsány Ferenccel szemben tett büntetőjogi feljelentést hivatali visszaélés bűntette miatt.
A miniszterelnöki megbízott kifejtette: az LMP-s politikus feljelentésében egyrészt azt írta, Gyurcsány Ferenc utasítást adott a sukorói telekcsere lebonyolítására. A másik tényállási elem pedig azzal kapcsolatos, hogy a sukorói kaszinóberuházást annak ellenére nyilvánították nemzetgazdasági szempontból kiemeltté, hogy a koncessziós szerződést csak hónapokkal később, 2009 októberében írta alá Oszkó Péter akkori pénzügyminiszter; így Gyurcsány Ferenc tudta, hogy a kiemeltté nyilvánítással jogszabályt sért.
Gyurcsány bíróság elé kerülhet (Index)
Azonban ha Gyurcsány Ferenccel történne valami hasonló – amit jelen pillanatban nehezen tudunk elképzelni –, az már önmagában elemi erejű üzenetet küldene a politika minden szereplőjének. Továbbra sem hinné azt senki, hogy a hatalomban lévők visszaéléseire azonnal fény fog derülni, de mindenki tudná, hogy legalább a hatalomból kiesettek nem érinthetetlenek többé.
Kapcsolódó írásunk: Legyen vége az ártatlanok korának!
Precedens?
Látni kell ugyanakkor, hogy egy ilyen lépés valószínűleg a politikai küzdelem még élesebbé és kíméletlenebbé válását eredményezné. Ha egyszer precedens lesz egy miniszterelnök perbe fogására, akkor bizony a mindenkori miniszterelnök feje fölött is ott fog lebegni annak tudata, hogy hatalma nem fogja örökké megvédeni.
Ebből két dolog következhet. Vagy az, hogy innentől kezdve a miniszterelnökök is kevésbé mernek majd visszaélni hatalmukkal – vagy éppen ellenkezőleg, hogy sokkal inkább vissza fognak élni vele. Mert nem lesz más választásuk, mint egyre gátlástalanabb eszközökkel megpróbálni megtartani a pozíciójukat, hiszen annak elvesztése azonnali fenyegetést jelentene számukra. Ehhez pedig különösebb rossz szándék vagy jellem sem kell: Magyarországon olyanok a törvények, hogy minél nagyobb dologgal foglalkozik valaki, annál nagyobb a valószínűsége, hogy az alá tartozó emberek törvénytelenséget követnek el. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy milyen megegyezések „olajozhatják” egy politikai párt működésének kerekeit. Ezekért pedig jogilag a vezetőket is könnyen felelősség terhelheti.
A Véleményvezér egy cseppet sem kedveli Gyurcsány Ferencet, de az biztos, hogy egy miniszterelnök esetében mindenféle gyanúnak tízszer olyan biztosnak kell lennie, hogy az esetleges eljárás üdvös, és ne rettentően káros folyamatokat indíthasson el.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.