Az állam akarja az e-útdíj rendszert megépíteni, mert a tender nyertese visszalépett, miután megzsarolták az alvállalkozóját. Kár, hogy egy nagy és új dolog felépítését célzó projektet a magyar államigazgatás képtelen önállóan megvalósítani. (Fotó: MTI)
Egyetértünk Orbán Viktorral: a miniszterelnök szerint a magyar államnak rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy adott esetben le tudjon egy, az e-útdíj bevezetéséhez hasonló projektet bonyolítani. Azt azonban nem gondoljuk, hogy mindez meg fog valósulni pusztán attól, mert szerinte ennek így kellene lennie.
Ajánlott írásunk: Amikor Orbán Viktor pártfőtitkárt játszik
Furcsa történet
Amint arról sokan és bőven írtak, pár nappal ezelőtt visszalépett az elektronikus útdíjszedési rendszer teljes körű bevezetésére és megvalósítására kiírt tender nyertese. Már maga ez a történet is nagyon furcsának tűnik: a későbbi nyertes Getronics Zrt. több mint tízmilliárd forinttal alacsonyabb árajánlatot adott be, mint a második helyezett pályázó. Amikor azonban már a szerződéskötésre került volna sor, a győztes visszalépett és arra hivatkozott, hogy egy kulcsfontosságú alvállalkozóját megfenyegették.
Ezek után a kormánynak két választási lehetősége maradt: vagy új pályázatot ír ki és ezzel hónapokkal csúsztatja a költségvetés szempontjából igen fontos többletbevételeket ígérő e-útdíj bevezetését, vagy azt mondja, hogy a munkát elvégzi házon belül. Az utóbbi történt. Mindez persze szinte üvölti a kérdést, hogy akkor mégis miért volt szükség az eredeti pályázatra?
Az állam saját hatáskörében valósítja meg az elektronikus útdíjszedési rendszert – jelentette be a kabinet döntését Orbán Viktor miniszterelnök szerdán Vásárosnaményban, a kihelyezett kormányülés után. A miniszterelnök azt mondta, két lehetőségük volt: vagy újabb tendert írnak ki – mint az Index megírta, ez azt jelentette volna, hogy legkorábban decemberben indulhatott volna el az elektronikus díjfizetés –, vagy az állami megvalósítást választják; végül az utóbbi mellett döntöttek.
Hogy miért, arról azt mondta: „köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő". Álláspontja szerint az államnak igenis rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy ha be akar vezetni egy használatarányos újdíjat, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudja oldani.
Ez a legnyilvánvalóbb kérdés, de nem a legfontosabb.
Véleményvezérek a Véleményvezéren - Blogunkon újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők fejtik ki véleményüket a hozzászólásokban.
Mit valósított meg a magyar államigazgatás eddig?
A kulcskérdés ugyanis az, hogy képes-e egyáltalán egy ilyen projekt megvalósítására a magyar államigazgatás. Mert ugyebár az elmúlt három évből nem igazán tudunk felidézni olyan esetet, amikor egy nagy és új dolog felépítését célzó projektet az államigazgatás önállóan tudott volna megoldani. Rombolásban hosszú a lista, de ahhoz nem is kell több, mint egy-két előző éjszaka benyújtott, félreérthetően megfogalmazott, senki által át nem gondolt törvény. Az ellenkezőjéhez azonban teljesen másra lenne szükség.
A negyedik mobilszolgáltató ügyében már próbálkozott a kormány valami hasonlóval. Egészen pontosan: immár harmadik éve próbálkozik valami hasonlóval. Ha jól értjük a helyzetet, rengeteg millió forint elköltése után ott tartunk, hogy nincs és könnyen lehet, hogy nem is lesz semmi a projektből. Vagy ott van a Nemzeti Eszközkezelő ügye, mely egy év erőlködés után gyakorlatilag csendben elhalálozott. De említhetnénk az EU-pénzek szétosztását koordináló NFÜ-t, melyet a kormány nagy lendülettel alakított át három évvel ezelőtt, hogy aztán most ő maga számolja fel. Vagy éppen a külföldi befektetések előmozdítását szolgálni hivatott új szervezetet, melynek már a nevét sem tudjuk, de legalább az eredményei is látványosan jelentéktelenek. És akkor nem is beszéltünk még a MÁV átalakításáról vagy a Volán-cégek konszolidációjáról.
Olvasd el ezt is: Az Orbán-kormány és a központosítási mánia kudarca
Kudarcról szó sem lehet a kampány előtt
A miniszterelnöknek igaza van abban, hogy egy kormánynak rendelkeznie kellene azzal a képességgel, hogy ilyen ügyeknek legalább a siker távoli esélyével vágjon neki. De akárhogy is nézzük, ez a képesség ebből a kormányból teljesen hiányzik. Ezért aztán csak egy magyarázatot tudunk arra, hogy miért kezeli úgy a kormányfő a helyzetet, mintha csak jobban kellene akarni. Nem, nem arról van szó, hogy Orbán Viktor ne tudná, hogy az általa irányított rendszernek az e-útdíj bevezetése messze túl nagy falat. Sokkal inkább arról, hogy a választási kampány előtt nagyjából 8-10 hónappal már a vereség vagy a kudarc legkisebb árnyékát sem engedheti kormányára vetülni.
Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.
A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.