Véleményvezér

vv

Orbán: vissza a startvonalhoz

2011.01.14. I 129 komment I Címkék: fidesz orban allam koltsegvetes allamadossag

Ez végre tényleg az az irány, melybe Magyarországnak el kellene indulnia ahhoz, hogy mostani nehéz helyzetéből ki tudjon törni. (Fotó: Guy Martin/WSJ)

Tegnap Orbán Viktor valószínűleg mindenkit, de minket bizonyosan meglepett, amikor olyasmiket mondott a februárra beharangozott reformokról, amiket az eddigi államosítós-szabadságharcos gazdaságpolitika után nem vártunk volna a kormánytól. Szögezzük le mindjárt: kellemes meglepetés volt.

Miért jelentős?

Először is: a magyar kormány tervezett gazdasági intézkedéseiről a nemzetközi üzleti körökben igencsak meghatározó The Wall Street Journalban esett először szó. Ráadásul nem a nemzetgazdasági miniszter, hanem maga a miniszterelnök hozta nyilvánosságra a tervezett változtatások fontosabb elemeit, ami nyilvánvalóan még nagyobb súlyt ad a bejelentésnek. Hiszen amit Orbán Viktor nyilvánosan „megígér”, azt lényegesen nehezebb felülírni, mintha Matolcsy György véleményét ismertük volna meg a témában.

Ráadásul Orbán Viktor olyan lépésekről beszélt, melyek teljességgel szembemennek kormánya és pártja eddigi fő kommunikációs csapásirányával („ne a zemberekkel fizettessék meg”), és részben azzal a gazdaságpolitikával is, melynek meghatározó elemeit az elmúlt hónapokban többek között mi is nehezményeztük. A változás nagyon biztató: ez végre tényleg az az irány, melybe Magyarországnak el kellene indulnia ahhoz, hogy mostani nehéz helyzetéből ki tudjon törni.

Orbán Viktor azt mondta a Wall Street Journalnek, hogy februárban komoly intézkedéseket fognak bejelenteni, amelyek a nyugdíjakra, a munkanélküli segélyekre és a gyógyszerkasszára fordított állami kiadások csökkentését célozzák. Azt állította, hogy a munkanélkülieket ellátó nagylelkű és hosszú ideig járó jóléti kiadások időszakának vége. Arra azonban nem vállalkozott, hogy az ebből elért megtakarítás összegét felbecsülje.

Orbán Viktor célja - állítása szerint - a növekedés és a munkahelyteremtés beindítása egy olyan gazdaságban, amely 1989 óta a legnagyobb visszaesését élte meg. "Elfogadható, hogy Magyarország saját látásmóddal bírjon nemcsak a költségvetési hiány kérdésében, hanem a hosszú távú versenyképességben is" - mondta. Ezzel együtt elismerte a piac nyomását: "a hitelességért folytatott küzdelem állandó harc".

Orbán az eurózónáról, a strukturális reformokról és a válságadókról nyilatkozott a Wall Street Journalnek ([origo])


Mi jön ezután?

Egyelőre azonban még csak interjúkérdésekre adott válaszokat hallottunk. Az ígéretes terveket azonban ki is kell dolgozni és meg is kell valósítani. Le kell tenni az asztalra egy olyan programot – nem 29 vagy akárhány pontot, hanem egy átfogó, koherens tervet – melyben meghatározó súllyal bírnak a most ismertetett pontok. És mindezt persze úgy kellene összerakni, hogy abban sok-sok átgondolt és megalapozott számítás szerepeljen. Számok nélkül most már nem fog menni.

A (...) négy területre koncentráló spórolási program lényegében az új kormány első olyan intézkedéssorozata lehet, amellyel az ország fejlettségéhez és regionális versenytársainkhoz mért túlköltekezésén érdemben korrigálna, és amelyet évek óta sürgetnek mértékadó közgazdászok. Magyarországon nagyon magas az újraelosztás, ami három tényezőből fakad: a nyugellátásokra és szélesebb értelemben a jóléti szolgáltatásokra, a tömegközlekedésre, és az állam működési funkcióira költünk sokat.

Négy helyről venne el pénzt Orbán (Index)


Ha ugyanis egy hónap múlva nem történik más, csak annyi, hogy a miniszterelnök megismétli, esetleg még egy-két elemmel kiegészíti a tegnapiakat, azzal nem sokra megyünk. Egy hónap múlva azt kell majd meggyőzően bemutatnia a kormánynak, hogy a tervezett intézkedések hatására hogyan tehető fenntartható pályára a magyar gazdaság, hogyan lehet kitörni az adósságcsapdából, majd be kell tudni mutatni, hogy mindezek hogyan képeződnek le a törvényjavaslatok szintjén.

online surveys


Vissza a startvonalhoz

Áprilisban, amikor a Fidesz megnyerte a választásokat, még azt gondoltuk, hogy a párt megfelelő gazdaságpolitikai vízióval rendelkezik, és a kormányzás legnagyobb kérdése az lesz, hogy képesek-e mindezt akciótervbe önteni, illetve a szétzilált magyar államigazgatáson keresztül megvalósítani. Az elmúlt háromnegyed év nem igazolta a várakozásainkat: a megvalósítási probléma fel sem merült, mert vízió nem volt, csak eseti alkukra és szükségmegoldásokra épülő, ám annál drasztikusabb és előkészítetlenebb intézkedések.

A Véleményvezér üdvözli Orbán Viktor nyilatkozatát. Indokolt azonban a visszafogottság: egyelőre nincs többről szó, mint hogy a miniszterelnök valószínűleg felmérte, hogy a gazdaságpolitikában a kormánynak üdvözítőbb volna visszatérnie a május eleji startvonalhoz.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Véleményvezér Facebook-csoportjához!

Ha tetszett az írás, kövesd a Véleményvezért a Facebookon is!

Figyelem! Írásainkat Facebook-csoportunkban lehet kommentelni.

A blogon csak meghívott hozzászólóink kommentjei jelennek meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kadarnepe 2011.01.14. 09:14:34

Az irány jó, csak nem tudom, hogy elégséges-e. Egy-két hónapja még 500-800 milliárdos megtakarításról beszéltek, és ehhez ezek a területek édes kevesek (hacsak nem egy radikális és azonnali nyugdíjcsökkentés lesz).

A hírek szerint a gyógyszerkasszából 100 milliárdot várnak, a tömegközlekedés és a munkanélküli ellátás pedig önmagában 200-300 milliárdos tételek. Ha mindegyikből elvennék a negyedét, még mindíg csak 250 milliárd körül tartanánk. 250-500 milliárdot pedig nem tudnak elvenni a nyugdíjból, hiszen ez átlagban 1-2 hónapnyi nyugdíj elvételét jelentené.

A másik fontos kérdés a bevezetés ideje. Várom a törvények megjelenését, mivel most erősen bennem van a kisördög, hogy a bevezetés dátuma a következő választások utánra tolódik, addig meg jönnek az ilyen-olyan különadók...

Az előző hónapokban elég sok vita folyt a különadókról. Nem tudom, hogy a támogatók belegondoltak-e abba, hogy mi lesz, ha ezeket Brüsszel elkaszálja. Nyilvánvalóan a megemelt árakat a szolgáltatók már nem fogják csökkenteni, az elhalasztott beruházásokat sem fogják egykönnyen újraindítani (a bizalom ugyanis már elveszett). Azaz a zemberek ki fogják fizetni, a pénz viszont nem fog megérkezni (azaz a multik duplán járnak jól).

7esbusz 2011.01.14. 09:17:45

Nyugtával a napot... Hiszem ha látom. stb.
Mondjuk furcsa,hogy Orbán a nyugdíj dolgot ilyen konkrétan már jan 31 előtt benyögte, (annyit fizetnek ki, mint amennyi bejön) ez az én szemszögemből "felhívás keringőre", vagyis hogy mindenképp maradjak a manyup-ban, hiszen így már kódolva van a folyamatosan csökkenő állami nyugdíj.... (vagy folyamatosan emelik a járulékot...)
A munkanélküli segélyezést én ebben a formájában megszüntetném. Ez tényleg lehetne biztosítás alapú (mint ahogy sokkal kevesebb pénzért anno be is jött ilyen termék, csak pont rosszkor, a válság előtt) megoldás, hogy magán, vagy állami az ebből a szempontból mindegy.
Mindenki fizetgetne magának, meg valamennyit a munkáltató is, és utána azt kapná vissza, ha utcára kerül. Plusz ez jó lépés a fehérítés felé.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.01.14. 09:27:09

Az irány jó, de nagyon nehéz hinni abban, hogy komolyan gondolja. Ez az ellentéte annak, amit eddig hirdetett, illetve a szavazói elvárnak.

"Áprilisban, amikor a Fidesz megnyerte a választásokat, még azt gondoltuk, hogy a párt megfelelő gazdaságpolitikai vízióval rendelkezik,"
Csak tudnám, hogy mire alapoztad ezt. Az elmúlt 8 évben mást se csinált csak hülyeségeket beszélt.

Rive 2011.01.14. 09:38:55

Ha ezt a választások előtt, de legkésőbb utána egy héttel kinyomják magukból, akkor majd' ugyanannyit tudtak volna spórolni a kamatterhen, hitelvesztésen, infláción mint a megsz... elnézész, Szijjártó szerint: átalakitástól várt megtakaritás.

Most viszont, több mint fél év érdemi munka nélküli b@szakodás után:
- ha meglesz a konkrét törvény
- amit már nem változtatnak összevissza mondjuk a Ghánai Népköztársasággal kötendő alapszerződésben elrejtett módositó inditványokkal
- megvannak a kormány végrehajtási rendeletei
- kiderül, hogy kik kerülnek ezáltal helyzetbe, kik fogják levezetni a dolgot (Szalai Annácska-faktor)

... akkor majd véleményt mondok.

VIII. Nagyapó 2011.01.14. 09:48:19

@Lord_Valdez:

Nem kimondottan az ellentéte - csak épp az eddig nem hangoztatott oldala az egykulcsos adós, mindenekelőtt a foglalkoztatottság-növelést előtérbe helyező gazdaságpolitikának.

Pláne, hogy ha jól értem, nem nyugdíj-elvételről, inkább az előrehozott nyugdíjba vonulási lehetőségek megtizedeléséről van szó. Ez - bár a szabályok folytonos vákltozása miatt a jelenlegi pool nem mutatja jól, pontosan mennyi - az öregségi nyugdíj esetében is szinte bizonyosan több százezres tömeg, amit a munkaerő-piacon lehet tartani - az eddigi korhatár-emelések tapasztalatai alapján ráadásul úgy tűnik, sikerrel...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.01.14. 10:09:54

@VIII. Nagyapó:
Eddig minden megszorítás az eretnekséggel egyenrangú bűn volt.
Ezzel összeegyeztetni nem kis kihívás olyanokat, mint hogy nem fogják meghaladni a nyugdíjkassza kiadásai a bevételeit.

A szándék oké, de mond egy 45 éves rendőrnek, katonának, hogy nem mehet korábban nyugdíjba. Mire befejezed a mondatot, már csak a porfelhőt látod a helyén.
Ha lehetne fogadni, akkor arra tennék, hogy ugyanaz fog történni, mint mondjuk a vizitdíjnál. Egyre szaporodnak majd a kivételek (melyik lobbinak mit sikerül elérnie) és mire a végére érsz már szinte minden változatlan.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.01.14. 10:32:32

Csak aztán nehogy Gyurcsány sorsára jusson, aki sorra jelentette be a meg nem valósuló reformokat, meg programokat.

Egyébként egyetértek a poszttal.

nevetőharmadik 2011.01.14. 10:40:39

Jobb későn, mint soha? Nagyon kíváncsi vagyok a tervre, mert bár szerintem tényleg szükség van ilyen kiadások csökkentésére, kérdés, pontosan milyen módon teszik meg.

(Milyen kár, hogy ezzel majdnem egy évet elb***tak.)

fg56 2011.01.14. 10:42:53

Nem tudom mire ez a nagy lelkesedés, továbbra is a kiszolgáltatottakat sarcolja, a munkahelyteremtést eddig csak tömeges elbocsájtások helyettesítették, a segély szűkítése csak akkor járható út, ha mindenki talál munkát helyette. De ez egyelőre csak álom. Nem értem a nagy lelkesedést - persze ahol 3 gyerek van és több százezer forontos jövedelem, az biztos örül ezeknek az intézkedéseknek - az egykulcsos adóval együtt. De a nélkülöző milliókkal mi lesz? Miért mindig ő fizessék meg a hiányt - mert a bankadó is főleg őket sújtja.

bádogos 2011.01.14. 11:05:04

"... nem fogják meghaladni a nyugdíjkassza kiadásai a bevételeit."

Ez a svéd modell definíciója.

abaka 2011.01.14. 11:05:14

@fg56: Bar ezt neked nehez lesz elhinned, de az orszag legtobb baja pont, hogy a kiszolgaltatottak miatt van, akikbol itt (legalabbis papiron) kiemelkedoen sok van es veluk is kulonosen nagylelkuen banunk. Ez igy kimondva persze szarul hangzik, de attol meg igaz. Roviden, azert fizessek meg ok a hianyt, mert ok csinaljak. Hosszabban kifejtve pedig megtalalod a VV korabbi posztjai kozott.

VIII. Nagyapó 2011.01.14. 11:17:27

@Lord_Valdez:

Meglássuk. A veszély valós & biztos lesz ilyen is, de felpuhítási potenciálban spec. pont elhiszem, hogy szignifikáns különbség van a két csapat közt :-)

fg56 2011.01.14. 11:26:30

@abaka: Ez szerintem butaság. A hiányt a pazarlás okozza. Úton útfélen látom, hogy 20 milliós autókban egyedül üldögélve furikáznak a gazdagok, két kézzel szórják a pénzt, pazarolnak mindenben, külföldön dőzsölnek, többségük nem dolgozik és nem is dolgoztat. Akkor kik is pazarolnak Magyarországon? Na nehogy már az európában a legocsmányabb és legszarabb szociális ellátórendszer miatt legyen hiány nálunk. Teli zsebbel könyyű azt mondani, hogy a pénz nem számít és mindennek az oka a sok öreg és a segélyezés. Baromság.
Miközben százezerek szeretnének VALÓBAN dolgozni és ezáltal adózni is - de nem tudnak elhelyezkedni, mert egyelőre csak tömeges elbocsájtások vannak és nem munkahelyteremtés. És itt ne csak a 8 általánost végzett alulképzett rétegekre tessék gondolni, mert én sem az vagyok, mégis évek óta nem vesznek fel sehová

shinichi 2011.01.14. 12:29:25

@fg56: abaka írta hogy nem fogod elhinni. Pedig így van. Az ország eladósodása a túlméretezett szociális rendszer miatt van, amihez húsz éve nem lehet hozzányúlni.
Pont O.V. az aki a legfőbb felelős, hogy az ilyen naív emberekkel elhitette, hogy mindenről az államnak kell gondoskodnia, az öngondoskodás pedig az ördögtől való. Totálisan nincs összhangban az ország teherviselő képessége és az a szociális ellátórendszer amit megkövetelünk a mindenkori kormányon.
Egy gazdag ember drága autója meg miért fáj neked? Azért mert irígy vagy, vagy kommunista, vagy mindkettő?

abaka 2011.01.14. 12:29:28

@fg56: Ez demagog baromsag. Ha a felso tizezer minden tagja 200 millas kocsivan jarkalna, az meg akkor is csak 20 milliard HUF, nem egy nagy tetel. Plusz, barmilyen hihetetlen, de a gazdagok tobbsege nem bunozo es munkaval teremtette elo a vagyonat. Honnan veszel olyan baromsagokat, hogy a tobbseg nem dolgozik. Szerinted van valaki, aki csak ugy ad nekik penzt, masoknak meg nem?

En megertem az elkeseredesedet, de azert ilyen debil modon demagognak csak nem kene lenni.

sárkányfő 2011.01.14. 12:29:35

1. Gyakorlatilag egy évet elcsesztek a mi kontónkra. Kockázati felár az egekben, benzinár dettó, hogy a politikai, nemzetközi károkról ne is beszéljünk.

2. Hiába fogják sulykolni, hogy ezek nem megszorítások. Ezek azok.

3. Hiába fogják sulykolni, hogy ezek reformok, nem azok. Az állami rendszerek pazarlása, átláthatatlansága, irracionalizmusa évi sok száz milliárdos károkat okoz az országnak, ezekről egy hang sem hangzik el, pedig ezek érdemi átalakítása lenne reform-értékű. Ezek nem reformok, ezek pénzelvonások.

4. Tetszik vagy sem, ezek Oszkó Péter ötletei, amiket kormány átadáskor letettek az új kormány elé. Tehát Orbánék valósítják meg Bajnaiék terveit. Na, ez az igazi NER :)

5. Tegyük hozzá, hogy ezek így önmagukban ugyanarról szólnak, mint az adóátrendezés: a szegényebbek, a kiszolgáltatottabbak kárára van az egész. Ezt kompenzálni kell, méghozzá tömeges közmunkaprogramokkal, amik egyébként szintén sok pénzbe kerülnek. Meg koncepcióba, szervezésbe, akaratba.

+1. Külön posztot is megérne, hogy Magyarország bombákon ugrál. Páros lábbal. Ha az AB nem, akkor egy EU-s bíróság fogja elkaszálni a nyugdíjak államosítását, és a különadókat. Ez teljesen egyértelmű, és ha nincs kész terv, hogy a bírósági ítéletek kihirdetése után 1 másodperccel mit fognak mondani, és mit fognak tenni, pillanatok alatt becsődöl a forint, a tőzsde, az ország. Én szóltam.

kadarnepe 2011.01.14. 12:59:30

@VIII. Nagyapó: Ha jól tudom, akkor a nyugdíjkasszán a manyup lenyúlás után is 2-300 milliárdos lyuk marad éves szinten, és ez néhány éven belül csak növekedni fog. Ha ezt egyensúlyba akarja Orbán hozni (márpedig ezt mondta), akkor 10-20 % nyugdíj csökkentés kell, ehhez az előrehozott nyugdíjak szigorítása a jövőben nem oszt nem szoroz (persze kell, és hasznos is, csak eltörpül mellette).

perdet 2011.01.14. 13:05:01

Az ötlet jó, csak tartok tőle, hogy majd a végrehajtásba megint bekerül egy csomó kivétel.
Igazán hozzávehették volna még az önkormányzati dolgozók, állami hivatalnokok létszámának felezését is, esetleg az önkormányzatok számának felezését-harmadolását. Így lehetne igazán nagy pénzt megspórolni.
Ha mindjárt az élősködők, inproduktivak, államiak, önkormányzatiak apanázsát kezdték volna nyirbálni, lehet, hogy még a nyugdijkasszák ellopása és a fejlesztéseket kerékbetörő különadók bevezetése is elmaradhatott volna.

Rive 2011.01.14. 13:36:27

@kadarnepe: ha terv szerint kiszervezik a rokkantságit a nyugdijkasszából, akkor ~ egyensúlyra lehet hozni anélkül, hogy lényegesen csökkentenének. Más kérdés, hogy
- ebben az esetben a rokkantnyugdij akkor ugye teljes súlyával a költségvetésre nehezedik, azaz várható a rokkantak démonizálása és kollektiv megb@szása, MNYP-rutin szerint
- időleges megoldás: néhány éven belül szimpla demográfiai okokból begyűrűzik egy jelentős nyugdijasszám-növekedés
- és ha nem lesz mellé komoly foglalkoztatottság-emelkedés, akkor azt biz' meg is érzik a nyugdijasok a beharangozott svéd rendszerben.
- de az már nem biztos, hogy őket bántja majd - ha meg mégis, hár MNYP-rutin, keresnek valami bűnbakot.

ZOH 2011.01.15. 09:49:15

ezeket október 4-én kellett volna bejelentenie, de végül is jobb későn, mint soha

hátha megjön az esze, reménykedjünk

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2011.01.15. 09:49:18

@kadarnepe: "akkor 10-20 % nyugdíj csökkentés kell"

Ez az amit nem kell és nem szabad meglépni.
Régi trükk: el kell inflálni a változatlan nyugdíj és szocpol. összegeket.
Na nem a közvetlen infláción (az más okból nem megy).

Pl. a tömegközlekedés támogatás visszavonásával.
Kev

VIII. Nagyapó 2011.01.15. 09:49:21

@kadarnepe: Egyrészt, annyira azért nem törpül el. Ne csak a rendőrökre gondolj - különböző előrehozott lehetőségek vonatkoznak mindenkire.

Az ONYF adatai szerint mindenesetre 2009-ben 232 ezren voltak előrehozott- és 62 ezren korkedvezményes nyugdíjasok (igaz, a lehetőségek szűkülnek, így ez a szám magától is fokozatosan csökkenne). De ez elég nagy poolnak tűnik ahhoz, hogy akár 100 mrd fölötti összeget is lehessen rajta vágni.

Másrészt viszont a lyuk betömése nyilván nem azt fogja jelenteni, hogy valóban kivonnak ennyi pénzt a rendszerből. A rokkantnyugdíjakat pl. egyértelműen le akarják választani - hogy a járulékokat ehhez hogy passzintják, az meg külön kérdés.

Van Mááásik 2011.01.15. 09:49:42

Hát hogy őszinte legyek én is nagyon meglepődtem a bejelentéseken. Persze nyugtával dicsérd a napot!
Bár innét visszakozni - no az tényleg a kormány és MO lejáratása volna.

vanmasik.blog.hu/2011/01/14/orbani_reformok_1

misc · http://misc.blog.hu 2011.01.15. 09:49:51

Orbán populista politikus, azaz mindig igyekszik azt mondani, amit hallgatósága hallani szeretne. A piacpárti WSJ-nek reformokról, költségcsökkentésről beszél, a magyar választóknak pedig megígéri, hogy ilyenek nem lesznek.

mrs. white 2011.01.15. 09:49:59

Ezzel kellett volna kezdeni vagy legkésőbb a manyup bejelentéssel egyidőben kihozni. Ha Matolcsy pedig nem vitte volna le a felső kulcsot 36%-ról hanem, csak minmálbér adómentességét szüntette volna meg de ezzel párhuzamosan feltolta volna a sávhatárokat akkor már maga lenne a kánaán. Ebben az esetben tényleg a dolgozó alsó középrétegnek több maradt volna, akik jellemzően elköltik és az áfán keresztül már 25% vissza is ment volna. Lesz itt még több kulcsos adó. Pár év és eltalálják, hogy mit kell csinálni.

klacus 2011.01.15. 09:50:08

@fg56: A nélkülöző milliók menjen pénzt keresni. Tanuljon képezze magát stb.

Itt mindenki, valaki mástól várja a megoldást, és persze mindenről mindig valaki más tehet. A saját életéért mindenki maga a felelős, és nem az állam. Szerintem.

Mondom ezt úgy hogy béka valaga alól indult a pályám, és most se vagy ok egy Oszkó. Mondjuk nem is tudok annyit lopni...

J.W. Booth 2011.01.15. 09:50:13

Ez már régen nem a startvonal.

Amit most bejelentettek, arra kb. az összes bármilyen szintű közgazdászhallgató képes lett volna.
Majdem egy teljes évet elcsesztek, az országnak évekig be nem gyógyuló sebeket okoztak, komoly nemzetközi presztísveszteséget, és nem utolsó sorban százmilliárdokkal rövidítették meg az embereket csak a devizaárfolyamok esése miatt.

Eddigi intézkedéseikből gőg és dilettantizmus tükröződik, minden koncepció nélkül.

Most, hogy elvették/zsarolták az emberektől azt a néhány ezer milliárdnyi megtakarítást, most van mozgásterük, illik elkezdeni valamit.

Az elmúlt 8 hónap tükrében, miért lenne bármi okunk bízni bennük?

Indriq 2011.01.15. 09:55:34

El ne csöppenjünk már Orbán és Fellegi nagyszerű szavaitól. Egyrészt az hogy többet költünk mint amit szabad, de ezt nem megszorítással javítjuk, szemenszedett hazugság, nem átrendezés. És az hogy 6-800ezer munkahelyet fog teremteni, szép lenne, de vicc, amikor Matolcsy maga mondta, hogy 4 év alatt 100ezer és 10 év múlva 1 millió. Hazudnak minden irányból, és a sok droid lelkesen tapsol a nemzetvezető szavaira.
Nagy szavak, nagy szavak, de bizalom már nulla mögötte.

Várúr 2011.01.15. 09:55:40

@Lord_Valdez:
"Mondd egy 45 éves rendőrnek, katonának és porfelhőt látsz a helyén..." A Zrínyin és a Rendőrtiszti Főiskolán jelenleg is nyolcszoros (8) túljelentkezés van. Korai nyögdíjba tapasztalt zsarukat Medgyessyék, majd Gyurcsányék küldtek. Tájékozódj, mielőtt irkálsz.

ponzi.hu 2011.01.15. 09:55:48

Az irany jo, csak van egy kis bibi: Orban kurvara nem erre kért és kapott felhatalmazast.

O a valasztasok elott azt mondta, hogy a pénz megvan, megszoritasok nem kellenek, adocsokkentéssel beindul a gazdasag és az elég lesz mindennek a fedezetére.

Ez a nyilatkozat egyértelmuen az igért iranyvonal kudarcanak beismerése, le kell mondani és uj valasztasokat kiirni.

Táskás Tóni 2011.01.15. 09:55:53

A kormánynak vissza kell állni a májusi startvonalhoz és folytatniuk kell a Bajnai-Oszkó kormány politikáját. Kár , hogy ezt a politikát eddig páros lábbal taposták és döngölték a földbe. Tehát mégis a megszorító politika következik? Csak előtte államosították 3 millió ember 3000 milliárdnyi mnyp-i vagyonát és ezt 1-2 év alatt szétosztják egy szűk rétegnek.

klacus 2011.01.15. 09:55:56

@fg56:
1. Az adófizetők jelentős része minimálbér környékén kamuzik. (Tisztelet a kivételnek) Lásd itthon minimálbérre lejelentve de közben külföldön dolgozik, csak adózni felejt el itt is ott is...
2. A rokkantnyugdíjasok jelentős része a rászorultak elől veszi el a pénzt. (A környezetemben több olyan is van, hogy leszázalékolták, mellette meg feketén melózik, a másik meg betegen döglik otthon pénz nélkűl)
3. A nyugdíjjak aránytalanok, és átláthatatlan módon vannak szabályozva. (Előfordul, hogy aki dolgozott mint a marha fele annyit kap mint aki éppen hogy elment nyugdíjba)
4. Az otthon maradás jelenleg 3-4 gyerekkel jobban megéri mindkét szülőnek, mint betanított munkát végezni valahol. Főleg, ha bejön a hátrányosan halmozott helyzet, szellemileg sérült gyermek...stb Ezekből nem ezrek, hanem tíz de akár százezrek is vannak.
5. A rengeteg ellopott és elmutyizott pénz. Lásd egy iskolát az állam 4-5 milliárdból épít, egy alapítvány jobbat nagyobbat 1-2 milliárdból.

Szerintem a sor végtelen...

soproni1 2011.01.15. 09:56:01

Kérdés, hogy ki lesz az első politikus, aki be mer vezetni tőke barát jobboldali gazdasági szisztémát.

Amíg a hatóságok üldözik a munkát, addig inkább dolgozom minimális létszámmal.

Várúr 2011.01.15. 09:56:04

@sárkányfő:
Te szóltál. Már csak az illetékes minisztériumokba kell telefonálnod. Rögtön felajánlanak neked egy államtitkári állást. Hogy fenébe tudták a te szakértelmed eddig nélkülözni?

Bambulka 2011.01.15. 09:56:15

Elefánt a porcelánboltban. Ennyi.

jag3 2011.01.15. 09:56:30

Höhöhö.... VV elemez :o) na de mit :p

Viktor haknizik: előbb az Economist-hoz, majd a Wall Street Journal-hoz megy Canossa járásra. Minthogy komolyan megijedt: a rossz sajtó betesz az idén kibocsájtandó olyan 10 milliárd euró kötvénynek :) Viktor, mint minden jó "szőnyegtáskás politikus" ( az USA-ban értenék az utalást :o) bármit hajlandó lenne mondani, csakhogy a 10 milliárd euró meglegyen :p

miketbeszéltek 2011.01.15. 09:56:33

Az öngondoskodásról csak annyit, hogy ez talán nem csak elhatározás kérdése...A lakosság jelentős része abban a hiszemben/ígéretben gürizett le évtizedeket, hogy az alacsony életszínvonalért cserébe legalább szociálisan biztonságban van! Ezek után most meg azt kapja meg, hogy "tessék öngondoskodni"! Az emberek tömegei a napi megélhetés határán egyensúlyoznak, egyszerűen nincsenek fölösleges forrásai, ill. megtakarításai az öngondoskodásra!

puffatag 2011.01.15. 09:56:39

azokat rugdossa most meg, akik átszavaztak rá... ezenkívül mindenben az ellenkezőjét ígérgette az elmúlt 8 évben a sosenhazudó

fidesz friend 2011.01.15. 09:56:41

erre (mér nem tudom kitől való): Az ország eladósodása a túlméretezett szociális rendszer miatt van, amihez húsz éve nem lehet hozzányúlni. Pont O.V. az aki a legfőbb felelős, hogy az ilyen naív emberekkel elhitette, hogy mindenről az államnak kell gondoskodnia, az öngondoskodás pedig az ördögtől való. Totálisan nincs összhangban az ország teherviselő képessége és az a szociális ellátórendszer amit megkövetelünk a mindenkori kormányon.

teljesen egyetek azzal, hogy a szociális gondoskodás legnanyobb, és járulékkal nem fedezett részét a legutóbbival együtt immár orbitáis családtámogatás teszi ki. első helyen ott kell(ett volna) csökkenteni. de az ellenkezője történt.

de sebaj: gazdaságilag ez a terv is kis könnyebbülés, politikailag meg nagy bukta, úgyhogy 2 legyet 1 csapásra.

fetyisob 2011.01.15. 09:56:44

ha igy kezdte volna azt mondom ok!
de ugy kezdték hogy csontvázak a szekrenyekben a forint ettől dölt be elöször a tovabbiakban ugyis mindenki saját magán érzi.. utána össze vesztek az eu imf küldötséggel elzavarták solymot új alkotmanyt irnak uj media törvenyt irnak!
szerintem evvel a kommunizmus diktaturajat idézik ahogy probaljak irányitani az embereket es bebetonozni hatalmi strukturájukat
azert eszre kéne venni hogy 9 honap után a béka segge alól a szarában kötöttünk ki!

NAR 2011.01.15. 09:56:49

"Hiszen amit Orbán Viktor nyilvánosan „megígér”, azt lényegesen nehezebb felülírni, mintha Matolcsy György véleményét ismertük volna meg a témában."

Ugyan már, hogy is volt az az ígéret a kampányban a magánnyugdíjpénztárak megvédéséről?

Ha komolyan gondolnák, betehették volna a 2011-es költségvetésbe ezeket az intézkedéseket - de nem tették. Egyszerűen az újságíró ezeket a válaszokat várta, azért mondta Orbán, hátha ezért vesznek egy kis állampapírt. 2014-ig felélik a lenyúlt pénzeket, hogy utána mi lesz, nem érdekes, majd rögtönöznek, ahogy eddig.

DominoFX 2011.01.15. 09:56:59

Nem a startvonalra mentek vissza. Mindez egy pontosan felépített tervnek a része.
Először megszabadultak azoktól, akik akadályokat gördíthettek volna a terv elé. Köztársasági elnök, alkotmánybíróság, ÁSZ stb.
Aztán megteremtették az anyagi forrásokat a válságadókkal.
Most megcsinálják a strukturális reformokat, amihez kell a pénz.
Projektvezető vagyok. Bizonyos fokú szakmai elismeréssel nézem, amint megvalósítják ezt a projektet, lépésről lépésre.

Bmw 2011.01.15. 09:57:04

A munkanélküli járadék nem segély 1.5% -ot vonnak a brutó bérböl.
A nyugdíjért is kemény pénzeket fizetünk,
Nem itt kéne faragni . Talán nem kéne 3200 önkormányzat, meg a megyek ,meg a regionális baszok,
Mag a 2 havonta becsődölő adó tartozást felhalmozó,
és más néven újra induló vállalkozások. Van itt munkás csak feketén foglakoztat még az atya úr isten is.

is 2011.01.15. 09:57:07

pár megjegyzés:
1. Matolcsy 2014-ig már csak 300 és nem 400 ezer új munkahelyről beszélt. Az első 100 ezer eltűnt, elvitte a nyuaszi, és még csak fel sem tűnt. Nem kellene a szopócső végére beállni, és csak azzal foglalkozni, amivel azon keresztül etetnek.
2. Matolcsy 4-6%-os növekedést ígért be. én kajánul rákérdeztem volna, hogy 7% nem lehetne, ha már FIDESZ ígéret :-D (persze :( )
3. Minden 2014-re van ígérve, és fogadok, hogy a februári csomag is csak arra fog ígérni. Addig harácsadók, meg nyugdíjpénz-felélés. Vagyis nesze semmi, fogd meg jól.
4. A 4,9%-os infláció az igazság pillanata, ennyit az adócsökkentésről, nem lesz abból több kenyér senkinek. A FIDESZ ezt csinálta 1998-2002 között is, és most is ezzel operál, hogy alátervezi a költségvetésben az inflációt, aztán nyári kihelyezett kormányüléseken osztogatja a többletinflációból befolyó pénzt (ÁFA-t stb.). Van egy fogadáom nyárra, kihelyzett kormányülésre, és ott bejelentett pénzszórásra.

NagyonPC 2011.01.15. 09:57:22

Szerintem fölösleges ennyire szabadon engedni a fantáziánkat.

Meg kell nézni, hogy Orbán ki előtt beszélt, és milyen pillanatban: nyugati újságírók előtt, akkor, amikor
1 CHF = 225HUF, meg mindenki a sajtótörvényt emlegeti.

Úgyhogy megint kellett egy media hack, amivel el lehet terelni a nyugatiak figyelmét a belpolitikáról és azt a látszatot lehet kelteni a befektetők szemében, hogy Orbán észnél van, minden eddigi lépése dacára.

Sajnos az ilyen megszólalások túl ritkák ahhoz, hogy bizalmat ébresszenek, és láthatóan nem a hazai nagyközönség számára készülnek. Mi majd megkapjuk az otthoni csótányvadászat szabadságát, vagy ilyesmit.

Amire a kormány befele büszke:
1. Megvédték/helyreállították a jogállamot
2. Megvédték a szólásszabadságot.
3. Megvédték a nyugdíjakat

És most készülünk az Euro megvédésére.

Úgyhogy ilyen sikersorozat után semmi sem indokolja az irányváltást.

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.01.15. 09:57:25

Igazán remek dolog lenne, hogy ha a Fidesz nem várná meg, míg elmegy a szakadék szélére, szabadon gyalázzák az országot, a kormányra rámegy az inkompetencia billoga, aztán hirtelen megvilágosodunk, mert kiderül, tényleg van program. Ráadásul igazi jobboldali.

Tegnapelőtt igen szkeptikus voltam. Most egy fokkal bizakodóbb, mert ezek kemény szavak voltak, és nagy publicitást kaptak. Szal visszatáncolni nehéz lesz.

Egyet előre lehet vetíteni, az optimista verzió esetén (optimistán értem most azt, hogy tényleg igen keményen odavágnak, legalább olyan vehemenciával, mint eddig) óriási össztűz lesz.
Lesz "szegényellenes kormány", lesz "gazdagpárti fidesz", lesz rasszista (a cigány lakosságot nagyon érinti a kérdés), lesz hazug (merthogy nem "megszorítást" ígért, lesz "társadalmilag érzéketlen" (rokkantnyugdíjasok) kormány, de azt mondom, ha tényleg megvan az elhatározás, akkor most jól jön a kétharmad, és azt mondom, ha ez sikerül nekik, akkor megérte, legalább ezért.

Persze, várjuk meg a konkrét törvényjavaslatokat. Ha megint csak töketlenkedés lesz, akkor vége, viszont így van esély...

PS: rúgják már ki Szijjártót!!!

is 2011.01.15. 09:57:37

@VIII. Nagyapó: ja, csak részben munkanélküli segélyen. aztán azt a munkaerőpiacon tartást a 40 éves női nyugdíjbamenéssel ki is lőtték. az évi pár tízezer lesz (előzetes nyugdíjba évente szintén nem megy több, mint pár tízezer ember). tehát nullszaldó, hiába is akarna bárki ebből többet kihozni.

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.01.15. 09:57:40

@perdet: Remélem nem lesznek kivételek, osztom véleményed...

Az önkormányzati rendszer átalakítása igen fontos lenne. Nem feltétlenül a csökkentésük (az nagyon kényes lenne), hanem egy feladat, és finanszírozás-átrendezés. Kevesebb kompetencia, kevesebb elfolyó pénz.
Ha sikerülne kicsit központosítani a rendszert, (pl. járások visszahozatala, megyei önkormányzatok megerősítése), akkor meg lehetne a helyi hivatali karcsúsítást is oldani:) - amúgy erre is nagyon várok

Azzal is egyetértek, hogy hamarább kellett volna ezeket az intézkedéseket elhatározni, de attól még azt gondolom, hogy a válságadók kb. elkerülhetetlenek voltak. És ebben a formában - hangsúlyozottan ideiglenesen - még "igazságosak" is.

@Rive: Kb. két, vagy három évvel ezelőtt beszélgettünk egy a Fidesszel nem igazán szimpatizáló közgazdász barátommal. Ő akkor azt mondta nekem, hogy ha nem lesz radikális vágás az inaktívak terén, akkor egy idő után egy teljes társadalmi csoport "feláldozása" szükséges. Ő ekkor a nyugdíjasokat jelölte meg, mint potenciális csoportot. Csúnya dolog, de most ez az idő jött el.
(emlékszünk még a 19,000 Ft-os kampányra??? - erről ennyit)

gorcsev54 2011.01.15. 09:57:42

@Lord_Valdez: Mi az ,hogy elporzik a rendőr 45 évesen? Akkor porozzon nyugdíj nélkül oda ahova én gondolom.Más miért 65 éves koráig dolgozik,másnak nem stresszes veszélyes stb. a munkája? Országgyűlési képviselők 5 év korkedvezmény? Ha ezeket meg az indokolatlan rokkant nyugdíjakat nyirbálja akkor oké,de ne a 65 éves korukig dolgozókat baszogassa, ha meg elvesztik a munkájukat mondjuk 60 évesen akkor mi a szart csináljanak?Éljenek 28 500 Ft segélyből,vagy kukázzanak, 40 -42 év munkaviszony után?

CubE 2011.01.15. 09:57:45

Az eddigi Orbán, és "elmagyarázom" mi lesz, tipikus Kádár beszéd! Semmiről nem mond semmit, célozgat, feldobja a témát, kivár, és majd csinála valamit. Kérdezem, hol van a vég! Ez nem gazdaságpolitika! Ez csak politika, nekem ebből már elegem van!!!!

Suum Cuique · http://magyarkodo.blog.hu 2011.01.15. 09:57:48

@fg56:
"A hiányt a pazarlás okozza. Úton útfélen látom, hogy 20 milliós autókban egyedül üldögélve furikáznak a gazdagok, két kézzel szórják a pénzt, pazarolnak mindenben, külföldön dőzsölnek, többségük nem dolgozik és nem is dolgoztat. Akkor kik is pazarolnak Magyarországon?"

Ajjaj, itt nagy homályosságok vannak. Az a típusú pazarlás, amit "a gazdagok" visznek véghez az legföljebb az ő magánvagyonuk elpazarlását jelenti. Abból nem lesz költségvetési hiány (legfeljebb nagyon közvetetten). Ha pedig valakinek van, ugyan miért ne pazarolhatná? Az onnantól magánügy, ellenben a közkiadások azok értelemszerűen a közügy kategóriába tartoznak.

Emlékeztetnélek arra, hogy a magyar alkotmány szerint csak "az _önhibájukon kívül_ bekövetkezett munkanélküliség" esetére jogosít a megélhetésükhöz szükséges ellátásra. Tehát az élősködők tápolásának megszüntetése nagyon is 'kotmányos dolog.

A Dzurinda-kormány alatt megvalósított szlovák gazdaságpolitika kéne ide. Mivel mi annak idején nem ezt csináltuk, Magyarország elvesztett 15 évet.

Civitas Fidelissima 2011.01.15. 09:57:56

Remélem, végre hozzá mernek nyúlni a 65 év felettiek KORLÁTLAN utazási kedvezményéhez.

Netuddki. 2011.01.15. 09:58:00

Sajnos én szkeptikus vagyok a hozzáértésükkel kapcsolatban. Ígértek már egyszeri nagyarányú adócsökkentést és mi lett belőle. 3/4-ed év alatt csak annyi derült ki, hogy semmilyen programjuk nem volt a választások előtt.

De majd meglátjuk, elvégre már "csak" egy hónapot kell addig aludni. Mi az 20 évhez képest...

KG2000 2011.01.15. 09:58:02

Na, én meg azt mondom erre, hogy a VV belátta, hogy Orbánék akarnak változtatni. Akkor a következő lépés, hogy állítsátok le a sok hőbörgőt (lásd még médiatörvény és tsai), mert a legnagyobb orbángyűlölő érdeke is az (persze kivéve Gyurcsányt, de az csak egy ember a 10 millióból), hogy Orbánék keresztül tudják vini ezeket az intézkedéseket.

KG2000 2011.01.15. 10:11:36

@sárkányfő:
Már az 1. pontod is badarságokat tartalmaz. A benzin a világpiaci ár miatt nő. Például a dízel Németországban a válság közepén 1,00 Euro körül volt, 2010 közepént 1,15 körül mozgott, mostanában pedig 1,35 körül mocorog. Ennyit az éleslátásodról.

Még a legutolsóról. Az államosítást semmilyen bíróság nem törölheti el. Maximum a magánnyugdíjban maradók, az a maximum 50 ezer ember kapja vissza az állami nyugdíj lehetőségét.

silverwol 2011.01.15. 10:11:39

Igen, végre értelmes tervek. Még, sok ilyet. És könyörgöm... végre kérdezzenek már meg hozzáértőket is. Nem szégyen az, az szégyel csak kérdezni, aki ostoba.

Perillustris 2011.01.15. 10:11:42

@Rive: "azaz várható a rokkantak démonizálása és kollektiv megb@szása"

Remélhetőleg ez a jogosulatlan igénybevevőkre korlátozódik, akik ugye szerény becslések szerint is több mint félmillióan vannak.

feiticeiro 2011.01.15. 10:11:50

sztm nagyon nem volt ez meglepetés. kicsit azért gáz, hogy ennyi idő kellett nekik; rég túl lehetnénk egy csomó dolgon, és félő, hogy a további lépésekre nem marad majd idő. mire a mostani "reformokat" végrehajtják, lassan itt lesz a nyár... meg biztos ellesznek az alkotmánnyal is, amit egyáltalán nem lett volna kötelező átírni - a miniszterelnökünk lehet, hogy igazából 2012 februárjára gondolt, mert ezzel a tempóval és mesterségesen kreált/szimbolikus ügyek közbeszédben tartásával kb akkor lehet majd igazi reformokat (nemcsak nyugdíjcsökkentést) elfogadni és elkezdeni végrehajtani. ráadásul még az Uniós elnökséggel járó erőforrás-csökkenést nem is vettük számításba...persze lehet, hogy folytatódik az a rossz minőségű "munka" (dilettáns kapkodás) amit eddig csináltak a gazdaság terén. remélem szerencsénk lesz a világgazdasági folyamatokkal és nem szívjuk meg nagyon.

lolperec 2011.01.15. 10:11:55

jó az irány, a nyugdíjjasoknak nem lesz nyugdíjjuk, amiből a méregdrága gyógyszereket megvegyék. kihalnak, nem kell rájuk meg a gyógyszerükre költeni. win-win.

Beck Tamás 2011.01.15. 10:11:57

@perdet:

Bár a mondandód tartalmával elvileg egyetértek, van ennek egy másik vetülete: a kirúgott közalkalmazottak (világ)válsághelyzetben kerülnek így utcára, növelve a munkanélküliséget és csökkentve a belső keresletet, mivel csökken a fizetőképes kereslet. A gazdaságot hajtó belső kereslet-motor így is döcög.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.01.15. 10:12:09

Szerintem ma kesze-kusze szálakon 100-200 ,milliárd forint közötti összeg vándorol át közpénzekből egyházi kasszákba. Ennek nagy része a Római Katolikus Egyházhoz. Erre igazából semi szükség nem lenne, hiszem világ számos országában semmilyen államio támogatásban nem részesülhetnek az egyházak.

Németországban és Ausztriában is, aki egyháztag, annak a munkahelyén levonják az egyházadót és átutalják az adott egyháznak.

fidesz friend 2011.01.15. 10:12:27

kedves Véééelményvezér,

nem fordulhatna elő egyszer. csak egyszer és csakis véletlenül, hogy a családtámogatás ellen szóló hozzászólást is beengedjetek?
ugyanis az kerül Mo-on a legtöbbe, és ha ezt nem szögezzük le, akkor bizony oda a tárgyilagosság.

Spacecake 2011.01.15. 10:12:34

@fg56:visszakérdezek. persze aki felvett svájci frankot 35 évre,az ne szívjon??.....szívjon a jól kereső 3gyerekes???sted kikre kéne épülnie a ...??
sztem az utóbbira....pedig csak 2 gyerekem van,(de ikrek:-)és (relatíve) jól keresek.(nicsak....van aki elégedett a sorsával??:-)

vacillavilmos · http://vacillavilmos.blog.hu/ 2011.01.15. 10:12:38

Megint oda lyukadunk ki, hogy fordítva ülünk a lovon, rossz az események sorrendje. És ebben az esetben nemcsak a döntésre kényszerített manyup tagoknak káros ez a fordított ügymenet, de a Kormánynak is.

Miért? Mert ha előbb jelentik be a kiadási oldal rendbe tételét (és annak hogyanját), akkor az állami rendszerbe átcsábítani kívánt egyszeri manyup tag is nagyobb bizalommal viseltet az átlépés lehetőségéhez. Ez tuti.
vacillavilmos.blog.hu/

Spacecake 2011.01.15. 10:12:42

@kadarnepe: ergo csökkenteni fogják a nyugdíjakat.logikus következtetés.

nopánick (törölt) 2011.01.15. 10:13:03

@abaka:

Számtan egyes ülj le!
100000*200000000=2 000 000 000 000
az 2 ezer milliárd azaz 2 billió Ft.

...és nem 20 milliárd.

Ezért tart itt az ország, mert ilyen buta emberek pofáznak bele mindenbe.

iovianus 2011.01.15. 10:13:05

Azért szerintem gáz, hogy nem merték először itthon a zembereknek elmondani ezt.
Másik: mindig a Fidesz terveinek kidolgozásával volt a gond. Viktor mindig jókat mond, úgy jó általánosságban, csak ami lesz belőle, nem sokat ér. Tetteket akarok, nem dumát.
A nyugdíjkiadások csökkentésével még egyet lehet érteni valamelyest. Bár a nyugdíjszámítással is komoly gond van.
A munkanélküli járadék max fél évig járjon, ne tovább.
A tömegközlekedés? Először saját házon belül tegyenek rendet! Ebből úgyis az lesz, hogy a bérlet ára kétszereződik, és ugyanúgy nyeli a pénzt a BKV és a MÁV.
Gyógyszerek. Annak tükrében gáz, amit ezután írok:

A legnagyobb hiány, az államaparátus csökkentésének hiánya! Meg a korrupció visszaszorítása! Ezeket csökkentsék először ne a gyógyszertámogatást!

Az elhangzott szavakért felelősséget nem vállalok és élesen elhatárolódom saját magamtól a 25milla fenyegető árnyékában.

Sunder 2011.01.15. 10:13:09

@sárkányfő:
én azért azt mondanám, hogy felhúzott szemöldökkel, három-négy seggberúgással és huszonhat basszátokmeggel csak kihúznának minket mielőtt még becsődöl az ország. Az EU nem hagyja csak úgy bedőlni a tagállamait, erre már láttunk a közelmúltban is nagyon jó példákat. Erre való a diplomácia, amiről kezdenek elfeledkezni.

Ráadásul megszorításokra szükség van. Az nekem is büdös, hogy ezt nem nyomják az emberek arcába, gyk. hazudnak és átneveznek, de sajnos egy elég bő szavazói réteg miatt történik mindez akik úgysem fognák fel az eléjük tárt szöveget, mert reflexből lázadnak minden ellen, amiben pénz van (márpedig egy ilyen döntésben az bőven van). Lásd fg56 példáját. Egyszerűen túl sok a megkeseredett ember.

Nemutolsósorban pedig engedtessék meg egyszer egy negyed évszázadban a -közepesen jól (kiemelve)- kereső embereknek is a könnyítés, ami az egykulcsos adóval jár. Mert ők sem visznek haza milliókat, és eddig csak ők voltak szívatva (meg persze a KKV-k), a nyugdíjasok és szociális hálón élősködők meg -relatív- támogatva.

Szóval ez sem olyan fekete mint fehér...

orient 2011.01.15. 10:14:40

A már nyugdíjasokon le verni szemétség szerintem (mára aki valóban 60 felett van...)

A rokkantakat azonban meg lehetne nyírbálni és kiszórni a rendszerből azokat akik munkaképesek. Lehet sajnálni szegény mi lesz velük, meg hasonlók. Ugyan az lesz velük mint minden más országban a világ más részein. Elmennek dolgozni szépen.

ver@s kan-tár 2011.01.15. 10:14:44

Az irány, amit ezekkel a most megszellőztetett – gazdasági körökben amúgy régtől fogva várt és szorgalmazott – lépésekkel venne a kabinet, rendben lévőnek tűnik. Kezdetnek megteszi. De ezzel a startvonal hasonlattal vitába szállnék, mert a rajt, amit az idézett bejelentéssel (érdemben majd: törvénykezéssel) vehet a honi kormányzás (értsd: végre valós, stratégiai léptékben mérve is ésszerű célkitűzésekkel), már korántsem az a kiindulóhelyzet, ami tavaly május-júniusban lett volna, ha egyből nekilát, nem pedig a politikai-gazdasági terep felszántásával és a média feletti kontroll kisajátításával tölti a drága időt. Viszont el tudom képzelni, hogy ezt is, ezeket is eleve tervbe vették és belekalkulálták, legfeljebb a belföldi felhördülést és a külföld erre adandó reakciójának hevességét nem kalkulálták egy az egyben bele. Meglehet. Most már mindegy, megette a fene, mögöttünk van...

Továbbra sem kedvelem őket, demokratikus elkötelezettségük és stílusérzékük – szerintem – jócskán foghíjas, de csak ezért eszem ágában sincs ellenük drukkolni, ha végre hozzálátnak, hogy gatyába rázzák ezt a mi országunkat. A magán-nyugdíjdolog elintézését továbbra is közhatalmi lopásnak tekintem, ám ez egyedi részletvita köztem meg a hatalom között, idővel úgyis elintéződik. Ha végre-valahára átszabják azt a feneketlen pénznyelő automatát, melynek neve magyar költségvetés és államigazgatás, azzal a legtöbbünk csak nyerhet. Lesznek vesztesek is, ahogy minden egyenletmegbontásnál szokás, szó se róla, de legalább végre valami határozottnak mondható irányt, az adósságspirálból és a folytonosan újratermelődő deficitből kivezetőt látnánk. Észlelnénk, hogy van konkrét elképzelésük, gazdaságilag megalapozott és végre is hajtható. Már ez önmagában megérne némi türelmet és tűrést.

Mondom ezt elbaszott, megátalkodott balliberálisként, hogy a fene essen belém.

bigthereal 2011.01.15. 10:14:52

és a szociális segélyekkel mi lesz?
meg a 10 gyerek után kifizetett több 100 ezer forintos családi pótlékokkal?

ezeket kell megfelezni, mint szlovákiában.

és természetesen közmunkaprogram, mindenki tudjon dolgzni, aki akar, ez a kulcsa mindennek!

ÖREG 2011.01.15. 10:15:08

Én nem hiszem, hogy lesz komoly változás. Megszüntetik talán a rövid szolgálat után, 40-50 éves kortól folyósított nyugdíjakat? Munkaképes, életerős fiatalemberek kapnak legtöbbször átlag feletti nyugdíjat, emellett természetesen dolgoznak, miért is ne tennék. Kapcsolataik alapján biztonsági céget gründolnak,más kisvállalkozást csinálnak, polgármesterek. Megszüntetik a kunbélák magas nyugdíját? Vagy legalább lecsökkentik az átlagnyugdíj szintjére? Mi lesz az ok nélkül, pénzért leszázalékoltak tömegével? Tessék mondani, tényleg történik valami?

uni1002 2011.01.15. 10:15:11

Az irány a lehető legrosszabb, fasisztoid, gyűlöletkeltő.
A legnyomorultabb rétegbe akar megint rúgni.
Az egykulcsos adóval milliárdokat szór ki a gazdagoknak, azoktól akar elvenni, ahol már szinte semmi nincs.
Pedig még a paraszt is tudja, hogy hiába üti a döglött lovat, úgysem fog felállni...

Vanek főfoglár úr. 2011.01.15. 10:15:30

Ugyan, ugyan!
Most jött el az a pillanat, amikor egy kijelentés esetében azt is vizsgálnunk kell, hogy hol mondta.
Jó messze Magyarországtól. Nem bele a pacekba, a nép közé, mondjuk a tévében.
Ez csak amolyan külföldi tűzoltás, a globálisan elbaszott hitelesség morzsáinak mentésére.
Hiába üdvözlendő a szándék, ha nyolc évig a hasonló próbálkozások ellen üvöltöttek véres pofával, akkor két dolog lehet.
1. Kamu az egész, nem lesz itt semmi.
2. Irány Öszöd, oszt jónapot.

2011.01.15. 10:15:33

Ha már spórolni akarnak, akkor miért nem kezdik magukon? Mondjuk, kisebb fizut a képviselőknek, ne legyen különféle bizottsági pénz, több százezres költségtérités, vagy vajon mikor adják vissza azt a sok-sok milliárdot, amit a haveroknak és saját maguknak osztogattak, a 20 éve hatalomba bejutott pártok és vezetőik, tagjaik? De lehetne folytatni az önkormányzatok vezetőinek magas pénzével, a kisebbség különféle juttatásaival, a védett(?) fogyasztók ingyenes juttatásaival, a korrupció megszüntetésével , a fekete és a szürke gazdaság átláthatóvá tételével, stb, stb. Ez nem reform. Ez csak kapkodás és pótcselekvés, mert valamit fel kéne már mutatni. Eddig ez nem sikerült.

Joooe 2011.01.15. 10:18:31

Szerintem annyiban téves a cikk, hogy nincs igazi irányváltás.
Az irány eddig is az volt hogy racionalizálunk, felvállalva, hogy az egy-egy rétegnek nem tetszik. (Természetesen ez utóbbi faktorról csak az önkorm. választások után lehet szó, tehát egész rövid idő alatt történik sok minden)

- Adócsökkentés (tudom, hogy nem mindenki részesül belőle, de ettől még tény)
- Kisebb önkormányzatok (kevés még, de az irány jó)
- Szent Tehenek megfejése (multik, bankok)
- MNYP-k gyakorlatilag megszüntetése, évi 500 milliárdot billent a költségvetésen jó irányba (főleg ezen a blogon szokás - a költségvetésre gyakorolt hatásról megfeledkezve - nagyon sokat hőbörögni emiatt, de nem akarom újrakezdeni a vitát)

És akkor most jönnek a friss bejelentések, abszolút nem meglepőek szerintem, és teljesen beleillenek ebbe az irányba.

Az MNYP felszámolás után a nyugdíjkassza egyensúlyának rögzítése megint egy olyan dolog, hogy már jóval korábban leírtam, hogy meg kéne tenni (most komolyan, ezek olvasnak engem? :)))
Előnye egyrészt, hogy a nyugdíjak automatikusan követik a gazdaság teljesítményét, tehát a dolgozók életszínvonalával arányosan változik a nyugdíjasoké is, nem lehet olcsó politikai tőkét kovácsolni a nyugdíjemelésekből. Ezen felüli emelést csak a járulékok emelésével lehet elérni, tehát csak alapos megfontolás után tenné meg bármely politikus.
Remélem ennek kialakul a politikai kultúrája is és nem jön még egy "adjákvisszaanyugdíjasoknakegyösszegben" péterke és cseszi szét az egészet. (Mondjuk ha nem lesz 2/3-a nem teheti meg.)

agent T 2011.01.15. 10:18:34

Milyen túlköltekezés? Kérem a kedves kommentelőket, hogy jelezzék, a lentebbi pontok közül melyikben látják a túlköltekezést:
- A legtöbb nyugdíjasnak még mindig telik csirkefarhátra.
- A kórházi várólisták még mindig nem elég hosszúak, mert ha ma bemegyek az onkológushoz, már májusra kapok CT időpontot.
- Még mindig akad egy-két minőségi általános iskola, ahol tanítás folyik és nem bűnözés meg tanárverés.
- Még mindig fél év a munkanélküli segély. Tessék bemenni debrecenben a munkaügyi központba. Tizenkét darab álláshirdetés látható a falon jelenleg. Debrecen lakossága durván negyedmillió, Ha fejben számolgatok, akkar mondjuk ebből dolgoznia kellene száznyolcvanezernek, ha hinni lehet a statisztikáknak, akkor kb. 30.000 munkanélküli. Hol vannak a munkahelyek?
Lehet tovább ragozni, de világos, hogy mi történik, az Orbán kormány szépen visszatér a jól kitaposott neoliberális úthoz.
A valódi reformokat a három, az országunkból az általunk megtermelt értéket kiszivattyúzó pénzcsaphoz kellett volna nyúlni.
- A bankadó jó döntés volt, de jelentéktelen mértékű.
- A multik megadóztatása már viccesen sikerült.
- Az adósság újratárgyalása fel sem merült.
Ehelyett itt az új csomag, az új megszorítás, meg a szöveg arról, hogy túl sokat költ ránk az állam.
Ezzel az erővel maradhatott volna hatalmon Bajnai.

Joooe 2011.01.15. 10:18:37

@Lord_Valdez: "Eddig minden megszorítás az eretnekséggel egyenrangú bűn volt. "
Ne keverd össze a dolgokat. A szitu ugye az volt, hogy a szocik tönkrevágták a költségvetést és a gazdaságot(1) aminek következtében hiány volt (2) aminek kövekeztében megszorításokkal próbálkoztak(3).

Az hogy a fidesz kommunikációja az (1)=>(3) összefüggést hangsúlyozta, nem jelent semmit arra nézve hogy mit gondolnak a (2)=>(3) részről.

Ez persze a megszorítás szó lehető legtágabb értelmében igaz csak. A jelenlegi politikai közbeszédben a megszorítás azt jelenti, onnan veszünk el pénzt ahol egyébként szükség lenne rá, mert muszáj. Pont ezért kerüli annyira a fidesz, hiszen ők nem olyan helyekről vesznek el, ahol egyébként szükség van rá (oktatás, egészségügy...) hanem csak a zsákutcákat zárják le, valódi veszteség nélkül (mnyp, hazai cégek burkolt előnybe hozása a válságadókkal, szociális juttatások lefaragása...)

Ha már szociális juttatások: szinte biztosra veszem, hogy a "nyugdíjköltségek csökkentése" nem jelenti az öregségi nyugdíjak csökkentését, politikai öngyilkosság lenne. Inkább a roki nyugdíjak átszervezéséről és felülvizsgálatáról lehet szó. Majd meglássuk.

Makkoshotyka 2011.01.15. 10:18:40

@Rive: "Most viszont, több mint fél év érdemi munka nélküli b@szakodás után:........."
Azért ne feledd, hogy a súlyos betegnek először stabilizálni kell az állapotát, utána jöhet a terápia.
Azaz pénz kellett a kasszába, hogy az érdemi intézkedések
érzékelhető hatásáig valahogy kihúzzuk.

KopaszMercis 2011.01.15. 10:18:47

a fenykepen mit mutat a viktor? hogy hogyan tolja szijjarto fejet az asztalala ha eppen beindulas van? :D

kormányzó 2011.01.15. 10:18:51

OV.mondta a nemzetközi sajtó tájékoztatón,a váll.különadók kapcsán.Magyarország.szegény ország.Az ÁTLAG bér:600euró,az ÁTLAG nyugdíj:300euró!Mondta ezt az UTÁN hogy bevezette az egykulcsos adót,ami nem kifejezetten kedvező az ÁTLAG-és pláne, alatti-bérből élőknek!Mondta ezt az ELŐTT hogy kitalálta a dőzsi-mőzsi munkanélküli segély szlogenjét-ami elfogadható,ha VAN elegendő munkahely-,a svéd nyugdíj modelljét-ami nagyon jó lenne,amennyiben a svéd BÉREKET is bevezetnék hozzá-,a gyógyszerkassza csökkentését-ami szintén indokolható,mondjuk akkor,ha kimondjuk:pusztuljon a férgese-.Azért ne feledjük,ezek a "reformok",azokat érintik akik eddig is dolgoztak/nak,fizettek/nek.Azokat akiknek a világon semmi közük nem volt/nincs/lesz a MUNKA-nevű dologhoz,nos őket ezek a "reformok" nem érintik,és igen,ebbe beletartozik Orbán Viktor is!Ő is annyit tud a munkáról hogy azt az alantasok csinálják és Ő qrva jól megél belőle!

avanivi 2011.01.15. 10:18:57

EU soros elnökeként azt birta mondani, hogy a szegénység leküzdése a cél.
Ez a progr. nem a szegénység , hanem a szegények "leküzdéséről "szól.

Pico 2011.01.15. 10:19:01

Az egészségügybe meg öntik a pénzt (éves szinte mintegy 700 milliárddal toldják ki a befolyt adókból a járadékbefizetés és a kassza igénye közötti hézagot), mindenféle hatékonyság javulás nélkül, egyes területek működésének meg köze nincs a teljesítményhez.

Az egészségügy világszerte nagy üzlet, nálunk meg tiszta ráfizetés államnak, az egészségügyi dolgozóknak, és a betegeknek egyaránt.

Észre kellene venni, hogy itt elmaradt a rendszerváltás, mert noha egyes területek (pl. az alapellátás) privatizált, ennek ellenére a " fogyasztók" - ez esetben a betegek - piacának nyoma sincs. Még mindig a szocialista viszonyok a meghatározóak.

S a hálapénzzel meg tízmilliárdok szívárognak el, amért nincs vagy alig van ellentétel a betegoldalon... Az egészségügyben dolgozók meg rá vannak szorulva, mert javadalmazásuk méltatlan a felelősségükhöz és szükséges megbecsülésükhöz képest.

A beteg meg ma 3x fizet az ellátásért... És erre mondják sokan, hogy ez a legolcsóbb megoldás...

Működő magántőke bevonására lenne szükség s ez nem csak a 700 milliárdból szabadítana fel pár százat, de a szervező ereje mind a teljesítmény, mind a hatékonyság lényeges javításához járulhatna hozzá. Olyan rendszerre lenne szükség, ahol egyidejűleg jelen van az állami és magán szolgáltató és biztosító, mint az a világ számos országában van.

És csak egy költői kérdés: hol lenne ma a magyar gazdaság, ha még mindig foggal körömmel elleneznénk a magántőke bevonását pl. az iparban?

Szputya 2011.01.15. 10:19:06

Hm... azért az a munkanélküli ellátás nem épp nagyvonalú... :) Próbált belőle rendesen megélni valaki?
Ráadásul a nyugdíjra vonatkozó elképzelés a fentiekben többek által is említett svéd modell, amit eddig bőszen tagadtak... ilyen korfa mellett nem túl biztató. :)
Azon kívül, amit mond, az csak ELVONÁS, és nem szerkezeti átalakítás...

asola 2011.01.15. 10:19:11

Na a nyugdíjra vonatkozó tétellel kimutatta az Orbán a foga fehérjét.

Ahogy többen is írták:
Ha bevezetik azt, hogy csak annyi nyugdíjat lehet kifizetni, amennyi befolyt (és a költségvetés a hiányt nem pótolhatja ki), akkor azonnal szükség lesz egy 10-20%-os általános nyugdíj csökkentésre. A Ratkó korszak nyugdíjba vonulása során, a következő 10 évben pedig újabb 20-30%-os csökkentésre lesz szükség a kedvezőtlen demográfia miatt (minden nyugdíjba menő egyúttal a járulékfizetők táborát is csökkenti).

Ez egy kőkemény megszorítás lenne, amihez az Orbán nem fogja a nevét adni, hiszen addig azt papagájozta hogy "ne a zemberek fizessék meg". Azaz nyílt színen kellene szembeköpnie magát.

Ezt nem fogja megtenni, azaz neki fog állni ezerrel mutyizni.

Azt viszont érdemes látni, hogy ha Orbán tervei megvalósulnak akkor jó eséllyel a most MANYUP tagnak maradók fognak jól járni és hogy pusztán az állami nyugdíjjal szart sem ér az ember. Hiába fizeted be tisztességesen, majd kapsz valamit, amit az éppen aktuális politikusok hajlandóak rád szánni.

asola 2011.01.15. 10:21:43

@Rive: A rokkantak démonizálása mindenképpen várható, de sajnos részben jogosan.

Ahogy azt mindenki tudja, nálunk arányosan vagy kétszer annyi roki van mint a Szlovákoknál. Ez nyilván csak úgy lehet, hogy egy szép nagy részük nem rokkant, csak némi korrupció keretében leszázalékoltatta magát.

Azaz, a jelenleg rokkantként eltartottak fele egyszerű biztosítási csaló és élősködik a többieken.

Ebben a témában már most is nagyon rossz a közhangulat (lásd a 30 millás kocsikra kitett sok-sok roki igazolványt...stb) a démonizáláshoz gyakorlatilag tenni sem kell semmit.

Dervenkál Egon 2011.01.15. 10:21:47

Most nincs ingerem végigkutatni a ktv-t, de minden ami nem öregségi nyugdíj, és benne van a kasszában, az kb. 6-700 milliárd. Rokkantsági és korhatár előtti kifizetésekről van itten szó. Ennyit kéne eltüntetni. És máris nincs hiány. Mert az öregségit nagyjából fedezik a befizetések. 2012-ben. Aztán a befizetők számának csökkenése és a nyugdíjjogosultak számának növekedése miatt persze termelődik új hiány. Na majd akkor kell eldönteni, hogy:

a. járadékok emelése marad el
b. járadék csökken
c. járulék nő
d. korhatár nő

vagy ezek arányos keveréke jön.

A rokkantságit ugye deklaráltan csökkenteni akarják, mert nem "életszerű", hogy ennyi ember kapja. Ez 150-200 milliárdot könnyíthet. Viszont nagy érdekesség számomra a korhatár előtti (katona, rendőr stb.) nyugdíj, amit eddig nem a befizetett járulékokból fedezett az állam, hanem minisztériumi (katonának HM, rendőrnek BM) fejezeti előirányzatokból. Viszont idén már a kasszából megy (így jött ki matolcsy hatalmas hiányszáma). Ha tehát igazságosabbá is teszik ezt a részt, akkor sem lehet megúszni 3-500 milliárd alatt a kiadásokat. Akárhová is könyvelik el, ezt nem fedezi semmi, ergo máshonnan vonják el, vagy kívülről finanszírozzák.

igényes 2011.01.15. 10:22:07

@shinichi:

Szerintem az a baj, hogy a politikusok, nagy vállalkozók példaképeket választanak maguknak, de nem máshonnan, mint a legfejletteb országokból.

Amennyiben Putyinnak van 500 fős testőrsége ugyanezt megvalósítja a magyar Orbán, amennyiben van Putyinnak páncálaútója ez is kell több példányban Orbánnak.

Nem mindegy, hogy Putyin a GDP 1%-át fordítja magára, és az sem, ha Orbán a GDP 15%-át fordítja magára.

Namir 2011.01.15. 10:22:14

Csodálkozom az újságírók, "véleményformálók" reakcióin az elmúlt fél évben: túl egyszerűen és rövidlátóan gondolkodtak eseményeken, intézkedéseken. [Persze az is lehet, hogy belátnak az intézkedések mögé, és értik azok hátterét, csak hallgatnak róla. :) ]

Szerintem Orbán Viktor és a kormány végig ugyanazon az úton haladt. Azon, amit 2002-ben abbahagytak.

Persze voltak kényszerű plusz intézkedések is az elmúlt fél évben. pl. a magánnyugdíjból visszaléptetést előbb kellett megcsinálniuk, mint hogy kidolgozásra került volna az új állami nyugdíjrendszer.

A mostani nyilatkozatra reagálások is felszínesnek (és hírhajhásznak) tűnnek:
egyáltalán nem biztos, hogy az induló nyugdíjaknak csökkenniük kell (bár ez sem kizárt).
A feltételek szigorításával, és a nem odatartozó elemek leválasztásával sok százmilliárd megspórolható évente az állami nyugdíjrendszerben. (rokkantsági nyugdíj, özvegyi nyugdíj...)

Azt se felejtsük el, hogy a nyugdíjrendszernél az elsődleges probléma az alacsony foglalkoztatás és bevallott jövedelem, és nem a demográfia, aminek előreláthatólag csak későbbi hatása lesz.

Kotkodus 2011.01.15. 10:22:20

hát, ha belegondolok, hogy mi mindent tett kormányunk az elmúlt évben ahelyett, hogy ezzel kezdje, sírni van kedvem.
egyébként, én még ennél is többet vártam egy 2/3-os kormánytól (igazi reformokat)...
nem ezzel a teljesítménnyel fogják "bebetonozni magukat 20 évre"...

Ozicsaj · http://www.youtube.com/watch?v=cryMVK1PwuQ 2011.01.15. 10:22:24

Akkor már legalább kiderül, hogy hogy akarják berúgni a gazdaság motorját? Mert jó dolog amit mond, de ettől nem fogunk lábra kapni. Legalább nő a fekete gazdaság, és minden ami ilyenkor nőni szokott, mert nincs az elvétel másik oldalán, hogy mit tesz, hogy kevesebb legyen a munkanélküli, kevesebb beteg ember legyen, stb, stb.

Kotkodus 2011.01.15. 10:22:26

@jag3: igazad van...

itt tényleg az az érdekes, hogy miért pont a wall street journalnak adja az interjút... :)

korxi 2011.01.15. 10:22:34

Én útálom a kommunista fideszt és a hatalommániás OV-t, de most az Index menjen a picsába azzal a linkelt főcímével, hogy most négy helyről "venne el" Orbán.

Amikor különsarcokat vet ki, meg kirabolja az MNYP-ket, akkor igen, az elvevés.

De azt csak a kádár alatt felnőtt háziasszonyok, meg érdekképviseletek szokták mondani, hogy ha kevesebb lóvét kapnak havonta az adófizetőktől az államon keresztül, akkor valamit "elvettek" tőlük.

EvilHedgehog 2011.01.15. 10:22:38

minimálbér a KKV szektorban..már 20 éve ez okozza a legnagyobb problémát...még többet mint a szoc kifizetések....

Vagyon alapú adózás kell ide, több adminisztráció, de bőven kitermeli......

jan 1-dec31 közötti bevételre és megszerzett vagyontárgyra (márha nem igazolja hogy a megszerzett bevételből vette) fizet adót a jónép....

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.01.15. 10:22:42

@Rive:
Én is attól félek, hogy így fogják letudni az ígéretet.
Való igaz, hogy nagyon hasznos lenne az öregségi és a szolidaritási nyugdíj szétválasztása, de pénzügyileg ugyanott maradunk. Csak nem a nyugdíj kasszában lesz a hiány, hanem a TB kasszában.
Hasonlóan ugyanazért vagyok szkeptikus a rokkant nyugdíj felülvizsgálattal is. Ezen emberek többsége tényleg munkaképtelen. Na nem egészségi, hanem képzetlenségi okból és attól nem vagyunk kint a vízből, hogy munkanélküli segély címén fizetjük ki ugyanazt.

@gorcsev54:
Miért ne lenne nyugdíja? Az intézkedés bejelentése és hatályba lépése között idő telik el. Most megvan rá a lehetősége és nem csinál mást, mint él vele, amíg lehet. Mindenki ezt tenné a helyében, csak hát ez azzal jár, hogy hirtelen eltűnik pár ezer rendőr. Ezért nem mert semelyik kormány nagyon hozzányúlni eddig.

Ne keverjük össze a korkedvezményes nyugdíjat a rokkantsági nyugdíjjal.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.01.15. 10:34:15

@Joooe:
Ez hihetőbb lenne, ha nem támogatott volna minden hiánynövelő népjóléti intézkedést, sőt mindeközben nem követelt volna újabb hiánynövelő intézkedéseket.

valódi veszteség nélkül? Tanultál te makroökonómiát?

korxi 2011.01.15. 10:34:18

@agent T: "Visszatért a neoliberális úthoz"
Hahaha! Figyi, elmondom. Magyarosrszágon egyetlen másodpercig sem volt liberális gazdaságpolitika.
Amikor egy cseppet csökkentek az állami kiadások, vagy jelképes összeget kért volna az állam valmiért, ti, nemzetikommunisták ajvékoltatok hogy jájáj liberélis gazdaságpolitika van - a nemzeti jövedelem állami újrelosztása akkor is 50% felett volt.
Egy 50% feletti állami újraelosztásra hogy lehet azt mondani, hogy ez neoliberális gazdaságpolitika?
Az a baj, hogy tévében hallott sablonokkal dobálózol, anélkül, hogy halvány fogalmad lenne róla, mit jelentenek.

AnnaKarenina 2011.01.15. 10:39:49

Nem véletlenül örül a Vv, ami most történik, igazi jobboldali fordulat (most már retorikailag is), ami az egysávos adórendszerrel kezdődött és most a legkiszolgáltatottabb rétegek szipolyozásával folytatódik. A jobboldal szerint a szegény csak a saját hibájából szegény, meg nem dolgozik, semmi köze nincs a dolognak a kizsákmányoláshoz és a munkahelyek hiányához.
De ezek még mindig csak pénzügyi intézkedések, semmi jele a gazdaság valamilyen mértékű beindulásának, mindössze az történik, mintha otthon pénzügyi gondjaink miatt kitennénk az utcára a nyugdíjas szülőket, vagy a beteges nagynénit, terheljenek minket a létükkel, hogy ne tartson nekik olyan hosszú ideig a dolog, hát a gyógyszereiket se szedjék tovább. És ha esetleg pályakezdő gyerekünk munkanélküli, akkor jobb, ha őt is kitesszük.
Eközben pedig pont azt a réteget támogatom meg, amelyik enélkül is boldogulna.
Aki úgy gondolja, hogy a nyugdíjasok nem az eddigi, igazságosnak mondható rend szerint jogosultak a nyugdíjra, vagyis a nyugdíj összege a munkában eltöltött időtől és a befizetett járuléköszegtől függ, hanem egy nullszaldós nyugdíjkasszától függ, amelyiknél ráadásul pontosan tudható, hogy a befizetési oldalon folyamatos csökkenés van, a kifizetési oldalon pedig folyamatos létszámnövekedés. Nyilvánvaló, hogy aki az adókedvezmények (+elkerülések) miatt most még inkább megteheti, hogy nyugdíját ne egy bizonytalan állami rendszerre bízza, hanem egyéb magán megtakarítási formát választ, vagy vagyona növelésével teremt alapot, azt nem fogja érdekelni, hogy az egyre több eszkimóra egyre kevesebb fóka jut, sőt közteherviselési gondjaitól direkte törvényesen megszabadítják.
Ezzel szemben áll ott a valóság:
- az elöregedő társadalommal, akiknél mellesleg mindegy, hogy a nyugdíjra már előre befizettek,
- 2009 nyarán 570 ezer feletti regisztrált álláskeresővel (+ a már nem nyilvántartott munkanélküliek),
- 2010 januári adat szerint 371 ezer korhatár alatti rokkantnyugdíjassal, akik persze csalók és nem is a nyugdíjkasszából kell őket finanszírozni, bár 20-30 évig ők is ugyanabba a nyugdíjkasszába fizették a járulékukat,
és róluk mind kiderül, hogy a felelős államférfiaknak még csak nem is kell törődniük velük, mint problémával.
És ezzel szemben ott áll az a másik valóság, hogy ilyen lépéseket meg lehet tenni anélkül, hogy a munkahelyteremtésben valamit is tenne a kormány, sőt politikájával ront az ország nemzetközi megítélésén, sőt cinikus módon még abba az állami rendszerbe is visszakényszeríti a leendő nyugdíjasokat, amire megmondja, hogy annyit lehet belőle majd megkapni, amennyi jut.
Arról már ne is beszéljünk, hogy miközben "nem lehet elbújni a munka elől", a 300 Ft-os asztmagyógyszer 45 év felett már 100 ezer Ft-ba kerül, tehát vidáman dolgozzunk még ehhez képest még 15-17 évet, legfeljebb addig kapkodunk a levegő után.

bebe tv 2011.01.15. 10:51:05

@Rive: A rokkantjáradékok és nem nyugdíjak folyósításával kapcsolatban 2 ország módszereit közelről ismerem.
Németországban minden iparág részére létezik pl. mint a
Arbeitsgenossenschaft für Hüttenwerke ( Kohóüzemek
Munkaközössége/ szövetkezete ). Ezeket a Munkaközösségeket az adott iparágban dolgozó cégek kötelező befizetései éltetik.
Amennyiben pl. 1 kohász megrokkan, akkor az adott
Arbeitsgenossenschaft orvosai állapítják meg a rokkantság mértékét, és a rokkantság fokának megfelelően ez a kassza folyósítja neki a járadékot.
Belgiumban ezt a feladatot a Fonds des Maladies Professionelles látja el, ami gyakorlatilag magyarul
munkában megrokkantak alapítványára fordítható le.
Ezt az alapítványi kasszát szintén az iparági cégek befizetéseiből tartják fenn. Feltételezhetően a belga állam is beszáll a fenntartásba, hiszen azóta rengeteg bányatársaság bezárt, és az így befolyó pénzek is jelentősen csökkentek.
Ott ha egy volt bányásznál felmerül pl. a szilikozis gyanúja, először fel kell keresni egy a betegség megállapításában elismert szaktekintély orvost, aki
komoly vizsgálatokkal több rétegű röntgenfelvételek, vitálkapacitás mérés stb. megállapítja a károsodás mértékét. Ezekkel az orvosi leletekkel el kell menni az alapítványhoz, és kezdeményezni a rokkantsági járadék megállapítását. Ezeket a szakmában elismert
orvosoktól származó leleteket az esetek többségénél nem vitatják. Ha esetleg mégis, úgy az általuk megbízott orvos újabb vizsgálatokat végez el. Eltérés
csakis a rokkantság fokánál lehet, mondjuk 65% helyett az alapítványi orvos csak 60-62 %-os rokkantságot vél felfedezni.
Olyat, hogy egészséges, vagy 15-20%-ban rokkant embernél 60%-t állapítanának meg az ismeretlen fogalom, hiszen ezzel először is az alapítvány kasszáját rövidítenék meg, másodszor pedig idővel újabb vizsgálatok elvégzése is történik, mivel egy szilikózis beteg egészségi állapota bizonyos idő elteltével tovább romlik, valamint egyéb szervi betegségek kialakulását is eredményezheti. Az egészségromlás mértékének megállapítása után a járadék mértéke is növekszik.
Magyarán ott nem az állami nyugdíjkassza cipeli a rokkant járadékok terheit. Ki kell hangsúlyozni, hogy
ez járadék és akkor is jár, ha az illető beteg pl. portásként esetleg még aktív dolgozó, és ezért úgy fogható fel mint kártérítés.

2011.01.15. 10:51:17

"Azt állította, hogy a munkanélkülieket ellátó nagylelkű és hosszú ideig járó jóléti kiadások időszakának vége"

Tök jó. Ezzel a kijelentéssel több probléma is van. Munkanélküli járulék nem igazán nagylelkű, és nem igazán hosszú ideig tart. 4 éve voltam utoljára munkanélkülin, akkor így nézett ki a rendszer: 3 hónapig havi kb. 60 ezer jómagyar forint járt, majd további 6 hónapig ennek a 30%-a ami 23 ezer körül alakult havonta. 9 hónap után, kikerült az ember a rendszerből, és megszűnt létezni. Ez volt a maximum amit lehetett kapni. Nekem előtte nagyon jó fizetésem volt, és munkaviszonyom 7 évig folyamatos volt, tehát maximumot kaptam. Aztán egyszercsak csődbe ment a vállalat ahol dolgoztam. Kb 6 hónap alatt találtam másik állást, amiben jelenleg is dolgozom (visszalépés volt) közben alkalmi munkákkal egészítettem ki a járulékomat. A miniszterelnök úr megfeledkezett arról, hogy munkanélkülire általában nem azért megy az ember, mert lusta, hanem mert kibaszott mértékű munkanélküliség van, és minden cégnél elindult a „racionalizálás” fedőnevű akció, ami elsősorban a létszám jelentős megnyirbálását jelenti. Statisztikák szerint is, mamár 6-18 hónap az átlagos elhelyezkedési idő, mire talál magának az ember permanens megfelelő munkahelyet. Tehát a helyes sorrend az lenne, hogy először teremtünk munkahelyet, aztán jöhet a birkaterelés. Itt megint azokkal basznak ki, aki akarna ugyan dolgozni, de nem tud. Merthogy munkanélküli segély csak annak jár, aki előtte dolgozott is. Nem kissebbséginek, aki soha két szalmaszálat nem tett keresztbe, csak otthonülve bassza zsebre a félmillákat havonta az x db pulya után.

abaka 2011.01.15. 11:03:56

@milyen szép a Vértes, ó: Hat mondjuk ugy, hogy sikerult egy elirast egy elszamolassal kombinalnom. 20 millas kocsi nem 200 es 200 milliard nem 20. A tobbi stimmelt. :)

AnnaKarenina 2011.01.15. 11:13:34

@bebe tv: Amiről írsz, azok foglalkozási betegségek, a rokkantság ennél mindenhol szélesebb körű fogalom, hiszen egyéb betegségek is előidézhetik a munkaképesség jelentős csökkenését. A külön alapok létrehozását nyilván az indokolja, hogy valószínűségi és tapasztalati alapon meg lehet mondani, hogy ezek a munkák előidéznek ilyen betegségeket.
A külön rokkantnyugdíj-kasszát nem értem, hiszen a későbbi rokkantak ugyanabba a nyugdíjkasszába fizették járulékukat, mint a többiek. Tehát rokkantnyugdíjat csak az kaphat, aki dolgozott és olyan mértékben, amennyi ideig dolgozott és amennyi járulékot befizetett + eleve nem kap teljes, hanem csak csökkentett nyugdíjat.
@Jankove: Egyetértek, már a jelenlegi rendszer sem tudott érdemben segíteni. Viszont a rövidebb ideig tartó segélyezéssel jobb munkanélküliségi mutatókat lehet kreálni, így aztán javulás várható.:) De ez is milyen cinikus.

bebe tv 2011.01.15. 11:30:55

@EvilHedgehog: A vagyonadó nyugaton már régóta bevett dolog. Németországban az adóhivatalnak jogosítványa van még arra is, hogy megkeresse írásban a járási Zulassungsstelle-t, hogy milyen gépkocsit üzemeltetsz. Ez a hivatal tarja nyilván a forgalomban levő szgk-kat, adja ki a rendszámokat és intézi az átírásokat. Ha az adóhivatal a megkapott információ alapján arra a következtetésre jut, hogy az elmúlt évek adóbevallásai alapján nem keletkezhetett akkora jövedelmed, hogy egy 100.000 €-os Mercedesre futná, hát eljárást indít ellened. Régebben a svindlerek úgy trükköztek, hogy amikor megvették az 500-as Mercedest, nem kérték rá meg a típus jelzés
feliratot, mondjuk az E500 vagy az E 650-t.
Hiszen a gyár ugyanazzal a kasznival gyártott E350 vagy E 380-t is ami csak a felébe került mint a 6500 cm3 motorral és több extrával eladott.
Egyébként a Zulassungsstelle-k működése úgy van megszervezve, hogy nem lehetséges nem átíratni a
gépkocsit. Pl. ha te mint budapesti lakós eladod az autód egy szegedi fószernak, akkor neked le kell jelentened az autód, sőt mi több mivel körzetesített
rendszámok vannak, azt le is kell adnod. A vevőd kap egy piros betűs Überführungs Kennzeichen-t, amivel hazamehet Szegedre. Szegeden kap rá új oda valósi szegedi rendszámot.
Magyarán a német adóhatóságnak szabad bejárása van minden olyan közhivatal rendszerébe, ahol valamiféle
vagyonosodással kapcsolatos információk vannak. Így azt is meg tudják állapítani, hogy mekkora nagyságú és értékű ingatlannal rendelkezel, és hamar meg is tudnak csípni az adóbevallásod alapján.
Ez az amire nálunk kimondták, hogy alkotmány ellenes. A nagy f@szt az. Ezzel csak a holdudvaraikhoz közel álló gazdagok lebukási lehetőségét akadályozták meg.
Mindegy, hogy melyik oldalt nézed hiszen mindkét oldalon igenis vannak tisztázatlan jövedelmekből épített több 100 milliós ha nem milliárdos értékű ingatlanok.
Ha figyelembe veszed azt is, hogy egyes körökkel kapcsolatba hozható cégek 450 millió Ft-os bevétele után 400 millió Ft-t utaltak át tanácsadás címen egy kajmán szigeti offshore cégnek akkor mi ez ha nem
adóelkerülés. Ezt az ő köreikben úgy nevezték el, hogy adó optimalizáció. Ha ezek a viszonylag kis fing párt-
közeli cégek ezt játsszák, akkor képet alkothatsz arról is, hogy mekkorába játszanak az igazán nagyok.
Egye becslések szerint kb. 1500 milliárd Ft értékű eltitkolt jövedelem kamatozik külföldi bankokban.
Hát ez az ami felháborító, miközben minket tovább kopasztanak.

bebe tv 2011.01.16. 13:10:18

@AnnaKarenina: Érhetőbbé teszem. Mint írtam az nem nyugdíj amit kapnak hanem járadék. Ha úgy tetszik kártérítés, havi apanázsként kifizetve. Ha valaki ott pl. 45 évesen egészségkárosodást szenved, azt megilleti a járadék. JÁRADÉK ÉS NEM NYUGDÍJ!!!!
Ha figyelemmel kíséred a jogi műsorokat, nálunk is ha pl. kifut a kutyád az úttestre, és Kis Pista a bringájával átbukfencezik rajta és olyan súlyosan megsérül, hogy rokkant lesz, akkor ha nincs biztosításod akkor életed végéig te fizetheted neki a rokkant járadékot.
A mondjuk 22 év munkában eltöltött évei után ha már betöltötte a nyugdíjkorhatárt nyugdíjat is kap, persze 22 év munkaviszony utáni összeget.
Az, hogy egy látásában erősen korlátozott magyarán vak ember honnan kap ellátást nyugaton arról nincs
információm. Azonban beláthatod, hogy nálunk a legtöbb ember egyfelől valódi egészségkárosodás révén, másfelől pedig a sok cégbezárás kapcsán kamuból lett rokkant. Sajnos az utóbbiak vannak a legtöbben. Csak feltételezni tudom, hogy odakinn a munkáltatóknak olyan biztosításaik vannak, ha például f@szkalap Helmut kezét leszakítja az eszterga,
akkor a Helmut létfenntartását a biztosítás fedezi.

graycivil 2011.01.16. 13:10:26

Na végre, valami értelmes Orbántól.

Remélem, ez nagyot lendíthet az ország jelenlegi helyzetén jó irányba!

Remélem, ezzel Orbán akkorát bukik 2014-ben, mint az ólajtó!

Két legyet egy csapásra!

Aszi 2011.01.16. 13:10:32

Korai az öröm. Egyrészt nem tudunk semmit a részletekről. Másrészt miért jó "reform" a társadalmi egyenlőtlenségek növelése azáltal, hogy a gazdagoknak jelentős adócsökkentéssel növeli a jövedelmét, eközben a nyugdíjasokat szivatja a nyugdíj csökkentésével és a gyógyszertámogatások csökkentésével, meg a munkanélküliektől veszi el az amúgy is csekély segélyeket? Az sem világos, hogy ha ez a fő irány, akkor eddig miért pont ellenkező értelmű lépéseket csináltak, lásd nők korai nyugdíjba menésének lehetővé tétele 40 éves munkaviszonyra hivatkozással, valamint manyup rendszer megszüntetése pont azelőtt, hogy az első magánnyugdíjasok elkezdenék kapni a magánnyugdíjukat, ezáltal érdemben csökkentve a tb-kassza kiadásait? Emellett ha igaz, hogy csak az öregségi nyugdíjat fogja fizetni a tb-kassza, minden más nyugdíjszerű juttatást meg a központi költségvetés, akkor ez semmi más, mint egyszerű könyvelési trükk, a tb-kasszának nem lesz talán hiánya, de a költségvetésnek ugyanakkora lesz.

tamatomi 2011.01.16. 13:10:35

@DominoFX:

ha TE is is igy viszed a projektedet akkor a csőd garantált. Nem vagyok kibic ugyazazzal foglalkozom , de nem igy. Nincs miért tapsikolni nekik.

ö...mikó? 2011.01.16. 13:10:45

@fg56: Az ilyen emberek b***ták szét az országot! Mi? A "norvégok", akik generációk óta nem dolgoznak mit fizettek eddig? Velük fizettessük meg? Pont ez volt a gáz, azoknak kedvezett az eddigi gazdpol., akik egy fillért sem tettek be a közösbe, csak kivettek onnan. Nagyon helyes, hogy végre valaki pofán csapja őket. Ébresztő! Nem vagyunk a rabszolgáitok, hogy a pénzünket, amiért megdolgoztunk, azt nektek adjuk oda!!

Indriq 2011.01.16. 13:10:47

@Jankove: Tökéletesen jól látod mi a probléma, az hogy nincs munkahely, és most se adott valamilyen koncepciót.
De, hogy jó fideszes droid módjára reagáljak.
"Azért lesz 600ezer új munkahely, mert Orbán ezt mondta, és Orbán Viktor SOHA NEM HAZUDOTT"

És az milyen vicces lesz, amikor nagyjából októberre elfogy az éves befizetett összeg a nyugdíjpénzre, és majd Orbán és Matolcsy kiáll a nyugdíjasok elé és azt mondja: "Nem mi vagyunk a hibásak, a rohadt nép nem dolgozik többet"
A munkanélkülieknél pedig nem fogja fel azt a tök egyszerű állapotot, hogy akkora túlkínálat van munkaerőből, hogy gyakorlatilag bármilyen helyre már minimálbéren is elmennek dolgozni az emberek, ergo innen már nem fog fehéríteni semmit.
Ha lenne pofája hozzá a fidesznek, nyíltan fel kéne vállalnia egy jóval baloldalibb stratégiát (vagy akár behazudva, hogy ők nem lesznek soha komcsik) és bizony giga állami vállalkozáásokba kéne kezdeni szociálisabb alapon, nem profitorientáltan (szigorúan ellenőrizve.... heheh, naív vagyok), amik munkahelyet teremtenek, és nem kiadni a pénzt vállalkozóknak/vállalkozói láncnak, mert azok minden esetben maximálisan kizsákmányolják a dolgozókat.

Azt hiszem én vagyok a világ utolsó igazhitű komcsija...

fidesz friend 2011.01.16. 13:11:06

@Táskás Tóni:
szétosztják a családtámogatásban: gyes, gyed. csalpótlék után eszelős adókedvezmény...
valaki számolja más ki, 18 éves koráig mennyit költ az államkassza 1 gyerekre
óriási kivételezés, tűrhetetlen pozitív diszkrimináció

hirokin 2011.01.16. 13:11:09

@fg56: Az állami szociális ellátosok rendszere valójában egy biztosítási rendszer, és nem lenne muszáj ezt közvetlenül az államnak intézni.
Valaki felvetette feljebb, hogy volt a biztosítóknak egy munkanélküliség-biztosítása. Magam is gondolkoztam egy ilyen megkötésén 2007-ben, és milyen állat voltam, hogy nem kötöttem meg! Havi 5ezer ft lett volna a díja, és fél évig havi 120-at kínált, azzal a kikötéssel, hogy ha a megkötés utáni első fél évben válok munkanélkülivé, akkor lófütty a seggembe. Csak aztán jött a válság és megszüntették a terméket a biztosítók.
Ha egy, az államtól független, de az állam által alapított - esetleg nonprofit - biztosító bevezetne egy ilyen biztosítási terméket, azzal lényegében a teljes munkanélküli ellátást helyettesíteni lehetne. És onnan kezdve magának az államnak egyetlen fillérjébe sem kerülnek a munkanélküliek. Persze ki kéne dolgozni rendesen, és ma már tuti több lenne havi 5ezer forintnál a díj, de pontosan tudnád, hogy mire számíthatsz.

gorcsev54 2011.01.16. 13:11:33

@Lord_Valdez:Az , hogy nyugdíj nélkül azt tulajdonképpen nem szó szerint értettem , hanem az zavar ,hogy 45 évesen vagy még előbb (nem kevés nyugdíjért , bár panaszkodnak ,hogy kevés a fizetés valóban az egyik barátom rendőr 116 E nettóért de a másik barátom volt rendőr most 54 éves 8 . éve nyugdíj 178 E nyugdíj) ,hogy is van ez ? Bár úgy tudom ők 100 % nyugdíjat kapnak , akár 25 év után más meg 43-45 év után is csak 80% -ot. Természetesen ha én lennék a helyükben én is ezt tenném, tisztában vagyok vele ,hogy életem legostobább lépése annak idején az volt ,hogy nem ezt tettem annak ellenére ,hogy minden lehetőségem meg volt rá (iskolám katonaság rendfokozat -hívtak is de elég volt a 24 hónap) szopok is még 57 évesen ,holott már tizenöt éve ,mint ahogy a környezetemben volt katona tisztek stb.vakarózhatnék, és nem kellene minden nap azon gondolkodnom hogy miből mennyi munkát tudok szerezni (bevételt) ,hogy járulékokat adókat költségeket béreket kifizessek és még nekem is maradjon ,vagy nyugdíjasként ugyanezt csinálnám havi 4.600Ft járulékköltséggel a postás meg minden hónapban csöngetne.

avanivi 2011.01.16. 13:11:36

Orbán nem a szegénység elle küzd, hanem a szegények ellen !

Hol maradnak az új munkahelyek ?

puffatag 2011.01.16. 13:11:43

"@Namir: Szerintem Orbán Viktor és a kormány végig ugyanazon az úton haladt. Azon, amit 2002-ben abbahagytak."
egyetértek veled! például 2 hete lépett életbe a nők 40 év munkaviszony utáni (ebből akár 8 év további kedvezmény adható) nyugdíjazása teljes nyugdíjjal... tegnap kijelentette, hogy márpedig senki nem mehet nyugdíjba, amíg el nem éri a nyugdíjkorhatárt...
teljes káosz van, kivétel a diktatúra feltételeinek pontos és szakszerű bebetonozása

samalam 2011.01.16. 13:11:48

Na akkor azoknak, akik azzal jönnek, hogy csak a buta, lusta embereknek nem akad munkájuk, leírom a saját és a környezetemben élők tapasztalatait. Diplomával nem rendelkező szülők gyereke vagyok (de nem gondolom, hogy a szüleim hülyék, sőt, józan ésszel és józan meglátásokkal jobban állnak, mint OV!) és mérnöki diplomám van, tehát nem alibi szakon végeztem. Kisvárosból származom, ahol munkalehetőség alig van. Szüleim minimálbérből támogattak végig az egyetem alatt, fogalmam sincs, hogyan voltak képesen megélni az alatt az 5 év alatt úgy, hogy jutott rezsire, a gimis testvérem iskoláztatására, és az én támogatásomra. (Meg kell jegyeznem, hogy 2 évig nem kaptam kollégiumot, mert ugye hát két minimálbéres szülővel én marha gazdag vagyok, csak a minimálbérre bejelentett jól menő vállalkozók gyerekeinek jár kollégium.Tehát két évig albérletben kellett laknom. Oké, dolgoztam nyáron, jól tanultam, kaptam ösztöndíjat, de ezek édeskevesek voltak a megélhetéshez.) Hogy milyen hatással lesznek a szüleimre OV megszorításai:
Hiába gürizték végig az életüket napi 12-16 órában, az idős korukat sem fogják tudni kiélvezni, mert nyugdíjuk az nem lesz. A sok munka miatt van egészségügyi problémájuk elég, de a gyógyszer nem tudják majd megvenni, hát meghalnak idő előtt.
Saját kilátásaim:
Namost: említettem, hogy kisvárosi vagyok, tehát munka nincs! Még a város vonzáskörzetében sem találok semmilyen munkát, egyetlen lehetőségem az lenne, hogy Bp-re költözzem, ott akadna munka, ahogy nézegettem az álláshirdetéseket. Csakhogy: mivel lakást vásárolni nincs miből, albérletbe kellene költöznöm, ami min. 40ezer forint lenne rezsivel együtt úgy, ha találnék lakótársa(ka)t. Ha mondjuk kézhez kapnék százezer forintot, akkor csak a lakhatásra elmenne 40, enni is kell valamit, ruházkodni, BKV bérletet venni, stb... Tehát örülhetnék, ha maradna 15-20 ezer forintom havonta, amiből nem fogom egyhamar megalapozni a jövőmet.
Tehát annak ellenére, hogy tanultam és diplomát szereztem, nem fogom vinni semmire csak azért, mert nem születtem bele a jóba. A kilátásaim a következők: dolgozok, mint a güzü, de mire annyit összespórolnék, hogy a kezdőrészletem meglegyen a hitelre, már kifutottam az időből a gyerekvállaláshoz: tehát rosszul fogok járni, mert nem tehetem meg, hogy gyerekem legyen (és lássuk be, az a kis kedvezmény, amit a gyerekekért adnak, nem fedezi egy gyerek havi költségét). Dolgozom tehát tovább (feltéve, hogy lesz munka persze) és fizetem a hitelem, s mire lejár, nyugdíjba mehetek...már ha lesz akkor olyan, hogy nyugdíj. Mert azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a rendszer úgy, ahogy van megszűnik. Na, akkor nem lesz nyugdíjam, dolgoznom kell, ha nem akarok éhen halni (bár nem tudom, 70 évesen ki a fene alkalmaz majd). ha meg nem alkalmaznak, akkor éhenveszek. Ha pedig meg találok betegedni, akkor a gyógyszereket úgysem tudom megvenni,tehát megmurdelok.
Ennyit tehát arról, hogy aki akar, az dolgozik és/vagy tanul és az viszi valamire. Eddig is hátrányban voltak azok, akik nem gazdag családból származnak, most pedig megszilárdítják a kasztrendszert! Eddig Fideszes voltam, de már csak gyűlölni tudom az egész politikai rendszert!

samalam 2011.01.16. 13:11:57

@Jankove:
Végre egy ember, aki képben van! Fogadok, hogy az össze többi nagypofájú dumagép kő gazdag családból jött, befizették valami iskolába vagy még azt sem, csak berakták a családi cégbe és ezért nem lát az orrán sárguló pattanáson túlra.

bebe tv 2011.01.16. 13:12:03

@mrs. white: Szerintem is jobb volt a 2 kulcsos, de azzal ők és az adminisztrációjukban dolgozók akik nincsenek kevesen, nem tudtak volna évi 5 millió nettóval többet hazavinni. Még a kis farok ikszbence is ez évtől több száz ezerrel többet visz haza.
Ezzel az 1 kulccsal akkora öngólt lőttek, hogy csak na.
Ez azonban teljesen érdektelen, hiszen azon volt a hangsúly, hogy amíg a kezükben a gyeplő, addig lehessen törvényesen jó nagyot kaszálni.
Majd csak ezután döbben rá a sok barom nyugdíjas aki bosszút állt az elvett 13. havi miatt, meg az a nem kevés kis jövedelmű akik megint elhittek, hogy a nagy kuruzsló kézrátétellel a WC papírból is 20.000 -es bankókat fog varázsolni, hogy szívató üzemmódba lettek kapcsolva, de nagyon.
Ezt az óriási 500 milliárdos lyukat csak a juttatások megfaragásával lehetséges betömködni. Hogy érthető legyen, a nyugdíjasok, a munkanélküli segélyen levők,
a gyógyszert kiváltó betegektől elvett pénzen visz a módos réteg még többet haza. A kis ember egyáltalán tisztában sincs vele, hogy 3 gyerek esetén majdnem 700 ezerrel lehet a havi adóalapot csökkenteni. Ehhez hozzájön még a nagy keresetűek esetén is a 60-70 ezer Ft családi pótlék.
Csináljunk egy kis fejszámolást, hogy kiknek is van 3 vagy ennél több gyerekük ahol ez már komoly biznisz.
OV, Kövér, Semjén és még egy csomó a piramis körül ólálkodó második vonalbeli bólogatónak, akik ezután
még a nejük fejét is viszik magukkal, hogy látványosabban tudjanak ezek után helyeselni.
Ha az 1 kulcs váltaná meg a világot, akkor a németek már rég bevezették volna. Még Kanadában is 3 kulcsos a rendszer. Igaz, hogy ott 27% a plafon. Ingatlanadót pl. minden tulajdonosnak fizetni kell, és nem is keveset. Egy kb. 160-180 m2 -es ház után ca. évi 4 ezer dollárt, amit azzal tudsz egy pár évig kibekkelni, hogy mondjuk a ház egy részét nem fejezed be teljesen készre.
A német államkassza 2010-ben 89 milliárd €-val pótolta ki az állami nyugdíjkasszát, amit 2011-re már
90 milliárd €-ra és 2012-re pedig 91 milliárdra becsülnek a szakértők. Ez a lakosság létszámát tekintve arányaiban ugyanannyi mint amennyi nálunk a kassza hiánya. Minálunk állítólag évi 300 milliárd Ft, náluk pedig ez forintra átszámolva 2.500 milliárd Ft.
Az is igaz, hogy ott minden ingatlannal rendelkezővel ingatlanadót fizettet az állam. Ha pedig elmész a házi orvosodhoz akkor eleve 9 € a vizitdíj.
Azonban ott olyan nálunk elképzelhetetlen kiadásokat is visel az önkormányzatokon keresztül az állam, hogy pl. akinek már nem jár munkanélküli segély az kap kb. 400 € szociális segélyt + a gyerekek után is kiegészítést és a lakbérét is az önkormányzat fizeti.
Amennyiben elromlik a TV, hűtőszekrény vagy összetört az ágy akkor azt a Hartz IV-en levő segélyezett azt bejelenti az önkormányzatnál. Az kiküld 2 tisztviselőt szemlére, és ha valóban fennáll az
általad bejelentett tény, akkor az önk. megvásárolja a
tönkrement bútort vagy berendezést, mert annak ellenére, hogy nincs rá pénzed azt megvásárolni, jogod van 1db TV-re, hűtőszekrényre, mosógépre stb.
De nincs is ám 1 kulcsos adó!!!
Javasolnám Orbán Viktornak és a tanácsadóinak, de legfőképp a Nobel díjas gazdasági zsenijének, hogy először éljenek le legalább 1 évet szociális segélyen a németeknél és utána vegyék a bátorságot 10 millió ember sorsa felett felelősen dönteni. Mert amit most ők döntésnek hittek az az egyértelműen felelőtlen kommunikációból fakadó hitelt felvevő kisemberek és az ország gazdaságának padlóra küldése volt. Másodszor pedig ha én otthon az eszemet használva ki tudom számolni, hogy ha a fiam zsebpénzének a megemelésének az az ára, hogy azt csak az anyám nyugdíjából tudom kiegészíteni, akkor nem adok neki többet. Ép elmével azzal most nem kalkulálhatok, hogy mégis megemelem neki mert abban bízom, hogy a munkaadóm jövőre meg azután megemeli a bérem.

Perillustris 2011.01.16. 13:12:10

@bebe tv: "Egye becslések szerint kb. 1500 milliárd Ft értékű eltitkolt jövedelem kamatozik külföldi bankokban."

Szerintem ez roppantúl optimista becslés, én min. a dupláját mondanám.

shinichi 2011.01.16. 13:12:12

@agent T:
"Lehet tovább ragozni, de világos, hogy mi történik, az Orbán kormány szépen visszatér a jól kitaposott neoliberális úthoz.
A valódi reformokat a három, az országunkból az általunk megtermelt értéket kiszivattyúzó pénzcsaphoz kellett volna nyúlni.
- A bankadó jó döntés volt, de jelentéktelen mértékű.
- A multik megadóztatása már viccesen sikerült.
- Az adósság újratárgyalása fel sem merült.
Ehelyett itt az új csomag, az új megszorítás, meg a szöveg arról, hogy túl sokat költ ránk az állam.
Ezzel az erővel maradhatott volna hatalmon Bajnai."

Milyen érzés a fordulat? Gondolom becsapva érzed magad. Komolyan kérdezem, hogy felmerült -e benned, csak egy pillanatra is, hogy estleg ez az ún. "neoliberális" út az ami egy működöképes, fenntartható - idővel prosperáló - társadalomhoz vezet? Urambocsá' annó Bajnai és Oszkó igazat ugatott? Lehet hogy mégsem Mária Országát akarták elveszejteni?
Persze nem. Nos, eddig tartott az álom. Nyolc hónapig volt nemzetikommunista vezetése az országnak. Remélem élveztétek, sokba került a buli, a cehhet mi álljuk.
Igen, ennyi erővel maradhatott volna Bajnai is, csak most beljebb lennénk pár ezer milliárddal. Kíváncsi vagyok, az emberek kitől fogják elfogadni, hogy így működik a világ. Nem gyanús, hogy bárki odakerül a kormányrúdhoz, előbb-utóbb belátja, hogy ezt kell csinálni? Persze Orbán szajkózta éveken át, hogy az efféle gondolatoktól félni kell mint a patásördögtől. Most aztán nehéz dolga lesz elfogadtatni.

Joooe 2011.01.16. 13:12:18

@AnnaKarenina: "A jobboldal szerint a szegény csak a saját hibájából szegény, meg nem dolgozik, semmi köze nincs a dolognak a kizsákmányoláshoz és a munkahelyek hiányához."
Ez kicsit szélsőséges álláspont, van igazságtartalma, de nem ilyen szinezettel. Azt is mondhatnám megfordítva, a baloldal szerint jól élni bűn, és arra ösztönöz mindenkit hogy szegény és rászoruló legyen. Egy egészséges társadalomban mindkét szemléletnek jelen kell lennie, de a szociális gondoskodás csak olyan mértében érvényesülhet amíg az nem megy a munkára, teljesítményre ösztönzés, "öngondoskodás" rovására.
A baloldali politika jól összeillik a liberálissal, hiszen a az utóbbi születési előjogok alapján osztályoz, aki tehetségesebbnek született, és anyagilag nagyobb lökéssel tudják elindítani a szülei az életben, az jobban érvényesüljön, a maradéknak meg lökjünk valami keveset baloldali felfogás alapján.

Az általad említett problémák pontosan a balliberális kormányzás következményei, igazságtalan támadás a jobboldallal szemben. Egy gazdag ország megengedhet magának időnként egy-egy baloldali kormányt, egy ennyire fejlődésre éhező ország mint mi, nem.

A rokkantnyugdíjasok száma aránytalanul nagy bármely országgal összevetve, emögött csalás és orvosi korrupció áll. Természetesen én sem támogatom annak meghurcolását aki önhibáján kívül szerencsétlenül járt, igenis nyújtson az állam biztos támaszt ilyen esetben. De a csalókat nagyon helyre kell tenni, különös tekintettel arra, hogy ilyen körülménnyel élnek vissza.

Még a nyugdíjrendszerről: a felosztó-kirovó rendszer lényege, hogy azt a pénzt osztja ki amit beszed, természetéből adódóan nullszaldós. A javaslat lényege csupán annyi, hogy tegyük átláthatóvá a rendszert és az egész kiadást nyugdíjjárulék címén szedjük be. És az ÓRIÁSI tévedés, hogy attól függ a nyugdíjad, hogy mennyi ideig mennyi járulékot fizettél be, fontos pontosítás, hogy ez azt határozza meg milyen ARÁNYBAN részesülsz a befolyó nyugdíjbevételekből. Eddig is így volt, most csak formailag is tisztázva lesz.
Ez megszünteti a nyugdíjasok politikai játékszerként használatát, a nyugdíjemelés automatikusan arányos a béremelkedéssel, ami szerintem igazságos. Ez felett nyugdíjat emelni csak úgy lehet, ha járulékot emelnek, így bármely politikus csak akkor fogja meglépni, ha tényleg szükséges (hiszen nyugdíjas és járulékfizető egyaránt szavazó).

medve2 2011.01.16. 13:12:21

Mondjuk azért a 16% szja sem volt rossz kezdett.

bebe tv 2011.01.16. 13:45:42

@Perillustris: Tudd be a jóindulatomnak hogy nem akartam ekkora adócsalóknak beállítani a sokat csodált magyar vállalkozó réteget. Gondolom ebből az általad
becsült 3.000 milliárdból jó néhány milliárddal benne vannak a pártok is. Nyolc év kiesést a húsosfazék mellől valahonnan csak kellett finanszírozni. Most épp az mszp
van koplalásra ítélve.

Rive 2011.01.17. 08:49:18

"...Ez megszünteti a nyugdíjasok politikai játékszerként használatát..."
Valahol vicces ez a naivitás.

Természetesen a nyugdíjasok tiszta beszed/kioszt rendszerben is politikai fegyverként fognak üzemelni. Erre bőven elégséges eszköz a jogosultsági csoport és a bónuszpontok meghatározása plusz a klasszikus irígység.

Perillustris 2011.01.17. 08:49:22

@bebe tv: Ha a pártokat és a sleppet is beleszámoljuk, az elmúlt 20 év korrupciós pénzeivel, akkor... Ne, inkább ne számoljuk ki. :\

bebe tv 2011.01.17. 15:00:35

@Perillustris: @bebe tv: Ha a pártokat és a sleppet is beleszámoljuk, az elmúlt 20 év korrupciós pénzeivel, akkor... Ne, inkább ne számoljuk ki. :\

Ráadásul még eddig egy buznyákot sem fizettek ki az EU-
s támogatásokból. Az összes EU-nál akreditált pályázatokat elbírálót kb. 30-40 fő kirúgták, de az ő embereik akiket a helyükbe raktak, még nincsenek az EU-nál letesztelve, hogy megfelelnek-e.
Gondolom az új Széchenyi terv pénzeiből megint a cimborák kapnak mindenféle süket dologra. Egyszer már én is kaphatnék 60-80 milliót panzió létesítésére.
Max. nem jön be, de az épület az enyém maradna. Nem jó buli???





Véleményvezérek a Véleményvezéren - blogunkat ezentúl újságírók, bloggerek, közgazdászok és más, közélettel foglalkozó szakértők kommentelik.

FRISS HOZZÁSZÓLÁSOK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bű... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Mag... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • Madár István: "Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül." Ez egy közke... (2013.05.14. 08:46) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a m... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Utolsó 20

FRISS ATLATSZO.HU

Nincs megjeleníthető elem

KORÁBBI TÉMÁK

  • Brückner Gergő: Szerintem ez félrement. A hírnek örüljünk, és a növekedési áldozatot nem lehet felróni a kormánynak, hiszen ő már régen jelezte, hogy nem kéne feszíteni a húrt, nem kéne tovább apasztani a növekedési esélyt. Természetesen a magyar kormány minden bűne, az igazságtalan és kudarcra ítélt ostoba adónemek, illetve a saját háttércsapathoz áramoltatott közpénzek minden gazdasági témájú posztnál elővehetők. De a túlzott deficit eljárásból való kikerülé... (2013.05.31. 02:03) Orbán győzelme: nincs uniós hiányeljárás, de növekedés sincs
  • Madár István: Ugyanerről Gyévai Zoli: tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol "De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „hal... (2013.05.27. 20:17) Orbán miatt csuklóztat minket az Európai Unió
  • NagyLevin: Szerintem az a kérdés, hogy általában véve meddig tartható egyben a Fidesz. Ángyán várható kiválása elsősorban nem szakpolitikai veszteség lesz (miközben nyilván igen alapos ismerője területének), hanem erkölcsi, azt fogja jelezni, hogy becsületes ember nem maradhat meg a Fideszben. Ugyanakkor Ángyán egyértelműen kapitalizmuskritikus politikus (ez nekem nem feltétlenül ellenszenves, bár nem az ő kapitalizmuskritikai megközelítése áll igazán köz... (2013.05.27. 10:19) Ki szerzi meg Ángyán Józsefet?
  • NagyLevin: Ezek is mind érdekes kérdések, még akkor is, ha a Fidesz - ha még képes felismerni a politikai érdekeit - viszonylag könnyű helyzetben van, akárcsak Schmitt Pál esetében volt. Horváth István - bár egy megyeszékhely polgármestereként nyilván van a megyében némi súlya, azért - némi veszteséggel, elengedhető és kicserélhető, jelentkezők nyilván vannak a helyére. Persze, a teljes frakciónak is mennie kéne, akik ott voltak, közreműködtek és együtt ... (2013.05.10. 11:20) Trafikmutyi-hangfelvétel: beáldoz vagy bevéd a Fidesz?
  • Holtzer Péter: Noch dazu "Csuhások térdre, imához!" (2013.05.08. 08:07) Kövér László begurult és megint nincs igaza
  • renyipd: csinálok egy törvényt (2013.05.03. 11:48) Orbán Viktor őszödi beszéde is lehetne
  • Brückner Gergő: Egy szinte off topic megjegyzés, bár a poszt utolsó mondatához tartozik, de értem, hogy nem erről szólt ez a bejegyzés. Szóval a pénzét csak offshore-ban biztonságban tudó posztkomcsik és poszt-fülkések közül a tájékozottabbak már azt is tudják, hogy ma már az offshore szinte ugyanakkora kockázat, mint Magyarországon, transzparensen gazdagnak lenni. Elképesztő ütemben nyírják ezt a világot, lásd francia offshore-kormányválság, a svájci banktit... (2013.04.29. 17:50) A Fidesz fülkeforradalmi tőkésosztálya
  • akos.szalai: És hogy kezdődött mindez? Védjük meg a gyerekeket, ne lehessen mindenhol cigit kapni. Csak összehasonlításként - jószándékkal ez is le van öntve (sőt, kétségbe sem vonom): www.origo.hu/itthon/20130427-szabalyoznak-a-menzak-kinalatat.html De egy ismerősöm tapasztalata: a gyerekek ezt nem eszik meg - mióta idén bevezették az új központosított menzát, azóta alig van menzás az iskolában. Másrészt az engem nem zavarna, ha nem a régi trafikok maradn... (2013.04.27. 18:54) Trafikmutyi: ritka bepillantás a NER működésébe
  • rajcsányi.gellért (ergé): Óceánia meg mindig is Keletázsia ellen viselt háborút. (2013.04.25. 13:29) Megbukott a megszorítások politikája Európában
  • Madár István: Tulajdonképpen ez mégis csak hatékonyabb forma, mint amikor az átkosban egyszerűen csak elvették a boltot, földet, majd megkapták azt az elvtársak. Ki lehet használni, hogy ma már gyorsabb világban élünk, egyből oda lehet adni a haveroknak. Mi ez, ha nem fejlődés? (2013.04.24. 13:56) Dohányállamosítás: megint a haverok jártak jól
  • Brückner Gergő: Életem egyik legmegdöbbentőbb újságírói élménye volt, amikor ilyen titkosszolgálat - alvilág együttműködéseket megismerhettem. A klasszikus szereposztás az volt, hogy a titkosszolgálat címeket adott a bűnözőknek, akik titkosszolgálati információk segítségével időzítették a betöréseket, megtarthatták a lakásban talált cuccokat, cserébe bepoloskázták a lakást. (2013.04.23. 11:39) Portik-Laborc: mit szól az MSZP?
  • NagyLevin: A "jobboldal" történelmi vezető szerepének mítosza is kellett ehhez. Aki ezt a helyzetet, ami "jár" a jobboldalnak, biztosítja, de még ez sem kell, ezt az igényt vezetőként megtestesíti, az a helyén lesz és a helyén is marad. Ezt az igéretet Orbán Viktor "megörökölte" a második ciklusban és végérvényesen betöltötte 2002 után. Az, ahogy a szocialisták viszonyultak a kérdéshez, mindenfajta pátoszt nélkülözött, ők csak azt gondolták, hogy majd ném... (2013.04.02. 10:56) Fidesz 25: egy párt leválthatatlan vezetővel

FRISS TRANSINDEX

Nincs megjeleníthető elem

velemenyvezer [kukac] gmail [pont] com I twitter I facebook

RSS 2.0 bejegyzések I RSS 2.0 kommentek I Tedd a könyvjelzők közé!

írják: többen I

© VÉLEMÉNYVEZÉR 2010-2013.

süti beállítások módosítása